Nokialla ei kannata vaihtaa vettä!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Voi olla, että pääset säikähdyksellä... kyllähän akvaariossa muutenkin löytyy jos jonkinlaista bakteeria. Tosin vielä ei vissiin ole selvillä, mikä bakteeri vatsataudin aiheutti. Mutta pitää muistaa, että on kuitenkin ihan eri asia ihmisen juoda sellaista vettä, jossa on mukana puhdistettua jätevettä, kuin että kalat uivat siinä.tre77 kirjoitti:juu, minunkin akvaarioitani taitaa kohdata kato NOkialla. olen laittanut paljon vedenparannusaineita ym mutta kauhulla odotan tuomiota. Ehdin just vaihtaa kaiokkiin akvaarioihini vedet ennenkuin uutiset tuli. Maksaakohan kaupunki vahingonkorvauksia kaloista?
Vettä kloorataan nyt Nokialla tavallista kovemmalla kädellä, joten kannattaa käyttää kloorin poistajaa (esimerkiksi Satek Aqua Curea) jos ja kun tarvitsee vaihtaa vettä.
-
- Elite Member
Ja nyt ei sitten kuulemma enää vaihdella vesiä ollenkaan. Olivat Nokialla onnistuneet jollain ihmeen tavalla katkaisemaan pääputken, joten Nokialaiset ovatkin sitten vedenkäyttökiellossa. Että voi pieneen pitäjään sattua yhdellä kertaa vesiongelmia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
Suora lainaus ylen uutisista:tre77 kirjoitti:juu, minunkin akvaarioitani taitaa kohdata kato NOkialla. olen laittanut paljon vedenparannusaineita ym mutta kauhulla odotan tuomiota. Ehdin just vaihtaa kaiokkiin akvaarioihini vedet ennenkuin uutiset tuli. Maksaakohan kaupunki vahingonkorvauksia kaloista?
"Nokian kaupunki lupaa korvata asukkaille saastuneen veden käytöstä aiheutuneet vahingot."
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Advanced Member
On kyllä varsin harmillinen juttu tämä. Ei nyt ehkä pelkästään kalojen kannalta ajateltuna, vaan ihmisten. Akvaarioiden kanssa täytyy nyt vaan yrittää selvitä, se oma terveys kuitenkin on aina etusijalla.
Ei muutakuin hakemaan vettä isoilla vesitonkilla joltain kaverilta / sukulaiselta Nokian vesiverkon ulkopuolelta, jos on pakko vettä vaihtaa.
Ei muutakuin hakemaan vettä isoilla vesitonkilla joltain kaverilta / sukulaiselta Nokian vesiverkon ulkopuolelta, jos on pakko vettä vaihtaa.

-
- Senior Member
Ajattele, kuinka ihminen Suomessa on tottunut puhtaaseen veteen. Jos rupee oikeesti asettuun Nokialaisten asemaan, niin tuntuisi kauhealta.pleko_88 kirjoitti:On kyllä varsin harmillinen juttu tämä. Ei nyt ehkä pelkästään kalojen kannalta ajateltuna, vaan ihmisten. Akvaarioiden kanssa täytyy nyt vaan yrittää selvitä, se oma terveys kuitenkin on aina etusijalla.
Ei edes käsiään luvata pestä. Ja kuinka kauan kielto on päällä? Viikkkoki ilman kunnon suihkua... huhhuh. Kaupungin piikkiin ostamaan savetteja!
Olin itse viikon Virossa työharjoittelussa ja oli järkytys huomata, ettei kukaan juonut siellä hanavettä! Itse kyllä otin lasillisen ensimmäisenä iltana, ennenku kukaan sanoi, ettei kannattas juoda. Vesi kyllä maistui ihan hyvälle, eli ei maistunut juuri millekään. Enkä saanut vatsaoireita siitä.
Liekö hanaveden välttämiseen syynä myös veden erittäin korkea kalkkipitoisuus.
Mitäs sitä vedellä tekiskään????
Voin lohduttaa näin seitsemän päivää ripulia ja oksennustautia poteneena ettei tässä paskan ja oksennuksen hajussa enää mitään suihkua jaksa ajatella.
Vaikka kyllä se olis tosi kiva
.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Vaikka kyllä se olis tosi kiva

Näin on näppylätjustiina8 kirjoitti: Jos rupee oikeesti asettuun Nokialaisten asemaan, niin tuntuisi kauhealta.

Ja kun amerikkalainen turisti sattuu Nokialle kylpylään, kyllä maine kärsii. Sekin on jo paha, että panimolla menee tuhansittain olutlitroja mäelle.
Silti juu, ensin ihmiset ja muut asiat perästä.
Tässä voi sitten miettiä itse kukin sitä, että jossakin päin maapalloa on jatkuvasti tämänkaltainen tilanne menossa. Ei ohimenevästi niin kuin tässä tapauksessa, toivottavasti, vaan jatkuvasti vuodesta toiseen paheneva vedensaastuminen.
Aika haavoittuvainen yhteiskunta tämä loppupeleissä on, parissa suuremmassa kaupungissa kun tuhottaisiin vedenpuhdistamot jotenkin, niin puoli Suomea pysähtyisi.
Toivotaan nyt, että Nokialla saadaan vedet puhtaaksi ja ihmiset terveeksi.
Aika haavoittuvainen yhteiskunta tämä loppupeleissä on, parissa suuremmassa kaupungissa kun tuhottaisiin vedenpuhdistamot jotenkin, niin puoli Suomea pysähtyisi.
Toivotaan nyt, että Nokialla saadaan vedet puhtaaksi ja ihmiset terveeksi.
Niinpä... Isovanhemmat asuvat nokialla, mutta oneksi oman (kahden) kaivon varassa 3km keskustasta... Onneksi kun rakensivat talon aikoinaan, se oli ihan maaseutua...VesiEläin kirjoitti:Jos allas on isompi ja pakko vaihtaa vettä, kutsuu säiliöauton vettä tuomaan.![]()
..Jos vedenvaihto olisi pakko hoitaa näin(arvokkailta lajeja jne), eikö kaupunki olis velvollinen maksamaankin sen?
Varsin ikävä tapahtumasarja ja onnellisia on ne joilla on oma kaivo, jossa puhdasta hyvää vettä.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei oikein mitenkään, radiossa ja netissä oli juttua, en tiedä olisiko ollut muualla, mutta muuten ei ollenkaan, ennenkuin pääsi teeveeseen. Ihmettelin perjantai-iltana kun kaikki osti vettä ja kaupoistakin oli loppu.justiina8 kirjoitti:Miten ihmisiä tiedotettiin juomakiellosta? Ku oon vaan lukenu, että huonosti oli sujunu tiedotus sillon heti alussa
...

Täytyy nyt hieman puolustaa..justiina8 kirjoitti: Olin itse viikon Virossa työharjoittelussa ja oli järkytys huomata, ettei kukaan juonut siellä hanavettä! Itse kyllä otin lasillisen ensimmäisenä iltana, ennenku kukaan sanoi, ettei kannattas juoda. Vesi kyllä maistui ihan hyvälle, eli ei maistunut juuri millekään. Enkä saanut vatsaoireita siitä.
Liekö hanaveden välttämiseen syynä myös veden erittäin korkea kalkkipitoisuus.

Osa väestä toki juo vain pullovettä, jopa juottaa sitä eläimilleen. Suomalainen vesi kyllä yleisesti ottaen maistuu paremmalta ja on varsinkin niin ihanan pehmeää (akvaariota on ikävä.. ja tuo kalkkitahrojen peseminen ärsyttää).
-
- Senior Member
No sentään joku käyttä hanavettä janonsammutukseen.akirpap kirjoitti:Täytyy nyt hieman puolustaa..justiina8 kirjoitti: Olin itse viikon Virossa työharjoittelussa ja oli järkytys huomata, ettei kukaan juonut siellä hanavettä! Itse kyllä otin lasillisen ensimmäisenä iltana, ennenku kukaan sanoi, ettei kannattas juoda. Vesi kyllä maistui ihan hyvälle, eli ei maistunut juuri millekään. Enkä saanut vatsaoireita siitä.
Liekö hanaveden välttämiseen syynä myös veden erittäin korkea kalkkipitoisuus.Minä ainakin juon, ja ajattelin seuraavat 5½v vielä juoda. En viitsi vettä raahata kaupasta/tuottaa muovijätevuorta, ehkä suodatinkannun voisi joskus ostaa jos eteen kävelee.
Osa väestä toki juo vain pullovettä, jopa juottaa sitä eläimilleen. Suomalainen vesi kyllä yleisesti ottaen maistuu paremmalta ja on varsinkin niin ihanan pehmeää (akvaariota on ikävä.. ja tuo kalkkitahrojen peseminen ärsyttää).

Täällä länsi-nokialla ei moisia ongelmia ole ollut mutta ei siltikään olla vettä uskallettu litkiä, eikä liioin akvoihinkaan vaihdella... miten noita tauteja on ihmisellle tarttunut en tiedä mutta kuulemma vaahtoava likavesi olisi joillakin hälytyskelloja soitellut tai sitten ei.
Kyllä on harmillista kun asiasta ei tiedoteltu ajoissa mutta ikävää on myös mainita että omalla tarkkaavaisuudellakin olisi monta sairautta voitu välttää.
Aika narsistista tekstiä mutta näin se vaan on. Epidemia tuntuu kohdistuvan likipitäen tuonne etelä-nokian suuntaan mutta tosiaan nyt on koko Nokia vesi kiellossa.
Tästä lähetään perheen kanssa Tesomalle uimahalliin pesulle ja niin kauan kun nitraatit pysyttelee alhaalla niin ei akvojen vettäkään tartte vaihdella.
Kyllä on harmillista kun asiasta ei tiedoteltu ajoissa mutta ikävää on myös mainita että omalla tarkkaavaisuudellakin olisi monta sairautta voitu välttää.
Aika narsistista tekstiä mutta näin se vaan on. Epidemia tuntuu kohdistuvan likipitäen tuonne etelä-nokian suuntaan mutta tosiaan nyt on koko Nokia vesi kiellossa.
Tästä lähetään perheen kanssa Tesomalle uimahalliin pesulle ja niin kauan kun nitraatit pysyttelee alhaalla niin ei akvojen vettäkään tartte vaihdella.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)