Rusokääpiöahventen kinastelu

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Corally
Starting Member
Starting Member

Rusokääpiöahventen kinastelu

Viesti Kirjoittaja Corally »

Minulla on sellainen aika suuri naaras ruso ja pieni koiras. Se naaras ajaa koirasta takaa vähän väliä paitsi öisin tai ruokinnalla. Muuten naaras on jatkuvasti nyreilemässä koiraalle... Mitä niitten kanssa pitäisi tehdä? Naaras ei kuitenkaan satuta koirasta. :?
Tyhmyydellä ei ole ikärajaa...
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

JA olet varma niiden sukupuolista?
Corally
Starting Member
Starting Member

No niin minulle sanottiin... Eihän se aina välttämättä ole totta, mutta on niillä ainakin eroja väreissä. Toinen on paljon värikkäämpi kuin toinen. Toinen on lähes väritön.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Alistettu kala vaalentaa usein värejään. Pelkästä kalvakkuudesta ei voi siis sukupuolia päätellä.

Rusokirjoahvenilla muutenkin sekä naaras että koiras ovat käsittääkseni samanvärisiä.

Ps. Kalan oikea nimi on rusokirjoahven...
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Jos en ole käsittänyt ihan väärin Rusokirjoahvenia kannattaisi pitää pienessä ryhmässä. Altaan koko?
Biotooppiharrastaja
Corally
Starting Member
Starting Member

Niin kai sitten. Mulla on 130 litran akvaario ja ne sano siellä kaupassa, että se on sopiva niille. Siellä kaikenlisäks luki että rusokääpiöahven
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Corally kirjoitti:Niin kai sitten. Mulla on 130 litran akvaario ja ne sano siellä kaupassa, että se on sopiva niille. Siellä kaikenlisäks luki että rusokääpiöahven
Johan on luotettavan kuulosta meininkiä jos on nimetkin väärin :mrgreen: .

Tässä vaiheessa lienee hyvä muistuttaa että akvaariokauppoja on samanlainen kirjo kuin autokauppojakin. Osa on ihan asiallisia mutta ne muutaman mädät omenat vievät uskottavuuden koko alalta :( . Kannattaa siis olla varautunut ja ottaa asioista itse selvää, eikä uskoa myyjää mitään kyselemättä.

Etsipä kuvia koiras- ja naaraskaloista netissä (mm. Googlehaulla tieteellinen nimi ja sana "sexing" pitäisi antaa kuvia ja sivuja jotka auttavat tunnistamaan sukupuolet). Rusokirjo on kiva ja karaistuneempi otus kuin sukulaisensa perhoskirjoahven, mutta molemmilla lajeilla on melko suuri ego. Ne ovat pienestä koostaan huolimatta reviiritietoisia ahvenia.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Jos kalasi ovat vielä poikasia, saattaisin itse tilallasi hankkia pari rusoa lisää ja katsoisin muodostuuko pariskunta ja myöhemmin voisin luopua ylimääräisistä.

Varmin sukupuolten erottamiskeino on varmaan niiden peräevien vertaileminen. Naaraalla se on pyöreämpi...
Corally
Starting Member
Starting Member

Kiitti neuvoista. Olen sitä miettinytkin, että voisi hankkia pari lisää sinne...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”