Amazon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
juppe
Starting Member
Starting Member

Amazon

Viesti Kirjoittaja juppe »

Minkälainen on amazonbiotoppiakvaarion sisustus. Kasvit, kannot, kivet sun muut?

Edit: Lisätty välilyönnit pilkkujen jälkeen ja poistettu kysymysmerkkifloodi.
-Ylläpito
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Kasveja voit hakea parhaiten sivustolta:
www.tropica.com
Valitse sieltä "advanced search" ja laita sinne "continent" kohtaan "south america". Tällöin saat kaikki kasvit joita esiintyy Etelä-Amerikassa.

Itse laitoin vain miekkakasveja akvaariooni ja vanhan käynnissä olleen suodattimen sekä uuden suodattimen perustaessani Etelä-Amerikka biotooppia. Sain jostain ihmeellisesti altaaseen riesaksi rihmalevän (muiden levien lisäksi), joten suosittelen perustusvaiheessa miettimään tarkasti lannoituksen-valon-hiilidioksidin suhteita. Aloin itse lisäämään päivittäin Easy-Lifen EasyCarboa ja sen avulla sekä jättivallisnerian avulla sain levät kuriin. Eli uutta akvaariota perustaessa on tärkeää hankkia niitä vedestä ravinteita syöviä kasveja. Ainakin minun mielestäni. Jos tasapaino on pielessä, niin on ainakin kasveja syömässä ravinteita kuin saada joku rasittava rihmalevä altaaseen. Niin ja jättivalluhan ei sitten ole Etelä-Amerikasta kotoisin, joten siinä meni minun biotooppini, mutta ehkä sitten jossain vaiheessa onnistun.

Ja Googlesta erilaisilla etelä-amerikka hakusanoilla löytyy erilaisia kuvia, joista voi bongailla muuta koristusta. Itse laitoin vain kiviä, mangrovekantoja, kasveja, liuskekiviluolaston ja Bilteman pohjahiekkaa. En sen tarkempaan "hifistelyyn" lähtenyt. :roll:
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Riippuu mistä päin Amazonia haluaa biotooppinsa. Kannattaa katsoa Amazoniin ( varsinkin vedenalaiseen) liittyviä dokumentteja, niistä saa hyviä ideoita. [;)]
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Joo, kuten Kiiki74 jo sanoikin niin kannattaa hakea googelin avulla kuvia. Kirjoittaa vaikka ´Amazon biotope´ niin sieltä pukkaa kuvia ihmisten amazon biotooppialtaista 8-)
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Vielä lisäyksenä, kannattaa katso myös joitakin kilpailuja esim. AGA ja sieltä biotooppeja.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Erilaisia kertomuksia Amazonille suunnatuista kalanetsintäretkistä kannattaa myös etsiä. Jos suunnitelmissa on tarkka biotooppi, niin tällaiset lähteet lienevät kaikkein luotettavimpia.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että monissa biotoopeissa on vesikasvillisuutta vain todella vähän tai ei käytännössä lainkaan. Jos siis haluaa tarkan biotoopin niin kasvillisuudesta joutuu todennäköisesti tinkimään vähän. Geotooppiakvaario (lajit samasta maanosasta, mutta allas ei jäljittele mitään tarkkkaa elinympäristöä) lienee käytännössä helpoin toteuttaa, koska tarkat tiedot Etelä-Amerikan biotoopeista (erityisesti kasvien osalta) tuntuvat olevan todella kiven takana.
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Parhaat inspiraatiot olen saanut Youtuben Amazon videoista(katso myös "Related Videos") ja Amanon vedenalaisista seikkailusta (Vaikka Amanon sisustustyylistä en perusta...). Laitan nämä linkit joka puolelle, ovat ehdoton apu "Amazon-harrastelijoille". Myös AW:n haku ehdolla Biotooppi (Hae edelliset: Etsi viestin aiheesta) antaa hyviä vinkkejä!
Biotooppiharrastaja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”