Apua ensikertalaiselle: lippukirjoahvenet kutee!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Apua ensikertalaiselle: lippukirjoahvenet kutee!

Viesti Kirjoittaja kastanja* »

Oli pakko heti tulla hehkuttamaan, kun huomasin, että Lippukirjoahvenet kutee!! :mrgreen: Siis mulla ei ole tuolla litteää kiveä (jolle noiden ymmärtääkseni pitäisi kutea), mutta ne on tehneet sellaisen "pesäpaikan" vallisnerioiden väliin ja käy pyörimässä siellä ihan hiekassa kiinni ja tuo toinen käy vähän väliä "pesän" ulkopuolella häätämässä tunkeilijat kauemmas ja palaa sitten takaisin vaimokkeensa luo. [;)] Onko kellään mitään tietoa, että onko kudulla mahdollisuuksia kehittyä vaikka nyt hiekassa onkin..? Ja pitäisikö se noukkia tuolta pois..? Vartioivatko kutuaan..? Olen niiiiin innoissani, että halkean kohta!! :roll:
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Ilmeisestikin nuo vartioivat kutuaan, koska todistin juuri vahdinvaihdon. [;)] Toinen kaloista oli lähtenyt "pesästä" liikkeelle, mutta toinen oli jäänyt vartioon..tovin kuluttua "kaffepaussia" pitänyt kala ui takaisin vallisnerioiden keskelle ja "vartija" puolestaan poistui pesästä huilailemaan ja tutkiskelemaan akvaariota.
Olisi kuitenkin mukava saada lisätietoa näiden kutemisesta ja poikasten kehittymisestä jne..joten kaikki apu ja vinkit on varsin tervetulleita! :roll:
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Jatkan monologia.. [:I] On noiden lippukirjoahventen seuraaminen sitten hauskaa puuhaa.. vähän väliä vaihtavat vahtivuoroa, ja väriä siinä samalla! :o Se yksilö, joka lymyää pusikossa on todella tumma, lähes musta, ja toinen taas on paljon vaaleampi..ja sitten kun on taas vahdinvaihdon aika, niin väritkin vaihtuvat. Lisäksi altaan kirsikkabarbit on paimennettu aivan toiseen päähän akvaariota, eli kyllä poikasista hyvää huolta pidetään! :mrgreen: Minä saan ilmeisesti vaan katsella, ihmetellä ja ihastella vierestä, kyllä nuo tuntuvat hommansa osaavan.. :D Voi kunpa sieltä edes muutama poikanen jäisi eloon!*peukut pystyssä*
J.A
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J.A »

Onnea! Kirjoahventen lisääntymistä on kiva katsella. :mrgreen:
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Onnittelut täältäkin! Kirjoahvenet on yleensä huolehtivaisia vanhempia, ja seura-akvaariossakin muutama poikanen voi hyvinkin selvitä. Pari ensimmäistä kutukertaa saattaa mennä harjoittelun piikkiin, jos vanhemmat ovat vielä nuoria ja kokemattomia. Mutta harjoitus tekee mestarin, ja kohta allas kuhisee ahvenvauvoja. [;)]

Oh, ja VALTAISAT pusurapsutuspaijaukset sille teidän sydäntenmurskaajalle!!! Leevikö hänen nimensä oli...? :mrgreen:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
kastanja*
Junior Member
Junior Member

Kiitokset kovasti kumpaisellekin. :D Täällä minä edelleen ravaan akvaarion luona nenu kiinni lasissa vähän väliä. ;) Ja epäilmättä ensimmäinen kutu epäonnistuu, mutta olen niin iloinen jo pelkästä yrityksestä, koska moista käyttäytymistä niillä ei ole aikaisemmin esiintynyt ollenkaan!
affenainen80 kirjoitti:Oh, ja VALTAISAT pusurapsutuspaijaukset sille teidän sydäntenmurskaajalle!!! Leevikö hänen nimensä oli...? :mrgreen:
Juu, Leevihän tuo, eikä valitettavasti ole vielä jakaantunut kahdeksi, ilmoitan sulle kyllä heti kun se tapahtuu. :mrgreen: Ja pitäis varmaan lisätä sen kuva tuonne koiragalleriaankin.. [;)]
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

kastanja* kirjoitti:Juu, Leevihän tuo, eikä valitettavasti ole vielä jakaantunut kahdeksi, ilmoitan sulle kyllä heti kun se tapahtuu. :mrgreen: Ja pitäis varmaan lisätä sen kuva tuonne koiragalleriaankin.. [;)]
Jep, ilmoittaudun heti Leevi-kloonin tulevaksi mammaksi. :mrgreen:
Laita ihmeessä kuva sinne koiragalleriaan. Hehkutin heti kotiin tultuani meidän isännällekin Leevistä, että kuinka ihana hellantelttunen hän oli. Mukanani olisin vienyt, mutta sitten mulla ei olis ollut enää kotiin tulemista... :roll: Isäntä ei halua koiraa kerrostaloon...moukka...
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”