Kalvo veden pinnalla jatkuva kiusa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
heijo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 09:21, 22.09.2007

Kalvo veden pinnalla jatkuva kiusa

Viesti Kirjoittaja heijo »

Johtuukohan akvaarioni veden pinnalle jatkuvasti ilmenevä kalvo ruuasta? Ruokin kalojani kolme kertaa päivässä. Tällä hetkellä ruokana Seran semmosta kasvishiutaletta ja sit semmosia pieniä rakeita ja pohjatabletteja. Herkkupaloiksi annan joka toinen päivä surviaisen toukkia. Laitan ruokaa akvaarioon kerralla juuri sen verran, että kalat syövät kaikki nopsasti. Pitäisikö vaihtaa ruuan merkkiä?

Menee hermot, kun joutuu päivittäin putsailemaan pintaa. Akvaarioni on 180l ja siinä on juwelin oma suodatin plus eheimin pickup. Akvaarion on pinta on liikkeessä, mutta ei ihan kovasti, jotta virtausta ei tule liikaa.

Missä vika ja millä kalvosta pääsee eroon?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Ilmastimella/diffuusorilla taitaa päästä parhaiten eroon bakteerikalvosta. Pidä ilmastus päällä vaikka vain öisin jos kestät meteliä.

Survarit ja katkarapu lienevät parhaimmasta päästä bakteerikalvon ruokkimisessa.

Haulla löytyy rutosti juttua bakteerikalvosta.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: kalvo veden pinnalla jatkuva kiusa

Viesti Kirjoittaja try-out »

heijo kirjoitti: juwelin oma suodatin plus eheimin pickup
Pickuppiin varmaan saa juu diffuusorin tai mikä se ilmakuplajuttu nyt on? Eli pitäisi saada suodatuksessa veden pintaa rikki. Ilma lienee kuitenkin hiljaisin vaihtoehto (hiljaisempi kuin lorina..)

Jossain vaiheessa itsellä ole juwelin putken päässä toiselle suodattimelle tarkoitettu diffuusori. Tuossa vaan voi joutua tekemään sovitus hommia (juwelin putki aika paksu)
heijo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 09:21, 22.09.2007

...

Viesti Kirjoittaja heijo »

Olen kokeillut sitä pickupin ilmastinjuttua, mutta pelkäsin, että kalat hermostuvat kuplista, kun mustatetratkin menivät ihan harmaiksi kuplien aikana. Jos pidän sitä yöllä päällä, niin kalat eivät varmaan häiriinny kovin pahasti... :mrgreen: Kuplat siis pitäisi saada ohjattua pintaan. Kokeillessani ilmastinta, en saanut kuplia suunnattua pintaan. Olikohan suodatin liian syvällä...

No täytyypä tänään testailla ilmastinta, jos vihdoin pääsis kalvosta eroon :D
jackie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 17:57, 29.07.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Meillä oli sama ongelma lähtiessämme parin päivän lomalle, mutta kun tulimme takaisin niin kalvo oli kadonnut, eikä sitä ole näkynyt sen jälkeen. Olisiko johtunut siitä että kaloja ei ruokittu vaan saivat pärjätä pelkillä lomaruokatableteilla. Eli auttaisko ruokinnan vähentäminen?
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Joistain ruuista tulee "rasvakalvo" pintaan. Pahimpia ovat markettien halpahiutaleet ja juuri surviaiset, niin paljon kuin kalat toukista tykkäävätkin :) Meillä ongelmaa on joskus ollut labyrinttikalojen altaissa (etenkin kudetusaltaissa) ja tuliliskoilla, joissa käytetään runsaasti elävää ruokaa, syöjät ovat hitaita eikä pinnalla ollut juuri virtausta.

Kolme ruokintaa päivässä on aika paljon. Ovatko vesiarvot pysyneet muuten kunnossa? Jos vähentäisit ruokintakertoja yhteen-kahteen päivässä ja harventaisit surviaista? Suodattimen nostaminen pinnan tuntumaan rikkoo vedenpintaa ilman ylimääräisiä "pulputtimia". Kokeile myös jotain uutta ruokamerkkiä, jos eivät nämä auta.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Audiostatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 11:16, 24.07.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Audiostatic »

Itsellä on suuria ahvenia ja monneja joiden ruokavalio koostuu mm. muikuista, lohesta, kastemadoista, survareista, katkaravuista, simpukoista, herneistä, kesäkurpitsasta. Kalvo muodostuu heti jos ei pintavesi kierrä tehokkaasti. Kolme neljästä suodattimesta on suunnattu pintaan. Haittapuolena on aika melkonen lotina, mutta kaikkeen tottuu 8-)
heijo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 09:21, 22.09.2007

...

Viesti Kirjoittaja heijo »

Onko muut myös sitä mieltä, että ruokinta kolme kertaa päivässä on liikaa?

Luulin, että on hyvä ruokkia muutaman kerran päivässä vähän kerrallaan 8O

Olen vähentänyt surviaisia ja ostin uusille kirjoahvenille valkoisia hyttysen toukkia.

Pidän ilmastinta nykyään päällä vähän kerrallaan.

Auttaako pintakasvit kalvon muodostumisessa? Olen vähentänyt kasveja, mutta en haluaisi luopua kaikista :cry:
Audiostatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 11:16, 24.07.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Audiostatic »

Kuulostaa aika hurjalta tuo kolme kertaa päivässä. Riippuu tietysti hirveästi kalojen koosta. Kuinka paljon on altaassasi asukkeja? Ja ilmeisesti ei mitään hirmu isoja vonkaleita? Sanotaan että pitäisi ruokkia niin kauan kun kalat jaksavat syödä, itse en tätä neuvoa voi noudattaa jo pelkästään lapamonnin takia. Omat kalat ruokin kerran päivässä "tuoreella" ruualla ja raksuja heitän oskuille silloin tällöin kun kerjäävät. Vettä joutuukin sitten vaihtaa 30% 2 kertaa viikossa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Audiostatic kirjoitti:Kuulostaa aika hurjalta tuo kolme kertaa päivässä.
[klip]
Sanotaan että pitäisi ruokkia niin kauan kun kalat jaksavat syödä
Tuolla neuvolla on kyllä yksikin ruokinta aika hurja koettelemus, itse pidän pariaatetta "kaikki mikä minuutissa-kahdessa napaan uppoaa", jonka muutamasta perus-akvaariokirjasta olen bongannut ohjenuoraksi. Jos ruokkisin niin kauan kun syövät, söisivät todennäköisesti purkin jos toisenkin kerralla [;)] .

Itse ruokin kalat 2-3 kertaa päivässä, melko vähän kerrallaan. Ruokailua tukee myös valaisutauko päivällä sekä kuuvalojen käyttö iltaisin. Toimiva metodi, kunhan muistaa laittaa vähän ruokaa kerralla. Olen järkeillyt asian niin, että useat seura-akvaarion kalat syövät luonnossakin pitkin päivää eivätkö kerralla ahmaise napaa täyteen ja luimuile pusikoissa loppupäivää.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

-Tassu- kirjoitti:Joistain ruuista tulee "rasvakalvo" pintaan. Pahimpia ovat markettien halpahiutaleet
Juu kyllä minäkin olen sitä mieltä että kannattanee kokeilla toisen merkkistä sapuskaa. Esim. täällä tetran hiutaleilla kun olen ruokkinut niin ei minkäänlaista kalvoa ole ollut.

Ei ne kasvit sitä kalvoa muodosta, mutta kasvien olemassaolo heikentää kyllä veden pintavirtausta, että siinä mielessä edesauttavat kalvon syntymistä.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
appura
Member
Member
Viestit: 484
Liittynyt: 16:10, 23.01.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja appura »

Kysyn valmista keskustelua lainaten, että onko mahdollista, että omaan altaaseeni kalvo tulee tammenlehdistä uutetusta pH:n alentaja litkusta? Ennen ei ole kalvoa ollut altaassani, mutta tämän uutteen käytön yhteydessä on kalvoa alkanut pukkaamaan.
Aluksi luulin, että syy olisi noissa Ketapang pussukoissa, mutta nyt alan taipumaan tuon uutteen puolelle.
Onko joku muu törmännyt tällaiseen "vitsaukseen"?
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Audiostatic kirjoitti:Sanotaan että pitäisi ruokkia niin kauan kun kalat jaksavat syödä.
Näin ajatteli naapurin tätikin tuolla 80-luvulla kun tapatti kaikki kalani alle viikossa kun hoiti niitä kesälomalla. Vaikka olin ohjeet antanut hän päätti että täytyyhän niiden enemmän saada kun kerran syövät. Loppu tuloksena oli loman keskeytys ja akvaarion tyhjennys. Ja sen koomin ei minun kaloja ole ruokkinut lomalla kuin automaatti. :roll:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
heijo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 09:21, 22.09.2007

...

Viesti Kirjoittaja heijo »

Jos nyt sitten vaihdan tuon ruokailun vain yhteen kertaan päivässä, niin mihin kellon aikaan se olisi hyvä tehdä?

Tuntuu kyllä vielä vähän oudolta tuo yksi kertaa päivässä, kun kaikissa ohjeissa joita olen lukenut, sanotaan, että ruoki useamman kerran päivässä vähän kerrallaan.

No aina oppii uutta :mrgreen:
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Ei kun kyse oli siitä että jos ruokkii useasti, pitää varoa ettei laita liikaa ruokaa kerralla. Ruoki vaan muutaman kerran päivässä, mutta vain hiukan kerrallaan. Sen mitä kalat jaksavat minuutin parin aikana hotkaista suihinsa niin ettei mitään jää pohjalle tai veteen lillumaan. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
heijo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 09:21, 22.09.2007

...

Viesti Kirjoittaja heijo »

Tää homma alkaa mennä mun ymmärryksen yli :cry: Kalvo on ja pysyy vaikka vähensin ruokailua ja lopetin hiutaleiden antamisen. Olen poistanut kalvon talouspaperin avulla päivittäin, joskus jopa kaksi kertaa päivässä. Aina se palaa. Ilmastinkaan ei auta. Mikä muu kalvon voi aiheuttaa!!

Tää tilanne on ihan toivoton :(
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Sinun pitää saada pintavesi liikkumaan niin kalvoa ei tule. Eli laita sisä suodatin niin pintaan että pintavesi liikkuu kunnolla ja älä ruoki kaloja kahteen kolmeen päivään. Jos tällä ohjella kalvo haviää tiedät että olet ruokkinut kaloja liian paljon tai pintavesi ei liiku.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
miuagua
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 11:25, 19.02.2006
Paikkakunta: Nastola, LAS

Re: ...

Viesti Kirjoittaja miuagua »

heijo kirjoitti:Tää homma alkaa mennä mun ymmärryksen yli :cry: Kalvo on ja pysyy vaikka vähensin ruokailua ja lopetin hiutaleiden antamisen. Olen poistanut kalvon talouspaperin avulla päivittäin, joskus jopa kaksi kertaa päivässä. Aina se palaa. Ilmastinkaan ei auta. Mikä muu kalvon voi aiheuttaa!!

Tää tilanne on ihan toivoton :(
Ovathan kaikki kalat akvaariossasi tallella?
Kalanraadosta tulee erittäin paksu ja tiukasti pysyvä kalvo.
heijo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 09:21, 22.09.2007

...

Viesti Kirjoittaja heijo »

en ole laskenut kyllä mustaneontetrojani vähään aikaan, niitä pitäis olla 27. Täytyypä yrittää laskee 8O muut kyllä on tallella :D

Laitoin nyt ilmastimen huriseen oikein kunnolla. Ahvenpariskunta vaan ei enää oikein tykkää, kun pintakasvit on kovassa liikkeessä eikä suo enää niille suojaa :? Kaipa ne tottuu...

Ruokintaa olen vähentänyt kahteen kertaan ja jätin hiutaleet kokonaan pois. Ruokin vain pakastetoukilla vähän kerrallaan. Toivottavasti kalvo nyt lähtis :P
RioGrande
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 10:52, 24.10.2007
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja RioGrande »

Joo-o, kalvo on meillekin ilmestynyt yhtäkkiä 8O Rasvainen, ohut ja vaalea? Kaloja ruokittu kerran päivässä vähän. Pintavirtausta suunnattiin alemmas "lorinan" takia ja sen sisääntulo putken päästä otettiin tulppa pois, koska puhallushiekka siirtyi etulasille.. Nyt tulovesi ohjautuu hieman alaviistoon akvan kulmaan.

Akvaario ollut nyt kaksiviikkoa, ja kaikki alkuvitsaukset jotka voi tulla on varmaan tulossa :( Tähänmennessä on jo; Bakteerikalvo, piilevä, sameus, lorina, hiekkamyrsky..

Kaikki yllämainittu voi kylläkin "kuulua asiaan" alkuvaiheessa :roll:

Kertokaas vielä viisaammat hiilidioksidi systeemistä, se on TÄYSI mysteeri ainakin meikäläiselle, en edes tiedä onko tarpeellinen jne.. Akvaariopaketin mukana tuli kit CO2 energy classic paketti, jossa muovinen pullo ja joku loota akvaarion sisälle? Pitäiskö laittaa vai ei?
heijo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 09:21, 22.09.2007

...

Viesti Kirjoittaja heijo »

Kalvo on voitettu!!! Lisäsin pintavedenkiertoa roimasti ja kalvo lähti :mrgreen: Kalatkaan eivät tunnu olevan moksiskaan pintavirtauksesta :D Nyt on taas akvaariossa kaikki hyvin :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”