Onko hiilidioksidi SE juttu?
Valvoja: Moderaattorit
Onko hiilidioksidi SE juttu?
Te, jotka olette hommanneet CO2-systeemin (sammutinpullo tai muuten vaan jatkuvasti hiilidioksidia tuottava systeemi), katosivatko leväongelmat tämän jälkeen? Kuinka herkästi tasapaino tämän jälkeen on retkahtanut levän kasvun puolelle? Oletteko saaneet altaanne sellaiseen kuntoon, ettei levää näy missään edes hitusta?
Ei mulla hiilidioksidi vaikuttanut levään paljoakaan (no varsinaista ongelmaa ei kyllä edes aloittaessa ollut) vaan vasta nestemäinen hiili hävitti kaiken levän (tällöin oli ongelmia). Ongelmaa oli mm. rihmalevän kanssa ja nestehiili oli todella tehokas apu.
Hiilidioksidia olen käyttänyt lähinnä siksi kun se alentaa pH:ta, ja kyllähän siitäkin varmasti on apua kasveille.
Hiilidioksidia olen käyttänyt lähinnä siksi kun se alentaa pH:ta, ja kyllähän siitäkin varmasti on apua kasveille.
Itse sain hiilidioksidin avulla pois kaikki muut levät paitsi täplämäisen viherlevän. Täysin levättömän altaan sain vasta sitten kun lopetin nestemäiset kasviravinteet eli veteen ei lisäillä mitään, ainoastaan kasvien juurille (lumpeita, miekkakasveja). Rajoittaa kasvivalikoimaa mutta toimii. Punalevät viihtyvät joskus ravinnepuutoksissakin, mutta nehän saa hengiltä nestemäisellä hiilellä ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mitenkäs tämä tapaus:
Allas 38 l. Kalastona 13 hehkurasboraa, ei siis levänsyöjiä muuta kuin joukko kierteisiä. Passiivinen hiilidioksidilevitin kiljupullosta, ja lisäksi EasyCarboa useimpina päivinä (3-4 krt/vko) normaaliannos eli hieman vajaa ml:n maustemitallinen. Valoa 1 x 15 W heijastimella. Vettä vaihdan noin puolentoista viikon välein 25-30 %. Kasveja on välillä ollut todella paljon, välillä vähemmän, mutta koko ajan myös rihmalevää. Samoin levää on ollut sekä ilman hiilidioksidia että sen kera. Millä kummalla siitä siis pääsee eroon? Ikävää, kun joutuu kerran kuussa heittämään uudet, komeat riccia- ja jaavansammalkasvustot pois, kun niistä puolet alkaa olla levää.
Allas 38 l. Kalastona 13 hehkurasboraa, ei siis levänsyöjiä muuta kuin joukko kierteisiä. Passiivinen hiilidioksidilevitin kiljupullosta, ja lisäksi EasyCarboa useimpina päivinä (3-4 krt/vko) normaaliannos eli hieman vajaa ml:n maustemitallinen. Valoa 1 x 15 W heijastimella. Vettä vaihdan noin puolentoista viikon välein 25-30 %. Kasveja on välillä ollut todella paljon, välillä vähemmän, mutta koko ajan myös rihmalevää. Samoin levää on ollut sekä ilman hiilidioksidia että sen kera. Millä kummalla siitä siis pääsee eroon? Ikävää, kun joutuu kerran kuussa heittämään uudet, komeat riccia- ja jaavansammalkasvustot pois, kun niistä puolet alkaa olla levää.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
7330: Minkälainen suodatus tossa altaassa on? Mulla ainakin rihmalevä viihtyi virtaavissa kohdissa. Mä tekisin ehkä niin, että poistaisin kaiken mahdollisen elävän tuosta altaasta (kalat, kotilot) ja laittaisin tehokuurin (vko, 2vkoa?, 3krt annostus?) easy-carboa. Siis tämä tuli ihan ekana mieleen, ensin kyselisin vielä varmistuksia suunnitelmalleni a-w:stä
Ja jatkaisin sitten normaaliannostuksella joka päivä. Mulla meinasi tulla rihmalevät takaisin, kun liian aikasin aloin harventaa easy-carbon käyttöä. Eli säännöllisyys siinä taitaa olla se avainjuttu
Nyt ovat pysyneet poissa, parin kuukauden käytön jälkeen.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Hyviä neuvoja.
Tosiaan, suodatus on melko olematon, 200 l/h pumppaava kulmamattosuodatin. Mattosuodatinhan se tietysti toimii levien kasvualustana, ja siitä ne sitten leviävät kasveihin. Se on vain toiminut niin hyvin ja näyttää niin kivalta päälle kasvaneine kasveineen, etten siitä millään haluaisi luopua.
Valaistuksena on PowerGlo, sellainen lilansävyinen "tehoputkena" mainostettu. Kasveille on tuntunut kelpaavan hyvin, ja niin tosiaan rihmalevällekin. Voisiko siinä olla jotain vikaa?
Sukarapuja tuossa on ollutkin, mutta poistin ne jokin aika sitten, koska pyrkimyksenä olisi saada hehkut joskus kutemaan, eikä mätimunia syöviä rapuja silloin tarvitsisi altaassa olla. Ainakaan se muutama (alle 10) sukarapua ei auttanut leväongelmaan. Silloin kun rapuja oli altaassa yli 100, levää ei kyllä näkynyt.
Kuinkahan nuo seepraleväkotilot pärjäävät humuspitoisessa ja happamassa vedessä? Kovuuskin taitaa Jyväskylän vedessä olla aika alhaalla, vesilaitoksen mukaan noin 2 dH.
Taidan tosiaan ensin kokeilla lisätä hieman Easy-Carbon annostusta ja laittaa sitä säännöllisesti päivittäin. Vaikka epäsäännöllinenkin käyttö poisti toisesta altaastani sinilevän, se ei tarkoita ettäkö sama annostus tehoaisi rihmaleviin.
Sitten jos ei tehoa, keksin jotain järeämpää, vaikka tuo Muiscun tehokuuri kokeiluun.

Tosiaan, suodatus on melko olematon, 200 l/h pumppaava kulmamattosuodatin. Mattosuodatinhan se tietysti toimii levien kasvualustana, ja siitä ne sitten leviävät kasveihin. Se on vain toiminut niin hyvin ja näyttää niin kivalta päälle kasvaneine kasveineen, etten siitä millään haluaisi luopua.
Valaistuksena on PowerGlo, sellainen lilansävyinen "tehoputkena" mainostettu. Kasveille on tuntunut kelpaavan hyvin, ja niin tosiaan rihmalevällekin. Voisiko siinä olla jotain vikaa?
Sukarapuja tuossa on ollutkin, mutta poistin ne jokin aika sitten, koska pyrkimyksenä olisi saada hehkut joskus kutemaan, eikä mätimunia syöviä rapuja silloin tarvitsisi altaassa olla. Ainakaan se muutama (alle 10) sukarapua ei auttanut leväongelmaan. Silloin kun rapuja oli altaassa yli 100, levää ei kyllä näkynyt.

Kuinkahan nuo seepraleväkotilot pärjäävät humuspitoisessa ja happamassa vedessä? Kovuuskin taitaa Jyväskylän vedessä olla aika alhaalla, vesilaitoksen mukaan noin 2 dH.
Taidan tosiaan ensin kokeilla lisätä hieman Easy-Carbon annostusta ja laittaa sitä säännöllisesti päivittäin. Vaikka epäsäännöllinenkin käyttö poisti toisesta altaastani sinilevän, se ei tarkoita ettäkö sama annostus tehoaisi rihmaleviin.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
No mullakin on ollut koko ajan mattosuodatin, eikä se ole ainakaan pahentanut tilannetta. Päinvastoin on ollut hyvä kun on ollut sopivan tehokas suodatus.
Itse ehkä myös vaihtaisin tuon putken erilaiseen. Se on vähän niin ja näin, itselläni toimi aikanaan hyvin aquastar+grolux yhdistelmä, nykyisin on aquastar+840 joka on minusta paljon parempi. En sitten tiedä, onko ollut vaikutusta leviin, kun suuria ongelmia ei ole koskaan loisteputkien vaihdon aikaan ollut. Mutta yleensähän noi kasviputket on aika surkeita yleisesti ottaen. Lumeneita vähän ja luonnoton valo...
Kaverillani on ollut suuri apua turveuutteesta keijulevän kanssa. Samennus on lähes häipynyt suodatuksen vaihdon ja turveuutteen järeän lisäämisen jälkeen. Voisin kuvitella, että turveuutteesta voisi olla apua muidenkin levien kanssa. Ja tarkoitan turveuutetta joka tehoaa, ei mitään tetran sikahintaisia turhia litkuja vaan esim. JBL Humolon tabletteja. Turveuutetta voi (kalaston salliessa) laittaa huoletta reippaitakin määriä ja se voisi toimia hyvänä lisänä easy-carbon kanssa.
Itse ehkä myös vaihtaisin tuon putken erilaiseen. Se on vähän niin ja näin, itselläni toimi aikanaan hyvin aquastar+grolux yhdistelmä, nykyisin on aquastar+840 joka on minusta paljon parempi. En sitten tiedä, onko ollut vaikutusta leviin, kun suuria ongelmia ei ole koskaan loisteputkien vaihdon aikaan ollut. Mutta yleensähän noi kasviputket on aika surkeita yleisesti ottaen. Lumeneita vähän ja luonnoton valo...
Kaverillani on ollut suuri apua turveuutteesta keijulevän kanssa. Samennus on lähes häipynyt suodatuksen vaihdon ja turveuutteen järeän lisäämisen jälkeen. Voisin kuvitella, että turveuutteesta voisi olla apua muidenkin levien kanssa. Ja tarkoitan turveuutetta joka tehoaa, ei mitään tetran sikahintaisia turhia litkuja vaan esim. JBL Humolon tabletteja. Turveuutetta voi (kalaston salliessa) laittaa huoletta reippaitakin määriä ja se voisi toimia hyvänä lisänä easy-carbon kanssa.
Niin no... 300l altaassa punaista tupsulevää kasvaa mm. puun päällä... Eipä oikeastaan muualla... JA tuonne altaaseeln laitan nestehiiltä 1-2 kertaisen annoksen joka aamu. 128l kin punaista tusulevää on hiukan ollut juurrakossa, jaavansammal vaan on nyt peittänyt sen. Tämäkin allas saa vähintää 1 kertaisen, usein 1½-2 kerataisen annoksen nestehiiltä. Muuten lannoitan pmdd:llä kerran viikossa. Joillain miekkakaseilla on JBL savikuula-lannoitteena.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minulla leväongelmiin on viime vuosina ihan järjestään osoittautunut syylliseksi jokin juurakko. Muutama aika sitten hankin yhden Actizoon loisteputken joka osoittautui harvinaisen hyväksi piilevägeneraattoriksi vaikka mainosten mukaan vaikutuksen piti olla päinvastainen.
Jokainen voi tietysti itse miettiä kannattaako mieluummin etsiä syy levänkasvuun vai hoitaa seurausta jollain vippaskonstilla.

Jokainen voi tietysti itse miettiä kannattaako mieluummin etsiä syy levänkasvuun vai hoitaa seurausta jollain vippaskonstilla.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Easycarbo ei ole perinteinen lannoite vaan hiililisä. Annetaan siis kasvi"lannan" lisäksi, jos tarvetta on.Joulutonttu kirjoitti:Mites tuo Easy Carbo, korvaako "tavallisen" lannoitteen, vai annetaanko toisen kasviravinteen lisäksi?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
En tiedä poistaako co2 lisääminen kokonaan levää.
Mutta sen tiedän että kun co2 pulloni loppui pari viikoa sitten ja meni muutama päivä ennenkuin huomasin sen (pH-kontrolleri kaapissa) niin akvaarioon tuli levä invaasio ja kun tämän huomasin avasin kaapin oven niin huomasin pH nousseen 7,5 kun se normaalisti pidän 6,7 :kassa.
Nyt pullon täytön jälkeen tilanne on paranemassa mutta vedessä leijuu todennäköisesti kuolutta levää koska vedessä leijuu epämääräistä roskaa.
No sisäsuodattimet puhdistettu ja oletan tilanteen tasotttuvan viikonloppua kohden.
Olen huomannut myös sen että nestemäiset lannoitteet lisäävät levänkasvua varsinkin kasvien pinnalla ylävesikerroksissa. Joten pohja lannoituksen kannalla olen minäkin ja vannoutunut co2 käyttäjä.
Mutta sen tiedän että kun co2 pulloni loppui pari viikoa sitten ja meni muutama päivä ennenkuin huomasin sen (pH-kontrolleri kaapissa) niin akvaarioon tuli levä invaasio ja kun tämän huomasin avasin kaapin oven niin huomasin pH nousseen 7,5 kun se normaalisti pidän 6,7 :kassa.
Nyt pullon täytön jälkeen tilanne on paranemassa mutta vedessä leijuu todennäköisesti kuolutta levää koska vedessä leijuu epämääräistä roskaa.
No sisäsuodattimet puhdistettu ja oletan tilanteen tasotttuvan viikonloppua kohden.
Olen huomannut myös sen että nestemäiset lannoitteet lisäävät levänkasvua varsinkin kasvien pinnalla ylävesikerroksissa. Joten pohja lannoituksen kannalla olen minäkin ja vannoutunut co2 käyttäjä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L