taustan uudelleen maalaaminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
taustan uudelleen maalaaminen
Minulla on malawialtaassa liikkeestä ostettu (uretaanivaahdosta tehty?) tausta. Olen hieman tyytymätön sen väriin ja haluaisin maalata sen tummemmaksi tulevan muuton yhteydessä. Antakaas vinkkiä miten ja millä aineilla homma kannattaa tehdä?
Olen mietiskellyt noita uula-maavärejä, mutta pitääkö ne sotkea kittiin vai voiko niitä töpötellä suoraan puhdistettuun pintaan? Tarvitseeko jonkinlaisen pinnoituksen vai pysyykö kuivumisen jälkeen liukenematta taustassa?
Olen mietiskellyt noita uula-maavärejä, mutta pitääkö ne sotkea kittiin vai voiko niitä töpötellä suoraan puhdistettuun pintaan? Tarvitseeko jonkinlaisen pinnoituksen vai pysyykö kuivumisen jälkeen liukenematta taustassa?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Ne värit ovat pelkkää pigmettijauhetta, eli ei pysy itsekseen pinnassa.
Varmaan jos pinnoitushartsia sillä sävyttäisi niin vois pysyä. Puhdistettuun pintaan tietysti.
Varmaan jos pinnoitushartsia sillä sävyttäisi niin vois pysyä. Puhdistettuun pintaan tietysti.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Monet värjäävät styrox-taustansa Cascon kotikitillä jonka voi sävyttää Uula-tuotteen väripigmenteistä niillä jotka on todettu akvaariokäyttöön sopivaksi. Tämä varmaan onnistuisi omassa taustassasikin mutta toinen tapa olisi sivellä pintaan epoksihartsia ja ripotella siihen vaikka samaa hiekkaa kuin mitä altaassasi muutenkin on. Itse pinnoitin omatekemäni valutaustan palan näin epoksilla ja Bilteman puhalllushiekalla. Tulos on kovin luonnollinen kun alkuperäisen värit kuultavat pinnoitteen läpi, vai mitä: 

-
- Starting Member
Todella hienonen näköinen tuo Fisumamman taustapala!
mutta: Onko se epoksihartsi tummaa? Nimittäin jos se on väritöntä niin akvaariossani oleva lähes valkoinen hiekka ei kyllä ainakaan tummenna sitä taustaa..
Luulenpa siis että kotikitti + uula on ehkä tarkoitukseeni parempi, sillä haluan lisätä reilusti varjostuksia ja tummentaa taustaa kokonaisuudessaan. Mites käytännössä tehdään? Ostetaan kotikittiä/pinnoitushartsia, tehdään muutama värisävy uulan väreillä ja töpötellään jollain sienellä siihen taustaan. Annetaan kuivua ja lopuks huuhdellaan muutamia kertoja?
mutta: Onko se epoksihartsi tummaa? Nimittäin jos se on väritöntä niin akvaariossani oleva lähes valkoinen hiekka ei kyllä ainakaan tummenna sitä taustaa..
Luulenpa siis että kotikitti + uula on ehkä tarkoitukseeni parempi, sillä haluan lisätä reilusti varjostuksia ja tummentaa taustaa kokonaisuudessaan. Mites käytännössä tehdään? Ostetaan kotikittiä/pinnoitushartsia, tehdään muutama värisävy uulan väreillä ja töpötellään jollain sienellä siihen taustaan. Annetaan kuivua ja lopuks huuhdellaan muutamia kertoja?
Kiitos kalliokala kehuista
! Epoksihartsi näyttää tavalliselta lakalta ja se on hyvin kiiltävää joten jos et hiekkaa käytä pinnassa niin kannattaa jättää koko epoksihartsi pois ja hankkia vain kotikittiä ja pigmenttejä. Näillä voi taiteilla miten haluaa. Itse varmaan sutisin ensin reilusti mustalla kittiseoksella kaikki syvänteet ja kolot ja antaisin kuivua, sitten vaaleammalla harmaalla/harmailla muut kohdat niin että koloihin jäisi sitä mustaa. Tähän tuoreeseen kittiin töpsöttäisin väripigmenttejä mahdollisimman luonnollisesti niin että ensin kastaisin siveltimen pään pigmenttiin ja tätä taustan pintaan. Valmiin työn antaisin kuivua muutaman päivän (liima-aineille tärkeä vaihe), sitten pitäisin kosteana joitain päiviä vaikka sumuttamalla muovin alla/liottamalla, jotta sementtikin kovettuisi. Ymmärtääkseni jälkimmäinen vaihe auttaa ettei tausta koveta vettä altaassa. En ota vastuuta työsi onnistumisesta mutta sen pohjalta mitä olen näitä aineita käyttänyt, voisin kuvitella että tämä työtapa kävisi, mikäli kitti vain pysyy taustasi pinnassa.

-
- Starting Member
Nyt vasta kun perehdyin tarkemmin siihen millaista ainatta tuo kotikitti on, niin tajusin, että jos teen uudelleen sävyttämisen sillä, niin kaikki taustan hienot yksityiskohdat "lohkeamat" ym. pyöristyvät ja osa peittyykin.. Eli ei ehkä hyvä idea kuitenkaan..
Jos tosiaan olisi joku maali, millä tuon uskaltaisi maalata niin ratkaisuhan olisi siinä! Mutta onko mitään myrkytöntä maalia, joka kestäisi akvaario-olosuhteita? Tai jos maalaisi ja sitten pinnottaisi homman jollain?
Jos tosiaan olisi joku maali, millä tuon uskaltaisi maalata niin ratkaisuhan olisi siinä! Mutta onko mitään myrkytöntä maalia, joka kestäisi akvaario-olosuhteita? Tai jos maalaisi ja sitten pinnottaisi homman jollain?
-
- Katalysaattori
Eikös jos sitä epoksihartsia käyttäisi?
Sekoittaa uulapulverin toiseen komponenttiin ja kun sävy on hyvä sekoittaa kovetteen mukaan. Luulisi samalla tulevan hiukan mattapintaisempi kuin pelkällä epoksilla pinnoitettaessa. En kyllä ole itse kokeillut.
Sekoittaa uulapulverin toiseen komponenttiin ja kun sävy on hyvä sekoittaa kovetteen mukaan. Luulisi samalla tulevan hiukan mattapintaisempi kuin pelkällä epoksilla pinnoitettaessa. En kyllä ole itse kokeillut.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
En usko että sävytys poistaa epoksihartsin kiiltoa mutta muuten onnistuu kyllä näin.Aqualung kirjoitti:Eikös jos sitä epoksihartsia käyttäisi?
Kyllä kittikäsittely vie osan muodoista muttei kokonaan toki, ei sitä taustaa tasoittaa tarvi

-
- Starting Member
Millähän se tausta on alunperin maalattu?
Pinta meinaan näyttää siltä että se on spray-tyyppisesti maalattu/värjätty, mutta mitään pinnoitusta ei siinä päällä mielestäni näy. Ei se ole kyllä mistään se väri irtoillutkaan eli tiukasti on kiinni ..hmmm.. kalatkin on voineet mainiosti, joten ei se mitään kovin myrkyllistä väriä voi olla.. mutta voi kun tietäs että mitä!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
Kilauta BRIOlle ja kysy millä maalaavat noi vauvojen/lasten puulelut, jotka nyt kuitenkin on 97% ajasta suussa... ja syvällä.kalliokala kirjoitti:Millähän se tausta on alunperin maalattu?Pinta meinaan näyttää siltä että se on spray-tyyppisesti maalattu/värjätty, mutta mitään pinnoitusta ei siinä päällä mielestäni näy. Ei se ole kyllä mistään se väri irtoillutkaan eli tiukasti on kiinni ..hmmm.. kalatkin on voineet mainiosti, joten ei se mitään kovin myrkyllistä väriä voi olla.. mutta voi kun tietäs että mitä!