Miula ois tämmönen kysymys noista seeprakaloista että, onko olemassa semmosta seeprakala lajia joka kasvaa vain 3cm? tuli toi kysymys mieleen siitä kun luvin yhtä aika vanhaa akvaario kirjaa, ja siinä sanottiin että tavallinen seeprakala ei kasva kun 3cm pitkäksi, mutta eikös se kasva 6cm?
Tuore vesi, eli reilut vedenvaihdot viikottain. Ne kutee sit koko ajan altaaseen. Ainakin mulla. Lämpötilalla ei ole merkitystä, kunhan on sorapohja ja kasvispusikoita.
Seura-akvaariossa ei paljoakaan poikasia pysty kavattamaan, tulevat melko varmaan syödyiksi.
Mikä olisi sopivan kokoinen kutu ja poikas akvaario, mittoja?? Olis hyvä jos ois sen kokonen et siellä vois kudettaa corydoras monnisiakin ja muitakin samankokoisia tai pienempiä lajeja ?
kimsl kirjoitti:Mikä olisi sopivan kokoinen kutu ja poikas akvaario, mittoja?? Olis hyvä jos ois sen kokonen et siellä vois kudettaa corydoras monnisiakin ja muitakin samankokoisia tai pienempiä lajeja ?
Mä olen kudettanut noita seeprakaloja 40-100 l:n akvaariossa. Suosittelen tuota 100 l:n akvaa, poikasten selviytymisprosentti on siinä huomattavasti suurempi. Poikaset tuntuvat olevan erityisen herkkiä kemikaaleille, ja vaativat erittäin puhdasta vettä. Muutoin vesiarvoilla ei tunnu olevan merkitystä. Likoeläimiä kannattaa antaa aluksi, ovat sen verran pieniä taaperoita kuoriutuessaan.
Itselläni on parvi näitä kauniita kaloja ja nyt kun olen niitä pitempään seuraillut niin nyt kysyisinkin noista väreistä eli: Toiset ovat huomattavasti keltaisempia kuin toiset onko eri eri sukupuolia vai joku viljelty muunnos?
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Luin joskus jostain (perinteinen tiedonsaantikeino) että urokset ovat keltaisempia/kultaisempia ja naaraat sinivalkoisia. Omissa seeprakaloissa tämä näkyy siten että sinivalkoiset ovat myös pulleampia, eli naaraita.
Minä en ole kudettanut seeprakaloja, mutta aina välillä niitäkin pieniä löytyy. Meillä seeprakalat kutee jaavansammalpusikossa, joka on vapaana akvaarion pohjalla. Tai jos sen puskan siirtää toiseen akvaarioon, niin pian sinne ilmestyy seeprakalan poikasia.
Niin nuo maailmalla sanovat, että seeprikselle vähintään metrin mittainen pytty, leveydellä ja korkeudella ei niin väliä. Sillon joskus akvaarioita aloittaessani tuli kyllä seeproja 60-senttiseenkin. Tälläkin hetkellä yksin jäänyt odottaa siellä 60-senttisessä isomman akvaarion kypsymistä ja lajitovereita