Kiekkokalani tärisevät

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kr6984
Starting Member
Starting Member

Kiekkokalani tärisevät

Viesti Kirjoittaja kr6984 »

Olen nyt kaksi viikkoa antanut Flubenolia kiekoilleni, koska epäilen niillä olevan kidusloisia, mutta tänään huomasin muutaman niistä tärisevän. Varsinkin niiden pyrstö tärisee ja sitten ne nykii ja taas normalisoituu. Onko tämä juuri kidusloisten oireita vai onko niillä kenties jotain muuta?
Olen antanut Flubenolia tämän sivun ohjeiden mukaan. Pitäisikö ulkosuodattimen tehoa vähentää hoidon aikana? Eikös ulkosuodatin vie kaiken flubenolin mukanaan? Auttakaa please :cry:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Flubenol saattaa aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia hermosto-oireita. Vaihda vettä ja lopeta flubenolin antaminen heti.
Ja pakollinen nillitys vielä: Ei lääkitä ennenkuin varmasti tiedetään mikä kaloilla on. Pelkkä epäilys kidusmadoista ei riitä!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
kr6984
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kr6984 »

No se ei nyt ihan pelkkä "epäillys" ollut, kiekot haukkovat kovaa tahtia ihan kuin olisivat hengästyneitä ja kiduksetkin näyttävät erilaiselta kuin normaalit kiekot ne aukeavat tosi paljon. Siis kyllä minä aika tarkasti varmistin asian ennen lääkitystä. Vesikin testattiin ja kaikki oli hyvin. Ei se hapestakaan voi olla kun on kaksi ulkosuodatinta hapettamassa veden yläpuolella ja vielä 60cm ilmastuskivi päällä päivät pitkät. Mutta jos uskot vakaasti siihen, että se nimenomaan on flubenolista niin kyllä mä voisin tietenkin sen lopettaa ja käyttää vaikka jotain muuta lääkitystä?

Kiitos kuitenkin neuvosta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Juu, kannattaa ainakin pitää tauko tuossa flubenolin antamisessa nyt. Vaihtele vettä ja odota viikko- kaksi. Sen jälkeen voit antaa uusintakuurin sillä flubenolilla. Se on hyvä lääke kidusmatoihin, mutta tosiaan voi aiheuttaa noita hermosto-oireita.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”