Tähtilumme kasvaa leveyttä (lue: lehtiä) mutta ei korkeutta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TaHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Tähtilumme kasvaa leveyttä (lue: lehtiä) mutta ei korkeutta

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Onko jokin hätänä kun ei kasva korkeutta? :?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Ole kuule vaan tyytyväinen. Kun lumme alkaa tekemään kelluslehtiä (eli niitä mitkä ovat pinnalla), niin niitä tulee useampi lehti per viikko ja kohta pinta onkin niitä täynnä.

Itse nypin kaikki kelluslehdet lumpeista pois ja saan kasvit pysymään matalina (korkeus 30-40cm / allas 60cm korkea).
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Sama "ongelma" täällä, punainen tiikerilumme kasvaa vain leveyttä. Kelluslehtiä ei (onneksi) ole pukannut yhtään. Uposlehtiä on toistakymmentä ja uusia alkujahan se tehtailee myös.
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

f_isu kirjoitti:Ole kuule vaan tyytyväinen. Kun lumme alkaa tekemään kelluslehtiä (eli niitä mitkä ovat pinnalla), niin niitä tulee useampi lehti per viikko ja kohta pinta onkin niitä täynnä.
Totta, alla tasaan viikon aikana kasvanut erä. Ei paljon jää enää valoa muille kasveille kun limaskakin vielä vie oman osansa. :|
Kuva
TaHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Jaa. Kiva tietää. No. Onneksi ei tarvitse nyppiä niitä kun ei oo kelluslehtiä.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

No ei käy tasan taas onnen rypäleet.
Minä kun haluaisin niitä kelluslehtiä Tiikerilumpeeseen. Ainoastaan 1 on tullut ja sekään ei kauaa elossa ollut kun tuli repaleiseksi.
Tuuhea pusikko se vaan on ja isoja lehtiä tekee mutta ei kelluksia :frown:
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
JEM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEM »

TaHa kirjoitti:Jaa. Kiva tietää. No. Onneksi ei tarvitse nyppiä niitä kun ei oo kelluslehtiä.
Voi olla, että niitä alkaa jossain vaiheessa tulla. Minulla tähtilumme kasvatti aluksi pitkään vain leveyttä, mutta alkoi myöhemmin kasvattaa kelluslehtiä.
~ 520 litraa ~
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

No niinpä tietysti, kehuin liian aikaisin. :roll:
Nythän tuo on noita kelluslehtiä alkanut pukata. Kaksi muutaman päivän aikana. Vielä niistä ei ole ollut haittaa, ihan nättejä ovat jos pysyvät niin pieninä kuin nyt.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Minä ainakin ihan odotan kelluslehtiä:
tankkiin kun tulee asustamaan aksolotli ja hämärä on sille kaverille vain hyvä asia. Ja oih ja voih jos lumme joskus kukkisi! :)
Vaatiiko lumpeet teidän mielestä kuinka syvää vettä?
Ja tekeekö ihan kunnollisen juurakon?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

weemano kirjoitti:Minä ainakin ihan odotan kelluslehtiä:
tankkiin kun tulee asustamaan aksolotli ja hämärä on sille kaverille vain hyvä asia. Ja oih ja voih jos lumme joskus kukkisi! :)
Vaatiiko lumpeet teidän mielestä kuinka syvää vettä?
Ja tekeekö ihan kunnollisen juurakon?
Lumme on leveä kasvi (toki myös korkea). Äidilläni on altaalla 45cm korkeutta ja 40 syvyyttä ja yksi ainoa lumme on hyvin täyttänyt koko altaan keskiosan.

Kyllä lumme tekee suht ison juurakon, aika samantyylisen mitä esimerkiksi jättiläismiekkakin.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Itselle tulossa 120 pitkä tankki, kotona on jo yksi 120 n. 70cm pitkä litrainen ja lumpeen taimia taitaa siunaantua 2 pientä ja 2 hieman isompaa, eri lajikkeet tosin. :)
Hyvä olla pari tainta jos eivät menesty syystä tai toisesta isommassa uudessa akvaariossa.

Voisiko yhden taimen/kasvin siirtää kesällä ulos piha-altaaseen?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

waterwoman kirjoitti:No ei käy tasan taas onnen rypäleet.
Minä kun haluaisin niitä kelluslehtiä Tiikerilumpeeseen. Ainoastaan 1 on tullut ja sekään ei kauaa elossa ollut kun tuli repaleiseksi.
Tuuhea pusikko se vaan on ja isoja lehtiä tekee mutta ei kelluksia :frown:
Oletko huomannut että tuon lumpeen kelluslehden alle jäisi kuplia, suodattimen suihkusta tai ilmastimesta, tai vaikkapa kasvien yhteyttämisestä tai hiilidioksidista? Itselläni ilmastimen kuplat ajautuivat kelluslehden alle ja lehti oli aina hetkessä ruma ja riekaleinen sekä reikäinen. Vaihdoin paikkaa kauemmaksi rauhallisille vesille, siellä se sitten riehaantui pusaamaan niitä kelluslehtiä oikein urakalla, kyllä vähän jo riesaksi saakka.

Itse olen ollut huomaavinani, että jos asetat lumpeen virran alle, ei ala ollenkaan tai niin pian kasvattamaan kelluslehtiä, pysyy matalana ja tuuheana. Rauhallisessa, virtaamattomassa paikassa ryöpsähtää vauhdilla.

Sitten vielä nyppimällä niitä kelluslehtiä varsineen pois saa pidettyä lummetta pidempään sellaisena puskamaisena.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”