Rauskujen kaverina isossa altaassa on iso tulipuikkokala, joka on myös varsinainen rohmu. Se tulee aina katselemaan kolostansa, kun menen akvaarion lähelle. Ja se näyttäisi aina olevan valmis syömään.
Valvoja: Moderaattorit
Itellä ei oo tarkkaa tietoa kuinka kranttuja ovat vesiarvoille. Mulle tulee ongelmaksi se että ei ole kovin soveliaita plekojen kavereiks. Plekot saattaa innostua imeskelemään rauskua.pisamapallokala kirjoitti:Rauskuista aina haaveilleena, mikä on niiden pidossa vaikeinta? Ovatko ne erittäin herkkiä pH:n vaihteluille, epäpuhtauksille? Kaikki muukin, mikä mieleen tulee, mikä on erikoista jne. niiden pidossa, olisi kiva kuulla.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitkä tuon altaan mitat ovat?pleko_88 kirjoitti: 1430litran altaan saan pystyyn.
Mulla on rauskun kanssa muutama isompi pleko, eikä mitään ongelmia ole ollut. Muutamat kirjoahvenet tosin kiusasivat rauskua. Nappasivat hännänpäästä kiinni aina kun rausku ui ohi. Eipä ole enää affenia samassa altaassa.Jani kirjoitti:Empäs olekkaan kuullut, että plekot imuttelisivat rauskuja. Rauskun pintahan on kuin hiekkapaperia ja siitä ei luulisi muiden kalojen kiinnostuvan.
Ei siis kannata välttämättä lannistua, jos moisia väitteitä kuulee. Onko kellään palstan rauskuharrastajalla plekot olleet ongelmana? Minullakin on plekoja useita eri lajeja ja montaa kokoa mutta mitään suuntausta rauskun kuppaamiseen en ole huomannut.
Myöskin haavaumien ilmaantuminen on harvinaista, tällä palstalla olen yhden tapauksen kuullut. Rauskut kyllä paranevat tosi hyvin, ellei haava ole erityisen vakava ja tulehdusta ei tule.
Jos tilaa siis rauskulle löytyy, suosittelen ehdottomasti. Kuparillehan rausku on tosi herkkä sitten.
Tervetuloa joukkoon! Ei varmasti tule kaduttamaan.pasihe kirjoitti:Liitynpäs minäkin tähän rauskuharrastajien joukkoon, tänään saapui P. motoro, lautasen halkaisija n.12 senttiä.
Kuva
Puuttumatta sen kummemmin rauskuiluun, niin tota matematiikkaa kandee vähän tsekkailla molemmissa tapauksissa.affenainen80 kirjoitti:1000L allas mitoilla 200*60*60.
Eli jos mulla on 1500L pääallas ja 1000L ala-allas, niin vaihtamalla ala-altaan veden kokonaan, saan tehtyä max 67% vedenvaihtoja.
UUPS! 200*70*70 on noin-mitat. Moka.hx kirjoitti:Puuttumatta sen kummemmin rauskuiluun, niin tota matematiikkaa kandee vähän tsekkailla molemmissa tapauksissa.affenainen80 kirjoitti:1000L allas mitoilla 200*60*60.
Eli jos mulla on 1500L pääallas ja 1000L ala-allas, niin vaihtamalla ala-altaan veden kokonaan, saan tehtyä max 67% vedenvaihtoja.