Kalastoa 600-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Yokozuna
Starting Member
Starting Member

Kalastoa 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Yokozuna »

Mietiskelen erilaisia vaihtoehtoja juuri tulevaan karvan verran vajaaseen 600-litraiseen. Malliltaan akvaario on suhteessa aika lyhyt (160cm)
Haluaisin jotakin näyttävää, siis runsaasti kasveja, mutta sitten taas sellaisia kaloja jotka antavat kasvien olla rauhassa. Eli rauhallisia mutta melko isoja kaloja. Ei mielellään kamalan reviuiritietoisia.
Vesiarvoista hanaveden takia pitäisi sopeutua n. 7-7.5 ph. Olen yrittänyt ph:ta laskea mutta se ei oikein onnistu...

Olen itse ajatellut isopurjeplekoa, mahtaakohan antaa kasvien olla vai pölläyttääkö ylös? Tämänhetkisessä akvaariossa on 15 kuusiraitaa ja 10 sitruunatetraa. Eli ne saisi sopia joukkoon kanssa.

Jos lähden kasvattamaan jo olemassa olevia parveja, niin niitä saisi olla aika tavalla enemmän ennenkuin ne näyttäisivät miltään.

Tai sitten rakennan akvaariosta ihan toisenlaisen ja otan sinne tyyliin oskareita ja hennot kasvit jätän muille. Mitä tämäntyylisiä kokonaisuuksia voisi olla?
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

OMPAS erikoisen mallinen akva... 160x60x60=576l

pH laskee kätsysti CO2sella .. aquahoito.info sivuilla oh ohjeita ja vaikutuksia veden laatuun... teeppä myös hakua tän palstan keskusteluista.

EI isopurjeelle, sen kyky myllätä pohjaa on uskomaton, tämä laji kuuluu vain esittely akvaarioihin.

Nykyisten kalojesi päälukua voit tietty nostaa nyt huimasti ja tehdä niistä kunnon parvia.

Oskari haaveet voit jättää seuraavaa yli tuhat litraista akvaasi varten.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
kaisa.s
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja kaisa.s »

Mulla on ollut isopurje 720-litraisessa, ja oli aivan ihana, rauhallinen otus. Ei meuhannut kasveja ylös eikä myöskään syönyt niitä. Ja miten niin "vain esittelyakvaarioihin"? En olisi voinut parempaa pohjakalaa itselleni keksiä!

Minusta oskuja voi ottaa alle tonniseen. Itse olen nähnyt oskuparin reilussa 500-litraisessa. En tarkoita sitä että "ahtaalle vaan, kyllä ne pärjää" -vaan että minusta oskuprin voi kyllä ihan hyvin ottaa vaikkapa 800-litraiseenkin.

Oon törmännyt muutamaan tuollaiseen suhteessa lyhyeen altaaseen ja niihin saa kyllä ihan erilaisen ulottuvuuden jos osaa syvyyttä käyttää hyväkseen! Minusta ovat usein jopa hienompia kuin ne pitkänmalliset!

Noi mitä sulla on, ovat kyllä ihan kivoja. Vilkkaita, mutteivät myllerrä kasvustoa. Jos sulla ei olisi sitruunoita, vois hyvä idea olla vaikka ihan kuusiraita- lajiakvaario :) Ja sitten jotain monnisia pohjalle!
Akvaarioharrastusta vuodesta -92. Harrastuksena myös koirat, käärmeet ja moottoripyöräily.
jippo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jippo »

Meilläkin isopurje elelee 630l altaassa, on tosin vasta 30cm ja kasvaa vielä paljon. Ei ole meillä ainakaan pohjaa kaivellut ja kasvit on jättänyt rauhaan. Yhdyn kyllä marDH:n mielipiteeseen sen kyvystä myllätä pohjaa, pyrstöllään, vaikeuksia saada juurrutettua hentoja kasveja "pöheiköksi" kun sen on pakko tunkea kaikkien pusikoiden läpi ja mikään ei ole sille este. Mutta siitä ongelmastahan pääsee eroon kun ei hanki hentovartisia kasveja, minä nyt vaan tykkään lyödä päätäni seinään ja yrittää istuttaa sen yhden pöheikön. Muuten yksi altaani suosikkikaloista, syö mm. kädestä ja on päivisinkin aktiivinen.

Tuo allas on tosi hyvän mallinen, oma on 175x60x60, näyttää massiiviselta vaikka ei todellisuudessa kovin iso olekaan(eli ei mahdu itse uimaan).
santam
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja santam »

Täällä myös isopurjepelko, rauhallinen otus, vedenvaihtojen jälkeen intaantuu riehumaan, mutta sekin on hillittyä surffailua..

Mietiskele rauhassa kalastoa, nuo sun jo olemassa olevat kalaparvet ainakin antaa viitteitä ainakin lämpötilavaatimuksista..

Palaa sivulle “Alkeet”