Puhallushiekkaa
Valvoja: Moderaattorit
Puhallushiekkaa
Heipsan!
Haluaisin sisustaa akvaarioni uudestaan ja laittaa pohjalle paljon puhuttua puhallushiekkaa. Millaista se mahtaa käytännössä olla? Liikkuuko paljon?
Onko hiekka puhdasta, vai täytyykö pestä? On aika hienoa tavaraa, ettei taida siivilässä pystyä pesemään.
Haluaisin sisustaa akvaarioni uudestaan ja laittaa pohjalle paljon puhuttua puhallushiekkaa. Millaista se mahtaa käytännössä olla? Liikkuuko paljon?
Onko hiekka puhdasta, vai täytyykö pestä? On aika hienoa tavaraa, ettei taida siivilässä pystyä pesemään.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Tietääkseni puhallushiekkaa ei tarivitse pestä. Itse en ainakaan ole pessyt.
Siitä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Magneettileväraappaa ei voi käyttää, kerran kun putoaa pohjaan. Sitten on olemassa lasin naarmuttamisen riski.
Lisäksi pohjaa ei voi (tai voi, muttei kannata) lapota, kun hiekka nousee mukana.
Vielä yksi huono puoli on se, että pohjaa täytyy aina välillä möyhiä, tai helpommalla pääsee jos ottaa kierteissarvikotiloita. Tämä sen vuoksi ettei pohja "tukkeudu".
Muuten on kyllä nätti ja kalat takuulla tykkäävät.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Varsinkin nuo huonot puolet olivat omia kokemuksia. Itse olen tykännyt enemmän sorapohjasta, tuntuu että olisi helppohoitoisempi? Tiedä sitten onko oikeasti.
Kasvit pysyvät pohjassa ehkä paremmin hiekassa kuin sorassa.
Siitä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Magneettileväraappaa ei voi käyttää, kerran kun putoaa pohjaan. Sitten on olemassa lasin naarmuttamisen riski.
Lisäksi pohjaa ei voi (tai voi, muttei kannata) lapota, kun hiekka nousee mukana.
Vielä yksi huono puoli on se, että pohjaa täytyy aina välillä möyhiä, tai helpommalla pääsee jos ottaa kierteissarvikotiloita. Tämä sen vuoksi ettei pohja "tukkeudu".
Muuten on kyllä nätti ja kalat takuulla tykkäävät.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Varsinkin nuo huonot puolet olivat omia kokemuksia. Itse olen tykännyt enemmän sorapohjasta, tuntuu että olisi helppohoitoisempi? Tiedä sitten onko oikeasti.
Kasvit pysyvät pohjassa ehkä paremmin hiekassa kuin sorassa.
Minusta kivempi kuin sora. Ja ehdottomin syy miksi ihmisillä sitä on, ovat monniset. Monniset kun pitävät pohjan tonkimisesta.
Puhdistus ei ole minusta vaikeaa. Lapolla saa helposti hiekan pinnalta roskat, heiluttelemalla lappoa, niin että roskat rupeavat "leijumaan".
Hiekka pysyy hyvin paikallaan, ellei sitten omista akvaarioiden omaa kuormuria, esim. jotain tonkijaa.
Kasvit pääsevät juurtumaan paremmin puhallushiekassa. Ja tosiaan, jos ostat biltemasta hiekkaa, niin sitä ei tarvitse pestä. Vesi on ehkä ensimmäisen päivän akvaarioon laiton jälkeen sameaa, mutta sameus katoaa nopeasti. Tärkeä huomioida kaupassa ettei osta sitä öljykuivattua hiekkaa, jos se nyt sitä edes oli.
Puhdistus ei ole minusta vaikeaa. Lapolla saa helposti hiekan pinnalta roskat, heiluttelemalla lappoa, niin että roskat rupeavat "leijumaan".
Hiekka pysyy hyvin paikallaan, ellei sitten omista akvaarioiden omaa kuormuria, esim. jotain tonkijaa.
Kasvit pääsevät juurtumaan paremmin puhallushiekassa. Ja tosiaan, jos ostat biltemasta hiekkaa, niin sitä ei tarvitse pestä. Vesi on ehkä ensimmäisen päivän akvaarioon laiton jälkeen sameaa, mutta sameus katoaa nopeasti. Tärkeä huomioida kaupassa ettei osta sitä öljykuivattua hiekkaa, jos se nyt sitä edes oli.

Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
-
- Elite Member
Tuli muuten mieleen noista kierteissarvikotiloista, että ainakaan omat kotilot ei ole vissiin hirmuhyviä pohjankuohkeuttajia, koska liikkuvat pelkästään hiekan päällä madellen, eivätkä kaivaudu hiekan sisään juuri ollenkaan. En sitten tiijä onko miun hiekka pohja jo menny tukkoon, kun en ole hiekkaan sen jälkeen koskenu, kun kierteiset sain. 

Minäkin aion sisustaa altaani puhallushiekalla, ja ilmeisesti aika moni käyttää ihan hienointa raekokoa? Itse epäröin hiukkasen, mutta toisaalta, jos hiekkapohja on tukkeutuakseen, osannee se seuraavankin raekoon hiekkapohja mennä tukkoon... Kuinka usein, kuinka syvältä ja millä pöyhitte hiekkapohjianne? Kun en haluaisi kierteisiäkään sitten vikuuttaa siinä touhussa, eläviähän nekin ovat.
No meillä taas vaikka tuolla on kierteisiä vaikka muille jakaa, niin pohjaa tukkeutuu. Siitäkin huolimatta, että kierteiset on päivät pitkät hiekassa piilossa ja illalla sieltä sitten esiin kämpivät. Eli pakko täällä ainanki on pohjaa ite möyhentää kierteisistä huolimatta.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Mulla oli myös kvartsihiekkaa! Tosi kivannäköistä...kunnes! Se kakka. Voi elämä. Yrität lapota, niin hiekka tulee lapon mukana.
Sitten lähti kyllä hiekka vaihtoon parin lappoamisen jälkeen. Se oli tosi nopeesti niin kakkaisen näköinen jne. Nyt jos joku sankari on keksinyt tähän puhdistukseen jonkun mullistavan keinon, niin tuokoon sen esille! Haluaisin kyllä jatkossa laittaa tankkeihin tuota puhallus- tai kvartsihiekkaa monnistenkin vuoksi jo. Mutta ei ole kivaa katsottavaa, kun jokainen kakkakikkare paistaa silmään.
Tällähetkellä siis punertavalla soralla mennään...

-
- Advanced Member
Alussa näytti itsestäkin, että uuden hiekan pinta on täynnä kikkareita, varsinkin oskarien jätökset pistivät silmään. Entisellä pohjalapolla tein vedenvaihdon niin että pidin suppiloa n. sentin korkeudella hiekasta. Silloin pinnalta nousivat kikkareet mutta ei hiekka. Muutaman kuukauden kuluttua jätöksiä ei enää näkynytkään eikä näy nykyisinkään. Jotain pentä pohjalta aina nousee kun edelleen tuon pohjan puhdistuksen teen edellä mainitulla tavalla. Mutta eivät kikkareet pohjalta näy millään lailla joten ei minkäänlaista ongelmaa asian suhteen täällä.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Ei sitä tarvitse lapota. Mieti millainen suodatus sinulla on. Puhallushiekka ollut 20kk ja ei kertaakaan lappoomista. Joskus veden vaihdon yhteydessä olen laittanut lisävirtausta pohjaan kikkareita kohti imuputkea.taisturi kirjoitti:Mulla oli myös kvartsihiekkaa! Tosi kivannäköistä...kunnes! Se kakka. Voi elämä. Yrität lapota, niin hiekka tulee lapon mukana.Sitten lähti kyllä hiekka vaihtoon parin lappoamisen jälkeen. Se oli tosi nopeesti niin kakkaisen näköinen jne. Nyt jos joku sankari on keksinyt tähän puhdistukseen jonkun mullistavan keinon, niin tuokoon sen esille! Haluaisin kyllä jatkossa laittaa tankkeihin tuota puhallus- tai kvartsihiekkaa monnistenkin vuoksi jo. Mutta ei ole kivaa katsottavaa, kun jokainen kakkakikkare paistaa silmään.
Tällähetkellä siis punertavalla soralla mennään...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... afbcd2d71bDrea kirjoitti:Onko muuten hiekkapuhallusaineella ja hiekkapuhallushiekalla jotakin eroa?