Hauska vertaus, A-W ei todellakaan ole mikään raamattu. Ei musta ainakaan koskaan ole tuntunutkaan siltä. A-W:n sisältö on varmaan moninkertaisesti enemmän totta ja asiaa kuin jokin satukirja-raamattu, jonka joku ukko on kasannut kokoon vanhoista kansantarinoista. Tässä asiayhteydessä raamattua voisi verrata vanhaan kaloista kertovaan lastenkirjaan.Vipe kirjoitti:Eikä A-W todellakaan ole raamattu, vaikka täällä lukiessa voi kyllä hyvinkin tulla sellainen mielikuva
Mutta akvaariokauppiaista sen verran, että monet kuitenkin yrittävät parhaansa. Olen esim. Tampereella Hallerissa huomannut kuinka he oikeasti yrittävät, vaikka tietoa puuttuukin. Tietoa puuttuu esim. uusista kalalajeista, joita ei paljoa ole (vielä) Suomessa. Mutta siis Hallerin omistajan varoituksesta en ostanut 200l akvaarioon aikoinaan keltaista levänuoliaista.
Hmm, olen myös törmännyt myyjiin/kauppiaisiin, jotka tietävät paljon eri lajeista, paljon enemmän kuin minä. Mutta olen heidän kanssaan eri mieltä joistain asioista, esim. tilantarpeesta ja soveliaasta kalaseurasta. Mutta tallaiset ihmiset ovat ihan ok ja aloittelija voi yleensä luottaa heihin.
Koskikeskuksen Noksopin toimintaa sen sijaan ihmettelen. Olin paikalla kun asiakas tuli kertomaan, että miekkapyrstöjä oli kuollut. Asiakkaalle sanottiin silloin, että voi johtua vesiarvoista, että kalat voisivat tykätä kovemmasta/emäksisemmästä vedestä (en nyt muista kummasta oli puhe), mutta samaan lauseeseen myyjä lisäsi, että heillä siinä akvaariossa on kyllä samanlainen vesi kuin muissakin. Siis, myyjä tietää, miten voisi toimia paremmin kalojen suhteen, mutta ei tee sitä? Hieman outoa! Eli aina kyse ei ole tietämyksestä vaan välinpitämättömyydestä?
Kovetetaanko vettä yleisesti liikkeissä synnyttäville hammaskarpeille ollenkaan?
Siis tarkoitus oli sanoa, että suuri osa myyjistä tietää paljon, mutta sen tiedon saa joskus ihan väkisin urkkia esiin. Ja pitää itse usein tietää, mitä kysyä, että voi saada hyvän vastauksen.