Sammalta kiven päälle? Keskustelua Ricciasta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Drea
Starting Member
Starting Member

Sammalta kiven päälle? Keskustelua Ricciasta

Viesti Kirjoittaja Drea »

Täällä oli jollain kuvia miten laitettiin esim. sipuliverkon alle sammalta ja kun kasvoi siitä läpi, oli tosi upeen näkönen. Mikäköhän sammal oli kysessä? En enää löydä sivuille.

Edit: Muutettu otsikkoa kuvastamaan herännyttä keskustelua.
-Ylläpito
Le Tigre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Olisko ollut kallushankasammal (Riccia fluitans)? Itse olen tehnyt sipuliverkosta ja ricciasta tehnyt sammalkiviä.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Riccian saa myös hyvin pysymään kivissä nutturaverkon avulla. Ei mene kuin muutama päivä ja verkko on hävinnyt näkyvistä.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Le Tigre kirjoitti:Olisko ollut kallushankasammal (Riccia fluitans)? Itse olen tehnyt sipuliverkosta ja ricciasta tehnyt sammalkiviä.
Kasvin suomenkielisessä nimessä on kaksi kirjoitusvirjettä kelluhankasammal (ilman s-kirjainta u ja h-kirjaimien välissä).
Le Tigre
Junior Member
Junior Member

Muffe kirjoitti:
Le Tigre kirjoitti:Olisko ollut kallushankasammal (Riccia fluitans)? Itse olen tehnyt sipuliverkosta ja ricciasta tehnyt sammalkiviä.
Kasvin suomenkielisessä nimessä on kaksi kirjoitusvirjettä kelluhankasammal (ilman s-kirjainta u ja h-kirjaimien välissä).
No asia on niin, että myönnän e-kirjaimen vahingossa muuttuneen a:ksi.
Mutta suomenkielinen nimi on kellushankasammal!

Tässä muutamia linkkejä joissa todaan asia selville:

1. Tässä

2. Täällä

sekä 3. Akvaristi 4/2005 luki, että nimenä käytetään kellushankasammalta.

Muffe, mahtavatko nämä lähteet olla väärässä vai käytetäänkö siitä kahta eri nimeä?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Käytetään kahta nimeä. Kelluhankasammal on käsittääkseni se alkuperäinen nimi ja kunnes toisin virallisesti muutetaan, niin minä käytän sitä nimeä.

Tauno Ulvinen, Kimmo Syrjänen ja Susanna Anttila - Suomen sammalet = kelluhankasammal
Timo Koponen, Krister Karttunen ja Sinikka Piippo - Suomen vesisammalkasvio = kelluhankasammal
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kelluhankasammaleesta käytetään monia eri nimiä, mutta kelluhankasammal on oikea. Lähteenä muunmuassa, tämä (kasvi nro 131), tämä, tämä, sekä kaikki nämä sivut. Kelluhankasammaleen (virheellisiä?) synonyymejä ovat riccia, kellushankasammal ja kellustähtisammal.
Le Tigre
Junior Member
Junior Member

Muffe kirjoitti: Kelluhankasammaleen (virheellisiä?) synonyymejä ovat riccia, kellushankasammal ja kellustähtisammal.
Mutta aikä hyvin AW:läiset ovat kuitenkin tienneet mitä ostaa, kun on myynti-ilmoituksessa käytetty riccia-nimeä. Olisiko asia sitten niin, että Riccia fluitans on kirjakielessä kelluhankasammal, mutta puhekielessä riccia, kellushankasammal tai kellustähtisammal?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Öh, eikös tuon sammaleen nimi ole juuri kellushankasammal eika kelluhankasammal? :? Voin tietysti olla väärässä, mutta tuo kelluhankasammal nimi kuulostaa vaan jotenkii väärältä. :mrgreen:
Le Tigre
Junior Member
Junior Member

^Olen aivan samaa mieltä. Kellushankasammal kuullostaa mun mielestä myös paremmalta.
Drea
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Drea »

Okei, hyvä kiitoksia. Asia tuli selväksi, vaikka nimestä ei päästykkään yhteisymmärrykseen. ;)

Vielä kun jollain olisi myydä minulle vähän ricciaa niin olisin tyytyväinen :) Täytyypä mennä etsiskelemään tuolta myydään-osastolta!
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Uskokaa nyt, kyllä se kelluhankasammal on se virallinen.
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Kiinnitin pikkukiven ympärille yksinkertaisella nutturaverkolla kasan kelluhankasammalta. Siitä on reilu viikko, ja sinä aikana perhoskirjoahvenet ovat aikansa kuluksi nyppineet uutta 'leluaan'. Tänään aamulla oli jäljellä enää kivi ja verkko... vähän sammalta kelluu pinnalla, mutta näyttäisi että suurin osa on syöty.
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

PiaF kirjoitti:Kiinnitin pikkukiven ympärille yksinkertaisella nutturaverkolla kasan kelluhankasammalta. Siitä on reilu viikko, ja sinä aikana perhoskirjoahvenet ovat aikansa kuluksi nyppineet uutta 'leluaan'. Tänään aamulla oli jäljellä enää kivi ja verkko... vähän sammalta kelluu pinnalla, mutta näyttäisi että suurin osa on syöty.
Anna kellua pinnalla, niin lähtee siinä kyllä kasvuun. Itse olen tehnyt kaikennäköisiä kiviä ja keppejä ricciasta, mutta ei ole pinnalla kasvaneen voittanutta tullut vielä vastaan. Tällä hetkellä riccia kasvaa mulla kannossa, sammaleen päällä. Jokin aika sitten olin hävittävinäni koko kasvin, mutta pieni pala jäi sammaleen lomaan ja siinä se on kasvanut todella nopeasti, niin että just männä viikolla panin isot "levyt" myyntiin.
* Huvinsa kullakin! *
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Mulla on kellumassa olevan kanssa se ongelma, että siihen aina tulee rihmalevää sekaan. En vaan keksi, että mikä sen aiheuttaa ja millä sen saisi pois. Vaikka rihmalevää ei altaaseen tulisi muualle, kelluhankasammaleeseen sitä vain kummasti aina jostain ilmestyy. Ehdotuksia, että missä vika?

Edit:
Allas siis on 247-litrainen, valaistuksena 2x38W loisteputkea heijastimineen. Mietin, että voisiko se aiheuttaa nuo rihmalevät kun lannoitan kasveja vähän turhan satunnaisesti, silloin kun muistan. Samanlaista tiivistä vihreää rihmalevää ei ole altaassa muualla kuin pinnalla kelluvilla sammalilla. Kannossa kun samaa ricciaa on syvemmällä, siihen ei ole rihmalevää ilmestynyt. Se viihtyy vain aivan pinnassa.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämmöstä aattelin kysästä, että kun otatte välillä riccia kiven ja laitatte uudestaan tuon riccian verkon alle, niin kuinka kauan teillä kestää että tuo sammal on taas kasvanu nätin tuuheaksi siihen kiven päälle?
Tuntuu että omalla sammal kivellä kestää tuo kasvaminen monta viikkoa. :?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Hiukan ohi aiheen, mutta kerronpa kuitenkin ;).
Saksasta tuli eilen tilaus vihdoin perille ja sain kaipaamani ruostumattomasta metalliverkosta tehdyt telineet ja tänään laitoin ricciaa niihin kasvamaan :) . http://kuvablogi.com/nayta/1118730/
Häkkyrän koko on noin 8x6 cm.

Tilasin nuo www.aquamoos.de nettikaupasta ja toimitus oli nopeaa ja tuotteet hyvin pakattu. Suosittelen tuota kauppaa, jos kyseisiä häkkyröitä tarvitsee. Sieltä löytyy myös verkkoa sammaltaustaa varten ja 10x10 cm verkkopaloja, joiden väliin voi laittaa(kun taittaa sen) ricciaa ja muita sammalia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”