Turvesuodatus sisäsuodattimella

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

En osaa sanoa yhtään mitään turvesuodatukseen, mutta oletko kokeillut JBL Humolon tabletteja? Jos et, kokeile niitä jos/kun kyllästyt leikkimään turpeen kanssa. Ne on lammikkkoon tarkoitettuja, oikeasti tehokkaita tabletteja. Ja eron huomaa, niin vedessä kuin vesitesteissäkin. Ei kuitenkaan värjää, ellei niin tahdo :D
illusia
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja illusia »

Voi kiitos muiscu loistavasta ideasta! Noista olen lukenut, ja pelkästään hyviä kokemuksia tuntuu käyttäjillä olleen. Tuolla bongauksia-palstalla noiden perään kyselinkin ehkä vuosi sitten, mutta asia unohtui, kun ei niitä tuntunut liikkeistä löytyvän. Nyt lähti tilaus akvaarioon.fi-verkkokauppaan.

Kirjoitit, ettei kuitenkaan värjää vettä, ellei niin tahdo. Veden värjäytyminen olisi oikein toivottavaa, onnistuuko sekin näillä kuitenkin?
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

illusia kirjoitti:Voi kiitos muiscu loistavasta ideasta! Noista olen lukenut, ja pelkästään hyviä kokemuksia tuntuu käyttäjillä olleen. Tuolla bongauksia-palstalla noiden perään kyselinkin ehkä vuosi sitten, mutta asia unohtui, kun ei niitä tuntunut liikkeistä löytyvän. Nyt lähti tilaus akvaarioon.fi-verkkokauppaan.

Kirjoitit, ettei kuitenkaan värjää vettä, ellei niin tahdo. Veden värjäytyminen olisi oikein toivottavaa, onnistuuko sekin näillä kuitenkin?
Onnistuu. Itseasiassa en oikein ymmärrä tuota kommenttia että ei värjäisi.
muiscu
Senior Member
Senior Member

No ei se mulla värjää :roll:
Liuotan tabletin 2-2,5dl kuumaa vettä ja perusannostuksena pidän 1ml/10l vettä. Samalla annostuksella ensin koko altaaseen, jatkossa vaihdettavaan veteen. Usein tulee kyllä lorautettua vähän enemmänkin...
Mutta ei se mulla värjää tolla annostuksella ollenkaan. Siis ei yhtään. Kuitenkin vaikutukset näkyy testeissä.
Kaveri on käyttänyt monikertaista annostusta altaassaan keijulevän hoidossa ja hällä on hiukan vesi värjäytynyt.
Että ihan oman käyttötarpeen mukaan uskaltaa säätää annostuksen.

Muoks. Siis ehkä se ihan millisadaosahitusen värjää, mutta sitä ei kyllä silmillä näe, ei edes hyvällä tahdolla. Siksi sanon että ei värjää.
illusia
Junior Member
Junior Member

Ahaa, tämähän on mielenkiintoista. Itsekin pääsen testailemaan veden värjäytymistä/värjäytymättömyyttä parin päivän sisällä. Minkäslaisella annostuksella Tigeri on tuotetta käyttänyt?
muiscu
Senior Member
Senior Member

Tuo mun annostus on laskettu sen pullon kyljessä olevan ohjeen mukaan. Kun tabut laitetaan suoraan lammikoon sinänsä, mutta akvaariossa se ei oikein toimi...
illusia
Junior Member
Junior Member

No niin, pääsin testailemaan itsekin tuotetta. Elleivät silmäni valehtele ja pahasti, niin kyllä vesi on värjäytynyt. Oikein hyvä juttu!
pH sen sijaan ei kyllä hirveästi ole ainakaan vielä laskenut. Liotin eilen puolikkaan tabletin veteen ja kaadoin akvaarioon (112l), pH:ssa en huomannut minkäänlaista muutosta. Tänään liotin toisenkin tabletin puolikkaan, jonka jälkeen pH laski hieman eli on nyt tasan 7. Tätä ennen pH oli 7,2. Tarkoitus olisi saada jonnekin kuuden ja puolen kieppeille, täytyy ehkä jossain vaiheessa kokeilla vieläkin isompaa annosta.

Tai sitten rohkeasti kokeilen vaan sitä turvesuodatusta. Hieman kyllä epäilyttää, koska tuo sisäsuodatin on ainoa suodatin altaassa. Toisaalta, haittaisiko se mitään?
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

illusia kirjoitti:Tai sitten rohkeasti kokeilen vaan sitä turvesuodatusta. Hieman kyllä epäilyttää, koska tuo sisäsuodatin on ainoa suodatin altaassa. Toisaalta, haittaisiko se mitään?
Kokeileminen ei maksa mitään, korkeintaan sottaa altaasi ja joudut harkitsemaan uudestaan.
Laita turvetta aluksi vain toiseen aguaballin patruunoista. Sukkahousujen teräosa on kätevä tässä hommassa. Turvetta mahtuu yhteen patruunaan noin 1,5 desiä, tällöin suodatin vielä jaksaa pyörittää kohtuullisella voimalla vettä. Itselläni ei aguaballista turpeensuodattajana ole muita kuin hyviä kokemuksia. Mikä on altaasi KH?
illusia
Junior Member
Junior Member

Altaassa on siis suodattimena 2010, eli tuommoinen PickUp. Ehkä voisin leikata tuon suodatinpatruunan puolet pienemmäksi ja tunkea tuon reilu 1,5 desiä turverakeita sinne suodatinsäiliöön.

KH on vain 2, että luulisi tuon pH:n laskevan helpostikin. Jostain syystä näin ei ole käynyt.
miuagua
Member
Member

illusia kirjoitti:Altaassa on siis suodattimena 2010, eli tuommoinen PickUp. Ehkä voisin leikata tuon suodatinpatruunan puolet pienemmäksi ja tunkea tuon reilu 1,5 desiä turverakeita sinne suodatinsäiliöön.

KH on vain 2, että luulisi tuon pH:n laskevan helpostikin. Jostain syystä näin ei ole käynyt.
Ahaa...kävin kyllä ketjun läpi, mutta sekoitin kuitenkin suodattimet
:mrgreen:
No, se ei haittaa. Voit tehdä juuri niin kuin itsekkin meinasit, eli leikata patruunan kahteen osaan ja täyttää toisen puolen turpeella.
Itselläni ei noista turverakeista ole kokemusta, voiko ne siis laittaa kuiviltaan sinne vai sotkevatko vettä?
KH:n puolesta pH pitäisi kyllä olla laskettavissa.
Helgaliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Liityn minäkin keskusteluun, kun tuohon uuteen 84 litraiseen tahtoisin aloittaa turpeen lisäämisen kalojen mieliksi. Pohjamateriaali nosti pH:n 6,5-7 arvosta 7,5 eli väärään suuntaan. Vaikutus ei ole akvaarioliikkeen mukaan pysyvä, kun pohjaa ei pahoin sorki. Kuitenkin kalastona on turpeesta tykkäävää sorttia, joten lisäyksen ajattelin kalojen hyvinvoinnin takia aloittaa. Kertokaas tuohon Humolon tablettiin liittyen vielä, mistä arvoista olet muiscu lähtenyt tuolla annoksella pH:ta laskemaan? Eli putoaisiko minulla tuo 7,5 tuolla annoksella asteen verran? Vesi on pehmeää. Tavoitteena olisi 6,5 pH arvo.
muiscu
Senior Member
Senior Member

No mä en ole käyttänyt Humoloneja varsinaisesti pH:n laskuun vaan veden pehmentämiseen. pH:n lasken hiilidioksidilevittimellä. Noilla keinoin se laskee mulla 8:sta 6,5:een. KH oli muistaakseni 2-3. (En ole kotona joten en voi tarkistaa...)
Helgaliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Okei. Mulla vesi on valmiiksi pehmeää, eli testi ei meinaa näyttää edes arvoja. PH saisi laskea. Mutta eipä tuossa ole iso homma kokeilla, ei se turpeen lisäyksellä piloille pysty menemään, kun on pelkkiä hunajarihmoja ja tetroja kalastona...
illusia
Junior Member
Junior Member

miuagua kirjoitti:Itselläni ei noista turverakeista ole kokemusta, voiko ne siis laittaa kuiviltaan sinne vai sotkevatko vettä?
KH:n puolesta pH pitäisi kyllä olla laskettavissa.
Minullakaan ei vielä ole hirveästi kokemusta noista turverakeista. Ostin niitä siksi, että kyllästyin läträämään tavallisella luonnonturpeella. Luonnonturpeesta tehty turveuute samentaa vettä mielestäni liikaa ja siitä jää kaikenmaailman pientä höttöä esim. kasvien pinnalle. Kai tämä olisi ratkaistavissa suodattamalla uute jonkin todella tiheän materiaalin läpi, mutta tietenkinhän sitä haluaa päästä mahdollisimman helpolla. :)

Ai niin, piti vielä mainita, että käytössä on myös Tetran CO2-Optimat hiilidioksidisetti. Sehän on tarkoitettu alle 100-litraisiin akvaarioihin, liekö siinä sitten syy, miksi sekään ei laske pH:ta. Voisikohan itse väsätyt kiljusysteemit toimia paremmin?
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Tänään laitoin noita Humolon-tabletteja 1 1/2 tuonne 390-l altaaseen ja tasan varmasti vesi värjääntyi. Se ei sinänsä haittaa, kun en juuri nyt ole kuvia ottamassa tuosta lootasta.
muiscu
Senior Member
Senior Member

RHODESIAN: Sä siis laitoit mun annostuksen mukaan n. 3dl humolonuutetta 390 litraan. Eli mun käyttämän annostuksen mukaan 39ml olisi ollut riittävä määrä. Eli Joo, Ihan Tasan Varmaan Värjäytyykin.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Jos toimii tuon paketin ohjeen mukaan: 1 tabletti 250-l vettä joka siis on perusannostus. Ja tabletit laitoin haaviin sisäpöristimen vesivirtaan, en siis muiscu sinun ohjeesi mukaan :)
illusia
Junior Member
Junior Member

Itselläni on ollut nyt kaksi päivää kokeilussa tuo turvesuodatus. Leikkasin suodattimen patruunan pienemmäksi ja laitoin sisäsuodattimeen n. 1,8 dl turverakeita. Vesi on hieman sameaa, mutta muuten ei ole valittamista: pH on laskenut tähän mennessä jo hieman, nyt 6,8 (rubiinitetrat ovat innostuneet kutemaan ihan urakalla; yleensä kutevat vedenvaihdon ja runsaan turvelisäyksen jälkeen, nyt kuitenkin vedenvaihdosta on jo pari päivää ja siltikin tuntuu koko ajan olevan aikamoinen sutina päällä). Vedessä on myös Humolonia, sekin mahdollisesti jonkin verran vaikuttaa tuohon pH:n laskemiseen. Kuvittelen, että pH:n laskeminen ei lopu tuohon, sillä niistä rakeistahan "uuttuu" veteen koko ajan lisää humuksia tms. Täytyy tarkkailla vesiarvoja, toistaiseksi vaikuttaa ihan toimivalta ratkaisulta.
muiscu
Senior Member
Senior Member

No tarkoitin vain sitä, että itse en ole huomannut veden värjäytymistä tuolla annostuksella, joka kuitenkin myös toimii vesiarvoja muuttavasti.
Paitsi, että tuli pieni muistimoka :roll:
En siis käytä yhtä tablettia, vaan kaksi tuohon 2dl vettä. Eli niin kuin näin:
Höpötys:
"Humolonin annostusohje on 1 tpl/250l/kk, tabu suositellaan liuttamaan lämpimään veteen enne altaaseen laittoa. Koska tabun halkaisu moneen osaan on hankalaa ja toisaalta turvepitoisuus vaihtelisi rajusiati, kun vaihtaa 50% vedestä viikottain, päädyin tekemään tapletista valmiin käyttöliuoksen. Liuotin yhden tabun 100 ml (1 dl) keitettyä vettä, jolloin annostun on 10ml/100l/vko (kuten PMDD:kin. "
Eli myös 1ml/10l, vettä. Eli perusohjeen mukaan 390l altaaseen riittää 39ml tuota litkua. Sinä taas laitoit... Hmm... 1,5 desiä?
Ahaa! Yksi pointti on myös se, että sä laitoit kerralla koko kuukauden satsin. Mä laitan aina yhden viikon satsin kerrallaan. Tykkään siis annostella tuollain tasaisemmin joka vedenvaihdon yhteydessä. Ehkäpä mulla siksi värjäänny vesi?
Emmää tiä, heräsin just. Ei kyllä yhtään ajatus kulje :mrgreen:
illusia
Junior Member
Junior Member

Jäi sittenkin aika lyhyeen turvesuodatus, ainakin noilla rakeilla ja tuolla suodattimella. Virtaus hidastui huomattavasti, joten avasin suodattimen ja huomasin, että rakeet ovat "jankkiutuneet" suodattimen pohjalle todella tiiviiksi möykyksi. No, en sitten kuitenkaan halunnut heittää hyviä turverakeita menemään, joten kaivelin möykyn suodattimesta ja nyt rakeet ovat ympäri akvaarion pohjaa. Ehkä tässä täytyy vielä keksiä jokin muu hieman esteettisempi ratkaisu. :P
miuagua
Member
Member

illusia kirjoitti:Jäi sittenkin aika lyhyeen turvesuodatus, ainakin noilla rakeilla ja tuolla suodattimella. Virtaus hidastui huomattavasti, joten avasin suodattimen ja huomasin, että rakeet ovat "jankkiutuneet" suodattimen pohjalle todella tiiviiksi möykyksi. No, en sitten kuitenkaan halunnut heittää hyviä turverakeita menemään, joten kaivelin möykyn suodattimesta ja nyt rakeet ovat ympäri akvaarion pohjaa. Ehkä tässä täytyy vielä keksiä jokin muu hieman esteettisempi ratkaisu. :P
Voisit mielestäni vielä kokeilla tavallisella lannoittamattomalla turpeella ja sukkahousuilla. Sukkisten kärkiosaan turvetta noin 1-1,5dl (karkea arvio), kastelu, sukkis solmuun ja suodattimeen. Laita suodattimeen ensin se suodatinpatruunan puolikasj ja turvesukkis siihen päälle (eikö se se pickup ollut?) Jos tuntuu että virtaus tolla määrällä kauheasti hiljenee, niin vähennä turpeen määrää. Itse olen todennut tämän systeemin erittäin käyttökelpoiseksi, se laskee pH:ta ei värjää juurikaan vettä, kalat tykkäävät.
illusia
Junior Member
Junior Member

Totta, tuota voisi testata. Tuossa Pickupin suodatinsäiliön keskellä on vaan tuollainen "kepakko", jonka ympärille suodatinpatruuna tulee. Sukkahousuturvepussukan asettelu voi siis olla hieman haastavaa. No, kokeilemallahan sekin selviää!
miuagua
Member
Member

illusia kirjoitti:Totta, tuota voisi testata. Tuossa Pickupin suodatinsäiliön keskellä on vaan tuollainen "kepakko", jonka ympärille suodatinpatruuna tulee. Sukkahousuturvepussukan asettelu voi siis olla hieman haastavaa. No, kokeilemallahan sekin selviää!
Kyllä se pötkylä taipuu siihen kepakon ympärille kunhan ei tunge sukkikseen liikaa turvetta, Akvaballissa on samanlaiset kepakot (itsekkin olen siis joutunut monasti niitä pötköjä sinne tunkemaan).
Sanja
Junior Member
Junior Member

Re: Turvesuodatus sisäsuodattimella

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Nostanpa vanhan ketjun, kun sattui kiinnostava aihe. Kaapista löytyisi ylimääräinen Eheimin Pickup, ja kalastoksi suunniteltu sellaisia tyyppejä, jotka tykkäisivät turpeesta. Onko jollain tällä hetkellä sisäsuodatin turvesuodattimena? Toimiiko?
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Re: Turvesuodatus sisäsuodattimella

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Muaki kiinnostais turvesuodatus tai ylipäätään turpeen lisäys akvaarioon. Olen meinaan hankkimassa punapäätetroja ja niille turvelisäys olisi suotavaa (ei ilmeisesti pakollista?). Kutemaan eivät kuitenkaan kuulemma ala ilman turvetta. Lisäksi pH:n lasku olisi plussaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”