Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

Joo, tuurin liikkeessä olen nähnyt vain keltaisia omppuja. Tilaamalla erikseen sinne kuitenkin saa erivärisiä, mutta en ala tilailemaan. Katson mitä siellä on ja jos on muitakin kuin keltaisia, niin saatan ostaa. Saan kaveriltani, joka kasvattaa omppuja, keltaisen ja ne varaamani omput ovat vaaleanpunaisia, mutta ne saattavat muuttua violeteiksikin. Keltaisen ompun haen kaveriltani huomenna.
Did you know that water's not to blame if you drown?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Siellä on ollut myös keltaisia raidoin, mutta muita ei juuri ole näkynyt. Olivat siellä kovasti kiinnostuneita mun värillisistä pikkuisista, mutta pitää kasvatella ne aika reilun kokoisiksi, ennenkuin sinne voin niitä viedä ja sitä ennen yritän kaupata niitä vielä täällä.
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

Minä ajattelin myös viedä sinne omppuja sitten kun poikasia tulee. Ja tulisukarapujakin ehkä, jos en niille muuta kotia löydä. Siellä oltiin niistä kiinnostuneita. Oon nähnyt siellä vain vihersukarapuja ja niitäkin vain kerran. Meni vähän OT:ksi. [:I]
Did you know that water's not to blame if you drown?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Edelleen OT: Saattoivat olla mun rapusia.
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Eilen en ainakaan minä huomannut omppuja Tuurin liikkeessä. Itselläni nyt on noin 16 omppua, värejäkin löytyy monenlaista. Ja kansilasissa kolmessa kohtaa isoja munaryppäitä, joten täältä ainakin saa hetken kuluttua tai noita isojakin vaikka heti, jos oikea väri löytyy.

En ole varma mitä väriä tarkoitat, mutta tuossa porskuttaa valkojalkaisia jolla kuoressa vaaleanliilaa raitaa vaalealla pohjalla. On myös tummempia raidallisia vaalealla tai tummalla jalalla. Sukupuolesta en tiedä mennä sanomaan...
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Applesnail sivuilla on englannin murteella hyvät jutut noista väreistä.
Harmi etten osaa linkittää niitä tähän.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

nirppu kirjoitti: Taulukko ja Värit
Tuolla on jotkin mun aikaisemmin laittamat linkit noista väreistä ja lisäksi risteytystaulukot.

Noista lilansävyistä. Taulukossa niitä on seitsemän variaatiota.

Vaaleajalkaiset:

LStPi (Light Striped Purple, ivory): Vaalea, raitainen purppura, norsunluun värinen pohjaväri

LStPp (Light Striped Purple, pink): Vaalea, raitainen purppura, pinkki pohjaväri

St.P (Striped Purple): Raitainen purppura (tälläkin on vaalea jalka)

Pl.P (Plain Purple): Yksivärinen purppura (edelleen vaalea jalka)

Tummajalkaiset:

DS.P (Dark Striped Purple): Tumma, raitainen purppura

CSB (Clear Shell Base): Tumma, raitainen purppura, jolla vaalea kuoren pohjaväri

DP.P (Dark Plain Purple): Tumma, yksivärinen purppura

Väittäisin, että ne kaikkein eniten "vaaleanpunaisilta" näyttävät ovat noita LStPi versioita. Itse tiedän omistavani ainakin noita LStPp versioita ja kovasti ne näyttävät minun värisilmääni viininpunertavilta.
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Näkeekö ompuvauvoista heti että ne ovat omppuja?

Minulla on kaksi omppua, ja nyt on allas täynnä pikkuisia möyrijöitä. Mutta kun nuo ovat mielestäni samaa sukupuolta... en tiedä kumpia mutta keskenään identtisen näköisiä. Ja pikkuiset ovat vähän liian litteitä ollakseen omppuja. Sellaisia ikäänkuin donitseja. Läpikuultavia, 2-3mm halkaisijaltaan, kaikki saman kokoisia ja niitä on kymmeniä, ja huomasin ne tänään. Altaassa ei ole mitään tuonnäköistä isoa kotiloa, vain nuo kaksi omppua. Jos ne eivät ole omppuja mitähän mahtavat olla?
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä ne näyttää heti ompuilta. Katsopa mun kotisivuilta kuva omppuvauvasta, joka ei ole pari päivää vanhempi.
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Kiitos, just vauvakuvaa hainkin, vaan en löytänyt. Nyt kun mietin mitä muuta ne sitten olisivat, tulee tuo postitorvi lähinnä mieleen.

Pitää lainata vielä töistä suurennuslasi ja katsoa huomenna uudelleen, ennenkuin alan poimia noita pois tiikerinuoliaiselle välipalaksi...
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
dahol
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dahol »

Voi, mä tässä naureskelin joku ehtoo nuolle ompuille kun yks kiipparoi pinnan yläpuolelle. Nappasi pistiasta kiinni ja "leijui" maahan takaisin. Ei ne mitään tyhmiä ole. :)

nirppu Yksi niistä vanhoista oli sitten tässä kuollut. Mutta ne kaksi muuta vielä porskuttaa kuin viimeistä päivää.
Kirsikkasukarapuja sekä sinirapuja.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

dahol kirjoitti: nirppu Yksi niistä vanhoista oli sitten tässä kuollut. Mutta ne kaksi muuta vielä porskuttaa kuin viimeistä päivää.
Toivotaan niille pitkää ikää! Mullakin kuoli yks tumma violetti jokin aika sitten. Mä alan kohta uskoa siihen, mitä waterwoman totesi, että nämä värilliset eivät ole kovin pitkäikäisiä. Ainakin ovat herkkiä - poikastenkin tyhjiä kuoria näkyy altaassa aika usein...
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Niinpä taas oli 2 liilaa kuollut ja ne oli melkein vuoden ikäisiä-eli mun ensimmäisestä poikueesta :(
Onneksi kerkisivät tehdä poikasia sitä ennen.
1 rypäleestä sitten laskeutui poikimisaltaan pohjalle 114 poikasta ja suurin osa niistä on purpleja ja light purpleja-jeeee
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
dahol
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dahol »

Saman olen minä huomannut että nuo värilliset ovat tosiaan herkempiä. Tuntuu että v.pun ovat kaikista herkimpiä.
Kirsikkasukarapuja sekä sinirapuja.
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Hiphei! Mulle oli ilmestyny viime yönä munarypäs!!
317 L (sekala)
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

IceQueen kirjoitti:Hiphei! Mulle oli ilmestyny viime yönä munarypäs!!
Onnea!
O_oFrost
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja O_oFrost »

Meillä mönkii tuolla yksi omppu (herra luultavasti) jonka jalka on puoliksi tumma ja puoliksi vaalea, heh. Keskellä menee ihan tarkka raja. Kuori on jotain liilan suuntaan.
Mietin tässä että kun täällä on ompuista onnellisia ihmisiä niin saattaisiko tuo kyseinen yksilö kiinnostaa ketään? Kun ei parka saa täällä oikein sellaista arvostusta mitä jossain voisi saada... :roll:
Jos tuo onnistuisi vaikka saamaan mielenkiintoisia poikasia aikaan? Luultavasti ei mutta jos joku haluaa kokeilla.
(Ja jos on jonkun mielestä väärässä paikassa viesti niin anteeksi, liian vähän verta sokerissa [;)] )
IceQueen
Member
Member

miten kauan siinä nyt sit oikeesti menee, et ryppäästä jotain pihalle tulee? Ja mitäs sitten jos ei tuu, niin pitääkö se ite hävittää vai miten tulis toimia?

Oon ehkä hieman kärsimätön... on muuttunut aika omituisen näköiseksi se rypäs, osa munista on tummempia, osa ihan valkoisia. toiset pulleampia toiset yhtä pikkuruisia, kun alkuunkin olivat...
317 L (sekala)
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

meille muutti akvaarioon pieni sinimusta omppu viime perjantaina, 1,5-vuoden tauon jälkeen. :)
Tänään käyn kaverille ostamassa seepiansuomua kun asustaa seura-akvaariossa leviä mutustellen.
Hyvin alkoi heti pienelle tupsulevä maistua lasista!
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
waterwoman
Senior Member
Senior Member

No pikkuomppujen kuoriutumiseen menee noin 10pv-2 viikkoa.
Ja jos rypäs ei ala tummumaan ja haurastumaan sisältäpäin niin silloin se on
harjottelukappale eli tyhjä.
Rypäle tummuu sisältä sen takia että vauvat syö kotinsa seinät :mrgreen:
ennenkun alkavat tippumaan veteen.
IceQueen
Member
Member

waterwoman kirjoitti: Rypäle tummuu sisältä sen takia että vauvat syö kotinsa seinät :mrgreen:
ennenkun alkavat tippumaan veteen.
Jahas, eli koska on osittain tummunut vois kuvitella että tuolta muutamia vauveleita vois olla tiedossa...
317 L (sekala)
Akvaario91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaario91 »

jaa-a... otappa selvää tavallisen ompun munaryppään "sisällöistä"... :mrgreen: Onhan nuo tummuneet ainakin siitä päätellen kun vertailee vanhempaa ja melko tuoretta munarypästä. Tuoreemmat ovat vaaleempia selvästi. Ihmettelen vain sitä, että vanhemmissa muna ryppäitä katsellessani huomasin niissä pienen pieniä reikiä. Ihan kuin niistä olisi tullut jotain ulos, mutta kukapa tietää... Reijät olivat todella pieniä, että niitä ei helposti huomaa. Tarvitsee katsella aikansa siinä. Voisivatko nuo olla omppu vaavin tekemiä? :)
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Juu ne reikiintyy ja ilmeisesti jus siks kun niitä jyrsitään sisältäpäin ja kuori ohenee ja menee puhki. Muuta selitystä en keksi.
Olen joskus antanu poikasten valua kelluvaan poikimisaltaaseen ja kun se kotiloryppään loppuosa putoaa veteen ni isotkin omput kiirehtii syömään sitä rypäleen kuorta 8O
Akvaario91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaario91 »

Juu-u... Toivottavasti tulisi omppu vaaveja munaryppäistä. :mrgreen: Ohhoh! Muutamisen päivän pidin taukoa munaryppäiden katsomisessa ja nyt siellä on reikiäkin tullu huomattavasti lisää. 8O Eivät siis ainakaan olleet koe kappaleita... :mrgreen:

---------------------

Katselin ja ihmettelin hetken ja en usko silmiäni nähdessäni 3 omppu vaavia. Niitä löysin oma tekemästä verkko pussista. Laitoin sen estämään omppu mammaa, jotta se ei tiputtaisi munaryppäitä veteen. Näköjään onnistui tuo omppujen juttu. :mrgreen:
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Mikähän meidän ompulla on. :/
Se on kovin elämänilottoman oloinen, eilen piristyi kun vettä vaihdettiin, mutta nyt on taas väsähtäneen oloinen.

Taidan siirtää sen tuohon 27l vauvatankkiin, jos se siellä toipuisi paremmin.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”