Kuten jo otsikko kertookin, sinilevä on voitettu näillä näkymin Tetran myrkyllä. Valot olivat 5 päivää sammutettuina ja samaan aikaan tehokuuri päällä. Keskiviikkona avasin lamput ja vaihdoin 50% vedestä ja hyvältä näyttää. Olen yrittänyt tarkkaan katsella näkyisikö merkkejä sinilevästä, eikä ole ihme kumma näkynyt. Suhtauduin hieman epäilevästi tuohon myrkkyyn, sillä sen vaikuttavaa ainetta ei kuulemma ole edes sen tarkemmin testailtu.
Kyllä se nyt ainakin jotain on aikaan saanut ja olen ihan riemuissani!
Mutta.. Mikä on todennäköisyys, että se palaa? Onko se ihan tavallista, että myrkyn jälkeen sinilevä ei heti tule takaisin, mutta tulee lopuksi kuitenkin?
Olen muuttanut hoitorutiineja; en ruoki todellakaan enää paljoa ja valotkin ovat kohtuullisesti päällä. Siksi kysyn tätä, koska en halua pettyä..
Tetran ohjeissa ei muuten lukenut mitään jatkosta. Esimerkiksi milloin saan aloittaa lannoituksen jne? En eilen uskaltanut laittaa lannoitetta, koska halusin varmistaa asian ensin täältä.
Käytän nestemäistä lannoitusta, mutta omistan myös vallisneriaa (on aina kasvanut todella laiskasti minulla, koska tarvitsee kuulemma tablettilannoitusta). Miten voin yhdistää nestemäisen ja tablettien käytön ilman, että leväkanta räjähtää taas? Akvaariokaupassa sanottiin, että se on joko tai, mutta ei todellakaan kumpiakin yhtäaikaa.
Tuota en toisaalta jaksanut uskoa, sillä luulisinpa, että monilla teilläkin on erilaisia kasveja erilaisine lannoitteineen..Miten on?
En nimittäin taida saada vallisneriaa kukoistamaan, jos se ei saa asianmukaista lannoitusta. Ja sehän nyt on pääasia tällä hetkellä, että kasvit voi hyvin, jottei sinilevä palaa.
Kasveina minulla on siis vallisneriaa, rusolehteä (surkea pikku pahanen), intianvesitähdikkiä, argentiinan vesirutto (myös ihan kamalassa kunnossa) ja anubias barteri (jos nyt muistan nimen oikein!)