Minun kirsikkasukarapuni ovat peräisin kolmesta ostetusta yksilöstä, jotka kaikki olivat punaisia. Nykyisin niitä on jo useampi sata, useammassa akvaariossakin ja löytyy vaikka minkä värisiä. On lähes kirkkaitakin aikuisia, ne näyttäisivät olevan yleensä uroksia. Naaraat, jotka munivat, näyttävät olevan poikkeuksetta kirkkaan punaisia, joskin monenlaisia kuvioita niistäkin löytyy. Joillakin on tiheässä pilkkuja, joillakin raitoja, kuin tulisukaravuilla ja semmoisiakin on, joilla on raita selässä, kuin juovaharjaravuilla.
Jotkut aivan pienet poikasetkin ovat selvästi punaisia, toiset taas aivan läpinäkyviä. Sama kyllä koskee vihersukarapuja, joita minulla myös on. Niillä tuntuu olevan vielä enemmän väriskaalaa, aivan tummasta, ruskean kautta kirkkaan vaalean vihreään ja läpinäkyvään. Ovat joskus molemmat lajit hyvin saman näköisiä, vaikkeivat ole edes sukua, eivätkä keskenään lisäänny.
Ruoan lisäksi värien kirkkauteen minun mielestä vaikuttaa valo. Kirkkaassa valossa ovat vaaleampia tai vaaleamman punaisia. Seura-akvaariossani, jossa on paljon kasveja ja hämärämpää, ovat selkeästi tummeman punaisia ja ehkä värit ovat muutenkin syvenpiä. Vesiarvot ja ruoka ovat kaikilla samat.
Ne siis pystyvät muuttamaan värejään olosuhteiden mukaan ja värit ovat kirkkaimmillaan, mitkä ne sitten ovatkin, ilmeisesti silloin, kun ovat tyytyväisiä ja viihtyvät.
Tässä vähän sähinää ruoka-aikana:
http://aket.wippiespace.com/images/imag ... 008509.jpg