Platy
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
Platy
Hei huomasin tänään että yhellä mun platynaaraista on tummalaikku peräpääsä voisiko se olla viimeisillään raskaana.
-
- Elite Member
Tiikeri platy
Meillä on syntynyt aivan vaalea platy, jossa on kolmisen ohutta ja mustaa raitaa kyjissä. En ole nähnyt noin hupaisaa tiikeri-platya ainakaan kuvahauilla. Muut parvessa ovat punaisia, yhdellä uroksella musta pyrstö.
Olisiko syytä kuvata ja laittaa johonkin näytille ; )
100 L
Juu
Paksulta tuo kuulostaa. Itsellä platyjä jotka saa tosin aivan liian uein epämuodostuneita poikasia. Ovat nääs liian sisäsiittoisia
. Lisäksi luulen että epämuodotuneita tulee jos liikaa lääkitsee pilkkutautilääkkeellä. ( yksi loistobarni ei meinannu ollenkaan parantua pilkkutaudista.) Nyt onneksi viimmein.
Oli nääs samassa akvassa. 
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

talo alkaa täyttyä akvoista.........
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Täällä kans taas hiljattain platypoikue näki päivänvalon. Muutama 2 edellisestä poikueesta on miulla turvassa äitini akvaariossa (kun oleskelivat tuossa isommassa petojen keskellä), mutta nyt on tuo oma pikkuallas aika turvallinen poikasille. On ne taitavia piilottelemaan. Ei ole käsitystä ollenkaan siitä, montako poikasta altaassa polskii. Vähintään 4.
Samassa akvaariossa yksi miljoonakalatyttökin näyttäisi olevan viimeisillään.
Samassa akvaariossa yksi miljoonakalatyttökin näyttäisi olevan viimeisillään.
Mulla on 2 platyn poikasta, ainoat jotka selvisivät etteivät joutuneet syödyiksi ja taas lähiaikoina on tulossa lisää.
Nuo poikaset ovat nyt reilun kuukauden ikäisiä.
Ja tähän perään hullu kysymys, ovatko ne platy mamman mahan läpi näkyvät mustat pisteet poikasten silmiä vai mitä?![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nuo poikaset ovat nyt reilun kuukauden ikäisiä.
Ja tähän perään hullu kysymys, ovatko ne platy mamman mahan läpi näkyvät mustat pisteet poikasten silmiä vai mitä?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Re: Tiikeri platy
Mulla on kans syntynyt 2 valkoista poikasta, joista toisella on mustia pilkkuja peräpäässä. Toinen on täysin valkoinen. Isot platyt mulla on kans oransseja ja yhdellä musta pyrstö ja evät. Kysyin myös kaverilta, jolta sain platyt että onko siellä ollut valkoista platya, eikä ole ollut. En tiedä mistä pienet on värinsä perineet.pisaraT kirjoitti:Meillä on syntynyt aivan vaalea platy, jossa on kolmisen ohutta ja mustaa raitaa kyjissä. En ole nähnyt noin hupaisaa tiikeri-platya ainakaan kuvahauilla. Muut parvessa ovat punaisia, yhdellä uroksella musta pyrstö.
Olen itse saanut sellaisen käsityksen että oransseista saattaa syntyä vaikka minkä värisiä, vaikka valkoisia. Tiedä sitten että kuinka totta tämä on...juppe kirjoitti:Määkin ostin platyjä 5kpl. Vielä ei oo poikasia tullu, mutta ootan innolla. Mulla ois yks kysymys. Ku meillä kaikki platyt on oransseja, niin voiko ne saada vaikka punasii tai mustaeväsii poikasia?
Meillä ainakin tuli ensimmäiset poikaset oransseista kaloista oransseja ja sitten tuollaisia vähän kellertäviä poikasia (vielä aika pieniä,saa katsoa mitä tulee).
Ja ovat ihan selvinneet tuolla akvassa ilman mitään siirtelyjä. Ruoka-aikaan aikuiset tosin yrittävät napsia niitä, luulevat varmaan hyttysentoukiksi tai hiutaleiksi

Täydellistä...
Joo, just tollanen mulla on... Paitsi veden kovuus.. =/ *Hppmm* Sais olla pikkasen kovempaa, nyt on pehmeää/ keskikovaa. Kipsiä Kipsiä !
eehy.tripod.com/kultakala_laseilla.jpg
-
- Starting Member
Mullekkin synty platyn poikasia. Mutta yksitellen...?
Onko se normaalia? Siis tarkotan sitä, että parin päivän välein.
Mullakin olis kysymys. Eli: Mulla on tosi iso platy. Äitini epäili ettei se olisi platy, vaan miekkapyrstö. Se on punanen, evät on mustat, ja milelstäni huuletkin vähän. Emme äidin kanssa oikeen tiedä mitä kaikkia kaloja siinä on, kun saimme akvan käytettynä. 3 Ottoa, tiikeribarbi, 2 isoa millistä, pikkumilliksiä, uros platyja, platyn poikasia, pikku platy ("alkuperänen") 2 itse kaupasta ostettua pikku platya, miekkapyrstö/suuri västäräkki platy
tuossa taisi olla kaikki...
Onko se normaalia? Siis tarkotan sitä, että parin päivän välein.
Mullakin olis kysymys. Eli: Mulla on tosi iso platy. Äitini epäili ettei se olisi platy, vaan miekkapyrstö. Se on punanen, evät on mustat, ja milelstäni huuletkin vähän. Emme äidin kanssa oikeen tiedä mitä kaikkia kaloja siinä on, kun saimme akvan käytettynä. 3 Ottoa, tiikeribarbi, 2 isoa millistä, pikkumilliksiä, uros platyja, platyn poikasia, pikku platy ("alkuperänen") 2 itse kaupasta ostettua pikku platya, miekkapyrstö/suuri västäräkki platy
tuossa taisi olla kaikki...
Kauankohan tuo platyn kantoaika todellisuudessa noin suurinpiirtein on? Muistelen, että aikaisemmin platyt synnyttivät n. kuukauden kuluttua siitä, kun havaitsin olevan raskaana. Nyt platynaaras on ollut paksuna ainakin 6vko eikä vaan poksahda.:/
No varmaan tietysti siksi, että nyt odotan niitä enemmän kuin aikaisemmin.. Mutta saattaapi olla myös siksi, että nykyinen odottaja on hyvin vaalea, kun aikaisemmin olivat punaisia. Ehkä siunattu tila paljastui aikaisemmin vaaleammalla äipällä.
No varmaan tietysti siksi, että nyt odotan niitä enemmän kuin aikaisemmin.. Mutta saattaapi olla myös siksi, että nykyinen odottaja on hyvin vaalea, kun aikaisemmin olivat punaisia. Ehkä siunattu tila paljastui aikaisemmin vaaleammalla äipällä.
"Se on vaarallinen vesinokkaeläin. Ja se tulee päälle!"
-
- Senior Member
- Viesti:
Kaverilani oli molli naaras ja se oli ainakin 7vko paksuna ja viime viikoloppuna sitten tuli 13 poikasta 11 kerittiin pelastaan.akyttala kirjoitti:Kauankohan tuo platyn kantoaika todellisuudessa noin suurinpiirtein on? Muistelen, että aikaisemmin platyt synnyttivät n. kuukauden kuluttua siitä, kun havaitsin olevan raskaana. Nyt platynaaras on ollut paksuna ainakin 6vko eikä vaan poksahda.:/
Aika kaunan platykin on. Mun mielestä

Pehmeän veden platyt
Elikkäs platyista kun on puhe, niin kiinnostaisi tietää mitenkä yleistä ovat pehmeän veden platyt? Ja tarkoittavatko pehmeän veden platyt ns. "kotimaisia" platyja vai onko se vain tapa ilmaista koko elämänsä pehmeässä vedessä elänyttä platya?
Tulipahan taas muotoiltua viehättäviä kysymyksiä...

Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Re: Pehmeän veden platyt
Itse olen ymmärtänyt, että pehmeän veden platyt ovat yleistymässä koko ajan. Ja mielestäni pehmeän veden platyillä tarkoitetaan ihan vain, että ovat eläneet pehmeässä vedessä eikä kotimaisuudesta.llFiSull kirjoitti:Elikkäs platyista kun on puhe, niin kiinnostaisi tietää mitenkä yleistä ovat pehmeän veden platyt? Ja tarkoittavatko pehmeän veden platyt ns. "kotimaisia" platyja vai onko se vain tapa ilmaista koko elämänsä pehmeässä vedessä elänyttä platya?
Phanny
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Täällä niille, jotka pähkäilevät värien periytymistä, niin sen voin kertoa, että osa väreistä on resessiivisiä eli väistyviä. Kalojen genetiikkaan en ole niin perehtynyt, niin otetaan hevosen rautias, eli kokonaan ruskea. Jotta saadaan tämän värisiä jälkeläisiä on molempien vanhempien oltava vähintään rautiaan värin kantajia (esim. ori on ruunikko, mutta sen emä on rautias, jolloin ori kantaa rautiasgeeniä). Astuessaan rautiaan tamman, rautiasgeeni voi siirtyä näiden jälkeläiseen. Ruunikko on värinä dominoiva eli hallitseva.
Eläinten värit ja muut ominaisuudet voivat olla sekä resessiivisiä että dominoivia, siinä missä meillä ihmisillä esimerkiksi ruskeat silmät ovat dominoiva ominaisuus kun taas siniset resessiivinen.
Jalostetuista yksilöistä ei välttämättä voi tietää, minkä värisiä esi-isiä niillä on ollut. Väistyvät piirteet voivat hypätä sukupolvia, ennen kuin tulee seuraavan kerran esiin.
Itselläni oli puhtaan punaisia platyja, joiden vanhemmat olivat myös puhtaan punaisia. Eipä tarvittu kuin miekkapyrstö (oranssi, mustaa vain miekan alalaidassa) kuiskaamaan väliin, niin suurin osa jälkeläisistä edelleen punaisia, hieman erottui pystyraitoja ja mustaa miekassa. Naaras (risteytyspoikanen siis) oli harmaa, oranssia päässä, pystyraidat. Västäräkkimiekkapyrstöt periyttivät paljon västäräkkejä, mutta punaisempia (oranssi, muttei juurikaan mustaa. Platyt olivat tummanpunaisia) hyppäsi sekaan risteysten takia.
Ilmeisesti harmaat raidalliset ovat jonkinlaisia "sivutuotoksia", joita ei jalostamalla haeta. Kaverilla oli sekaparvi kaikenvärisiä platyja: punaisia, Mikki Hiiriä, varmaan västäräkkejäkin. Sieltä putkahteli raidallisia ja käänteisiä Mikki Hiiriä ja vaikka mitä...
Eläinten värit ja muut ominaisuudet voivat olla sekä resessiivisiä että dominoivia, siinä missä meillä ihmisillä esimerkiksi ruskeat silmät ovat dominoiva ominaisuus kun taas siniset resessiivinen.
Jalostetuista yksilöistä ei välttämättä voi tietää, minkä värisiä esi-isiä niillä on ollut. Väistyvät piirteet voivat hypätä sukupolvia, ennen kuin tulee seuraavan kerran esiin.
Itselläni oli puhtaan punaisia platyja, joiden vanhemmat olivat myös puhtaan punaisia. Eipä tarvittu kuin miekkapyrstö (oranssi, mustaa vain miekan alalaidassa) kuiskaamaan väliin, niin suurin osa jälkeläisistä edelleen punaisia, hieman erottui pystyraitoja ja mustaa miekassa. Naaras (risteytyspoikanen siis) oli harmaa, oranssia päässä, pystyraidat. Västäräkkimiekkapyrstöt periyttivät paljon västäräkkejä, mutta punaisempia (oranssi, muttei juurikaan mustaa. Platyt olivat tummanpunaisia) hyppäsi sekaan risteysten takia.
Ilmeisesti harmaat raidalliset ovat jonkinlaisia "sivutuotoksia", joita ei jalostamalla haeta. Kaverilla oli sekaparvi kaikenvärisiä platyja: punaisia, Mikki Hiiriä, varmaan västäräkkejäkin. Sieltä putkahteli raidallisia ja käänteisiä Mikki Hiiriä ja vaikka mitä...