Negatiivisesta asenteesta akvaarioliikkeen myyjiä kohtaan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Vipe kirjoitti:Eikä A-W todellakaan ole raamattu, vaikka täällä lukiessa voi kyllä hyvinkin tulla sellainen mielikuva
Hauska vertaus, A-W ei todellakaan ole mikään raamattu. Ei musta ainakaan koskaan ole tuntunutkaan siltä. A-W:n sisältö on varmaan moninkertaisesti enemmän totta ja asiaa kuin jokin satukirja-raamattu, jonka joku ukko on kasannut kokoon vanhoista kansantarinoista. Tässä asiayhteydessä raamattua voisi verrata vanhaan kaloista kertovaan lastenkirjaan.

Mutta akvaariokauppiaista sen verran, että monet kuitenkin yrittävät parhaansa. Olen esim. Tampereella Hallerissa huomannut kuinka he oikeasti yrittävät, vaikka tietoa puuttuukin. Tietoa puuttuu esim. uusista kalalajeista, joita ei paljoa ole (vielä) Suomessa. Mutta siis Hallerin omistajan varoituksesta en ostanut 200l akvaarioon aikoinaan keltaista levänuoliaista.

Hmm, olen myös törmännyt myyjiin/kauppiaisiin, jotka tietävät paljon eri lajeista, paljon enemmän kuin minä. Mutta olen heidän kanssaan eri mieltä joistain asioista, esim. tilantarpeesta ja soveliaasta kalaseurasta. Mutta tallaiset ihmiset ovat ihan ok ja aloittelija voi yleensä luottaa heihin.

Koskikeskuksen Noksopin toimintaa sen sijaan ihmettelen. Olin paikalla kun asiakas tuli kertomaan, että miekkapyrstöjä oli kuollut. Asiakkaalle sanottiin silloin, että voi johtua vesiarvoista, että kalat voisivat tykätä kovemmasta/emäksisemmästä vedestä (en nyt muista kummasta oli puhe), mutta samaan lauseeseen myyjä lisäsi, että heillä siinä akvaariossa on kyllä samanlainen vesi kuin muissakin. Siis, myyjä tietää, miten voisi toimia paremmin kalojen suhteen, mutta ei tee sitä? Hieman outoa! Eli aina kyse ei ole tietämyksestä vaan välinpitämättömyydestä?

Kovetetaanko vettä yleisesti liikkeissä synnyttäville hammaskarpeille ollenkaan?

Siis tarkoitus oli sanoa, että suuri osa myyjistä tietää paljon, mutta sen tiedon saa joskus ihan väkisin urkkia esiin. Ja pitää itse usein tietää, mitä kysyä, että voi saada hyvän vastauksen.
Emmy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Emmy »

Olipa vielä pakko jatkaa tähän perään. En halunnut että tämä keskustelu päättyisi tuohon ohjenuoraan. Tiedän että huonoja kauppoja on paljon, siis luvattoman paljon. Ne huonot pilaa niiden hyvien maineen, mikä on tietysti väärin. On kuitenkin niin että kyseinen ala on tällähetkellä muutoksen keskellä. Eläin ja akvaariokaupoista tulee yhä ammattimaisempia ja ne jotka pitää liikettään harrastuspohjalta pystyssä kuolevat pikkuhiljaa pois, onneksi. Ne jotka eivät tiedä mitä liikkeissä tapahtuu ns. kulissien takana eivät voi tietää kaikkea. Enkä nyt tarkoita että jos joka altaassa lilluu kuollut kala ja leväsistä laseista ei näe läpi niin emme vain näe asiakkaina koko kokonaisuutta ja kaikki on hyvin, vaan tarkoitan että niissä paikoissa joissa sitten välitetään siitä minne kalat muuttavat ja miten niitä liikkeessä hoidetaan ei myöskään voida tietää ja huomata kaikkea. Kulissien takana kuitenkin tapahtuu kokoajan. Kalojen myyntialtaaseen voi olla todella vaikeaa saada edes jonkinlaista tasapaino tilaa suurien kalamäärien, ruokintamäärien ja siivoustarpeen takia...
Kunhan nyt ei kaikille aloittelijoille vaan tolkutettaisiin että älä luota akvaariokauppiaaseen. Murto-osa harrastajistakaan vierailee täällä palstalla lukemassa mitään saati sitten tietäisi koko palstan olemassaolosta. Jos kukaan ei luota kauppiaaseen, eikä osta mitään niin mistäs niitä kaloja sitten osatte? Toisiltanneko? Suurimmalla osalla joilla akvaario on, on se 100l kalasoppa olohuoneessa. Täällä vaan muutaman prosentin eliittikerma koko yhteisöstä. Kyllä menis hankalaksi jos kaikki kalakauppiaat lopettaisivat. Olen todellakin samaa mieltä kuin ketjun aloittanut. Kiitos! :) Eikä tämä ollut pahalla ketään kohtaan. Olen vain nähnyt asian laidan myös sieltä tiskin sisäpuolelta.
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Kiitos Emmy sinullekin! :D
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Emmy tuossa jo kuittasi keskustelun päättyneeksi, mutta tulen silti tänne jupisemaan - ihan siksikin, että moderaattorina pitää olla tälleen esimerkillinen ja jupista oikeassa keskustelussa, sen sijaan aloittaisin uudet jupinat toisen otsikon alla. :P

<hiljaista jupinaa>Tän palstan aiheista voisi jo luulla, että kaikki myyjät on jossain ihmeen salaliitossa akvaarioharrastajia vastaan - ja jotta harrastajaparan elämä olisi vieläkin hankalampaa, tähän salaliittoon osalllistuu myös joukko kanssaharrastajia. Moderaattorin mututuntumalla kun arvioisin, että täällä on ainakin yksi "mua on huijattu"-ketju kuukautta kohden, jollei useampikin. Ja edelleen moderaattorin mututuntumalla ainakin 50% noista tapauksista selviäisi ihan asiallisella keskustelulla sen myyjän kanssa. <hiljaista jupinaa>
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

[lisää hiljaista jupinaa] Jos mutinaa ei tule siitä että pahat akvaariokauppiaat ovat taas saaneet huijattua onnetonta aloittelijaa, niin sitä tulee vähintäänkin siitä että joku kauppias, harrastaja tai ihan kuka tahansa kehtaa myydä liian pienen akvaarion esim. kultakaloille, siis vaikka kultakalat eivät livenä liittyisi kyseiseen akvaarioon lainkaan. [/jupina vaimenee]
Miiwa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

Olin ihan yllättynyt, kun eilen illalla käytiin miehen kanssa akvaariokaupassa ja myyjä sanoi ettei myy kaloja ennen kuin ollaan kiikutettu vesinäyte sinne.

Mulla oli joskus vuonna kivi ja keppi 160-litrainen akvaario, jonne mulle myytiin sitten miljoonakaloja, platyja, taistispoika, partis, leväbarbeja, sinirihmoja, tiikeribarbeja, lehtikaloja ja pusukala. Ainiin ja pohjalla oli täplämonnisia pari, kuparimonnisia pari ja piikkisilmiä pari. Tiikeribarbit lähti vaihtoon kun näykkivät koko ajan pusukalan kylkiä.. Mutta noi muut oli samaan aikaan siellä, kunnes osa kuoli itsestään pois.. :|
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Jupinaa jupinasta. Kyllä huonotkin kokemukset pitää voida ääneen sanoa, vaikka sitten täällä foorumilla, silläkin riskillä, että ns. hyvät kauppiaat siitä jotenkin välillisesti kärsisivät.
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Lisää jupinaa: modet vaan on niin hyvää pataa kauppiaiden kanssa, että kokevat velvollisuudekseen puolustaa ystäviään. :mrgreen:
Sananvapaus on näin länsimaissa ihan perustuslakiin kirjattu. Kaikkien kanssa ei voi olla kaveri. Mulla omat ja teillä omat. [;)]
Cory
Advanced Member
Advanced Member

<vähän äänekkäämpää jupinaa>Miksi kommentteja kritiikin "typeryyteen" kommentoidaan aina juurikin sanomalla, että huonoista kokemuksista pitää voida puhua? Sitäpaitsi en tuossa omassa jupinassani, eikä ymmärtääkseni milliakaan omassaan, jupissut siitä, että huonoista kokemuksista pitäisi vaieta.

On hei oikeasti ihan eri juttu tuoda esiin joku ihan oikeasti huono kauppatapa kauppiaan suunalta, sellainen johon on jo yrittänyt hakea korjausta, kuin sännätä tänne heti valittamaan, kun ostama kala on sairas tai kuolla kupsahtaa tai kun kaloja on väärä määrä tai kun hinta on laskettu väärin tai kun kauppias ei tervehtinyt hymy naamallaan tai kun kaupan ulkopuolella satoi. Mietityttää tässä, että käyköhän sama sakki valittamassa jossain ruokakauppapalstalla joka kerta, kun kassa laskee hinnan jotenkin väärin tai hyllystä löytyy vanhentunut tuote tai myyjä unohti toivottaa hyvää päivän jatkoa.
JKE kirjoitti:Kyllä huonotkin kokemukset pitää voida ääneen sanoa, vaikka sitten täällä foorumilla [snip]
Koska tuo -kin pääte tuossa viittaa siihen, että nämä huonot kokemukset [kauppiaista] pitää voida jakaa, koska muitakin kokemuksia kauppiaista jaetaan, niin kysynpä, että oletko seurannut paljonko tällä palstalla on kauppiaita kehuvia ketjuja vs. kauppiaita kritisoivia ketjuja?

Tätä palstaa lukemalla tulee sellainen olo, ettei Suomenmaasta kannata ostaa yhtään mitään akvaariokauppiailta, kun he järjestään huijaavat tavalla tai toisella - eikä kannata muuten ostaa keltään yksityiseltäkään, kun sielläkin puolella huijataan. Ja nettikaupat ovat epäluotettavia myös. Miten ihmeessä tämä harrastus ylipäätään on vielä hengissä tässä maassa, kun näin huonosti on asiat? 8O :mrgreen:
Panu kirjoitti:Sananvapaus on näin länsimaissa ihan perustuslakiin kirjattu.
Perustuslaki takaa suojan sananvapaudelle, kyllä, eikä sitä tässä käsittääkseni kukaan ole kieltämässäkään. Ihmettelen vain, miksi sitä oikeutta "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä" pitää niin usein käyttää vain valittamiseen ja kritisointiin. Niin ja perustulaki takaa suojan myös kunnialle.
(Lainauksen lähde: Suomen perustuslaki 11.6.1999/731)
</vähän äänekkäämpää jupinaa>

P.S. Blah, siinäpä taisi tulla se tämän kvartaalin avautuminen meikäläiseltä... :P
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Kritiikin "typeryys" lienee katsojan silmässä. Ja kuluttajavaikuttamista sekin on, että jakaa tuntonsa vaikkapa täällä, ja pistää ns. paskan kiertoon. Sitä saa mitä tilaa, vai miten se meni.
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Cory kirjoitti: Mietityttää tässä, että käyköhän sama sakki valittamassa jossain ruokakauppapalstalla joka kerta, kun kassa laskee hinnan jotenkin väärin tai hyllystä löytyy vanhentunut tuote tai myyjä unohti toivottaa hyvää päivän jatkoa.
arvaa?
Cory kirjoitti: Ihmettelen vain, miksi sitä oikeutta "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä" pitää niin usein käyttää vain valittamiseen ja kritisointiin.
Niin, itse haluaisin käyttää termiä rakentava palaute. Kokemus kun on opettanut, ettei myötäilemällä aikaansaada kehitystä. Peace!
tuija94
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuija94 »

Oon uusi täällä sivuilla ja mielenkiinnolla lueskelin tän aiheen kulkua. Mielenkiintoista...
Itselläni on ollut akvaario nyt noin 7v. Aloitin pienellä n.50l purkilla ja mistään mitään tietämättömänä marssin liikkeeseen johon oli helpoin mennä. Siellä oli ystävällinen ja kärsivällinen Myyjä. Kysyi millainen akvaario ja varusteet minulla on ja mitä odotan siltä. Kerroin millaisia kaloja haluaisin -siis vain sillä perusteella, mikä silmääni miellytti. Myyjä alkoi karsia listaani, perustellen jajien yhteensopivuutta ja purkkini kokoa. Kertoi mitkä lajit viihtyvät, hänen oman kokemuksensa ja kirjoista oppimansa tiedon perusteela, yhdessä. Neuvoi ruokien kanssa jne.
Myyjä suositteli minulle myös eri kasveja, joista valitsen -ITSE [;)] - ne joista pidin. Kotiin lähdin kalat, kasvit ja ruuat kainalossa, iloisena ja luottaen Myyjän ohjeisiin.
Totesin Myyjän asiantuntemuksen siitä, että kaikki kalat kasvoivat ja saivat jälkikasvua, jopa niin että hankin sitten isomman n.160l tankin. Ensimmäisten hankkimieni kalojen iät olivat 3-7v jonka oletan olevan kohtuullinen ikä (korjaatte varmaan jos olen väärässä) Viimeinen inkkarini kuoli 3kk sitten.
Lueskelen kalakirjoja ja käyn netissä lukemassa hoito ym. ohjeita ja niksejä. Kuitenkin kun menen kalakauppaan haluan luottaa saavani asiantuntevaa ohjausta. Olen muutamasta kaupasta lähtenyt, enkä ole niihin palannut, kun koin myyjän olevan "vain myyjä". Yleisestiottaen olen ollut tyytyväinen ja niin ovat olleet kalanikin.
Tällä hetkellä minulla on, Ystävältäni 5v sitten saadut ylpeyteni aiheet 2 leväabarpi vanhusta (?) n.11 vuotiaita ja saman ikäinen helmipartamonni uros, jonka puoliso surukseni kuoli kuukausi sitten. En tiedä mikä sille tuli, löysin sen vain hengettömänä. Muitakin löytyy, mutta en jaksa nyt luetella. Ne ovat kaikki vilkkaita ja vauhdikkaita. Voin istua akvaarion edessä parikin tuntia vain katsellen niiden touhuja.
Välillä on ollut joitakin ongelmia, mutta toistaiseksi olen niistä selvinnyt soittamalla liikkeeseen ja toimimalla ohjeiden mukaan. Eli kaiken kaikkiaan vaikka olen ajan kuluessa oppinut jotain lukemalla, seuraamalla kaloja ja parista virheestäni, niin kuitenkin voin iloisena antaa kiitoksen kauniista ja mieltäni rauhoittavasta akvaariostani kivoille ja asiansa osaaville Myyjille joilta olen apua, ohjeita ja niksejä saanut!!

Kun mene kalakauppaan otan mukaan järkeni, tämän hetkisen osaamiseni ja arvostelukykyni, ihan niinkuin mitä tahansa ostaessani. Välillä voi tulla hutiostoja ja takaiskuja, mutta usein se onko vika minun vai myyjän voi olla vain mielipiteestä kiinni.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Panu kirjoitti:
Cory kirjoitti: Mietityttää tässä, että käyköhän sama sakki valittamassa jossain ruokakauppapalstalla joka kerta, kun kassa laskee hinnan jotenkin väärin tai hyllystä löytyy vanhentunut tuote tai myyjä unohti toivottaa hyvää päivän jatkoa.
arvaa?
Ei toi oo mikään keskustelupalsta. :D On eri juttu - ja todellakin suotavaa - käydä itse paikan päällä huomauttamassa, kuin jupista jossain keskustelupalstalla missä kohde ei välttämättä edes itse käy.
Panu kirjoitti:
Cory kirjoitti: Ihmettelen vain, miksi sitä oikeutta "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä" pitää niin usein käyttää vain valittamiseen ja kritisointiin.
Niin, itse haluaisin käyttää termiä rakentava palaute. Kokemus kun on opettanut, ettei myötäilemällä aikaansaada kehitystä. Peace!
Rakentava palaute on cool. Typerää kritiikkiä tässä kritisoin. Ja bää-bää lammasmainen myötäily on mielestäni ihan yhtä typerää kuin typerä urputus. Aito positiivinen palaute taas tukee myös sitä kehitystä. Peace too! :D
uncia uncia
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja uncia uncia »

Hmm... onpas mielenkiintoinen keskustelu.

Sitä on kyllä olemassa todella monenlaista kalakauppiasta aivan kuin myös monenlaista akvaarioharrastajaa.

Nykyään on helppo netistä (lähdekriittisyys kannattaa pitää mielessä tietysti) sekä muutamista ajantasaisista ja suht yleisesti hyväksi todetuista akvaariokirjoista selvittää paljon tietoa (tai ainakin olennaiset perustiedot) ennen kauppaan marssimista. Niin ainakin mä teen. Saman tekisin, jos olisin ostamassa vaikkapa marsua tai jotakin muuta elävää olentoa. Tai jos olen hankkimassa vaikkapa jotakin kallista laitetta. Aina kun ei todellakaan voi olla varma, miten tietävä kauppias on.

Tiedän muutamia oikein hyviä kalakauppiaita. He ovat nimenomaan halunneet perustaa akvaariokaupan oman harrastuksensa siivittämänä. Heissä on vielä mukana palveluhenkisyyttä ja nöyryyttä harrastuksen edessä. Ja tuolla jälkimmäisellä tarkoitan sitä, että he eivät pröystäile kaikkitietäväisyydellään, vaan jos tulee eteen kysymys, johon he eivät osaa suoraa vastausta antaa, sitten kaivetaan kirjahyllystä ja netistä tietoa yhdessä asiakkaan kanssa. Akvaariot ovat hyvin hoidettuja ja kalat terveen oloisia (kuollut kala myyntiakvaariossa ei ole mikään paniikkikohtauksen aihe, altaat käydään kuitenkin läpi usein ja kuolleet kalat poistetaan). Lisäksi kaloista ja kasveista on tietolappusia altaiden vieressä, ne ovat oikein mukava lisä.

Sen sijaan vältän kalojen ostamista eräästä eläinkaupasta (valikoimissa siis akvaariojutut on vain yksi osa tarjonnasta). Siellä ei ole mukavaa asioida, sillä valikoima on aina ja tasaisesti kehno (lähinnä eniten myyviä peruskaloja), kuolleita kaloja löytyy lattioilta asti, myyjä on nuiva. Ujompi ihminen ei siltä tohdi edes juuri mitään kysyäkään.

Kummankaan tapauksen johdosta ei voi vetää mitään yleistäviä johtopäätöksiä. Itse menen etukäteistiedon kanssa liikkeeseen ja siellä sen sitten itse huomaa, kuinka perehtynyt (ja myös innokas selvittämään tuntemattomampia seikkoja) myyjä on. Välillä sitä tulee yllätyttyä oikein positiivisesti ja välillä taas joutuu pettymään.

Ei minusta kenenkään akvaariokaupan perustamisesta haaveilevan tarvitse pelätä joidenkin harrastajien kommentteja. Jos vain myyjällä on hyvä, asiallinen ja alastaan innostunut asenne sekä ehdottomasti myös asiakasystävällisyyttä, niin hyvä siitä tulee. Kaikkia ei toki voi miellyttää samaan aikaan, mutta ei ole tarviskaan. :)
optimistx
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Täällä on jupistu siitä, että harrastajat kertovat lähinnä vain negatiivista palautetta kauppiaista.

Kerronpa vastapainoksi, että ostin toimivan suodattimen kauppiaalta, ja sain toimivan suodattimen. Aivan niin kuin odotinkin.

Kiintoisaa, eikö totta?

---

'Tänään laskeutui 13492 lentokonetta aivan onnistuneesti. Miksi sitten lehdet uutisoivat siitä yhdestä raukasta, joka meni säpäleiksi? Positiivisia uutisia, kiitos!'
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse voin paljastaa sen, että olen havainnut monia näkökulmia. Voin kertoa, että arvostan joitakin liikkeitä. Esimerkiksi arvostan sitä, että saan itse päättää valinnoistani, eikä minulle pakkosyötetä mitään tiettyä tuotetta. Varsinkin silloin, kun ilmoitan, ettei minulla ole varaa, niin kauppiaan tulisi uskoa se.

Tiedän myös, kuinka hankalaa on toimia myyjänä. Kauppias saattaa olla tosi ilkeä työnantaja. Esimerkiksi yksi myyjä oli saanut suullisen varoituksen, kun oli suositellut harvinaisempien kalojen ostamista varten yhtä silloista huipputason liikettä, jota valitettavasti ei enää ole. Voi olla, että kauppias lupaa alkuun myyjälle akvaariovastaavuuden, mutta lopuksi myyjän onkin pakko tehdä niin kuin se kauppias käskee.

Valitettavasti kyseinen liike, josta ko. myyjä sai potkut, on yhä pystyssä. Tekisi mieleni mainita liikkeen nimi ja todeta sen liikkeen olevan kaikkea muuta kuin hyvä myymälä.

Sitten on yksi liike, johon en mene sen yhden työntekijän takia. Kyseinen henkilö on aiheuttanut päänvaivaa muuten minulle ja monille muillekin luultavasti.

Omat pk-seudun suosikkiliikkeeni ovat seuraavat: Akvaario Kurki, Leppävaario ja Pieni Akvaariokauppa. Käyn näissä harvoin, mutta joskus.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

Akvaarioliike Leppävaario

Käyn liikkeessä viikottain vain siksi, että myyjällä on niin paljon tietoa ja mun kaikille kysymyksille löytyy aina vastauksia. Hän tilaa myöskin akvaarioita oman koon mukaan. Mahtava tyyppi. Rahaa saan aina siellä käytettya [;)] mm tänään kävin liikkeessä ostamassa hiiltä sekä piikkisilmiä :mrgreen:
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Niissä liikkeissä missä nykyään käyn, saan hyvää palvelua ja olen tyytyväinen. Vaikka olen kova kyseleen, niin eivät ole pakoon juosseet, kun olen ovesta mennyt sisään.

Yhdessä liikkeessä (ei akvaario) sain myyjän suuttumaan, kun sanoin oman mielipiteeni takista, jota yritti vängällä minulle myydä.

Mutta itse en allekirjoita sitä, etteikö myyjiin ja kauppiaisiin voisi luottaa. Toisekseen voiko asiakkaaseen aina luottaa ? Jos toisessa kaupassa ei myydä jotain kalaa, kun ei tila riitä tai ei sovellu jo entisten kanssa, vaikka asiakas haluaisi, kun se sopii maton väriin. Tuossa ei niin ajattelevainen voi mennä naapuriin ja muunnella totuutta.

Ja tietenkin pitää itsekin ottaa selvää jo ennen ostamista, varsinkin kun kyse on elävistä. Vai ostaako joku auton, luottaen pelkästään myyjään ja perävalotakuuseen ?
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Otampa kantaa minäkin :D . Itse en tunne olevani kapaabeli (aloittelija kun vielä olen) arvostelemaan kovin heppoisin syin akvakauppiaita. Samaa voisin ajatella harrastajista ylipäätään; onko harrastajalla todellinen käsitys omasta osaamisestaan, mitä asioita hän itse pitää tärkeinä ja merkityksellisinä jne. Jos kauppiaan arviointi/arvostelu perustuu vain siihen että "musta se kauppias ei osannut neuvoa, kun oli sitä mieltä että.." , niin ei olla ihan varmoilla vesillä silloin. Tuollaisissa tapauksissa juttu menee niin mutu-pohjalle ettei siihen aina välttämättä voi luottaa..!

Tilannetta voisi tietyllä tavalla verrata potilaaseen, joka menee lääkärille eikä tykkääkään lääkäristä, koska ei antanut hänelle tiettyä diagnoosia. "Mä olen kyllä varma että mulla on just SE vaiva, mutta se lääkäri oli kyllä aivan tampio kun ei tajunnut sitä. En koskaan mene enää sen lääkärin luo". No, karrikoitu esimerkki, mutta jos todella aletaan arvioimaan myyjän/kauppiaan taitoja, pitäisi se mitata jollain muulla tavalla. Toki, nämä jo teidossa olevat kriteerit (altaiden likaisuus, kultakala asumaan maljaan ym.) ovat selvä merkki siitä että myyjä EI ole asian tasalla, eikä hänen asiantuntemukseensa voi tosiaankaan luottaa. Lähinnä tässä tarkoitan niitä tapauksia/kauppiaita, joita ei tosissaan ja rehellisestikään ajateltuna voida suoraan luokitella "huonoiksi" tai "hyviksi".

Juuri näiden asioiden vuoksi sekä tietysti oman vähäisen kokemukseni vuoksi en halua kritisoida akvakauppiaita, mikäli muutoin hommat näyttävät silmissäni hyvältä. Mutta, HINTOJA voin kritisoida, juurikin tämän meidän lähi-kala-kaupan hintoja, jotka hipovat pilviä; ihan minkä mittapuun mukaan tahansa mitattuna :mrgreen: .
optimistx
Senior Member
Senior Member

Harrastelijan kannalta on ehkä jäänyt vähälle huomiolle liiketoiminnallnen näkökulma.

Firman päätehtävä, oikeastaan ainoa tärkeä tehtävä, on tuottaa voittoa eli korkoa sijoitetulle pääomalle. Jos se tuottaa hyvin pitkän päälle, niin se on tässä mielessä hyvä firma, muuten ei.

Rajoituksena resurssien tuoton maksimoimiseen ovat olemassaolevat lait ja asetukset. Ei oikeastaan muut asiat. On sitten firman strateginen päätös, missä määrin se tahtoo miellyttää erilaisia potentiaalisia asiakkasryhmiä, näiden arvoja ja asenteita. Siinäkin päätöksessä on ohjenuorana: kuinka firma saisi mahdollisimman hyvän tuoton tarpeellisille resursseille? (koron sijoitetulle pääomalle).

Firma voi olla tässä mielessä todella hyvä, vaikka sieltä ei saisi neuvoja, ei hymyilyjä, ei myötätuntoa, ei ... Vaan sieltä saa täsmälleen sitä, mitä firma on päättänyt toimittaa, sille asiakaspiirille, jonka se on valinnut, ja niillä periaatteilla kuin se on valinnut.

Muiden kuin firman asiakkaiden on turha oikeastaan marista: jos et ole tyytyväinen, niin ehkä sinun ei ole tarkoituskaan olla tyytyväinen, et kuulu heidän kohderyhmäänsä :).

Jos joku ei ole firman asiakas ja siitä huolimatta tahtoo puuttua sen toimintaan, niin mitkä ovat perustelut? Jos firma rikkoo lakeja, niin siitä vaan ilmoittamaan viranomaisille.
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Olen itse niitä a-w:hen kirjoittajia, jotka aina jaksavat toitottaa, ettei kannata uskoa kauppiaisiin. Ehkä siksi tähän ketjuun on hyvä selostaa, mitä tuolla tarkoitan. Monesti tämä ymmärretään liian mustavalkoisesti, siten, että se tarkoittaisi: "kaikki, mitä kauppias sanoo, on paskaa." No, asiahan ei ole näin. "Älä luota kauppiaaseen" tai vastaava ohje tarkoittaa minun mielestäni suunnilleen samaa kuin HANKI ITSE TIETOA monesta eri lähteestä äläkä usko sokeasti mihinkään yhteen lähteeseen! Enemmän kuin epäpätevät myyjät /kauppiaat minua oikeastaan ärsyttävät ne akvaarionhankkijat tai omistajat, jotka eivät vaivaudu hankkimaan tietoa muualta kuin lähimmästä akvaariokaupasta. Akvaarion pito on sen verran paljon tietoa vaativaa puuhaa, että kukaan päteväkään kauppias ei pysty akvaarion toiminnan lainalaisuuksia kertomaan missään sellaisessa ajassa, joka yleensä asiakaspalvelutilanteeseen käytetään. Akvaarion hoitoa ei muutenkaan pitäisi laskea muutamien suullisesti annettujen neuvojen varaan, oli neuvoja kuka tahansa. Aamen. :)

EDIT. Olenkin näköjään aikaisemminkin kirjoittanut tähän ketjuun..
Kolme pientä kalallista kasviallasta
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

optimistx kirjoitti:Jos joku ei ole firman asiakas ja siitä huolimatta tahtoo puuttua sen toimintaan, niin mitkä ovat perustelut? Jos firma rikkoo lakeja, niin siitä vaan ilmoittamaan viranomaisille.
Perustelut lienevät lähinnä eettiset. Jos kyseinen firma aiheuttaa kärsimystä eläville eläimille ja opettaa myös muita tekemään samaa, ovat sen toimintaperiaatteet vähintäänkin kyseenalaiset. Eläinsuojelulakihan periaatteessa kieltää moisen toiminnan kertomalla, että lemmikkieläimillä tulisi olla lajinmukaiset olosuhteet - mutta kuinka moni poliisi ottaa vakavasti kultakalojen ongelmat? Nehän ovat vain kaloja.

Olen pitkälti samaa mieltä ellaf:n kanssa.
Jos aloittelija, joka ei tiedä akvaarioista yhtään mitään, menee akvaarioliikkeeseen kysymään neuvoja, ei kertakaikkiaan voida olettaa, että kauppias pystyy hänelle kertaistumalta kertomaan kaiken tarpeellisen, puhumattakaan siitä, että henkilö oikeasti sisäistäisi puoliakaan kuulemastaan. Ja jokainen, joka on joutunut selostamaan jotain mutkikasta valmistautumatta etukäteen, tietää ettei kaikkea tärkeääkään aina muista sanoa.
Eli asiantuntevaankaan kauppiaaseen ei kannata sokeasti luottaa, ihan vain koska se vaatisi kauppiasparalta jo yli-inhimillisiä taitoja. :mrgreen:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

7330 kirjoitti:
Jos aloittelija, joka ei tiedä akvaarioista yhtään mitään, menee akvaarioliikkeeseen kysymään neuvoja, ei kertakaikkiaan voida olettaa, että kauppias pystyy hänelle kertaistumalta kertomaan kaiken tarpeellisen, puhumattakaan siitä, että henkilö oikeasti sisäistäisi puoliakaan kuulemastaan. Ja jokainen, joka on joutunut selostamaan jotain mutkikasta valmistautumatta etukäteen, tietää ettei kaikkea tärkeääkään aina muista sanoa.
Puhumattakaan siitä ettei aloittelija halua kuulla kauppiaan suusta sanoja "en voi myydä teille tätä" vaan ennemmin sanat "saisiko olla muuta". Jos haaveissa on 40 l kultakalalla, partamonnilla ja neontetroilla niin nehän haetaan jostakin, jos tämä paikka ei myy niin tuo sitten kyllä myy. Se vaatii hemmetisti rankaa päivästä toiseen puhua asiakkaita ympäri, kun helpommalla pääsisi leivän kylkeen kiinni myymällä kansalle mitä kansa tahtoo. Kaikki kun eivät ota oman unelmakalastonsa hellävaraista tyrmäystä edes melkein asiallisesti vastaan, palaute voi olla aika räväkkää ja asiatonta.

Jos ja kun joku jaksaa edelleen opastaa asiakkaita oikealle suunnalle tässä harrastuksessa niin nostan hattua. Itse en kestäisi tiskin takana vuottakaan, kokeilu on.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

7330 kirjoitti: Jos aloittelija, joka ei tiedä akvaarioista yhtään mitään, menee akvaarioliikkeeseen kysymään neuvoja, ei kertakaikkiaan voida olettaa, että kauppias pystyy hänelle kertaistumalta kertomaan kaiken tarpeellisen, puhumattakaan siitä, että henkilö oikeasti sisäistäisi puoliakaan kuulemastaan.
´
Tästä olen täysin samaa mieltä ja olen sen ennenkin sanonut. Kukaan ei pysty omaksumaan puhuttua tietoa sitä tahtia mitä useat tuntemani (kunnolliset) akvaariokauppiaat pystyvät sitä tuottamaan. :mrgreen: Toivottavasti heistä useimmat siirtyvät esim. yhden tai kahden euron hintaisten tietopakettien välittämiseen (jolla hinnalla tietopaketin ei tarvitse olla ostokseen sidottu, suppea tietopaketti eikä kustannuserä liikkeelle, vaan oikeasti useampisivuinen, kaksipuoliseksi painettu aito tietopläjäys). Neuvontalehtisiähän on liikenteessä, oikein hyviäkin, mutta minusta ne ovat olleet turhauttavan suppeita kun on pyydetty lukemaan läpi. Vähän laajempia ehkä, vaikka alkuosa tekstistä isommalla fontilla ja loppuun sellaista "harrastukseen koukuttavaa" tekstiä pienemmällä fontilla?
optimistx
Senior Member
Senior Member

7330 kirjoitti: Perustelut lienevät lähinnä eettiset. Jos kyseinen firma aiheuttaa kärsimystä eläville eläimille ja opettaa myös muita tekemään samaa, ovat sen toimintaperiaatteet vähintäänkin kyseenalaiset. Eläinsuojelulakihan periaatteessa kieltää moisen toiminnan kertomalla, että lemmikkieläimillä tulisi olla lajinmukaiset olosuhteet - mutta kuinka moni poliisi ottaa vakavasti kultakalojen ongelmat? Nehän ovat vain kaloja.
...
:
Jos olisi tarkoitus meidän opastaa kaikkia liikkeenharjoittajia eettisyyteen yli sen mitä laissa sanotaan, niin kuinkahan se onnistuisi? Ennen kuin istumme taksin kyytiin, niin pienet luennot ja brochyyrit ja tentit siitä, miten ajetaan eettisesti ja ympäristöystävllisesti?

Poliisin huoli kultakalan hyvinvoinnista ja rikoksen esitutkinnan aloittaminen voi tuntua hänestä samalta kuin nyt joku lukijoista huolestuisi minun vesikirppujeni hyvinvoinnista: onkohan niillä riittävän kivaa ja virikkeitä vai aivan liian tylsää? Eiköhän sellaisen lukijan pitäisi vesikirppurikosilmoituksen sijasta tehdä muuta? Kultakalapoliisilla varmaan samat aatokset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”