Akvaarion putsausoperaatio

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Akvaarion putsausoperaatio

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Piti ottaa kännyllä aika, että kuinka kauan kestää, kun yksinään vaihtaa akvaariosta veden, ja samalla katkoo liijan pitkäksi kasvaneet kasvit pienemmiksi. Ja aika on 2 h 10 min 55 sekuntia ja 19 sadasosaa.
kyseessä 128L akvaario. Onneksi ei tarvii joka viikko noita kasveja pienennellä.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Tuon nyt tekee 45 minuuttiin. ja 240 litraiseen.
Mistä näistä tietää..
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Itse veikkaisin vedenvaihtoon kuluvan ajan olevat siinä puolen tunnin/20 min kieppeillä. Normaaliin kasvien karsintaan (normaalilla tarkoitan sitä, että vain nyppii kuolleet lehdet pois, laittaa lannoikkeet yms.) menee itseltäni n.15 minuuttia, jos hommia on enemmän, voi mennä 30-40 min.
Ei minultakaan ole varmaankaan koskaan yli kahta tuntia mennyt. Riippuu tietysti siitäkin, kuinka hartaasti haluaa kasvinsa nyppiä. [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Siis mihin saat aikaa kulumaan noin paljon? 100 litraseen menee 15 min. täyttöineen päivineen, 250 litraseen n. 30 min. ja vähän kauemmin jos vaihdan järjestystä altaassa.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

miljoonakala84 kirjoitti:No kyllä kai, jos on jo kokenu akvaristi. :mrgreen:
Niin missä sen kokeneen ja kokemattoman raja sitten kulkeekaan [;)]
Mistä näistä tietää..
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

aquamarina kirjoitti:Siis mihin saat aikaa kulumaan noin paljon? 100 litraseen menee 15 min. täyttöineen päivineen, 250 litraseen n. 30 min. ja vähän kauemmin jos vaihdan järjestystä altaassa.
No aikaa meni ehkä eniten siinä, kun revin liijan pitkiksi kasvaneet vedensuosikit pois, ja lyhensin ne sopivan pituisiksi.
murmeliotus
Member
Member

Re: Akvaarion putsaus operaatio.

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

miljoonakala84 kirjoitti: aika on 2 h 10 min 55 sekuntia ja 19 sadasosaa.
Tuossa ajassa vaihdan vedet 325L, 200L ja 317L ja karsin kasvit siinä samalla. Ovat samassa huoneessa niin tulee usein vaihdettua kaikkiin. Sinä ilmeisesti kannoit vettä ämpäreissä? Minulla letku hoitaa homman ja kun vesi lirisee kumpaan suuntaan tahansa voi toisista altaista jo karsia kasvillisuutta.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mulla menee 120 litraisen vedenvaihtoon (käsipelissä) ja kasviston karsimiseen n. 15-20 minuuttia viikossa :mrgreen: Suodatinta tarvitsee putsata todella harvoin.

325 litraisen tiheäkasvisen altaan kanssa mulla saattoi mennä 1,5 tuntia ja suurin osa siitä siihen kasvien kiskomiseen ja katkomiseen. Mutta siihenkin tulee rutiini ja homma nopeutuu kerta kerralta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Juu, ämpäreihin kauhon akvaariosta veden.
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

106L altaaseen menee 15-30min, 12L ja 40L altaaseen menee 10-15min.
Did you know that water's not to blame if you drown?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

saatto tuohon aikaa olla vaikuttamassa myö se, että katoin samalla telkkaria, kun katkoin niitä veden suosikkeja. :mrgreen:
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

180litraisen vedenvaihto sujuu nopeimmillaan sankkopelissä puoleen tuntiin. Monesti tämä tapahtuu aamulla ennen töihin lähtöä samalla kun keittää kahvin ja mikrokaurapuuron. Sitten voi lukea aamulehden aamiaista syöden ja katsetta nostaessaan nauttia akvaariomaisemasta :)

Juuri tänään tein suuremman operaation. Joka kyllä vei kolmisen tuntia. Sisälsi totaalisen pohjanruoppauksen, tiikerilumpeen ja ison jaavansaniais-sotkuisen juurakon siirron. Sekä raakaa kasvien karsintaa. Välillä piti myös luututa lattia....
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Minulla menee... liian kauan, en halua edes tietää :D Veden vaihtaminen on nopeutunut, mutta aina keksii jotain johon kuluttaa aikaa. Kasveja voisi vähän siistiä, keräillä kasvimoskia vedestä, katkoa ylipitkiksi kasvaneita kasveja, kerätä kotiloita, pyyhkiä levää laseista... Parhaimmillaan olen saanut aikaa kulutettua kolme tuntia kun laitoin akvaarion järjestyksen uusiksi
iisku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iisku »

Mäkin kyllä ihan mielellään laittelen kasveja pitemmänkin aikaa välillä. :) Ajattelin tässä taas kohta ryhtyä hommiin. Vedensuosikki on ihan karseen näkönen ja toiset kasvaa kohta akvaariosta yli. :D

---------------------

Vielä lisäyksenä että en kyllä ehkä ihan tuota reilua kahta tuntia ymmärrä kun satalitraisen tyhjentää kokonaan ja samalla laittaa sisustuksen uusiksi niin saa enimmillään 4h kulumaan. Tämän tein kun vaihdettiin akvaarion paikkaa.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

miljoonakala84 kirjoitti:Juu, ämpäreihin kauhon akvaariosta veden.
Voit nopeuttaa huomattavasti hommaa, kun lasket letkulla veden ämpäriin. :P Käytän itse 60 litraisten vedenvaihdossa parin metrin pätkää halkaisijaltaan 2 cm letkua. Ämpäreitä minulla on siinä hommassa 2. Lasken ensin molemmat täyteen ja tyhjennän sitten molemmat. Ei mene kauaa.
Jennnie
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jennnie »

Mulla menee yleensä sellanen 25-45 minuuttia jos vaihdan vaan veden ja karsin vähän kasveja. Mutta jos puhdistan myös suodattimen menee aikaa lähemmäs tunti, joskus ylikin.
140l
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

74L siivoukseen menee n. 20-30 min.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

128 vedenvaihto+ pikakarsinta umpipöpelikössä = 15min
128 vedenvaihto + ulkosuodattimen pesu + kasviraivaus = 45min

60l vedenvaihto + sisäsuodatin + kasvit = 15min

300l vedenvaihto+ kasvit = 30min kun se veden valuminen kestää.....
300l edelliset + ulkosuodatin = 45min

Eli kaikki purkit pelkkä vedenvaihto ja pikakasvit = 2h (laskettuna 2h30min, mutta se vauhti kiihtyy loppua kohden ja pikkualtaita tekee kun toinen täytyy toinen tyhjenee ja kun 300l tyhjenee 128 täytyy jne... Ainoastaan 15l pitää vahtia etei tuu yli kun on niin pieni.
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Ootte te nopeita :P

Viikottainen vedenvaihto ja kasvien sorvaaminenhan on mun mielestä just sitä harrastamista! Mä vietän yleensä lauantaina yhdestätoista kolmeen - neljään akvaarioideni viikkohuollon kimpussa. Huoltoon kuuluu 50% vedenvaihto * 3 akvaa (720+540+200), kasvien karsinta, lannoitus ja veden viilaus (malawi). Teen hommat kiirehtimättä nautiskellen, koska juuri tämä kohta harrastusta on se kaikista nautinnollisin. Malawissa jopa mielestäni liian vähän viilaamista, kun kasveja ei juurikaan ole.

Taidan siis kuulua siihen porukkaan, jolla kasvit närkästyvät enemmänkin siirtelystä/nyppimisestä kuin vääristä valo/vesi/lannoitus -olosuhteista [:I]
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Homma nopeutuu huomattavasti kun vaihtaa esim. jo paksumman letkun.
Omien altaiden huoltoon menee kerralla 1h (+15-30min) ja sisältää 50% vedenvaihdon, lasien putsauksen sekä suodattimien pesun. Suodattimet vievät tuon lisävartin ja pohjan lappoaminen toisen vartin.
Ison altaan tyhjennyksen aikana kerkee käymään suihkussakin ja putsata muista altaista lasit.
Kovin tehokas jos on niin 44 altaan (98-500l) huoltoon menee 8 h 15min.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

AnnaS kirjoitti:
miljoonakala84 kirjoitti:Juu, ämpäreihin kauhon akvaariosta veden.
Voit nopeuttaa huomattavasti hommaa, kun lasket letkulla veden ämpäriin. :P Käytän itse 60 litraisten vedenvaihdossa parin metrin pätkää halkaisijaltaan 2 cm letkua. Ämpäreitä minulla on siinä hommassa 2. Lasken ensin molemmat täyteen ja tyhjennän sitten molemmat. Ei mene kauaa.
No mie käytän veden vaihdossa kolmea 10L sankoa Vedet valutan lapolla sankoihin joka toinen viikko jolloin lappoan pohjan, ja sitten joka toinen viikko vaihdan vedet kauhalla koska pohjaa ei tartte lapota.
Eikä miula tuossa normaalissa veden vaihdossa mene aikaa kun 15-20min. Ainoastaan kun pienentelen vedensuosikkeja aikaa menee tuo pari tuntia.
Eikä tuo paljoo haittaa vaikka aikaa menisikin paljon, tuleepahan lyhennettyä kasvit kunnolla.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

miljoonakala84 kirjoitti:No mie käytän veden vaihdossa kolmea 10L sankoa Vedet valutan lapolla sankoihin joka toinen viikko jolloin lappoan pohjan, ja sitten joka toinen viikko vaihdan vedet kauhalla koska pohjaa ei tartte lapota.
Eikö tuo ole melkoisen hidasta jollain kauhalla? Täälläkin vedet vaihtuu sankopelillä, mutta aina on lappo hommassa mukana. Minä tosin lappoan pohjaa joka viikko (vähintäänkin pintaroskat ja irronneen kasvimoskan otan pois), mutta eihän sitä välttämättä tarvitsee pohjaa lapota vaikka lapolla veden ottaisikin altaasta pois. Luulisi nopeuttavan hommaa johonkin kauhaan verrattuna..?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Onko sinulla miljoonakala84 altaassasi sorapohja, kun joudut sitä lappoamaan? Helppohoitoisemman pohjan (jos haluat) saat hiekasta, minne laitat vielä kierteisarmeijan.

Tuo letku suoraan vessanpönttöön vettä poistettaessa ja kiinnitys hanaan vettä laitettaessa on kyllä todella näppärä. Itselläni on ihan tavallista puutarhaletkua. Pyykinpesukone on vielä auliisti luovuttanut sellaisen U:n mallisen pidikkeen tuohon letkuun, minkä avulla letku pysyy altaan reunassa, eikä pääse tippumaan/sitä ei tarvitse sen kummemmin pidellä tai vahtia. Samalla kun vesi vaihtuu, voi itse pestä laseja ja touhuta sisustuspuolen kanssa.

Anopilla on 2 tuliliskoa n. 100-litraisessa ja häneltä kuluu sen altaan pesuun enemmän mitä minulla omieni. Mutta hän tekeekin sen hitaasti naatiskelemalla - mihinkä sitä hoppua olisi :D?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

f_isu kirjoitti:Onko sinulla miljoonakala84 altaassasi sorapohja, kun joudut sitä lappoamaan? Helppohoitoisemman pohjan (jos haluat) saat hiekasta, minne laitat vielä kierteisarmeijan.

Tuo letku suoraan vessanpönttöön vettä poistettaessa ja kiinnitys hanaan vettä laitettaessa on kyllä todella näppärä. Itselläni on ihan tavallista puutarhaletkua. Pyykinpesukone on vielä auliisti luovuttanut sellaisen U:n mallisen pidikkeen tuohon letkuun, minkä avulla letku pysyy altaan reunassa, eikä pääse tippumaan/sitä ei tarvitse sen kummemmin pidellä tai vahtia. Samalla kun vesi vaihtuu, voi itse pestä laseja ja touhuta sisustuspuolen kanssa.

Anopilla on 2 tuliliskoa n. 100-litraisessa ja häneltä kuluu sen altaan pesuun enemmän mitä minulla omieni. Mutta hän tekeekin sen hitaasti naatiskelemalla - mihinkä sitä hoppua olisi :D?
Akvaariossa on hiekka pohja, jossa on vasta vähän aikaa sitten tulleita kierteisiä, joten siksi lappoan vain joka toinen viikko. Ja minusta tuolla kauhalla on jopa nopeampi vaihtaa vedet kuin lapolla, kauhaan mahtuu suunnilleen puoli litraa vettä, ja miksi pitää hirmu kiirettä akkvaarion siivouksessa, jos ei ole mihinkään kiire. Mukavampi tehdä se nautiskellen joka hetkestä. :mrgreen:
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

500 litran akvassa hurahtaa aikaa useampi tunti, jos innostun harventamaan ihan urakalla. Kasveja on ihan älyttömästi ja pelkässä harvennuksessa menee pari tuntia aikaa. Vedenvaihto sujuu jouhevasti letkulla, joten se on aika nopeaa ja vaivatonta.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”