Monninen homehtuu, hätä pika apua kaivataan
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Monninen homehtuu, hätä pika apua kaivataan
Kirjaimellisesti, helmimonninen on homeessa. Samassa altaassa asuu mm. kiekot. Sain helmisen "ongittua" pois tuolta altaasta, mut mitäs nyt. Tarviiko nyt lääkitä allas ettei tauti muihin iske? Jos nii mikäs sito n semmottiis hyvä lääke joka on käypänen sit noille kiekoillekin? Muissa kaloissa ei nyt just ainakaa näy mitään.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Suolaa en mieluusti laita kun siitä kuulemma kasvit kärsii, ja just oon saanu kaikki kasvamaan niin hienosti.111na kirjoitti:Miten olisi kylvetys suolassa? Tai penslaus? Tai jonkin homelääkkeen käyttö samoin.
Mut mikä toi penslaus on?

800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Just eilen vettä vaihdoin. Yleensä vaihdan veden neljän päivän välein. Joskus tosin voi väliä tulla 5-6 päivää mut harvemmin. Suodattimena on EHEIM Professionel 3 lisäks on tulossa EHEIM 2028 kunhan saan siihen viel yhden varaosan haettua. nii ja kyseessä on toi 570 litranen allas.sammu kirjoitti:Vedenvaihto tuohon pääaltaaseen kannattaa ainakin tehdä. Tuo home voi olla myös merkki tehottomasta suodatuksesta...
Kylvyssä ei tietenkään kärsi kasvit. Penslaus on sitä että pensseli kastetaan suola- tai muuhun lääkeliuokseen ja sillä sivellään kipeä kohta - siis kala on hetken poissa vedestä. Ja kylpy on kylpy: tarjoat kalalle oman kylvyn - ei kasveille.-Piia- kirjoitti:Suolaa en mieluusti laita kun siitä kuulemma kasvit kärsii, ja just oon saanu kaikki kasvamaan niin hienosti.111na kirjoitti:Miten olisi kylvetys suolassa? Tai penslaus? Tai jonkin homelääkkeen käyttö samoin.
Mut mikä toi penslaus on?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kalataudeissa en ole kovin vahvalla alueella. Ehkä joihinkin kalatauteihin voi myös liittyä home, ikään kuin extrana. Mutta jos se vain on hometta ja ehkä saanut alkunsa pienestä vauriosta kalan iholla niin: Monnisen vastustuskyky lienee heikentynyt. On varmaankin liian lämpimässä? http://www.fishbase.org/Summary/Species ... p?id=46235
Minulla on käsitys ettei home tartu. Sen ilmeneminen on olosuhderiippuvaista ja kaikkialla on aina 'näkymätöntä' hometta kasvaakseen sinne, missä se viihtyy. Hometta on turha lähteä akvaariosta tappamaan - sehän on kuin yrittäisi poistaa sienet metsästä.
Painotan kuitenkin ensimmäistä lausetta edelleen.
Minulla on käsitys ettei home tartu. Sen ilmeneminen on olosuhderiippuvaista ja kaikkialla on aina 'näkymätöntä' hometta kasvaakseen sinne, missä se viihtyy. Hometta on turha lähteä akvaariosta tappamaan - sehän on kuin yrittäisi poistaa sienet metsästä.
Painotan kuitenkin ensimmäistä lausetta edelleen.

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Homesienistä ja niiden hoidosta on sivullani: http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/vesihome.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.