Sisustamattomassa altaassa kasveleville kiekkopoikasille on tullut vaihdettua vettä alusta asti 1-2 kertaa päivässä, vähintään puolet vedestä päivässä (viikonloppuna, kun ruokin useammin, on varmasti lähtenyt 100 % vedestä kiertoon).
Pitkään laskettelin hiljaisella paineella vettä suoraan hanasta, mutta viime aikoina vesi on lämpötilasta ja paineesta riippumatta ollut sellaista "lonkeroa", että olen joutunut turvautumaan kylmän veden seisottamiseen ja lämmittämiseen. Jotain kaasuja on siis vedessä ihan tärviölle asti ja kalat alkoivat käyttäytyä levottomasti vedenvaihtojen jälkeen. Hankausta ja tummumista, oireilivat kuin loistartunnassa, mutta kas kummaa, syynä olikin vesi.
Minulla on onneksi mahdollisuus tuohon seisotusprosessiin, kun on räkistä yksi allas tyhjänä, niin siinä voin pitää aina sopivaa vettä saatavilla. En tiedä, mitä ennen niin hyvälle vedelle on tapahtunut? Tilanne on yhtä huono, vaikka kuinka juoksuttaisi vettä ennen ja tosiaan kylmä vesi tuntuu olevan yhtä harmaata kuin haaleakin. Olen myös alkanut käyttää vedenparannusainetta ja laitoin testiluontoisesti aktiivihiilet suotimiin ja näillä eväillä täällä voidaan taas hyvin

.