Paikka tähdelle 240 litraisessa vapaana, ideoita?
Valvoja: Moderaattorit
Paikka tähdelle 240 litraisessa vapaana, ideoita?
Tällä hetkellä 240 litraisessa (pituus 120 cm) akvaariossa asustelee
partamonni
8 kuparimonnista
ja 13 kardinaalitetraa.
Vesi on hyvin pehmeää, pH lähemmäs 6 ja lämpö säädettävissä 23 ja siitä ylöspäin. Vedessä fluoridia tuplasti normaali (= juomavesi suodatetaan).
Aiemmassa asunnossa samaisessa akvaariossa asusti huulirihmakala trio, jotka stressasivat toisensa hengiltä. Lapsille tuli suru puseroon...
Nyt olisi tilaa jollekin ystävälliselle ja kestävälle "tähdelle" tai pariskunnalle, akvaarion pääkalaksi. Toista parveakin olen pohtinut. Avainkirjoahvenia mietin, toisaalta jotakin muuta rihmakalaa - olen avoin ehdotuksillenne...
Onko ehdotuksia?
partamonni
8 kuparimonnista
ja 13 kardinaalitetraa.
Vesi on hyvin pehmeää, pH lähemmäs 6 ja lämpö säädettävissä 23 ja siitä ylöspäin. Vedessä fluoridia tuplasti normaali (= juomavesi suodatetaan).
Aiemmassa asunnossa samaisessa akvaariossa asusti huulirihmakala trio, jotka stressasivat toisensa hengiltä. Lapsille tuli suru puseroon...
Nyt olisi tilaa jollekin ystävälliselle ja kestävälle "tähdelle" tai pariskunnalle, akvaarion pääkalaksi. Toista parveakin olen pohtinut. Avainkirjoahvenia mietin, toisaalta jotakin muuta rihmakalaa - olen avoin ehdotuksillenne...
Onko ehdotuksia?
Pinnalle laittaisin mukavan parven Tapparakaloja. Tarvitsevat aika tiiviit kansilasit, ovat kovia hyppimään.
Yksittäisiksi tähdiksi pari Lehtikalaa tai muutama Pikkulehtikala.
Yksittäisiksi tähdiksi pari Lehtikalaa tai muutama Pikkulehtikala.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
-
marinum
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Labyrinttiehdotuksia: helmirihmakala, tulirihmakala, loistoparatiisikala, hunajarihmakala, timantti- tai murisijarihmakala, joku taistelukala..
Ahvenehdotuksia: ruostekirjoahven, timanttikirjoahven, keltakääpiöahven, punakääpiöahven, rubiinikääpiöahven, lippukirjoahven... Nuo ovat kilteimmästä päästä monnisten kannalta katsottuna.
Toiseksi parveksi ehdotan rusokiilakylkiä, jotka ovat aivan upeita väreiltään yhdessä kardinaalitetrojen kanssa. Sopiihan tuonne toki paljon muitakin vaihtoehtoja
.
Meinasitko monnisia ottaa lisää? Kuparimonnisten kanssa viihtyvät hyvin sen mustat- ja kullanväriset muunnoksetkin.
Lehtikaloille allas on vähän nafti ja lisäksi kardinaalitetrat voivat joutua niiden ruokalistalle.
Ahvenehdotuksia: ruostekirjoahven, timanttikirjoahven, keltakääpiöahven, punakääpiöahven, rubiinikääpiöahven, lippukirjoahven... Nuo ovat kilteimmästä päästä monnisten kannalta katsottuna.
Toiseksi parveksi ehdotan rusokiilakylkiä, jotka ovat aivan upeita väreiltään yhdessä kardinaalitetrojen kanssa. Sopiihan tuonne toki paljon muitakin vaihtoehtoja
Meinasitko monnisia ottaa lisää? Kuparimonnisten kanssa viihtyvät hyvin sen mustat- ja kullanväriset muunnoksetkin.
Lehtikaloille allas on vähän nafti ja lisäksi kardinaalitetrat voivat joutua niiden ruokalistalle.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Avaimille voisin antaa ääneni. Itselläni on niitä kaksi -uros ja naaras. Vasta siirsin ne pienemmästä altaasta (140litraa - missä uros oli selvä kingi) tuonne isompaan (540litraiseen). Ukko otti niin kovasti nokkiinsa, että on tässä ollut jo usean päivän todella musta - kingiasema on tipotiessään ja kämppä on uusi ja iso. Tänään oikeastaan ensimmäistä kertaa tulivat nyt liki viikkoon tuohon etulasille katsastamaan josko sitä ruokaa jo tippuisi.
Itsellä myös hakusessa tähtiesiintyjä, eli tällä hetkellä 3 albiinomonnia (muutaman ajattelin lisää), neontetroja 8 kpl (kymmenkunta ajattelin lisää), partis ja paratiisikalapariskunta. Mikä tuohon porukkaan sopisi?
Kirjoahvenet kiinnostaisi, meneekö paratiisikalojen kanssa?
allas 225 l ja 125 cm pitkä.
ph 7, vesi pehmeää ja lämmöt nyt 24
Kirjoahvenet kiinnostaisi, meneekö paratiisikalojen kanssa?
allas 225 l ja 125 cm pitkä.
ph 7, vesi pehmeää ja lämmöt nyt 24
-
Mari Kurki
- Elite Member

Ne kullanväriset tyypit ovat nykytiedon mukaan läheisempää sukua kultakylkimonniselle kuin kuparimonniselle.marinum kirjoitti:Meinasitko monnisia ottaa lisää? Kuparimonnisten kanssa viihtyvät hyvin sen mustat- ja kullanväriset muunnoksetkin
Oma ehdotukseni pääkalaksi on neitotonkija. 4 kpl mahtuu tuon kokoiseen hyvin ja ovat erittäin kauniita ja hyvätapaisia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Akvaariossa on puhallushiekkapohja. Neitotonkija lienee nimensä mukaisesti kova tonkimaan? Pysyvätkö kasvit paikoillaan?
Monniset ovat ihania ja olen pohtinut sitäkin, että ottaisi toisen värisiä kuparimonnisia tai muita monnisia akvaan...
Kardinaaleja olen lisännyt muutaman kerran, mutta parvi tahtoo harventua hissukseen (nyt kesän ja syksyn ollut kaikki ennallaan ja hyvinvoivia).
Noita kirjoahvenia mietin. Kunhan tosiaan olisivat kestäviä, kauniita, hyväluonteisia eivätkä lisääntyisi koko akvaariota täyteen. Syövätkö kaikki affenet kardinaaleja?
Monniset ovat ihania ja olen pohtinut sitäkin, että ottaisi toisen värisiä kuparimonnisia tai muita monnisia akvaan...
Kardinaaleja olen lisännyt muutaman kerran, mutta parvi tahtoo harventua hissukseen (nyt kesän ja syksyn ollut kaikki ennallaan ja hyvinvoivia).
Noita kirjoahvenia mietin. Kunhan tosiaan olisivat kestäviä, kauniita, hyväluonteisia eivätkä lisääntyisi koko akvaariota täyteen. Syövätkö kaikki affenet kardinaaleja?
-
marinum
- Advanced Member

Vaikka noita kardinaaleja tuplaisi vaikka reiluun 20 yksilöön, niin silti sinne mahtuu hyvin vielä toinenkin n. parikymmenpäinen parvi jotain alle 5 cm lajiaellaf kirjoitti:Toisen parven lisäämisen sijasta kasvattaisin reilusti kardinaalitetrojen parvea vaikka tuplaamalla kalojen määrän. Tähdiksi onkin jo tullut paljon ehdotuksia.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
Mari Kurki
- Elite Member

Neitotonkijat eivät kaivele, paitsi kutuaikanaan. Kyseiset kirjoahvenet ovat kuitenkin hyvin vaativia kudetettavia, joten kaivelemista esiintyy ääriharvoin. Eivät kaikki ahvenet todellakaan syö kardinaaleja, neitotonkijoiden suu ei ainakaan moiseen veny (eikä pikkulehtikalan, tai rusokirjoahvenenkaan).hirssi kirjoitti:Akvaariossa on puhallushiekkapohja. Neitotonkija lienee nimensä mukaisesti kova tonkimaan? Pysyvätkö kasvit paikoillaan?
Aika rohkea väite. Aikuinen pantterikiipijä on todella isosuinen peto, ja olen henk. koht nähnyt sen napostelevan jopa partamonnin poikasia. En todelakaan suosittele yhdistämään minkään pienen tai pienehkön kalan kanssa!Jacke kirjoitti:Itse ottaisin tuohon pyttyyn pantterikiipijöitä. Kun ne hankkii pieninä poikasina ne jättävät kyllä kardinaalit aikuisina rauhaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.