Olin aikaisemmin jo katsellut vähän kuvia malawialtaista ja ne näyttivät ihan koristeellisilta, mutta ajatellut vain, että ´´ehkä sitten joskus, kun hankin toisen altaan´. Aikaisemmin mulla oli tossa 180 l altaassa kasviakvaario ja jotenkin aloin tympääntyä ja tuntui, että altaan seinät tulevat jatkuvasti vastaan, lajeja ei mahdu lisää yms. kasvit kasvoivat kirjaimellisesti ulos altaasta, joita sai olla joka viikko perkaamassa. Rahaa tietenkin meni hyvin paljon kasveihin, kun aina piti saada vain erikoisempaa ja harvinaisempaa kasvia. Eräänä lokakuun päivänä sain ajatuksen, että myynpä kaikki kasvit, kannot ja kalat pois ja laitan tilalle malawin(ajatuksen ja päätöksen teko kesti muutaman minuutin eli ei siinä ainakaan aikaa tuhlailtu

Nyt on sitten ollut nuo altaat tossa kolmisenkuukautta ja nämä tuntuvat aika paljon mielenkiintoisemmilta, kuin ne tetrat, joita kasvialtaassa oli iso parvi. Nyt odotellaan, että kasvaisivat vielä vähän, jotta pystyisi mahdollisesti seuraamaan lisääntymisyrityksiä ja poikastenhoitoa.
Malawin myötä olen huomannut, ettei tuota rahaa mene ollenkaan siinä määrin, kuin oli kasviallas(ei tarvitste ostaa koko aikaa lannoitteita yms. hiilidioksidilevitinsysteemejä) ja huoltotoimenpiteet vievät paljon vähemmän aikaa, kun nykyään ei tarvitse kuin vaihtaa vettä ja raapata etulasi puhtaaksi---> ennen meni aikaa n. 1-2 h, nykyään 30 min.
Mutta täytyy kyllä myöntää, että olen alkanut kaipaamaan taas kasviakvaariota ja kasvien kasvattelua, joten haaveissa olisi hankkia jonkunlainen isompi kalusteakvaario(pitäs saada hankittua kesätöitä vain ensin), jonka hankkisin sitten ensi kesänä. Paikka sellaiselle 400-500 l altaalle olisi jo katottu