Seepranuolimonneista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Seepranuolimonneista

Viesti Kirjoittaja Ohukas »

Aika vähän näistä seepranuolimmoneista löytyy tietoa, mutta oon tullu siihen tulokseen, että kai sopisi hyvin mun akvarioon. Akvaario on 73,5 l, 14 neontetraa ja ei muita asukkeja, ehkä tulevaisuudessa muutama kirsikkasukarapua. pH 7,3, lämpötila 23 C, nitraatti pysyy siinä 0-1mg/l... Niin ja GH on 4.
Oon aatellu jotai 4-6 yksilöö tonne, eikös olisi aika ok määrä? Virtausta on niin, että pinta liikkuu, kun eikö seepra otot tarvitse aika hapekasta vettä...? Kaksi kantoa ja pari kasvipuskaakin löytyy piilopaikoiksi.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Re: Seepranuolimonneista

Viesti Kirjoittaja prboy »

Ohukas kirjoitti:Aika vähän näistä seepranuolimmoneista löytyy tietoa, mutta oon tullu siihen tulokseen, että kai sopisi hyvin mun akvarioon. Akvaario on 73,5 l, 14 neontetraa ja ei muita asukkeja, ehkä tulevaisuudessa muutama kirsikkasukarapua. pH 7,3, lämpötila 23 C, nitraatti pysyy siinä 0-1mg/l... Niin ja GH on 4.
Oon aatellu jotai 4-6 yksilöö tonne, eikös olisi aika ok määrä? Virtausta on niin, että pinta liikkuu, kun eikö seepra otot tarvitse aika hapekasta vettä...? Kaksi kantoa ja pari kasvipuskaakin löytyy piilopaikoiksi.

Tuo 23 astetta on alakanttiin eli alaraja, jota ei olisi syytä alittaa. sopivampi olisi muutaman asteen (27:ään asti) korkeampi.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mites olis katinkultamonni? Viihtynee 20-26 asteisessa vedessä. :)
Ohukas
Starting Member
Starting Member

VesiEläin kirjoitti:Mites olis katinkultamonni? Viihtynee 20-26 asteisessa vedessä. :)
Ei käy, mulla on sorapohja... Sitäpaitsi eiks mun allas olis niille vähän ahdas kun kasvaisivat isoiksi?

Ja tota, mites ku kaikkial mistä oon lukenu nii huomaan kyllä noille lämpötilasuositusten olevan enemmänkin viileänveden kuin lämpimän? :
Lämpösuositus 21-25
20-25
21-25
20-25?
20-25

No myönnän, törmäsin ehkä kahteen sivuun, jossa oli jotain 25-28. Mutta kuis nää suositukset nii paljon heittelee, onks ne muuttunu lähiaikoina vai mitä...?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Catfish Atlas 1:sessa seepraoton lämpötila on 24-28 astetta. :)
Jos katinkulta kasvaa mielestäsi liian isoksi tuohon allaskokoon voisit harkita tätä lajia(kaupassa useimmiten nimellä"O. negros" tai "musta otto", vaikkei otto olekkaan);

Kuva

Catfish Altas 1:ssä lämpötilaksi on ilmoitettu 18-24 ja kokoa tulisi 3-4 cm.
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Okei, toi on kyllä kans aika kivan näköne. Mikä tuon nimi siis on? En löytänyt oikein mitään tietoa tuolla O. negros nimellä :D Onko kuinka harvinainen, siis mikä on yleensä saatavuus kaupoista?

Edit: Joo löysinkin tietoo sun sivuiltasi, kattelen ja mietin... Mut siis mikä on saatavuus?
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Turun seudulla ainakin kahdessa liikkeessä on "otocinclus negrosta", toisessa hinta oli muistaakseni 4,90€/pyrstö.

Googlettamalla kyllä löytyy osumia hakusanalla otocinclus negros.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ja Jyväskylästäkin löytyy. Missähän päin Suomea Ohukas asuu?
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Ihan täällä Lahden seudulla. Ois Jyväskylää n. kahen tunnin ajomatka, mutta ei taida onnistua (en itse pysty lähtemään hakemaan, vanhemmat ei luultavasti kuskaa...)
Kun jos mä nyt sitten nostasin sen lämmön tohon 24 neljään asteeseen, niin siinähän menisi jotenkuten kummatkin. Noi seeprat on vaan niin hellyyttäviä... Toki ei sen perusteella saa kaloja valita, mutta mutta :D
Kumpikin vaikuttaa omalla tavallaan niin mielenkiintoiselta.

Lähettääköhän ne sieltä Jyväskylästä postitse kaloja (matkahuollonkautta siis)? Vai tuleeko halvemmaksi itse hakea? Ja mikä liike on kyseessä?
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kastanja* »

Itse hankin juuri viime viikolla Otocinclus negroja Turun Uudesta Akvaariosta ja mielestäni ovat varsin suloisia & veikeitä otuksia ja hauskaa seurattavaa akvaariossa. [;)]
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ohukas kirjoitti: Lähettääköhän ne sieltä Jyväskylästä postitse kaloja (matkahuollonkautta siis)? Vai tuleeko halvemmaksi itse hakea? Ja mikä liike on kyseessä?
En tiedä lähettävätkö. Kyseessä siis reporanka ja ainakin keskiviikkona siellä oli vielä muutama tuollainen. Nimenä taisi olla "mustanuolimonni" ja näytti ihan samalta kuin tuossa kuvassa. Onko kenelläkään paikallisella harrastajalla enemmän tietoa? Itselläni ei ole tuosta lajista kokemusta mutta olen joskus suunnitellut hankkivani.

Ja kannattaa varmaan soitella ensin lähiliikkeet läpi josko heillä on tai tilaavat... ei tulisi niitä matkakustannuksia ja ongelmia kuljetuksessa.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Nuo seeprat on muuten aika kalliita. Ainakin kun niitä itse etsin. Maksoi reippaasti yli kympin kappale. Ja oli kiven takana löytää. Ei ole pitkä aika kun niitä kyselin... Voihan tilanne olla jo muuttunut. Perusotot (Nuolimonnit) on kuitenkin paljon edullisempia (n.2-5e/kpl) ja niitä löytyy melkein joka kaupasta.

Miksei O.Negros ole otto?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Kyllä seepraottoja on harvemmassa kuin näitä "negroksia".
Kannattaa kysellä harrastajilta(ostoilmo), sillä ovat melkoisen helppoja kutemaan/lisimään.
muiscu kirjoitti:Miksei O.Negros ole otto?
Tuolla on vanhaa keskustelua monnista;
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... renatus%2A
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Noniih, aattelin tulla ilmoittamaan, että tänään käytiin Lahden Black Bullissa, ja sieltä löytyi kuin löytyikin noita Hypoptopomatinae kaloja, ja ostin kuusi niitä. Hyvin ne tuonne heti asettui, imuttelee jo laseja ja muita pintoja :D Ja ne myytiin nimellä otocinclus negros, mustanuolimonni. Tulisukarapujakin ostin viisi, yksi naaras jopa kantaa munia mukanaan, mutta tokkopa niistä mitään kehittyy, kun on neonitkin tuolla. Ja suodatinhan ne varmaa vie mennessään... /:
Hurmaavia otuksia nuo "imusuut" kyllä on!
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Jos altaassa on vähänkään kasvitiheikköä suojana, sukarapujen poikasilla on kyllä melkoiset taidot piilotella ja säilyä hengissä petokalojenkin joukossa. :) Todennäköisesti ainakin muutama selviää.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Lohduttava kuulla, kiitti! :D Tänään saankin vähän kasvatettua intianvesitähdikki puskaa, kun kaveri tuo, ja olisi ehkä muutamalle rapuselle kotikin tiedossa. Olisiko järkevintä laittaa suodattimen päälle sukkahousua, ettei ne pikkuiset imeydy sinne?
Sitten oli todella huvittavaa, kun sammutin valot, niin tämä poikasia kantava naaras oli kiivennyt vallisnerian lehdelle, ja siinä näki aivan selvästi, että sen maha liikkui ees taas koko ajan, tai siis ne munat siellä :D Miten se siis "synnyttää" ne poikaset, jättää munansa johonkin ja poikaset "kuoriutuu" sieltä joskus, vaiko synnyttää suoraan niitä pikkuisina rapuina?
Olisko täysin tyhmä idea, laittaa se emo kelluvaan poikasakvaarioon, ja sinne jotain kasveja pikkaisen?
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Sukkahousua voit varmaan pistää ainakin ensihätään. Itse huomasin, että se tukkeutuu aika nopeasti, että pitäisi keksiä jokin toimivampi verkkovaihtoehto sille..täälläkin siis otettaisiin vinkkejä vastaan. [;)] Ja se "sykkivä maha" on tosiaan aika hupaisa ilmestys! Ensimmäisen kerran kun näin omalla tulisukallani semmoisen, niin tuijottelin sitä vaikka kuinka kauan ihmeissäni.. 8O Itse olen ymmärtänyt, että synnyttävät eläviä, itsensä näköisiä (koko vain on minimaalinen) poikasia, jotka sitten siitä hiljalleen kasvavat. Odota vaan, kun jonain kauniina päivänä tuijottelet oikein tarkasti altaasi pohjahiekkaa, ja äkkiä silmääsi osuu piiienenpieni tulisukavauva; voi sitä riemua! :mrgreen:
Ohukas
Starting Member
Starting Member

Virittelin tuohon suodattimeen sukkahousua. Nyt sitten vain jännätään, josko pikkuisia ilmestyisi :s Kuinka nopeasti sulla Kastanja tukkeutuu se sukkahousu viritelmä?
kastanja*
Junior Member
Junior Member

No en nyt suoralta kädeltä muista/ osaa sanoa kauanko siinä kestää, mutta huomasin sen, kun vedenpinta ei enää väreillyt entiseen malliin. Siihen auttaa tietysti myös yksinkertaisesti sukkahousun peseminen, jonka jälkeen laite pelittää taas entiseen malliinsa. Sen sukkahousun ainainen peseminen vaan alkaa tympiä vähitellen, kun joku tulisuka-yksilöistä tuntuu aina olevan raskaana.. :roll: En toki valita, olen todella iloinen, että lisääntyvät niin hyvin! :mrgreen:
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ihan pakko vielä hihkaista tänne, että sain otettua ensimmäiset (huonot) kuvat seepraotoistani:
Seepraottoja täällä *KLIK*

Ovat muuten peijakkaan vaikeita kuvattavia! Juuri kun joku ottolaisista on mukavasti hollilla, zoomaan....ja kun kamera vihdoin on tarkentanut kohtaan, jossa otto oli.... Nimenomaan, siinähän se otto hetki sitten OLI. :roll:

Näitä raitapaitoja löytyy siis kuusi, ja lisää olisi tarkoitus saada.
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Kysyin yhdestä akvaarioliikkeestä mustia nuolimonneja. He sanoivat että kyseinen laji repii kasvit hyvin nopeasti. Onko tuo totta?
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

saagelo kirjoitti:Kysyin yhdestä akvaarioliikkeestä mustia nuolimonneja. He sanoivat että kyseinen laji repii kasvit hyvin nopeasti. Onko tuo totta?
Mikä on musta nuolimonni?

Ei meillä ainakaan otot ole kasveja tuhonneet. Mutta tuo kasvinsyöntitaipumus taitaa olla aika helposti yleistetty kaikkiin levänsyöjiin, kun esim. useat levää syövät monnit ja plekot moussuttavat mieluusti mitä tahansa kasvipitoista, ja jos omistaja ei tarjoa kurkkua ym, niin suurimpaan nälkään menee akvaariokasvit.

Minä taas seepranuolimonneja kysellessäni törmäsin väittämään, että "On meillä niitä joskus ollut, mutta nehän on vähän hankalia, kun ne syö toisten kalojen silmät.

8O

Tainnut mennä puurot ja vellit pahasti sekaisin.
Nuoliainen + monninen = nuolimonni. :roll:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Musta nuolimonni on se otus, jota myydään nimellä Otocinclus sp. "negros". Kyseessähän ei oikeastaan taida otta otto vaan jonkin muun suvun laji, joka käsittääkseni viihtyy ottoja viileämmässä vedessä ja saattaa hyvinkin syödä kasveja. Haulla löytyy lisää aiheesta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

saagelo kirjoitti:Kysyin yhdestä akvaarioliikkeestä mustia nuolimonneja. He sanoivat että kyseinen laji repii kasvit hyvin nopeasti. Onko tuo totta?
Ei oo totta, eivät revi kyllä, mutta voivat ne nuolimonnien tavoin imutella kasveja pikkuisen ellei levää ole tai kasvipitoista ravintoa anna tarpeeksi. Ei meillä oo koskaan ollut ongelmia edes kasviakvaariossa noiden pikkuisten monnien kanssa.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

7330 kirjoitti:Musta nuolimonni on se otus, jota myydään nimellä Otocinclus sp. "negros". Kyseessähän ei oikeastaan taida otta otto vaan jonkin muun suvun laji, joka käsittääkseni viihtyy ottoja viileämmässä vedessä ja saattaa hyvinkin syödä kasveja. Haulla löytyy lisää aiheesta.
HA! onhan meilläkin noita 5 kpl. En vaan mitenkään osannut mielessäni yhdistää tuota Otocinclus sp. "negrosta" käsitteeseen musta nuolimonni. Eihän nuo negrokset mitään mustia ole... :roll:

Meillä on negrosten kanssa kasveina ollut vain anubiaita ja jaavansaniaista, sillä hämärässä valaistuksessa ovat muut kasvit kuolleet alta aikayksikön. Nuo nyt on muutenkin niin kovalehtisiä ja saniainen kuulemma myös pahan makuinen, ettei ole mitään tuhoja tullut negrosten osalta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”