Pienempi kiekkonyppii isoa!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dallezet
Starting Member
Starting Member

Pienempi kiekkonyppii isoa!

Viesti Kirjoittaja dallezet »

No nyt lykkäsi jotain, mitä en ole ennen nähnyt, neuvoja siis kaipaan.
400 l altaassa oli kolme kiekkoa (+ muuta) joista yksi kutupari ja kolmas pyörä. Kaikki oli okei kunnes isikala otti ja kuoli -ihan noin vain varoittamatta. Äitikala mökötti sitten viikon päivät ja alkoi normalisoitua sen jälkeen. Parin viikon päästä hain pari uutta kiekkoa, kokoa ehkä 6 cm. No kaikki olivat ihan mielissään heti, olihan parvi ollut jo "mikäparvimuka?" pitkään ja tarkoitus on ottaa vielä muutama lisää. Aluksi äitikala (joka on muuten naurettavan pieni ollakseen ex-kutuparin toinen osapuoli) oli ihan väreissään (punaturkoosi?) samoin kolmas pyörä oli tosi upea (siniturkoosi?) pitkästä aikaa. Nyt on tilanne se, että äitikala on mustilla raidoilla ja muuten liki valkoinen ja kolmas pyörä hakeutuu syöttämään itseään uusille kaloille tummana, pää melkein ylöspäin, paikallaan "väpättäen". Kaikki voivat hyvin, syövät hyvin, jne. Mutta mistä johtuu, että tämä yksi syöttää kylkiään uusille kaloille??? ei ne nyt niin pieniä ole... ihan tomeran kokoisia ja reippaita muutenkin alusta asti.

Oudolta näyttää, sillä silloin kun kutuparilla oli poikasia, eivät ne näin käyttäytyneet poikasiaan ruokkiessaan.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Eikös tuo kuulostaisi ihan klassiselta iskuyritykseltä. Kyllä sitä kylkeä vilautetaan mun käsittääkseni ihan jo siinäkin vaiheessa, kun poikaset vasta kimaltavat pilkkeenä silmäkulmassa.
* Huvinsa kullakin! *
dallezet
Starting Member
Starting Member

No sitä mä vähän pelkäsinkin... mulla on siis altaassa pedofiili! 8O Sillä tää, kelle kyljitellään on about 5-6 cm kokoinen ja kyljittelijä itse jotain 18-20 cm. Pitäisinkö puhuttelun? No, pikku oranssi on sitten nyppinyt sen kylkiin jo pienet vaaleat alueet tässä kuluneen viikon aikana. Kai se saa jonkun taudin niistä ja kokee pedofiilin kohtalon... Ei mitään moraalia vesipurkissakaan 8-)
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

dallezet kirjoitti:No sitä mä vähän pelkäsinkin... mulla on siis altaassa pedofiili! 8O Sillä tää, kelle kyljitellään on about 5-6 cm kokoinen ja kyljittelijä itse jotain 18-20 cm. Pitäisinkö puhuttelun? No, pikku oranssi on sitten nyppinyt sen kylkiin jo pienet vaaleat alueet tässä kuluneen viikon aikana. Kai se saa jonkun taudin niistä ja kokee pedofiilin kohtalon... Ei mitään moraalia vesipurkissakaan 8-)

se uusi kiekko.. menikö se suoraan sinne altaan vai oliko se karanteennissä?
dallezet
Starting Member
Starting Member

Karanteenattu kyllä, mutta ei meillä.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

dallezet kirjoitti:Karanteenattu kyllä, mutta ei meillä.
Mikä karanteeni se sellainen on?
Kiekot olisi aina itse karanteenattava ja totutettava tulevaan ympäristöön.
Olen itse henkilökohtaisesti tymyydessäni tuonut kotiin uusia poikasia ja laittanut ne suoraan vanhojen joukkoon sillä seurauksella että kaksi niistä kuoli viikon sisällä saapumisestaan ja yksi vanhoista myös.
Koskaan minulle ei varmasti selvinnyt miksi näin kävi mutta uskon että vanhoilla ja uusilla tulokkailla oli niin erinlainen bakteerikanta että se aiheutti konfliktin. Nykyään vaihtelen altaiden vettä keskenään enenkuin laitan tulokkaat samaan altaaseen. Joku kutsuu sitä "rokottamiseksi" niin tai näin on se kuitenkin ollut hyvä valinta ongelmia ei ole enää ollut.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

dallezet kirjoitti:Karanteenattu kyllä, mutta ei meillä.
ajniin :)

nå en halua säikähtyä mutta se voi olla että ne uusia kaloja oli joku paraziitti tai bakterie joka ne kyllä ihan itseä kestää muta kun niit vanhja se on uusi parasiitti..

ainakin kun mä alussa ostin uuden kiekkon jag pomputti se vaan altaan.. kaikki muut alkoivat uida sinne ja tänne ja se uus kala ei ymmärryt mitään :)

sitten se oli kaks erillisiä bakterie floora joku sekoitin.

mä vaan muistaa että niitä vanhoja kiekkoja tummentui ja annoi se uusi kiekko "napsautta" heidät.. kun se "ihoa" ärsytti :)

toivottavasti sä ymmärrät jotain mitä mä yritin selitä :)

mutta se voi olla että se oo vaan pedofiili :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”