Loistobarbeista
Valvoja: Moderaattorit
Loistobarbeista
Olen täysin ihastunut loistobarbeihin, mutta ongelmana on taas jälleen kerran se että minkä kokoisen akvaarion ne tarvitsevat? Joka paikasta tulee ihan eri litramäärät ja muutenkin... Käykö niille 180l? Onko joillakin kokemuksia niistä? Miten ne suhtautuvat muihin kaloihin yms...??
Tyhmyydellä ei ole ikärajaa...
Re: Loistobarbeista
Markku Varjon kirjan mukaan 100 litraa on suositeltu altaan kooksi eli tuo 180 litrainen kävisi. Kaloja tulisi olla parvi. Varjon kirjassa mainitaan mm. että huntuväinen muunnos ei näyki niin innokkaasti hentoja kasveja mitä normaalimuoto. Lisäksi kirja kertoo, että altaan tulisi olla hiekkapohjainen, kasvillisuuden tulisi olla reunoilla ja kaloilla pitäisi olla runsaasti avointa uimatilaa.Corally kirjoitti:Olen täysin ihastunut loistobarbeihin, mutta ongelmana on taas jälleen kerran se että minkä kokoisen akvaarion ne tarvitsevat? Joka paikasta tulee ihan eri litramäärät ja muutenkin... Käykö niille 180l? Onko joillakin kokemuksia niistä? Miten ne suhtautuvat muihin kaloihin yms...??
Faunattaren sivuilla 120 litraa. Soveltuvuus ja luonne -kohta kannattanee lukea tuolta.
Mulla uivat 200l:ssa ja ovat koko ajan liikkeellä.
Erittäin ahneita ja röyhkeitä ruokaillessa. Eivät juuri syö kasveja jos antaa tarpeeksi kasviruokaa, esim. kesäkurpitsaa ja herneitä.
Pohja materiaalista en tiedä mitä välittävät, mulla on karkeaa hiekkaa/hienoa soraa.
Lämpö tila on nyt 22, kesällä käväisi jopa 28 asteessa. Ovat huomattavasti vilkkaampia nyt viileässä. Kesällä viilensin vettä pitämällä luukut auki ja vaihtamalla pieniä määriä vettä useasti.
Kavereina näillä 7:llä loistolla on neontetroja ja kuparimonnisia, partamonni ja harjapleko.
Kokoa on nyt keskimäärin 6 cm, ikää en tiedä varmasti, mutta arviolta noin 1,5-2 vuotiaita (olleet mulla vuoden).
Niin ja eivät ole huntupyrstöjä.
Erittäin ahneita ja röyhkeitä ruokaillessa. Eivät juuri syö kasveja jos antaa tarpeeksi kasviruokaa, esim. kesäkurpitsaa ja herneitä.
Pohja materiaalista en tiedä mitä välittävät, mulla on karkeaa hiekkaa/hienoa soraa.
Lämpö tila on nyt 22, kesällä käväisi jopa 28 asteessa. Ovat huomattavasti vilkkaampia nyt viileässä. Kesällä viilensin vettä pitämällä luukut auki ja vaihtamalla pieniä määriä vettä useasti.
Kavereina näillä 7:llä loistolla on neontetroja ja kuparimonnisia, partamonni ja harjapleko.
Kokoa on nyt keskimäärin 6 cm, ikää en tiedä varmasti, mutta arviolta noin 1,5-2 vuotiaita (olleet mulla vuoden).
Niin ja eivät ole huntupyrstöjä.
Elämä on ihanaa
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Suosittelisin loistoille riittävän suurta parvea, jossa naaraita ja koiraita joko saman verran tai naaraita vähän enemmän. Meillä ainakin oli kovaa kudustelua aamuisin, ja siinä oli akat helisemässä, kun ukot jahtasivat minkä ehtivät.
Allas tuskin voi olla liian iso loistoille. 100-litraiseen minä en niitä laittaisi. Ovat kuitenkin suhteellisen kookkaita ja älyttömän aktiivisia touhottajia.
180-litraiseen voisin laittaa 6 tai 8 yksilön parven. Seuraksi en suosittele mitään rauhallisempia/arempia kaloja, joita loistojen alituinen hössötys häirtsisi.
Pohjamateriaalilla ei mielestäni ole merkitystä.

Allas tuskin voi olla liian iso loistoille. 100-litraiseen minä en niitä laittaisi. Ovat kuitenkin suhteellisen kookkaita ja älyttömän aktiivisia touhottajia.
180-litraiseen voisin laittaa 6 tai 8 yksilön parven. Seuraksi en suosittele mitään rauhallisempia/arempia kaloja, joita loistojen alituinen hössötys häirtsisi.
Pohjamateriaalilla ei mielestäni ole merkitystä.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä