uusi kiekkoilija

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Koff
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koff »

Heh minäkin kävin tuossa pari päivää sitten hakemassa 5kpl kiekkoja altaaseen. Kovasti tuo mietitytti kun en ole aikaisemmin juuri kiekoista välittänyt, mutta nyt olen minäkin aivan myyty. Onneksi jätin ne suunnitellut isot kirjoahvenet ostamatta (kuin myös karkkikiekot) Varauduin että pikkukiekot olisivat kökkineet ekan viikon jossain kannonkolossa, mutta yllätys oli valtava kun ensimmäisen tunnin jälkeen kalat olivat kuin kotonaan ja kerjäsivät jopa ruokaa! :D Ei mitään aristelua, edes kissoja eivät pelkää ja kokoajan ovat näkösällä. Nyt kolmantena päivänä ovat jo saaneet vähän väriäkin. Monen vuoden kiekkovähättelyn jälkeen voin sanoa että aivan mahtavia kaloja :D
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

No niin, akvaarioiden saralla on puhaltanut muutoksen tuulet, pientä purkkia on tuunattu rasbora-altaaksi ja edellinen iso allas meni vaihtoon kokonaan kalastoineen päivineen joten nyt olisi sitten uusi Juwelin 400 rio kaloitettavana. :)

Aikaisemmin minulla ei kiekkokaloja ole ollut ja nyt olenkin niitä suunnitellut tuohon laittavani. Vanhasta altaasta jäi minulle partis, punasilmäpleko sekä salamanteripleko jotka tuolla nyt asustelevat ja lisäksi olen hankkinut sinne 20 pyrstön parven musta-aavetetroja kiekkoja silmälläpitäen, nämä kun lukemani mukaan lämpöjen puolesta sopivat ja ovat muutenkin sopivan kokoisia ja näköisiä. :)

Sisustuksesta olisi tarkoitus tulla runsaskasvinen ja juurakkoinen, kun vielä yksi sopiva isompi juurakko/oksankarahka jostakin löytyisi... Ja kasvit tuosta venähtäisivät riittäviin mittoihin. Tekniikkaa altaassa on kaksi eheimin ulkosuodatinta (classic sekä wet&dry) sekä roskankerääjänä tsi-sisäsuodatin-ihmetys (pumpun voimakkuus 1000l/h).

Olen melkoiset määrät jo tietoa ehtinyt lueskelemaan mutta silti monet asiat askarruttavat. Ilmeisesti altaaseeni mahtuisi noin 6 kpl täysikasvuisia kiekkokaloja, mikäli olen ymmärtänyt oikein lukemaani. Ja ajattelin ne Kurjesta kädä hankkimassa, kun on käsittääkseni hyvän ja asiantuntevan kiekkoliikkeen maineessa ja uusia kiekkoja pitäisi kauppiaan mukaan piakkoin olla tulossa. Ja varmastikin voin myös luottaa kauppiaan apuun kalojen valinnassa, siinä kun olen tyystin noviisi. Tuon kiekkojen valintaa käsittelevän ohjeistuksen olen kyllä lukenut ja siitä olikin jonkinverran apua.

Mutta minkä värisiä kiekkoja kannattaisi sitten ostaa? Eli onko eri värimuunnosten välillä eroja esim. käyttäytymisen tai kestävyyden suhteen? Se nyt on selvää että kasvatettuja kiekkoja ilman muuta olen ostamassa, enkä siis villejä. Vai onko sitten niin että valintaan vaikuttaa vain omat mieltymykset eri värien suhteen?

Ja sitten vielä tosiaan noista eri värimuunnoksista kun olen kovasti lueskellut ja hakua koittanut käyttää ja eri linkkejä ihmetellyt mutta tuntuu etten ole tullut hullua hurskaammaksi.. :) Eli miten erottaa eri kuviot toisistaan? Siis minkänäköinen on esim. snakeskin ja vaikka pidgeon blood? Ja miten nämä eroavat toisistaan? Ja onko "karkkikiekko" siis sellainen jolla ei raidoitus näy ollenkaan? Luetaanko esim. blue diamond ja red melon karkkikiekoiksi?

Huhhuh.. Olipas siinä kyymystä toisensa jälkeen, kiitoksia jo etukäteen teille jotka vaivautuvat vastaamaan. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Jos minä, toinen noviisi, yrittäisin jotain vastata. Red melon ja vaikkapa muut kovin värikkäät kieklot ovat ns. "karkkikiekkoja". Termihän ei kai ole mikään virallinen, kovasti vain vakiintunut harrastajien piirissä, silä kuvaa hyvin kalan värikylläisyyttä.

Itse hankin NL-Aqua -nimisestä putiikista "snakeskin" -nimisiä jossainpäin Espoota viljeltyjä keikkoja, ja seuraksi tulee punaturkoosia. MOlempia tulee olemaan neljä kpltta.

Värejä on vaikea määritellä, sillä jos vaikkapa nämä mun kiekot kutisivat, poikasten väriä ei pysty tunnistaman, kuin tällä palstalla ehkä Morpho, tai jokin toinen kokenut tyyppi.

Itse arvostan sitä, että kala voisi näyttää pystyraitansa. Siten olisi omistajallakin fiiliksistä enemmän hajua, ja kalat kommunikoisivat keskenäänkin ehkä paremmin. Tämä tosin mun luulo, ei tieto.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Tällä sivulla on pitkä lista näitä kiekkojen myyntinimiä:
http://www.macsdiscus.com/frames.html

Joskin oleellisempaa kalojen hoidon kannalta on tunnistaa laji kuin väri- tai viljelymuoto.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

JKE kirjoitti:Joskin oleellisempaa kalojen hoidon kannalta on tunnistaa laji kuin väri- tai viljelymuoto.
Mulle on jäänyt epäselväksi, että onko kaikki viljellyt karkki- ym. värimuodot peräisin sinikiekkokalasta (S. aequifasciatus)?
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Veikkonen kirjoitti:
JKE kirjoitti:Joskin oleellisempaa kalojen hoidon kannalta on tunnistaa laji kuin väri- tai viljelymuoto.
Mulle on jäänyt epäselväksi, että onko kaikki viljellyt karkki- ym. värimuodot peräisin sinikiekkokalasta (S. aequifasciatus)?
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=106918

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 62&start=0
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Chisantha
Senior Member
Senior Member

Morpho kirjoitti:
...Puhtaat pulut ovat yleensä keltaisia tai oransseja mustilla "pippuri" pilkuilla jotka saattavat lisääntyä kalan iän myötä niin, että olen nähnyt lähes kokonaan mustan violetteja puluja.

Jos Pigeonissa on sinistä, se on risteyteytetty turkoosi kiekon kanssa.
Näin saadaan kalan muotoakin parannettua sillä puhtaat pigeonit olivat hieman liikaa sukkulan mallisia. Kokokin kasvaa samalla sillä Turkoosi X Pigeon risteymät ovat yleensä kookkaampia kuin puhtaat pigeon muodot.

...

Kiekkojen päätyypit luonnossa:

Heckel, sininen(ruskea) ja vihreä.
Nämä voivat myös luonnossa risteytyä keskenään ja esim. eri alueiden sinikiekot voivat olla hyvinkin erilaisia pohjaväriltään tai kuvioinniltaan.

Viljellyt värimuodot:

Näistä on usein mahdotonta sanoa minkä luonnonmuodon risteytyksiä kalat ovat koska jalostuksessa niitä on sotkettu keskenään tarkoituksena saada mahdollisimman värikkäitä ja näyttäviä myyntivärejä.

Kaupallisten risteytyksien päämuodot:

turkoosi:
Turkoosikiekko näyttäisi omaavan viherkiekon geenejä ja voimakkaan turkoosin pohjavärin omaavia viherkiekkoja Jack Watley kertoikin käyttäneensä luodessaan ensimmäisen kokonaan turkoosin kiekon.

Cobalt Blue, Cobalt Green, Brilliant Turquoise, Red Spot Green, Solid Blue

Blue diamond, täysin sininen/turkoosi kiekko tai jopa lähes hopeanhohtoinen aivan vaalean sininen ”Ghost” (kaikilla muodoilla pystyraidat jalostettu pois). Pystyy kuitenkin useimmiten tummentumaan ärtyessään, sairaana yms.

punaturkoosi:
Yleensä asiantuntijat pitävät sinikiekkoa punaturkoosin alkumuotona.
Royal Blue, Red Turquoise yms.

Snake Skin :
Esiteltiin ensimmäisen kerran Aquaramassa 1993, muunnos jolla kylkien kuvio muistuttaa käärmeennahkaa ja pystyraitojen määrä on usein normaalia suurempi.
Esim. Leopard Skin , Blue Snakeskin

Pigeon Blood:
Mutaatio, joka ei Blue Diamondin tapaan pysty näyttämään pystyraitojaan ”tunteitaan” tai tummentumaan tarvittaessa ( sairaana, ärtyneenä, poikasten houkuttelemiseksi iholle syömään) .
Red Dragon, Red Malboro, Red Melon,Golden Sunrise ja orange Pigeon Blood yms.

Kiitoksia Morpho linkistä tuohon edelliseen! Oli tosi hyodyllistä tietoa, jota en vaan ollut onnistunut löytämään. :)

Ainakin omasta mielestäni tärkeää olisi että tulevilla kiekoillani näkyisivät tarvittaessa myös raidat. Pystyykö esim. edellämainittu turkoosin ja pidgeon bloodin risteytys raidat näyttämään? Entä muita hoidollisia eroja eri värimuotojen kesken?
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Morpholle tattis! Nuo linkit on tullut nähtyä, mutta sittemmin ovat hukkuneet.
Chisantha
Senior Member
Senior Member

Kiekkoset kotona!!

Nonni, nyt on vihdoin odotus ohi ja lätyt ovat kotona! :)
Altaassa uiskentelee (lue: piileksii kannon alla) siis kuusi kaunista nuorta kiekkokalaa; kaksi siniturkoosia, kaksi punaturkoosia sekä kaksi käärmeennahkaa. Kovasti olisi houkutellut myös red rose sekä blue diamond -kiekot mutta päätin kuitenkin kasata parven näistä -ainakin omaan silmääni- "luonnollisemman" värisistä muodoista.

Toissailtana kalat siis Kurjesta haettiin ja vielä ovat melko arkajalkoja! :) Ison juurakon alla koko lauma piileksii, vähän on ahdasta kun siellä asustaa myös yksi punasilmäpleko. Toinen siniturkooseista, jotka ovat pienimpiä, on kaikkein rohkein ja uskaltautui tänään jo ihan yksin maistelemaan surviaista. Muutkin ovat hiukan syöneet, mutta vain jos kukaan ei ole lähettyvillä.

Emäntä itse sätkyilee jokaisesta ylimääräisestä hengenvedostakin.. :roll: Ja innolla tietysti odotetaan koskahan ovat niin rohkeita että uskaltautuvat kunnolla näkösälle. Kuvaa laitan heti kun lauman onnistun kuvaan saamaan. :)
Morpho
Senior Member
Senior Member

Re: Kiekkoset kotona!!

Chisantha kirjoitti: Emäntä itse sätkyilee jokaisesta ylimääräisestä hengenvedostakin.. :roll: Ja innolla tietysti odotetaan koskahan ovat niin rohkeita että uskaltautuvat kunnolla näkösälle. Kuvaa laitan heti kun lauman onnistun kuvaan saamaan. :)
Pidät vaan veden puhtaana (vähän nitraatteja) ja veden lämmön kohdallaan.
Niin eiköhän kaikki mene hyvin.

Jos vertaa esim. kissaharrastajia kiekkokalaharrastajiin niin haliefekti on vähissä, mutta ihmetys luonnon uskomattomaan kauneuteen ja monipuolisuuteen sitäkin suurempi.

Itsekkin kahden kissan omistaja...

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Morpho
Senior Member
Senior Member

Re: Kiekkoset kotona!!

Chisantha kirjoitti:Nonni, nyt on vihdoin odotus ohi ja lätyt ovat kotona! :)
Altaassa uiskentelee (lue: piileksii kannon alla) siis kuusi kaunista nuorta kiekkokalaa; kaksi siniturkoosia, kaksi punaturkoosia sekä kaksi käärmeennahkaa. Kovasti olisi houkutellut myös red rose sekä blue diamond -kiekot mutta päätin kuitenkin kasata parven näistä -ainakin omaan silmääni- "luonnollisemman" värisistä muodoista.
Kaikki on kokeiltu ja katseltu, siis hybriidit/värimuodot.
Minulle suuri osa akvaarion viehätyksestä on saada kotiini pala sademetsän keskella virtaavaa jokea.
Ja voin joskus jopa kuvitella katselevani siellä lipuvaa kiekkoparvea.

Mutta jotenkin vaan parvi oransseja frisbeitä ei tunnu istuvan vihreillä kasveilla ja punaruskeilla kannoilla sisustettuun biotooppiin.

Lisäksi tunteiden näyttäminen (raidoilla) ja muukin luonnollisempi käyttäytyminen vain rikastuttaa kiekkoharrastajan mailmaa jos haluaa kalojen hoidon lisäksi tutustua niiden "kielen" ja käyttäytymisen uskomattomaan mailmaan.
Tottakai esim. pigeon ruokkii poikueen kyljillään, mutta haluan menettää mahdollisimman vähän siitä, miten kaikki luonnossa tapahtuu verrattuna akvaarion suppeampaan ympäristöön.

Haluan nähdä kutuparin tummentumisen kun ne houkuttelevat poikaset kyljilleen, sekä poikuetta vahtivan uroksen pään ja niskan vaalentuvan kun se raivokkaasti hyökkää lasiin painettua kättäni kohti.
Haluan myös tietää kun kiekko voi todella huonosti ja lähes mustuu niin voin auttaa sitä ajoissa, eikä se vain kupsahda täysissä väreissä jonkin kannon kylkeen nojaten.
On hienoa myös selvittää parven nokkimisjärjestys tarkkailemalla kiekkojen raidoituksen terävöitymistä ja hiipumista kun ne lipuvat toistensa ohi.

riksu70
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Kauniisti Morpho kuvasit tämän idyllin...
Chisantha
Senior Member
Senior Member

Morpho kirjoitti: Lisäksi tunteiden näyttäminen (raidoilla) ja muukin luonnollisempi käyttäytyminen vain rikastuttaa kiekkoharrastajan mailmaa jos haluaa kalojen hoidon lisäksi tutustua niiden "kielen" ja käyttäytymisen uskomattomaan mailmaan.

...

Haluan nähdä kutuparin tummentumisen kun ne houkuttelevat poikaset kyljilleen, sekä poikuetta vahtivan uroksen pään ja niskan vaalentuvan kun se raivokkaasti hyökkää lasiin painettua kättäni kohti.
Haluan myös tietää kun kiekko voi todella huonosti ja lähes mustuu niin voin auttaa sitä ajoissa, eikä se vain kupsahda täysissä väreissä jonkin kannon kylkeen nojaten.
On hienoa myös selvittää parven nokkimisjärjestys tarkkailemalla kiekkojen raidoituksen terävöitymistä ja hiipumista kun ne lipuvat toistensa ohi.
Kyllä, juuri tällaisia ajatuksia oli minullakin mielessä kun kiekkoja päätin kankkia. Hyvä että jollain on sana hallussa. :)

Nyt kalat ovat jo paljon rohkeampia, tänään tuijottelivat minua jo ihan lähikontaktissa varsin uteliaan oloisina. Naamatauluani ne eivät tunnu pelkäävän, mutta jos lähestyy allasta ihan pystyssä, niin että koko kroppa näkyy niin se näyttäisi olevan vielä suuri kauhistus.

Eilen oli veden vaihtopäivä ja samalla piti vähän tuunata suodattimien virtauksia parempiin suuntiin, sekös tietenkin oli aikamoinen kokemus kaloille. Kyllä kuitenkin senkin jälkeen söivät ihan innokkaasti että ei kuitenkaan ilmeisesti ihan hirveätä.

Sellainen seikka minua kyllä on vähän ihmetyttänyt, kun silloin kun kiekot tulivat, sekä nyt vedenvaihdon jälkeen, menivät joksikin aikaa suodattimen virtaukseen ja uivat siinä edestakaisin, siis koko parvi. 8O Kiekothan pitävät enemmän tyynestä vedestä, joten olen tulkinnut tämän niin että jokin tuossa uudessa vedessä mahdollisesti tuntuu oudolta. Voisiko kyse olla ph:sta? Hanavesi meillä on hiukan alle 7,5. Vai voiko kyse olla veden happipitoisuudesta? Ja mahtaako olla pitemmän päälle haitallista?

muoks: niin lisättäköön vielä että altaassa ph yleensä ollut noin 7, eilen laitoin myös turvesuodatuksen jotta ph laskisi vielä vähän.
Suomu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Täältä ilmoittautuu myös yksi kiekkoihin hurahtanut naisimmeinen... eilen päivällä tilasin kiekot, ja illalla kuuden jälkeen vauvat jo uivat karanteenialtaassa. Ostoshaaviin oli uinut 4 Royal Rediä ja 2 Royal Blueta. 2 kiekkoa lisää on aikeissa hankkia lähitulevaisuudessa.

Itseänikin viehättää kiekoissa eniten nuo raitaiset lajit, seurasin eilen tiiviisti karanteenin vieressä miten kalojen raidat voimistuivat ja hävisivät jälleen, vain leiskahtaakseen entistä tummempina jälleen esiin... todella mielenkiintoista katseltavaa!

Nytpä sitten pitäisi miettiä mitä lajia nuo kaksi myöhemmin ostettavaa kiekkoa olisivat. Kumminkin kun tuntuisi mukavalta ottaa nuo kaksi kiekkoa jotain muuta lajia kuin nämä nykyiset. Ja tietysti pitäisi ostaa varuiksi tuota Tremazolia kaappiin, merisuolaa jo täältä löytyy. Mitä olette muuten mieltä; kiekot tulevat elämään ainakin vuoden päivät 400-litraisessa, putkiremontin jälkeen olisi tarkoitus ostaa isompi allas. Riittääkö tuossa nelisatasessa yksi lämmitin kiekoille, vai kannattaisiko sinne laittaa varuiksi vielä toinen Jäger?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Suomu kirjoitti: Riittääkö tuossa nelisatasessa yksi lämmitin kiekoille, vai kannattaisiko sinne laittaa varuiksi vielä toinen Jäger?
Sanoisin että yksi riittää, paljon parempi hankinta on digitaalinen lämpömittari jonka kiinität seinälle jotta näet altaan lämpötilan oikein.

Tällä varmistut siitä että jos lämppäri hajoaa niin lämpötila ei nouse liian korkeaksi tai laske liian alas.

Tällä toimenpiteellä olen pelastanut yhden kiekkoaltaan kun lämppärin kalibrointi oli totaalisen pielessä ja meinasin keittää kalat. :cry:
Toisaalta aina kannattaa pitää ainakin yhtä uutta lämppäriä jemmassa jos joku vaikka hajoaa niin saa uuden heti altaaseen. :)
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Suomu
Junior Member
Junior Member

Digitaalinen lämpömittari on jo tilattu, samoin on kuumeisesti etsitty lihamyllyä räkmixin tekoon :mrgreen:
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Tervetuloa joukkoon jännään [;)]

Meikäläisellä täällä on uusi harrastus, pimeässä vakoilu, tässä sohvalla istuskelen ja vakoilen noiden touhuja pimeällä. Jännä huomata miten ne välillä kokoontuvat laumaksi niin, että pyrstöt ovat ympyrän keskelle päin ja jokainen vahtii omaan suuntaansa.
riksu70
Senior Member
Senior Member

Suomu kirjoitti:Digitaalinen lämpömittari on jo tilattu, samoin on kuumeisesti etsitty lihamyllyä räkmixin tekoon :mrgreen:
Hongongi myy täällä Mikkelissä ja ainakin LAhdessa sitä myllyä
Suomu
Junior Member
Junior Member

Ohhoh, tuppaavatpa olemaan lihamyllyt kallista tavaraa!! Melkein kaikki ovat sähkökäyttöisiä ja hintaa siinä satasen pintaan tai jopa ylikin. Mitäs luulette, kannattaako tuollainen hinta uhrata, vai pärjäisikö ihan vanhanajan käsikäyttöisellä lihamyllyllä? Löysin netistä tuollaisen sivun kuin kauppa.savenmaa.fi( sori, en osaa linkittää [:I] ), siellä olisi perinteinen pöytään kiinnitettävä käsin veivattava lihamylly, ja hintakin vain 9.95 €. Onnistuisiko tuolla räkmixin teko, vai saako siitä palkaksensa vain käsien täydeltä rakkuloita :mrgreen: ?
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Kyllä se meillä ainakin ihan lihaksilla menee. Niin suurta satsia ei kannata tehdä kerralla (pilaantuu sekin jossain vaiheessa vaikka pakastimessa onkin), että rakkoja saisi :mrgreen:
riksu70
Senior Member
Senior Member

Kyllä täällä on veivattu tuolla myllyllä eväät ja ei oo yhtään rakkulaa tullut, teenkin vaan 2-3 sydämmestä kerrallaan miksin.
JanneH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Itse aikanaan veivasin mixit kiekoilleni vanhalla kunnon valurautaisella veivattavalla myllyllä. Kaikki meni läpi oli sitten jäässä tai sulaa, ihan loisto kapistus ja väittäisin että on ihan soivapeli mixin tekoon. Itse en satasta sijoittaisi myllyyn joka toimii sähköllä koska aika vaivaton on veivattavakin ja ei tosiaan vie paljoa tilaa kaapissa. Tuolla se vanha mylly odottelee uusia koetoksia joskohan ton luonnon kiekkoaltaan sais lähiaikoina pystyyn.
Vai löytyykö " vanhalle jyrälle " uutta omistajaa joka sitä kipeämmin tarvitsee :P ?
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
Suomu
Junior Member
Junior Member

JanneH; jos olet lihamyllyäsi kauppaamassa niin otappa minuun yhteyttä, täällä olisi myllylle hyvä koti odottamassa :mrgreen:
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

riksu70 kirjoitti:Kyllä täällä on veivattu tuolla myllyllä eväät ja ei oo yhtään rakkulaa tullut, teenkin vaan 2-3 sydämmestä kerrallaan miksin.
Oletko laskenut mitä tulee kilohinnaksi?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-Piia-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Vanhalla tai en tiä vanhako on ku vuosi sitte kiekkojen mukana sain, mutta kuitennii... veivattavalla täälläkin väännetään ja niin on kevyt käyttää, että ihan ilokseen veivailee :D
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”