Akvaario paukkuu!
Valvoja: Moderaattorit
Akvaario paukkuu!
Onko akvaarioni hajoamassa? Siitä kuuluu ajoittain aika kova paukkuminen
! Vain yksi paukahdus kerrallaan aina silloin tällöin. Johtuuko jotenkin lämpötilan vaihtelusta vai on syytä olla todella huolissaan... vettä lähes 500 litraa kuitenkin.

akvaario paukkuu
..naksuttelijoita on kyllä akvaariossa (harlekiinit ja tiikerinuoliaiset) ja sitten kiekot, mutta niistä ei voi tulla noin kova ääni. Ääni ei myöskään kuulosta risahtelulta tms vaan on matalaääninen paukaus!? Ääni kuuluu todella ison olohuoneen ja eteisen läpi vielä kolmanteen huoneeseen asti....
No ei oo niitäkään ja kun ei ole kansilasejakaan... 2kpl 2-putkisia valaisimia on altaan päällä.llFiSull kirjoitti:Onko sulla monnisia? Jos ne käyvät haukkaamassa happea niin kovaa että pamauttavat päänsä lasiin..? Jollain tuttavalla oli joskus niin.
--------------------
En nyt ihan varma voi olla etteikö ääni voisi kuulu valaisimistakin.... mutta kun vieressä oon istunut telkkaria kattomassa, niin ääni ei kyllä oikein kuulu akvaarion yläosasta vaan ennemmin keski- tai alaosasta... Koko päivääkään kun ei oikeen voi asiaa vahtia kun välillä pitäisi käydä töissäkin.jesmmee kirjoitti:Mulla kans paukkuu välillä, ja se ääni kuuluu minulla muovisesta(?) valaisinkotelosta
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Miten vanha akvaario on ja miten kauan se on ollut sinulla käytössä? Liittyykö paukahtelu jotenkin altaan tyhjentämiseen ja täyttämiseen vedenvaihtojen yhteydessä?
Yhdellä tutulla kävi viime talvena niin, että hän osti käytetyn altaan (liikkeestä tosin) ja se piti tuon kuuloista pauketta täytettäessä.... ja kuinka ollakaan, altaan päälle silikoonattu lasinen keskituki lähti irti toisesta päästään! Hän tyhjensi altaan kiireen vilkkaa ja onneksi mitään suurempaa vahinkoa ei päässyt käymään. Altaan myynyt akvaarioliike ei edes meinannut ensin suostua ottamaan allasta takaisin, oli kuulemma kestänyt heillä ihan hyvin. Just joo
Mutta siis pointti oli se, että tarkista ihmeessä, että altaan päällä olevat tuet ovat edelleen kunnolla kiinni.
Yhdellä tutulla kävi viime talvena niin, että hän osti käytetyn altaan (liikkeestä tosin) ja se piti tuon kuuloista pauketta täytettäessä.... ja kuinka ollakaan, altaan päälle silikoonattu lasinen keskituki lähti irti toisesta päästään! Hän tyhjensi altaan kiireen vilkkaa ja onneksi mitään suurempaa vahinkoa ei päässyt käymään. Altaan myynyt akvaarioliike ei edes meinannut ensin suostua ottamaan allasta takaisin, oli kuulemma kestänyt heillä ihan hyvin. Just joo

Mutta siis pointti oli se, että tarkista ihmeessä, että altaan päällä olevat tuet ovat edelleen kunnolla kiinni.
Minulla allas on ollut elokuusta alkaen, mutta varsinaista ikää en oikein tiedä, ei kovin monia vuosia kuitenkaan. Paukahtelu ei liity altaan tyhjentämiseen eikä vedenvaihtoon muuten kuin niin, että tänään vaihdoin vettä n. 1/4 ja nyt se ei ole paukkunut vielä sen jälkeen. Eli vesi akvassa on nyt veden vaihdon jälkeen vielä huomattavasti viileämpää kuin normaalisti. Veden lämpötila on nyt vielä noin 26 asteessa kun se normaalisti on 28-30 (kiekkoallas), lämpötila on kuitenkin nousussa tuonne entisiin lukemiinsa..skare kirjoitti:Miten vanha akvaario on ja miten kauan se on ollut sinulla käytössä? Liittyykö paukahtelu jotenkin altaan tyhjentämiseen ja täyttämiseen vedenvaihtojen yhteydessä?
Yhdellä tutulla kävi viime talvena niin, että hän osti käytetyn altaan (liikkeestä tosin) ja se piti tuon kuuloista pauketta täytettäessä.... ja kuinka ollakaan, altaan päälle silikoonattu lasinen keskituki lähti irti toisesta päästään! Hän tyhjensi altaan kiireen vilkkaa ja onneksi mitään suurempaa vahinkoa ei päässyt käymään. Altaan myynyt akvaarioliike ei edes meinannut ensin suostua ottamaan allasta takaisin, oli kuulemma kestänyt heillä ihan hyvin. Just joo![]()
Altaassa on 2 ulkosuodatinta, voisinko ne aiheuttaa mitenkään tuollaista paukkumista?
---------------------
.. allas on ollut jalustallaan elokuusta alkaen ja "paukkumista" on kyllä ollut jo sieltä lähtien.. mutta nyt olen vasta ruvennut todenteolla huolestumaan kun kauhukuvat alkaa jo liikkua mielikuvituksessa .... Jalusta on teräsjalusta, jossa on sivuille ja etuosaan laitettu puuovet.Deco kirjoitti:Oma epäilykseni liittyy jalustaan. Varsinkin, jos allas on vasta nostettu paikoilleen, niin se saattaa elää vielä ihan omaa elämää. Tämä on varsin yleistä vasta kootuilla jalustoilla. Itselläni paukkuu vieläkin eräs tv-taso, joka on 240 litraisen purkin alla..
Minulla paukkuu tuon 530L akvastabilin valokansi joka ilta kun valot sammuu. Välillä sellainen rusahdus että on meinahnnut laskea alleen.
En ole kesinyt muuta syytä kuin lämmöstä johtuva koska pauketta ei muutoin ilmene.
Tuntuu olevan akvastabilin ominaisuus kun tuo 180L ratisee myös valojen sammutuksen jälkeen mutta ääni on lievempi.

En ole kesinyt muuta syytä kuin lämmöstä johtuva koska pauketta ei muutoin ilmene.
Tuntuu olevan akvastabilin ominaisuus kun tuo 180L ratisee myös valojen sammutuksen jälkeen mutta ääni on lievempi.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Lämpötilan vaihteluista johtuvaksi olen sitä itsekin tähän asti epäillyt, mutta nyt asia vaan rupesi huolestuttamaan enemmän, kun mielessäni kuvittelin jo tuon vesimäärän lattialle kaikkine kiekkoineen..karihe kirjoitti:Minulla paukkuu tuon 530L akvastabilin valokansi joka ilta kun valot sammuu. Välillä sellainen rusahdus että on meinahnnut laskea alleen.![]()

2kpl 2 putkisia valoja kun vielä lämmittää allasta lisää ja huonelämpötila taas on enintään 20..
Täällä paukkuu myös. Muutamia kertoja päivässä kuuluu pieni tai vähän suurempi "naks", en tiedä oikein mistä se tulee, mutta jostain akvaarion suunnalta kuitenkin. Ei kyllä ole akvaariot täällä ennen paukkuneet, mikälie tuolla sitten. No jos se on sitä lämpölaajenemista.. (kuuluisat viimeiset sanat?
)
Vieraat kyllä välillä vähän kauhistelevat, jos akvaario sattuu naksahtamaan heidän ollessa paikalla "tuo sun akvaario menee rikki
" ja minä sitten paniikissa että nytkö se sitten hajosi, vaan eipä onneksi sentään
no onhan tuo aika vanha akvaario jo, ehkä pitäisi hankkia uusi (isompi)..

Vieraat kyllä välillä vähän kauhistelevat, jos akvaario sattuu naksahtamaan heidän ollessa paikalla "tuo sun akvaario menee rikki

no onhan tuo aika vanha akvaario jo, ehkä pitäisi hankkia uusi (isompi)..

Jos paukkuminen olisi oire tulevasta katastrofista, niin yksi hyvä ja yleisesti sovellettu ongelman ratkaisumenetelmä on 'Ongelma menee pois maailmasta ja mielestä, jos en ajattele sitä ja unohdan koko jutun'.
Se toimii aika usein hämmästyttävän hyvin, ja on aina ainakin puoliksi totta. (Ihan pieni kiusallinen detalji täytynee kuitenkin mainita : aina se ei toimi kaikin osin)
Se toimii aika usein hämmästyttävän hyvin, ja on aina ainakin puoliksi totta. (Ihan pieni kiusallinen detalji täytynee kuitenkin mainita : aina se ei toimi kaikin osin)