pH:n laskeminen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

pH:n laskeminen

Viesti Kirjoittaja -Venla92- »

Olen tuskaisasti yrittänyt laskea akvaarioni pH:ta sinne 6,5 tuntumaan, että sitruunatetrat muuttuisivat edes hieman keltaisemmiksi (ovat tosiaan asuneet altaassa jo 1,5 vuotta).

Asumme sellaisella paikkakunnalla missä veteen lisätään järjettömät määrät kalkkia ettekä ymmärrä kuinka tuskaisaa on yrittää laskea altaan pH edes 7.0. Olen lisännyt turveuutetta (ei laske pH:ta mihinkään, vaikka luvattiin, että tällä laskee varmasti), hiilidioksidia ja lepänkäpyjä. Näillä konsteilla olen sen jokseenkin saanut siihen neutraaliin eli 7.0, mutta veden vaihdon yhteydessä se viimeistään pompahtaa takaisin 7.5.

Olisinkin todella innokas hankkimaan toisen altaan jonne haluaisin rasboroita, jotka tuntuvat tosiaankin viihtyvän hyvin siinä 6.5, johon en kyllä näillä konsteilla pääse. Onko teillä siis muita hyviä vinkkejä miten saisin sitä pH:ta laskettua?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Hanki hiilidioksiidi eli co2 laitteisto niin voit säätää pH haluamallesi tasolle helposti ja pysyvästi.

Tuolla mydään osiolla oli juuri yksi seran käytetty järjestelmä myynissä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Oletko kokeillut tällaisia valmisteita:
http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=385
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Juups, itse käytän tuota ainetta, ja pH todellakin pysyy mun pytyssäni tuolla 6,5-6,7 paikkeilla. Tuossa eräässä toisessa ketjussa päivittelimme että nostaakohan tuo veden fosfaattiarvoja, mutta eipä näytä nostavan; mulla ne oli tänään akvaliikkeessä mitattaessa kuulemma täysin "sallitun rajoissa" (mitä lie tarkoittanee, kun en älynnyt hämmennyksissäni kysyä, enkä peräänkään kehdannut soitella; kumminkin 0, 50 alle) ja pH on nyt jo viiden viikon ajan pysynyt noissa mainituissa lukemissa. Mutta, jos KH on korkea, ei tältäkään aineelta voi vaatia liikoja; mulla se on ollut joskus pari kuukautta sitten mitattuna noin 6.

Tuo aine on helppo annostella, on turvallinen käyttää, ja mahdottoman riittoisaa tuo on vaikka purkki maksaakin melkein parikymppiä.

Jos nyt vastakin nuo fosfaattiarvot pysyy kurissa, aion käyttää tuota ainetta jatkossakin. Tosin; mä olen käyttänyt tuota ainetta vasta niin vähän aikaa, että aion taas varalta tuossa kuukauden kuluttua käydä mittauttamassa fosfaattiarvon; ihan vaan kaiken varalta..!
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

Käytin aikoinaan ainakin saman valmistajan vastaavaa ainetta ja tuo laski PH:n lisäksi karbonaattikovuutta (fosfaatteja en tuolloin mittaillut).

Nyt kun testasin Junglen vähän vastaavia tabletteja, niin nuo toki laskevat PH:ta, mutta nostavat juuri tuota fosfaattipitoisuutta.
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Onko tuon aineen kanssa välttämättä käytettävä tuota vitamiinia ja lannoitetta vai onko se vain suositus?
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Mulle akvakauppias sanoi, että mitään muuta ei tarvitse käyttää kuin tuota Bufferia. Toki oman mielen mukaan voi kait laitella mitä parhaaksi näkee.. Mä käytän ihan normaalisti Tetran vedenparannusainetta sekä kasvilannotetta.
-Venla92-
Junior Member
Junior Member

Onko tuosta sitten haittaa, kun se laskee kokonaiskovuuden nollaan?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Miten se sen voisi tehdä? Tuohan tarkoittaisi että kalsium/magnesium häviäisi akvaarion vedestä. Happamessa vedessä kun kalkkikivikin liukenee hieman.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Nelo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nelo »

Kuinka riitoisaa tuo Buffer on? Kuinka yleisesti sitä myydään akvaarioliikkeissä? Mulla 20-litraisessa poikasaltaassa ja 40-litraisessa akvassa pH tahtoo nousta jatkuvasti 8 kieppeille. Seran turvauutteella olen sen saanut laskettua 7,5 paikkeille, mutta vieläkin saisi pudota. Isoimmassa (128l) ei niin suurta ongelmaa ole, pH on siinä noin 7.
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Ph:ta saa laskettu mielekkäästi joko hiilidioksidia lisäämällä tai veden käsittelyllä sitä varten tarkoitetulla ioninvaihto- tai käänteisosmoosilaitteella. Nämä kytketään vesihanaan ja laite ikäänkuin suodattaa vedestä niitä Ph:ta nostavia aineita. Tämä käsitelty vesi sitten kaadetaan vedenvaihdon yhteydessä altaaseen ja Ph laskee.
Hiilidioksidin lisääminen on mahdollista tehdä joko käymispullolla (hiivate) tai kaasupullosta annostelemalla. Hintahaitari 5-500 €uroa tavasta ja koneista riippuen. Kalliimmassa huoltoväli pidempi ja Ph taso pysyy koko ajan samana.
Vedenkäsittely vaatii sopivia tiloja, missä vettä voi juoksuttaa. Kojeet maksavat saksanhinnat alkaen 100€+postitus.
Hiivatteesta on hyvä aloittaa. Haulla löytyy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”