Kotikitti ei erotu työvaiheiltaan, noh, ehkä itse olen varmuuden vuoksi tehnyt niistä hieman paksumpia. Muotin irrotusvaihe on hankalin, kannattaa miettiä kun muottia tekee ettei kivi jäisi pahasti muottiin jumiin, että muodot ovat "päästäviä". Itse tykkään aika ohuista, löysistä muoteista - kyllä ne riittävästi koossa pysyvät valun aikana polyuretaanipedeissään. Ei sitten tule vaikeuksia ikrrotusvaiheessa. Epoksihartsihan kiviä tukee sisältäpäin. Kotikitistä tehdyn 150cm leveän taustan sain katkaistuksi omaa tyhmyyttäni kun laitoin sen likoamaan sadevesitynnyriin ja tuuli siihen tarttui kuin purjeeseen, kurjin lopputuloksin. Tausta olisi saanut olla vahvempi, joko paksumpi tai vahvikkeena vaikka lasikutukangasta, eli sillä tavalla kotikitti on murtuvaisempaa kuin Sika-laasti muttei ollenkaan käyttökelvotonta, mielestäni. Pitkäaikaista käyttökokemusta altaassa ei ole, mutta styrox-taustojen pinnoitteessahan kotikittiä on käytetty paljon.
"Kivien" tekeminen itse?
Valvoja: Moderaattorit
Luulen että saan partiksen pois laittamalla altaaseen kannon, eiköhän ota sen kodikseen. En vain ole saanut aikaiseksi
...
Kotikitti ei erotu työvaiheiltaan, noh, ehkä itse olen varmuuden vuoksi tehnyt niistä hieman paksumpia. Muotin irrotusvaihe on hankalin, kannattaa miettiä kun muottia tekee ettei kivi jäisi pahasti muottiin jumiin, että muodot ovat "päästäviä". Itse tykkään aika ohuista, löysistä muoteista - kyllä ne riittävästi koossa pysyvät valun aikana polyuretaanipedeissään. Ei sitten tule vaikeuksia ikrrotusvaiheessa. Epoksihartsihan kiviä tukee sisältäpäin. Kotikitistä tehdyn 150cm leveän taustan sain katkaistuksi omaa tyhmyyttäni kun laitoin sen likoamaan sadevesitynnyriin ja tuuli siihen tarttui kuin purjeeseen, kurjin lopputuloksin. Tausta olisi saanut olla vahvempi, joko paksumpi tai vahvikkeena vaikka lasikutukangasta, eli sillä tavalla kotikitti on murtuvaisempaa kuin Sika-laasti muttei ollenkaan käyttökelvotonta, mielestäni. Pitkäaikaista käyttökokemusta altaassa ei ole, mutta styrox-taustojen pinnoitteessahan kotikittiä on käytetty paljon.
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Ei nyt ihan samanlainen kotikittikivi, mutta halpa ja huokea tapa on hommata muutama pieni terrakottaruukku á20 snt jostain ja kietaista ne sanomalehden sisään ja mäjäyttää kerta pari vasaralla. Sitten epoksilla/kuumaliimalla kasaa kappaleista itsestä kivan näköisiä/kokoisia kiviaihioita ja muuta kuin uulalla sävytettyä kotikittiä oman maun mukaan pintaan.Taju kirjoitti: Onko siis ihmisillä kokemuksia nyt noista kotikittikivistä, ja tehdäänkö ne samoja ohjeita noudattaen kuin nuo sikalaastiversiotkin. Vai onko näissä jokin erityispiirre, mikä olisi tiedettävä?
Jos ei muuta niin ainakin huomattavasti nopeampaa kuin muottien sun muitten kanssa pelaaminen. Eikä edes tule jokaisesta selvä replika mallikivestä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
Aqualung
- Katalysaattori

Juu noistahan saa tasan sen näköisiä ja kokoisia kuin haluaa. Itse en ainakaan ole päälystänyt millään. Viikon päivät liottelin saavissa ja vaihtelin hiukan vettä välillä ja hyvin on kelvannut kaloille.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Omat kamat hain Eerikinkadulta Maalarimestareilta (Ursinin- ja Koulukadun välissä). Pari kymppiä oli paketti kotikittiä ja 1 värijauhepurkki.
Ja ne Uulan maavärithän ovat siis myrkyttömiä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (malakiittivihreä ja metyleenisininen?). Itse käytin grafiittiharmaata (purkissa ihan mustaa, mutta kuivittuaan tasaisen harmaata), ja suosittelen käyttämään myös mustaa. Tekee vaikka pari eri sävyistä "taikinaa" Ja sekoittaa ne tiikerikakkutyylisesti ja levittelee pintaan niin uskoisin tulevan aika bueno.
Ja ne Uulan maavärithän ovat siis myrkyttömiä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (malakiittivihreä ja metyleenisininen?). Itse käytin grafiittiharmaata (purkissa ihan mustaa, mutta kuivittuaan tasaisen harmaata), ja suosittelen käyttämään myös mustaa. Tekee vaikka pari eri sävyistä "taikinaa" Ja sekoittaa ne tiikerikakkutyylisesti ja levittelee pintaan niin uskoisin tulevan aika bueno.
Minä olen bongannut halvimmat kotikitit KodinYkkösestä. Haulla löytyy tältä palstalta keskustelu jossa on listattu kaikki UUlan akvaariokäytössä turvalliset väripigmentit.
Allekirjoituksen kotisivuilla on muistaakseni "ruukkuluolien" kuvia. Itse kiinnitin näiden pintaan epoksilla mustaa hiekkaa, samaa mitä on altaan pohjamateriaalina.
Mua nauratti kun mies toi kaupasta punaisen silikonikakkuvuuan, sydämen mallisen. Sillä kun tekis sydämenmuotoisia valukiviä akvaarioon, heh, ei ihan luonnollista mutta vois säväyttää sydänkivikasa
Allekirjoituksen kotisivuilla on muistaakseni "ruukkuluolien" kuvia. Itse kiinnitin näiden pintaan epoksilla mustaa hiekkaa, samaa mitä on altaan pohjamateriaalina.
Mua nauratti kun mies toi kaupasta punaisen silikonikakkuvuuan, sydämen mallisen. Sillä kun tekis sydämenmuotoisia valukiviä akvaarioon, heh, ei ihan luonnollista mutta vois säväyttää sydänkivikasa
Itsekkin innostuin tekemään noita valukiviä kotikitistä ja tällainen olisi elämäni ensimmäinen valukivi. Omasta mielestäni on onnistui aika hyvin
http://kuvablogi.com/nayta/744156/
http://kuvablogi.com/nayta/744157/
http://kuvablogi.com/nayta/744156/
http://kuvablogi.com/nayta/744157/
Syvennyksiin saat tumman sävyn, kun tuputat jollain talouspaperipallukalla tms. sitä värijauhetta sinne sisäpuolelle ennenkuin alat levittämään laastia lateksimuottiin. Itse olen käyttänyt oksidimustan nimellä(jos nyt oikein muista, pitää tarkistaa) olevaa Uulan maaväriä.
Haulla löytyy aihe, johon on listattu turvalliset värijauheet(tällä hetkellä on vähän kiiru, joten en ehtinyt etsiä ja laittaa linkkiä).
Edit: tässä aihe, jossa puhutaan noitten maavärien turvallisuudesta http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... idimust%2A
Haulla löytyy aihe, johon on listattu turvalliset värijauheet(tällä hetkellä on vähän kiiru, joten en ehtinyt etsiä ja laittaa linkkiä).
Edit: tässä aihe, jossa puhutaan noitten maavärien turvallisuudesta http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... idimust%2A
Menee nyt hieman off -topikiksi, mutta olen katsellut noita keskusteluja valukivistä ja haluaisin itsekin niillä altaani sisustaa, mutta mutta...
Ajattelinkin jos joku haluaisi myydä vanhat valukivimuottinsa niin ei niitä tarvitsisi ruveta askartelemaan ihan alusta asti ja pääsisin heti hommiin eikä tarvitsisi kesää odotella.
Ajattelinkin jos joku haluaisi myydä vanhat valukivimuottinsa niin ei niitä tarvitsisi ruveta askartelemaan ihan alusta asti ja pääsisin heti hommiin eikä tarvitsisi kesää odotella.