Kalastoa pikkuhiljaa.. mielipiteitä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalastoa pikkuhiljaa.. mielipiteitä

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

No niin.. monta kertaa olen saanut laittaa suunnitelmat uusiksi kun olen löytänyt uutta tietoa. Nyt suunnitelmani näin aluksi näyttää tältä

-kardinaalitetroja n. 10 kpl
-mielellään joku Botia nuoliainen (esim touhu-) syömään ylimääräisiä kierteisiä mutta ei taida sopia tämän kokoiseen?
-taistelukala (onko parempi 1 uros vai 1 uros + kaksi naarasta?)

-kunhan löydän jostain niin sinineontetroja olisi kiva hankkia kaveriksi, sopivatko kardinaalien kanssa yhteen?
-partamonni kävi mielessä mutta en sitten tiedä onko edes tarpeen, jos hankin niin 1 kpl. Olen lukenut niistä niin paljon negatiivista :?

Alkuun näin.. jatkosta en tiedä, ajattelin ehkä ostaa tuon Markku Varjon Akvaariokalat-kirjan, vaikuttaa hyvältä.

Mustamonnit on kans kivan näköisiä :)

Niin ja tuo allas on nyt sitten ulkomittojen mukaan 130 l. Pituus 80 cm, syvyys 35, korkeus 48 cm. Tän mukaan mennään? Lämpötila on 25-26 astetta. Vaaleahko hiekkapohja. Ph taitaa olla normaalisti n. 7,2 (nyt nostettu kypsytyksen ajaksi, vaihdan huomenna vedet), KH on arviolta 6-8, GH ollut 4-7º, vaihtelee.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Partamonneista ei meillä ainakaan mitään huonoa kokemusta ole koskaan ollut. Mistäköhän olet niin "paljon" negatiivista sitten kuullut? Mikset laittaisi pohjalle jotain monnisia parven (6-8 yksilöä)? Kyllä kai tuonne mahtuisi taistelukaloja se u + 2n. Mutta jos itse olisin laittamassa allasta, niin en sotkisi kardinaaleja ja sinineoneja, näyttää kauniimmalta, kun on parvi samaa lajia kuin sekalainen määrä erilaisia... Nimim. meillä akvaariossa vähän sekalainen parvi erinäisiä rescuetetroja :roll:
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Ei partamonneissa ole muuta negatiivista, kun että lisääntyy nopeesti kun sille päälle sattuu [;)]
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Tiikeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiikeli »

^Mutta ei yksinään kuitenkaan, edes partamonnit. ;)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Partamonnit voinee raastaa isolehtisiä kasveja kuten miekkakasveja, jos viherruokaa ei ole tarjolla tai se mieltyy kasvien makuun.
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Re: Kalastoa pikkuhiljaa.. mielipiteitä

Viesti Kirjoittaja kastanja* »

Nightfish kirjoitti:-kunhan löydän jostain niin sinineontetroja olisi kiva hankkia kaveriksi, sopivatko kardinaalien kanssa yhteen?
Ajattelin vain ilmoittaa, kun huomasin, että olet Turun lähistöltä, että Myllyn faunattaressa oli eilen (pe) sinineontetroja myytävänä. [;)] Jos siis päädyt hankkimaan niitä, niin ainakin sieltä voisi löytyä..
Nightfish
Junior Member
Junior Member

kastanja* kirjoitti: Ajattelin vain ilmoittaa, kun huomasin, että olet Turun lähistöltä, että Myllyn faunattaressa oli eilen (pe) sinineontetroja myytävänä. [;)] Jos siis päädyt hankkimaan niitä, niin ainakin sieltä voisi löytyä..
Kiitos vinkistä, liike on tuttu. [;)]
Valitettavasti en taida päästä tänään kalaostoksille, on vatsatauti iskenyt :cry:
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Luin jostain, että sinineon- ja kardinaalitetrat elävät joillain alueilla luonnossakin sekaparvissa, joten ne voisivat viihtyä keskenään. Minusta sekaparvi voisi olla hieno, makuasiahan se on. [;)]

Jos otat taistelukaloja haaremin, olisi hyvä olla jokin toinen allas, vaikka pienikin, johon pahoinpidellyn osapuolen voi siirtää. Muuten se on hyvä idea, saat mielenkiintoista seurattavaa niiden kutupuuhista.

Jos pohjalle tulee mukavasti kantoja ja kivikasoja, mielestäni myös joku pienehkö Botia-parvi voisi mahtua. Harlekiini-, touhu- tai klovninuoliainen voisi sopia vaikkapa 4 kappaleen porukassa, tai sitten reilumpi parvi kääpiönuoliaisia. Ainakin omat harlekiininuoliaiseni pitävät kotilokannan tehokkaasti kurissa reilu 300-litraisessa altaassa, ja ovat muutenkin mukavia ja vilkkaita kaloja.

Mitä oikein tarkoitat "mustamonnilla"? En muista koskaan kuulleeni sellaisesta.

Yksittäinen partamonni voi olla ihan hyvä idea, ja nuoliaiset ovat niin nopeita, ettei partamonni voi vahingoittaa niitä, vaikka sattuisitkin saamaan mielipuolen yksilön. Harvassa kovin aggressiivisia partamonneja kuitenkaan on. :) Toisaalta kannattaa tutustua muihinkin sopivan kokoisiin imumonneihin: vaikkapa konnapartamonniin, salamanteriplekoon, kääpiöpuuplekoon tai perhosplekoon.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Nightfish
Junior Member
Junior Member

7330 kirjoitti: Mitä oikein tarkoitat "mustamonnilla"? En muista koskaan kuulleeni sellaisesta.
Mustamollia tarkoitin, en tiedä, sanon aina väärin [:I]
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mustamollit ovat tosi vaativia, ja vaativuus koskee pH:ta ja kovuutta. Niille on melko hankala löytää sopivia kumppaneita. Kardinaalitetrat eivät kuulu samaan akvaarioon niiden kanssa.

Joten jos jokin mustahko kala kiinnostaa, niin mustaneontetra voisi olla hyvä. Sama pätee kiilakylkeen.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kastanja* »

Ja mä voisin taas tähän väliin antaa oman infoni: eli Faunattaresta löytyi myös noita mustaneontetroja. Tietotoimisto kuittaa.. :mrgreen: (multa tulee aina nämä tärkeimmät, olennaisimmat ja vaikeimmat tiedot [;)] )
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Nightfish kirjoitti:No niin.. monta kertaa olen saanut laittaa suunnitelmat uusiksi kun olen löytänyt uutta tietoa.
Pitkän kaavan kypsytyksen tuloksia. 8-)
Nightfish
Junior Member
Junior Member

111na kirjoitti:
Nightfish kirjoitti:No niin.. monta kertaa olen saanut laittaa suunnitelmat uusiksi kun olen löytänyt uutta tietoa.
Pitkän kaavan kypsytyksen tuloksia. 8-)
Joo, ei se yks päivä (tai useampi) enää tunnu missään :mrgreen:
JukkaV kirjoitti:Mustamollit ovat tosi vaativia, ja vaativuus koskee pH:ta ja kovuutta. Niille on melko hankala löytää sopivia kumppaneita. Kardinaalitetrat eivät kuulu samaan akvaarioon niiden kanssa.

Joten jos jokin mustahko kala kiinnostaa, niin mustaneontetra voisi olla hyvä. Sama pätee kiilakylkeen.
Kiitos vinkeistä, pitää tutustua! Mustamollia meillä oli lapsuuden akvaariossa kotona. Mutta siellä olikin kyllä kovempi vesi, ehkä sen takia varmaan pärjäsi. :)
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Sopisikohan verkkonuoliainen mun akvaarioon 3-4 kpl parvessa? Olen löytänyt netistä vaihtelevaa tietoa, toinen sanoo että vaatii 180 l mutta nyt näin tässä että 100 l riittäisi? Olin jo ostamassa harlekiininuoliaisia mutta kukkaro on nyt melko tyhjä ja ne maksaa 12 euro/kpl :? Verkkonuoliaiset vähän halvempia [;)]
Vai onko vesi liian viileää, nyt on ollut 24,5-25 astetta?
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Lisätäänpä samaan ketjuun. Mistä tiedän, mitä kaloja kannattaa altaaseen tuoda ensin, vai pitäisikö kysyä, mitä sinne ei ainakaan kannata ottaa heti kärkeen?

200l allas, ja aikomus on ottaa sinne ainakin hehkurasboroita, piikkisilmiä, (kupari?)monnisia ja ehkä kardinaalitetroja.

Kenet tuon sisään ensin vai lisäänkö kalat altaaseen kerralla? Ja jos olen erehtynyt vesiarvojen yhteensopivuudesta näillä, huomauttakaa ihmeessä niin valitsen sitten jotakin fiksumpaa. Google-ystäväni mielestä nämä ovat ok, mutta siihen ei aina voi luottaa..
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kyllä nuo lajit yhteen sopii, lämpötila saisi näille olla n. 26-27 astetta, kovuus 5 tai alle ja pH alle välillä 6-7.
Itse ajattelisin, että näistä kestävimpiä ovat monniset, sitten kardinaalitetrat ja piikkisilmät ja sitten vasta hehkurasborat. Hehkurasborat eivät siinä mielessä ole hyviä pioneeri eli "koe"kaloja, koska ne ovat niin kalliita (jos jotain nitriittipiikkiä tulisi) ja jos niitä tuon kokoiseet aiot hankkia niin, että haluat niitä joskus nähdäkin, niin vähintään 50-100 kpl niitä saisi olla, ovat ne niin pieniä sinttejä :mrgreen: . Kukkarossa siis tuntuu.
Itse laittaisin niiden sijasta vaikka kiilakylkiä, esim. 3 cm:nen rusokiilakylki on nätti varsinkin kardinaalitetrojen värien kanssa:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... Etsi+kuvia
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Mikä tämä juttu oikein on kun nuo rusokiilakyljet ovat kuvissa noinkin värikkäitä? Kaupassa ne olivat ihan sateisen maanantain värisiä. Stressaantuneita myyntialtaassa tai vasta nuoria, vai huijaako kamera? Näin noista kuvia aiemminkin, ja pidin niistä.

muoks: muitakin hyviä ideoita noiden vesiolojen värikkäistä parvikaloista otetaan ilolla vastaan. [;)]
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä omat rusokiilakyljet ovat oikein kauniita tumman oransseja. Myyntialtaaan kalat voivat tosiaan olla vielä vähän haaleita.
Sitten on toki olemassa vähän samannäköinen, mutta hopeampi hohtokiilakylki:
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/art ... ngeli1.JPG
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Fransesca kirjoitti:Mikä tämä juttu oikein on kun nuo rusokiilakyljet ovat kuvissa noinkin värikkäitä?]
Siksi kun ne on. Itse asiassa rusokiilakyljistä on hankala ottaa edes kuvaa, koska kamera ei oikein tajua sitä miten kirkas se väri on.
Kuva
Tässä kuva hohtokiilakyljestä ja takana rusokiilakylki.
Nightfish kirjoitti:-mielellään joku Botia nuoliainen (esim touhu-) syömään ylimääräisiä kierteisiä mutta ei taida sopia tämän kokoiseen?

Niin ja tuo allas on nyt sitten ulkomittojen mukaan 130 l. Pituus 80 cm.
Nightfish kirjoitti:Sopisikohan verkkonuoliainen mun akvaarioon 3-4 kpl parvessa?
Nuoliaiset on aika vikkeliä kavereita. Katso sellainen laji, jonka aikuispituus on n. akvaarion pituus jaettuna kymmenellä. Eli tässä tapauksessa n. 8 cm pituiset otukset olis ok.
Sopivia vaihtoehtoja olisivat raitanuoliainen (4:n parvi), harlekiininuoliainen (4), klovninuoliainen (4), mustajuovanuoliainen (6) ja kääpiönuoliainen (8).
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksesta millia! Täytyy vissiin hankkia ne harlekiinit sitten vain. :) Tiedän ainakin mistä niitä saa. :) Hienoja kaloja muuten nuo rusokiilakyljet! 8-) Ei taida minulle kuitenkaan sopia? Ph mulla nimittäin n. 7,2. :?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Sopii ne kun lisäät vaikka turvetta tai hiilidioksidia, niin pH tippuu, uskon tosin, että se voi tippua muutenkin jos tuo 7,2 on hanaveden arvo ja KH ei ole kovin korkea.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”