Miten saada artemia kuoriutumaan?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
haidi81
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Has

Miten saada artemia kuoriutumaan?

Viesti Kirjoittaja haidi81 »

Lehtikalapariskunta kuti jälleen ja nyt otin vastakuoriutuneet poikaset kasvamaan 55-litraiseen. Kuoriutuivat sunnuntai-iltana, kolme päivää sitten. Niitä on noin 70-80 kpl

Maanantai-iltana laitoin ekaa kertaa artemiaa tulemaan, laakeaan astiaan 7,5dl haaleanlämmintä vettä, 25g karkeaa (ruoka)merisuolaa ja noin puoli tl artemianmunia. Kupin akvaarion päälle, jossa tällä hetkellä valaistus vain neljä tuntia päivässä päällä. Vieläkään ei ole tapahtunut mitään! Tai sitten olen sokea, mutta mielestäni munat näyttävät edelleen munilta. Eli nyt on kulunut puolitoista vuorokautta.

Onko tärkeää että vesi pysyy saman lämpöisenä koko ajan? Vai voiko suolaa olla liikaa, joissain ohjeissa lukee 10g/litra? Myöskin olen lukenut että ilman ilmastintakin pärjää (eikä mulla sellaista nyt edes ole..) mutta mites muut, pärjäättekö ilman? Valaistusta ei artemioilla ole, onko tärkeä?

Munat on Hobby Artemia merkkisiä, eikä parasta ennen päiväystä ole. Sitten löytyy myös JBL Nobil Fluid Artemiaa, se kai sopii paremman puutteessa jos ei armeian kasvatus ota onnistuakseen?!
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Oma viljelmäni alkoi kuoriutua tehokkaalla ilmastuksella jo alle vuorokaudessa. Astia/ pullo oli ihan vain tiskipöydällä ilman valoa tai erityistä lämmönlähdettä. Luulisin, että lisäämällä tehokkaan ilmastuksen artemia alkaa kuoriutumaan. Vaihda kuitenkin uudet litkut ja munat kuoriutumisastiaan, siltä varalta jos ovat päässeet pilaantumaan.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Älä nyt vielä heitä sitä viljelmää pois. Optimioloissakin voi mennä yli vuorokausi. Jos lämpö on käynyt alhaalla voi kuoriutuminen hidastua. Optimi lämpö on jotain +25. Viljelmän suolapitoisuus voisi olla munien keräyspaikasta riippuen 10-20g/litra. Matala suolapitoisuus ne jättää kuoriutumatta ennemmin kuin korkea. Parempi artemiaviljelmä olisi vaikka ne 3 pulloa yhden ilmapumpun perässä. Järven sivuilla tästäkin asiasta lienee paaaljon lisää tietoa?
haidi81
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia neuvoista, kävin eilen ostamassa ilmapumpun sekä varmuuden vuoksi pussin artemiaa (jos ne mun oli vanhoja). Laitoin eilen illalla kahteen 2 litran lasipurkkiin artemiaa, toiseen näitä uusia artemioita pussista, 1 litra vettä ja 10 g merisuolaa. Toiseen valmiit litkut jotka olin laittanut pari päivää aiemmin. Purkit laitoin keittiön pöydälle, molempiin ilmastus. Vielä ei ole mitään tapahtunut.

Kuinkahan tärkeää on että suola on artemiasuolaa (tätä yritettiin kaupassa myydä) vai käykö tavallinen karkea ruokamerisuola?

Siis miltä ihmeeltä niiden kuoriutuneiden pitäisi näyttää?! Jostain luin että pölypaloilta, toisaalta valkoisilta madoilta. No musta ne näyttää ihan samalta tavaralta mitä pussista kaadoin... Pitäisikö niiden liikkua ja uiskennella? Ja artemian kasvatus muka helppoa..

Tänään lehtikalanpoikaset lähtivät uimaan, annoin niille pakasteartemiaa, mutta en tiedä onko ne liian isoa, en ainakaan huomannut niiden syövän mitään. Kananmunankeittoon sit vissiin :?
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Ilmastuksen lisäksi valo ja lämpö on tärkeää. Tavalinen merisuola käy hyvin, olen laittanut myös veitsenkärjellisen ruokasoodaa, se kuulemma edistää kuoriutumista, kun Ph on 8.
Minä olen pitänyt 60 W hehkulampilla varustettua pöytävaloa lähes kiinni lasipurkissa, missä munat ja suolavesi pulputtaa. Eilen illalla laitetun sotkun kaadoin äsken kakkukupuun ja valo lähelle toista reunaa, toukat kertyvät valaistulle sivulle oranssina liikkuvana massana, siitä on helppo imaista lääkeruiskulla sitä, huuhtelet sukkahousun tai kahvisuodattimen läpi ja annat poikasille. Sitten liemi takaisin purkkiin pulputtamaan.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Itse olen kasvattanut artemiaani ihan tavallisella karkealla merisuolalla ja hyvin elävät :). Kuoriutuneet artemia ovat vaaleita, valoa kohti nykivin liikkein liikkuvia pikkuköppiäisiä ja ne näkee ihan paljaalla silmällä. Kyllä siellä purkissa nytten pitäisi jo ehkä pikkuisen liikettä näkyä(tosin kuoriutumisnopeus riippuu lämpötilasta --->mitä viileämpää, sitä hitaammin kuoriutuvat), mutta viimeistään huomenna. Kyllä se siitä lähtee :)
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Ei ne munat ainakaan sopivissa oloissa säilytettyinä kovin helpolla pilaannu. Olen itse artemian munia säilyttänyt filmipurkissa jääkaapissa reilut kolme vuotta ja ainakaan vielä ei ole kuoriutumisesta ollut ongelmia kunhan tosiaan lämpöä, valoa ja ilmastusta riittää.
haidi81
Starting Member
Starting Member

Jee nyt aamulla näkyi vähän liikettä uudemmassa purkissa :D Laitoin eilen illalla 60 W lampun purkkien kylkeen kiinni, jos se olisi myös auttanut. Vahoissa artemioissa ei näy mitään, taidan heittää ne pois.

Eipä noita kuoriutuneita ollut kuin noin kymmenen mutta keräsin ne pipetillä, huuhdoin kahvisuodatinpussilla ja keräsin taas pipetillä. Tässä vaiheessa niitä ei löytynyt kuin ehkä viisi, mihin lie hukkuneet suodatinpussin kätköihin. Hieman turhauttavaa antaa viisi artemiaa isolle joukolle nälkäisiä lehtikalanpoikasia... Miten ne kannattaisi kerätä ja huuhtoa? Ne varmaan menevät teesiivilästäkin läpi?
Hearsay
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hearsay »

Mina aikanaan sain ne kuoriutumaan hyvin kun pistin lasipurkit ilmastimineen akvaariolampun päälle. Lämmitti ilmeisesti sopivasti.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

haidi81 kirjoitti:Eipä noita kuoriutuneita ollut kuin noin kymmenen mutta keräsin ne pipetillä, huuhdoin kahvisuodatinpussilla ja keräsin taas pipetillä. Tässä vaiheessa niitä ei löytynyt kuin ehkä viisi, mihin lie hukkuneet suodatinpussin kätköihin. Hieman turhauttavaa antaa viisi artemiaa isolle joukolle nälkäisiä lehtikalanpoikasia... Miten ne kannattaisi kerätä ja huuhtoa? Ne varmaan menevät teesiivilästäkin läpi?
Paperinen kahvinsuodatinpussi on ihan hyvä, kun menettelee näin: repäise pussin puoliskot erilleen ja tee puoliskoista pienet kartionmalliset "suppilot" taittelemalla. Tämän voit viritellä jonkin, esimerkiksi isosuisen pullon, päälle ja huuhtelet artemiat sitten siinä. Suppiloon jää sisäpuolelle kyllä sellainen poimu, eli huuhtelun jälkeen kannattaa kerätä ne ötökät myös sen takaa.

Viidestä eikä kymmenestäkään artemiantoukasta ei kyllä riitä isolle joukolle ruokaa :|
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

haidi81 kirjoitti:Eipä noita kuoriutuneita ollut kuin noin kymmenen mutta keräsin ne pipetillä, huuhdoin kahvisuodatinpussilla ja keräsin taas pipetillä. Tässä vaiheessa niitä ei löytynyt kuin ehkä viisi, mihin lie hukkuneet suodatinpussin kätköihin. Hieman turhauttavaa antaa viisi artemiaa isolle joukolle nälkäisiä lehtikalanpoikasia... Miten ne kannattaisi kerätä ja huuhtoa? Ne varmaan menevät teesiivilästäkin läpi?
Katsotkohan nyt ihan oikeita otuksia? Kuulostaa oudolta, että viittä artemiantoukkaa pystyisi ylipäätään näkemään ja pyydystämään, puhumattakaan että niitä olisi niin vähää. Omissa viljelmissäni voisi puhua ennemmin vähintään viidestäsadasta toukasta, ja nekin näkyvät lähinnä oranssihtavana tomuna vedessä. Kaloille olen kerrallaan pyydystänyt ja tarjonnut arviolta sataa kappaletta. Itse en ole siivilöinyt niitä mitenkään, vaan houkutellut otuksen ensin valolla tiiviiseen parveen niin, että vettä on mahdollisimman vähän suhteessa artemian määrään. Ovatpa sitten pirteitä ja uivat ympäri allasta elleivät kalat heti niitä syö.

Joko et ole huomannut oikeita toukkia tai artemianmunat ovat täysin pilaantuneita, vaikka en keksikään millä keinolla ne saisi noin totaalisesti kuolemaan.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”