Sora hienoon hiekkaan - miten vaihto onnistuu?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Sora hienoon hiekkaan - miten vaihto onnistuu?

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Kokeilin uuteen altaaseeni mustaa soraa, mutta koska olen niin laiska imuroimaan pohjaa, niin ajattelin, että vaihtaisin sinne hiekkapuhallushiekan tilalle. Mutta, koska edelleenkin olen niin laiska :| niin onko pakko ottaa koko allasta tyhjäksi, jotta tämä operaatio olisi mahdollista? Eli onko kenelläkään kokemusta siitä, että ottais vain osan vettä pois, antaisi kalojen olla altaassa ja vaihtisi sen pohja-aineksen siten?
lempiliisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Mä ainakin vaihdoin 180litrasesta altaasta soran hiekaksi kaloja altaasta pois ottamatta eikä kaloja ainakaan mulla sen operaation johdosta yhtään kuollut :D . Eli altaasta tyhjäsin puolet vedet pois ja sitten kaikki kasvit pois ja soraa otin ensin pois puolet ja heti laitoin siihen puoliskaan pestyn hiekan tilalle ja istutin samalla kasvitkin siihen ja sitten toinen puoli samalla tavalla. Kasvien istuttelu oli vain aika hankala, kun näkyvyys altaassa ei ollut paras mahollinen.
Tuosta on nyt kulunut noin kuukausi ja hyvin on kaikki ainakin tähän menessä sujunut. Paitsi, että samalla vaihdoin mangrove kannonkin ja se ehti olla liossa ainoastaan vain yön yli ja kyllä siitä ainavaan liukenee ruskeaa väriä altaaseen, mutta ei se näköjään kaloihin millään lailla vaikuta. Kanto on siis akva kaupasta uutena ostettu.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tuolta löytyy juttua lisää:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67642
Jos allas on ei ole kovin suuri, niin mielestäni vähiten stressiä aiheuttaa kaloille se, että haavii ne saaviin odottamaan siksi aikaa kun vaihtaa kaiken pohjamateriaalin kerrallaan, ettei tarvitse montaa kertaa siellä pöllyytellä. Helpompi myös laittaa mahdollinen pohjalannoite alle, koska vedessä se pöllyää ja sulaa heti. Mutta, kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”