420 litraisen suodatus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MaMbO86
Starting Member
Starting Member

420 litraisen suodatus

Viesti Kirjoittaja MaMbO86 »

Minulle on tulossa ilmeisestikkin n.420-litranen allas tällä viikolla. Olen itse aloittelija vielä ja siksipä kysynkin neuvoa täältä kokeneemmilta ihmisiltä, välttääkseni tyhmät virheet. Altaassa on tällä hetkellä ainoastaan ja vain fluval 3 suodatin, koska ulkosuodatin oli mennyt rikki! Eli minulla on edessä suodattimen osto ja vieläpä pikaisesti. Millaista suosittelisitte? Ulkosuodatin vai voisiko mattosuodatin olla kelvollinen? Tuo mattosuodatin houkuttelisi edullisuuden puolesta.... Kuin kauan hätätilassa tuo menee pelkällä fluvalilla jos lisää vedenvaihtoja? Harmi kun en nyt pysty kalastosta kertomaan enempää, mutta lisäilen nekin kun tietoa tulee.
-tarkoitus pyhittää keinot-
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

kyllä mattosuodatin kannattaa ottaa se on halpa, todella hyvä ja siihen voi kiinnittaa kasveja ettei se olisi niin ruma.
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lehtiju2 »

Suodatustarve riippuu tietysti siitä, millaista kalastoa - so. miten paljon vettä kuormittavaa - aiot akvaariossa pitää. Karrikoidusti: 5 neontetraa ja 5 kiekkokalaa ovat suodatuksen kannalta ihan eri asia.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

pidän platyja, miekkapyrstöjä ja monnisia on 6
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Minusta noille riittää pönttösuodatin, jopa pelkkä sisäsuodatinkin - asia tietenkin riippuu kalojen määrästä. Toisaalta mattosuodattimen rakentelu voi olla ihan kivaa, itse pohdin sitä tuossa äsken aloittamassani ketjussa.
MaMbO86
Starting Member
Starting Member

Elikkäs otin vähän selville ja kutakuinkin tälläinen "salaatti" siirtyy akvaarion mukana: Avainkirjoahven pariskunta, lehtikala pariskunta, palettikaloja jokunen, miekkapyrstö, 3 klovnitonkijaa, monnisia, leväbarbeja ja olihan siellä jotain muutakin mutten nyt millään muista. Mutta kuitenkin pointtina, että asutusta löytyy, eikä kalat taida olla ihan mistään pienimmästä päästä... Kun saan altaan kotiin, niin pitää sitten rueta katsomaan miten kalastoa muokataan :) Eli vielä kaipaisin niitä suodatin suosituksia?
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Sorry, taisi tulla vastaus väärälle henkilölle...
MaMbO86
Starting Member
Starting Member

Ei se mitään, voi täällä vastata muillekkin, huomasinkin ettei tuo aikaisempi vastaus ollut mulle tarkoitettu. Mutta vielä askarruttaa se suodatus.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Laittaisin varmaan Tetratec EX1200 ulkosuodattimen sinne sen fluvalin kaveriksi ja niillä pitäisi pärjätä. Eikä ole hinnalla pilattu. Akvaariokeskuksessa 149 euroa kappale ja massathan on mukana ja kaikki tarvittava.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Stormbug
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Stormbug »

itse en taas perusta ollenkaan sille sisämattosuodattimelle..varsinkaan semmosille jotka on ideana "integroida" altaaseen, esim nurkkaan. Mulla oli semmonen integroitu sisämattosuodatin ja toimi ensimmäiset 3kk hyvin jonkajälkeen se oli niin likanen että hirvitti..Tuon kokoseen akvaarioon hankkisin kyllä mielellään hyvän ja tehokkaan ulkosuodattimen, esim eheimin isoimpia malleja. Ja sisälle laittasin hyvän sisäsuodattimen. Yleensä kun akvaarion suodatuksessa rupeaa pihistelemään rahalla niin kintuilleen siinä saa..se on ikävä kattella likasta allasta:D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”