Kalaston sijoitteluapua kaipaisin!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
piip
Junior Member
Junior Member

Kalaston sijoitteluapua kaipaisin!

Viesti Kirjoittaja piip »

Eli mulla on tässä ekassa akvaariossani nyt tällänen sekalainen kalasto: (joo, liikaa on, mutta hyvin ovat silmin nähden voineet ja nythän on tilanteeseen tulossa muutos! [:I] )

Akvaario on ostettu kaloineen (vain muutama itse hankittu lisäksi) ja on nyt ollut nelisen viikkoa toiminnassa.

230ltr 100x44x55 (vesiarvot: no3 10, no2 0, gh 6, kh 5,ph 7,2 lämpö 26,5)

2 kpl lehtikala iso ja pieni
1 kpl perhosahven
2 kpl keltarihmakala
4 kpl keltabarbi
14 kpl kardinaalitetra
9 kpl ruusutetra
2 kpl mustamolly
6 kpl leopardimonninen
8 kpl piikkisilmä
1 kpl partamonni
1 kpl keltainen levänuoliainen

Täytyy kyllä sanoa, että isompia nujakoita en ole huomannut eli minusta melko hyvin ovat yhdessä eläneet sekametelistä huolimatta. Mitä nyt pikkasen nuoliainen tai perhosahven välillä komentaa muita..

Pian tulee siis lisäksi 180 litrainen (mitat: leveys 100, muut? )

Eli mitä näistä kannattaa sijoittaa tulevaan?
Tämän uuden aion kypsyttää ilman kaloja vanhojen suodattimien yms avulla, mutta en aio hätiköidä joten varmaan jonkin aikaa saavat vielä elää näin kuin edellä.
Harrastus vei siis jo koko käden! :P

Isommassa on musta sora/hiekka (1-3mm), uuteen tulee puhallushiekka alle 1mm. Vesiarvot lienevät samantyyppiset.
Perhosahven jää ainakin vanhaan, olen niin iloinen, kun se selvisi muutosta vaikka on jo kaksivuotiaskin!

Niin ja tiedän, että Levänuoliainen on liian suuri kumpaankaan, mutta en ole vielä raaskinut siitä luopua.. Sen yrmeys vetoaa liikaa.. [:I]
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston sijoitteluapua kaipaisin!

Viesti Kirjoittaja cichlid »

1 kpl perhosahven
2 kpl keltarihmakala
4 kpl keltabarbi
14 kpl kardinaalitetra
9 kpl ruusutetra
2 kpl mustamolly
6 kpl leopardimonninen
8 kpl piikkisilmä
1 kpl partamonni

Melkoinen keitos, täytyy sanoa! Sinuna luopuisin keltabarbeista ja mustamolleista, mollit ensinnäkin vaatisivat emäksisempää ja kovempaa vettä.

Itse tekisin näin:
Isompi allas: Lehtikalat, ruusutetrat, partamonni + levänuoliainen jos et siitä halua luopua ja pikkuallas: Perhoskirjoahven ja sille kaveri, keltarihmakalat, kardinaalitetrat, monniset ja piikkisilmät.

Isompaan altaaseen voi sitten ottaa vielä jotain lisääkin. Monniset ja piikkisilmät pitävät hiekkapohjasta, siksi ne tuohon pienempään altaaseen. Rihmakalat ja lehtikalat taas uiskentelevat samoilla reviireillä, siksi ne erilleen. Lisäksi lehtikalat voivat kasvaessaan syödä nuo kardinaalit, siksi erottaisin nekin.

Tämä on vain minun näkemykseni asiasta, vaihtoehtoja on varmaan muitakin.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mollit pois ja kardinaalitetratkin pois jos niitä alkaa katoamaan.

230:
1 kpl perhosahven
14 kpl kardinaalitetra
9 kpl ruusutetra
6 kpl leopardimonninen
1 kpl partamonni

180:
2 kpl keltarihmakala
4 kpl keltabarbi
8 kpl piikkisilmä
piip
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksista! :P

Juu, myönnän, että soppa on "pikkusen" sekameteliä! [:I]
Mutta tosiaan itse olen ostanut ensin "vain" monnisille pari kamua lisää ja "vain" nuo ruusutetrat ja piikkisilmät (eihän niitä voi vastustaa..) ja pari kardinaalitetraa ja myöhemmin oli pakko ostaa mustamollylle morsmaikku. [:I] hups...
Tarkotus oikeesti oli luopua noista isommista ainakin jostain, mutta nyt näyttääkin siltä, että helpompi tie onkin toinen akva!
:D
Ja tuo mustamollypari näyttäs kyllä kovasti olevan kutupuuhissa joten en usko, että vedestä hirveesti kärsivät. Tai voin toki olla väärässä, kun en osaa vielä näitä tulkita. Mutta siis siltä näyttävät!

Kardinaalitetrat ovat saaneet olla rauhassa lehtikaloilta, yksi oli murjottu piakkoin muuton jälkeen jonka sitten lopetin. Mutta osti parveen itse siis pari lisää ja valitsin isompia.

Mun tekee ihan hirveen häijyä, kun perhosahven joutuu olemaan "yksin". oisko ihan tyhmää ostaa sille kaveri vaikkei se pitkäikäinen olekkaan ja luultavasti alkaa olla jo kaarensa päässä?

Ja unelmani on pari salamanteriplekoa, sen unohdin mainita. Miten se muuttaisi järjestelyä?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

piip kirjoitti:Ja tuo mustamollypari näyttäs kyllä kovasti olevan kutupuuhissa joten en usko, että vedestä hirveesti kärsivät.
...
Mun tekee ihan hirveen häijyä, kun perhosahven joutuu olemaan "yksin". oisko ihan tyhmää ostaa sille kaveri vaikkei se pitkäikäinen olekkaan ja luultavasti alkaa olla jo kaarensa päässä?
Mollit synnyttävät eläviä poikasia, ja yleensä pehmeähkössä vedessä syntyy aika elinkelvotonta jälkikasvua. Kyllä sinuna luopuisin niistä. Perhoskirjoahvenelle on mielestäni tilaa mutta tosiaan siinä voi käydä sitten niin että entinen kupsahtaa piankin, eivätkä uudet kalatkaan koskaan ole tautiriskittömiä. Perhosilla on hyvin paljon tällaisia näennäisen selittämättömiä kuolemia, ja niitä pitäisi hankkiakin vain stabiileihin, pitempään pystyssä olleisiin altaisiiin eikä muutosten yhteydessä. Lämpötilasi on lisäksi vähän matalan puolella perhoskirjoahvenille. On niitä kuulemma monet noissakin lämmöissä pitäneet menestyksekkäästi mutta minä en laittaisi.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Kalaston sijoitteluapua kaipaisin!

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

230l:
Keltarihmakalat tai keltabarbit(keltabarbeille pari kaveria)(tai lehtikalat)
kardinaalitetrat(ja ehkä pari kaveria lisää)
partamonni
perhosahven

180l:
ruusutetrat
leopardimonniset
piikkisilmät
Tähän voisi vielä jonkun pinnassa viihtyvän pariskunnan hankkia, mutta mielestäni keltarihmat eivät mahdu.

Eli pois laittaisin:
keltainen levänuoliainen; se luultavasti jatkaa ahdistelua joka luultavasti pahenee ja kala voi kasvaa isoksikin.
Lehtikalat; mielestäni tarvitsevat enemmän tilaa jos kutevat, sitä ei nyt kyllä ilmeisesti ole tiedossa (siis kutua) eli voisivat mennä isompaan keltaisten kalojen sijasta, mutta silloin kardinaalitetrat ja ruusutetrat saisivat vaihtaa paikkoja ja ruusutetroja tuplat lisää.
mustamolly; tarvitsevat kovempaa vettä.

Ja monniset ja piikkisilmät pienempään hiekan takia. Perhosahven ja partis isompaan siksi, että eivät joudu törmäyskurssille monnisten kanssa vaikka ei kai se yksinäinen perhonen niin kovasti vamaan ahdistele, mutta kun kuitenkin hankit sille kaverin.

Ymh, kaipa ne keltabarbit ja keltarihmat voisivat mennä siinä isommassa yhdessäkin. Mietin vain sitä tilan riittävyyttä ja lämpötiloja. Oliko se niin että keltabarbit kaipailisivat vähän viileämpää vettä vai muistanko nyt ihan väärin.

En nyt niin niistä salamanteriplekoista tiedä että minkä kokoisiksi kasvavat, mutta tuohon isompaan ehkä, kun pienemmässä on mun ehdotelman mukaan jo niin paljon pohja-asukkeja.
piip
Junior Member
Junior Member

Kiitän kaikkia ideoista ja neuvoista! :D

Nyt on uusi akva muhimassa ( ja kokokin tipahti hieman luultua pienemmäksi eli mitat 94,39,44 eli vesimäärä varmaan max 150) ja samalla saa vielä sijoittelukin hautua kaikessa rauhassa. Se on ainakin varma, että monniset ja piikkisilmät pääsevät hiekkapohjalle möyrimään! :P

Osaisiko kukaan veikata, että kuinka kauan menee 150 ltr kypsymiseen, kun käytin noin 50 ltr vanhan akvaarion pohjasta ja mattosuodattimen takaa lapottua vettä (olikohan tää ihan tyhmä tai turha juttu? ) , laitoin sinne isomman akvan pienen (ja likaisen) roskankeruusuodattimen, ison ja pienen kannon isommasta, sekä kasveja reippaasti.

Laitoin tuohon uuteen akvaan tulevan sisäsuodattimen (tetratec jotain 1000l/tunti) nyt tuonne vanhempaan, kauankohan sitä ois hyvä siellä pitää ennenkuin vaihdan ne takasin?

Muuta vedenparannusainetta ei ollut laittaa kuin seran nitriveciä (siinä lukee bactozym tms) ja lisäksi ph:n alentajaa ja kasvilannoitteet.

En mitannut arvoja puhtaasta vedestä, ainoastaan tunti koko homman jälkeen.
Ja ne olivat:
No3 noin 5
No2 0
Gh 6
Kh 5
Ph 7,4 ja siksi lisäsin ph-alentajaa myöskin.
lämpö oli nyt alkuun 24.

Milloin uskaltaisitte laittaa ekat asukit eli kierteissarvikotiloita?
Entäpä kaloja?

Ja kokonaan toinen erittäin hölmö kysymys vielä, jos joku vaan jaksaa näin paljoa lukea.. [:I]

Tilasin hölmöyttäni siis sellaisen hiilidioksidilevittimen (tetra blant co2 depot) tuonne isompaan ja vasta, kun se tuli tajusin, että siinä lukee max 100 ltr akvaan.. 8O
Onko tästä nyt sitten yhtään mitään hyötyä tuossa 230 litrasessa ja onko siitä mitään hyötyä jos siirrän sen tuohon 150 litraseen?
En ees ymmärtänyt, että kuinka usein sitä säiliötä pitää täytellä, tyhjeneekö se aina sopivasti vai onko joku määrä päivässä milloin sitä pitää täyttää.
Nyt oon täyttänyt sen noin kaksi kertaa päivässä. Tarkoittaako nopea haihtuminen siitä putkesta juuri sitä, että se on liian pieni kooltaan?

Riittääkö pelkkä hiilipohjainen nestemäinen kasvilannoite tulevaisuudessa?

Miljoonat kiitokset, jos joku vielä jaksaa vastata! :P
piip
Junior Member
Junior Member

Uusi akvaario sai asukkaansa.

Tällä hetkellä on pienemmässä (noin 150ltr) :
(vesiarvot: no3 5, no2 0, Gh 6-7, Kh 8, ph 7,2, lämpö 25)

Kardinaalitetraparvi
Leopardimonniset
Piikkisilmät (paitsi 3 joita en ole saanut vielä haavittua)
10 kirsikkasukarapua

Laitoin nuo kardinaalit sitten kuitenkin tähän, kun halusin, että ravutkin saisivat lisääntyä eikä joku pistele niitä poskeensa ohi uidessaan.
Tähän kaipaisin jotain katseenvangitsijaa joka jättäisi ravut rauhaan?

Isommassa sitten nuo loput. Vesiarvot kutakuinkin samat, paitsi nitraatti noin 15 ja lämpötila asteen korkeampi. Toistaiseksi en ole vielä saanut luovuttua yhdestäkään, mutta yritän kypsyä ajatukselle... [:I]

Semmoista vielä ihmettelisin, kun nuo mustamollyt ovat siis varsin epäsopivia.
Kysyn ihan uteliaisuuttani, (en suinkaan rauhoittaakseni omaatuntoani vaan tiedon halusta)
että miten se näkyy, jos ne eivät voi hyvin? Ja onko mahdollista, että kalat olisivat pikkuhiljaa tottuneet vähän pehmeämpään veteen?
Minusta ne nimittäin näyttävät varsin iloisilta ja leikkisiltä, syövät kädestä ym. Ja lisäksi naaraan maha näyttää siltä, että se pian synnyttää.. 8O
w4nd4
Starting Member
Starting Member

jatkampa nyt tähän...

Viesti Kirjoittaja w4nd4 »

Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä siitä, miten kalaseni sijoittelen ja mille kaloille minun tulisi etsiä uusi koti.
Ja mitä kaloja olisi syytä hankkia lisää? Kaloja olen saanut altaideni mukana ja muutamat olen ostanut. Mielestäni altaissani on tällä hetkellä melkoinen kalasoppa.
Minulla on siis 250l, 100l ja 60l altaat.

2 kpl Aasianmutakaloja
2 kpl Platyja
2 kpl Paletikala koiraita
2 kpl Sateenkaarikirjoahvenia
6 kpl Keltabarbeja (pieniä vielä)
6 kpl Leväbarbeja (pieniä vielä)
1 kpl Partamonni
3 kpl Kirjomonnisia
10 kpl Kardinaalitetroja
6kpl Kulmatetroja
2 kpl Kääpioörihmakala koiraita

-60 litraisessa asustaa myös Kuultosukarapuja ja Levänsyöjäkatkarapuja
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: jatkampa nyt tähän...

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse voisin tehdä näin:

pois:
2 kpl Platyja (tarvitsisi kovempaa vettä)
2 kpl Aasianmutakaloja (pitäisi olla iso allas, mutta tuossa 250-litraisessa on liian lämpimästä tykkääviä)

250l
lämmöt 26
6 kpl Leväbarbeja (pieniä vielä) - kuinka pitkä altaasi on, ellei ole pitkä niin isompana tarvitsevat isomman altaan
2 kpl Sateenkaarikirjoahvenia - mitä sukupuolta?
1 kpl Partamonni
6kpl Kulmatetroja - näitä voisi laittaa lisää
TAI
jos haluat pitää aasianmutakalat, niin sitten ne tähän ja lämmöt 24 asteeseen, mikä on sateenkaariahvenen alaraja ja liki aasianmutakalan yläraja (25)

100l
lämmöt 24
2 kpl Paletikala koiraita - toinen ukko pois ja akka tilalle
6 kpl Keltabarbeja (pieniä vielä) - Allas vähän nafti, tulevat mötkäleiksi eli mahdollisesti myöhemmin pois. Lisäksi lämmöt nyt ylärajoilla.
3 kpl Kirjomonnisia - näitä 3 lisää

60l
lämmöt 26
10 kpl Kardinaalitetroja - näitä puolet lisää
2 kpl Kääpioörihmakala koiraita - toinen ukko pois ja akka tilalle
Kuultosukarapuja ja Levänsyöjäkatkarapuja
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

60l ei mahdu kääpiörihmiksiä kuin yksi :(.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

en kirjoitti:60l ei mahdu kääpiörihmiksiä kuin yksi :(.
Totta muuten. Pääsee w4nd4 edukkaammin, kun ei tarvitse kaveria toiselle hankkia. Osaatko en sanoa, meniskö toinen kääpiöukko sitten tuossa isoimmassa?
w4nd4
Starting Member
Starting Member

-250 litrainen on 130 cm pitkä.
- Sateenkaariahvenet ovat pariskunta.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

w4nd4 kirjoitti:-250 litrainen on 130 cm pitkä.
- Sateenkaariahvenet ovat pariskunta.
Leväbarbien allas koko (pituus) on kiistanalainen juttu. Itselläni on 9 isoa mötkyä 150cm pitkässä altaassa (litroja 540 litraa). Lisäksi 4 pikkuista on tuossa 300 litraisessa (myöskin 150cm pitkä).

Ainakin nyt nuo 6 levistäsi menevät tuossa 250 litraisessa, mutta tulevaisuudessa voi olla, että joudut niille etsimään isomman kodin.

Miten sinulla muuten nyt on nuo kalat sijoitettuna? Menikö oma jaotteluni kovinkin eri tavalla, mitä nykyinen tilanne on?
w4nd4
Starting Member
Starting Member

Nykyinen tilanne on se, että kaikki muut kalat ovat 250 litraisessa, paitsi
Kardinaalit ja Kulmat. Koska tuo 100l on ollut kypsymässä ja olisi nyt valmis kaloja varten. Voisiko noihin 100 ja 250 litraisiin ajatella vielä joitain muitakin kaloja? Pariskuntaa tai Parvea?
Niin ja sitten minulla on 4 sellaista kalaa joita ei ole tunnistettu.
Laitan niistäkin kuvaa tänne, että jospa joku täällä tietäisi.
Kaverini oli ne saanut kasvien mukana ja ne kasvoivat hänen 60 litraisestaan ulos joten ovat nyt evakossa tuolla 250 litraisessa. Sain kalat eilen.
Tarkoituksenani on hommata 500l-> allas talven mittaan.

No niin.. 2 noista kaloista on varmistunut Kultapyrstösateenkaarikaloiksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”