Aloittelijan 50-litrainen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikkutapiiri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Aloittelijan 50-litrainen

Viesti Kirjoittaja pikkutapiiri »

Hei,

lapsuudenkodissa kun olen perus 100l seura-akvaariota (?) ihaillut, niin syntyi kipinä hankkia oma.

Olen foorumia hieman tutkaillut ja hankkimani 50litrainen vaikuttaa mission impossiblelta kaltaiselleni aloittelijalle :mrgreen: Paljon kysymyksiä risteilee mielessä..

- Millaisia kaloja (tahtoisin saada aikaiseksi selkeälinjaisen, "harvakalaisen" akvan)
- Lämmitys, millaisilla laitteilla, miten tapahtuu..
- Kasvit (samanlaisia perusteluja kuin kohdassa 1)
- Veden virtaus? Miten voi vaikuttaa, millaisilla laitteilla..

Milloin akvaarioni olisi niin sanotusti käyttökunnossa, kun se siirtyy suoraan käytöstä minun hoiviini? Tyhjennys ja altaan "muutto" tapahtuvat siis samana päivänä.

Paljon on siis pohdittavaa. Linkkivinkkejäkin kaivataan, mikäli osaatte kertoa joitain "must-see" -sivustoja ensimmäistä akvaariotaan kehittelevälle! [:I]
Tulevat sanomaan, että olet väärällä tiellä,
jos kuljet omaasi.
Seraphy
Junior Member
Junior Member

Re: Aloittelijan 50-litrainen

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

Moi ja tervetuloa!

Tuleeko tuon akvaariosi mukana pohja-aines? Jos näin on, niin se kannattaa muutossa pitää märkänä, ettei pääse bakteerikanta kuolemaan :) Katsopa nämä linkit:
http://www.aquahoito.info/suomi/kypsytys/palikka.php
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/muutto.php
Eka koskien kypsytystä, joka sinulla on edessä, jos ei pohja-ainesta tule mukana ja toisessa on apua akvaarion muuttoon.

1. Kalastoon ehdottaisin jotain pientä parvikalaa, joka tuon kokoisessa menee, sukarapuja sekä jotain pohja-eläjää.

2. Lämmitys tapahtuu lämmittimellä, joita saa suhteellisen edullisesti esim. käytettyinä. Lämmittimen saa säädettyä tietyn asteiseksi, eli ei sen kummempi juttu :) Katso tästä lisää

Kasveja voitkin sitten valita miten paljon haluat. Aloittelijalle sopivia lajikkeita on mm. vallisneria, anubias, intianvesitähdikki, vedensuosikki.. Ihan mikä omaa silmää miellyttää!

Veden virtaukseen vaikuttaa yleensä suodatin (ja ilmapumppu). Yleensä suodattimissa on erillinen säätöventtiili virtausta varten, jota saa säädeltyä kalojen tarpeiden mukaan (jotkut kalat ei tykkää virtauksista ja jotkut taas tykkäävät). Näkemissäni ilmastimissa on tuossa ilmaletkussa erillinen venttiili kuplien säätelemistä varten.
128l seura-akvaario.
pikkutapiiri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Joo, pohja tulee mukana, sitä ei siis ilmeisesti kannata itse alkaa huuhtomaan muuton yhteydessä?

Onko akvaarioni liian pieni, esim. pienelle kirsikkatetra- tai kiilakylkiparvelle? Löytämäni lähteet kertovat minimikooksi 70litraisen.

Hohtomiljoonakalatkin miellyttävät silmää, mutta en haluaisi mitään turbolisääntyjää. Mitkä parvikalat viihtyvät noinkin pienessä altaassa?

Entä millainen monni tai vastaava sopisi akvaarion koon puolesta?
jos kuljet omaasi.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Jos noista hohtomiljoonakaloista tykkäät, niin voitahn ottaa pekästään koiras kaloja jolloin ei oo huolta että lisääntys liikaa. [;)]
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Suosittelen vaikkapa neontetraparvea, helppohoitoinen aloittelijan kala. Veden lämpötila pysynee sopivana ilman lämmitintäkin, mulla ei ainakaan koskaan ollut neontetroilla lämmitintä. Ne ovat myös luonteeltaan helppoja kaloja, koska niille parvessa eläminen on tärkeää eikä niille tule konflikteja keskenään, 50-litrainen olisi turhan pieni sellaiselle kalalajille joilla on taipumusta rähinöidä. Neot eivät myöskään käsittääkseni yleensä lisäänny akvaariossa joten kalojen määrä ei riistäydy hallinnasta. Ne ovat myöskin pehmeän veden kaloja, eli veden kovuutta ei ole tarpeen muokata kipsiä lisäämällä.
Akvarismia 1992-2014
pikkutapiiri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Googletin kuvia sukaravuista, ovatko millaisia vedeneläviä ja millainen tehtävä niillä on akvaarioissa?

Neontetra on ulkonäöllisesti minun makuuni hieman "plaah", siksi etsin tälle "peruskalalle" jotakin vaihtoehtoa.. Tulisiko kuitenkin aluksi tyytyä niihin, vai uskallanko hankkia ulkonäöltään miellyttävämpiä, ehkä hieman haastavampia kaloja?
jos kuljet omaasi.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Hmm, no voihan tuon kokoiseen ottaa jo YHDEN taistelukalankin, jos mulla olisi ylimääräinen 50-litrainen niin varmaan ite ottaisinkin taistouroksen, ovat komeita kaloja :)
Akvarismia 1992-2014
pikkutapiiri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Vaikuttaapa hankalalta löytää sopiva kalasto. Pieni parvi yhtä lajia olisi mieluisampi vaihtoehto kuin "sooloilijat", mutta sopiva laji tuntuu olevan kiven alla. Kannattaako minun googletella ja etsiä muista lähteistä kiinnostavaa lajia, jolle akvaarioni koko olisi sopiva, vai kääntyä lemmikkieläinliikkeiden puoleen?

Osaako muuten kukaan kertoa hyviä kirjavinkkejä aloittelevalle akvaarioimmeiselle?
jos kuljet omaasi.
Muratti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Muratti »

Mutta eivätkös nuo taistelukalat tykkää napsia ainakin pienimpiä sukarapuja suuhunsa? [;)]

Pääkalana voisi olla myös yksi komea hunajarihmauros. Kuten taistelukalankin kohdalla, tällöin virtausta ei saisi olla kovin paljoa.

Jos yhden pääkalan ottaa, niin kääpiömonniset voisivat myös olla vaihtoehtona pohjalle 10-15 kalan parvena, ovat tosi söpöjä pikkuveijareita. Taiston kanssa niille tosin tulee liian kuumat oltavat.

Sukaravuista helpoimpia taitavat olla kirsikka- ja vihersukaravut, jotka putsaavat akvaariota levästä ja muusta moskasta. Näitä voi harkita myös monnisten tilalle.

// Muoks.
Itse olen ainakin pitänyt kovasti Markku Varjon kirjoista. "100 akvaariokasvia" sekä "akvaariokalat"
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

pikkutapiiri kirjoitti: Onko akvaarioni liian pieni, esim. pienelle kirsikkatetra- tai kiilakylkiparvelle? Löytämäni lähteet kertovat minimikooksi 70litraisen.
Entä millainen monni tai vastaava sopisi akvaarion koon puolesta?
Varjon uudessa akvaariokalat-kirjassa 7,5 cm kasvavalle kirsikkatetralle suositellaan minimissään 160 litraista allasta ja sentin pienemmälle pikkukirsikallekin 128 litraa [;)] .
Kiilakyljistä hohtokiilakylki jää pienimmäksi eli n. 3 cm:seksi eli niitä pieni parvi mahtuisi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
pikkutapiiri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Eli kirsikkaiset jäävät siis odottamaan suurempaa allasta :P Onneksi tässä on aikaa miettiä ja etsiä sopiva porukka ja siihen asti opetella akvaarionhoidon teoriaa :D
jos kuljet omaasi.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Ja jos ehtii, niin kannattaa selailla tämän palstan vanhoja suosituksia tuolaisiin 50 litraisiin, hakusanaksi vaikka 50* ja rajaus osastoon alkeet tms.
Itse laittaisin noin pieneen helmi,- hehku,- mini,- mikro-tai juovaminirasboroita, korurihmakaloja sekä sukarapuja [;)] .
Linkkivinkkejä:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/kalat/kalat.htm
http://www.akvaarioon.fi/index.php
http://lisa.aqua-web.org/frame.html
http://www.pieniakvaariokauppa.fi/
http://www.viherkala.fi/
http://www.akvaariotekniikka.fi/
http://kapsi.fi/~skare/akvaario/akvaario.html
http://www.aqua-web.org/aponogeton/
pikkutapiiri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ajattelin nyt aluksi hankkia pienen parven, esimerkiksi hohtomiljoonakoiraita. Minkä kokoinen parvi olisi tarpeeksi snadi pikku altaaseeni?

Voiko miljoonakalojen kaveriksi hankkia esim. monnisia?
jos kuljet omaasi.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Jo 6 hohtomiljoonakalakoirasta toisi mukavasti elämää altaaseesi ja niiden seuraksi voisi ottaa jotain noista pienimmistä monnislajeista; kääpiömonninen, pikkumonninen, nuolimonninen. Sanoisin että sellainen 15-20 yksilöä.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Se pohjamateriaali täytyy tietää ensin, monnisille hienoa hiekkaa!

Minä laittaisin helmirasboroita ja sukarapuja ;)
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Nuolimonniset eivät mielestäni välttämättä tarvitse hiekkapohjaa, koska ne uivat suurimman osan ajastaan keskivedessä.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Myöskään pyöreää soraa ja basalttia en sulkisi pois vaihtoehdoista pohjamateriaalivalinnaksi. Hieno hiekka on kylläkin, parasta monnisten kaivelua ajatellen.
pikkutapiiri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Pohja on pyöreää, melko pienirakeista. Onko pohjan värillä jotain väliä, tuleeko minun siis hankkia akvaani uusi hiekka vai sopiiko tuollainen perus "keskiruskeakirjava"?

Olisivatko sukaravut monnisia parempi vaihtoehto? Viihtyvätkö pienten parvikalojen kaverina?
jos kuljet omaasi.
Manteli]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

Aloittelijan kaloiksi ehdottaisin neontetroja tai jotain peiniä pohjakaloja.
gesnu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja gesnu »

Minulla on myös tällainen 50l akvaario, tai tarkemmin 54l. Pohjalla on Bilteman hiekkapuhallushiekkaa. Pohjakaloiksi olen ajatellut piikkisilmiä, ehkä 2 tai 3 kappaletta. Pintakalaksi voisi laittaa suppusuita. Kumpi on minulle sopivampi, kääpiösuppusuu vai suppusuu? Onko tavallinen suppusuu kestävämpi tai helppohoitoisempi? Lisäksi ajattelin laittaa keskiveteen pienen parven musta-aavetetroja. Näiden akvaariovaatimukset vaihtelevat kyllä 50-60 litraan lähteestä riippuen.

Olen myös suppusuiden tilalle ajatellut sinineontetroja, mutta olisivatko nämä liian nössöjä musta-aavetetrojen kanssa?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Musta-aaveet ovat kyllä mielestäni turhan ahtaalla 54 litraisessa akvaariossa, lisäksi ne ovat herkkiä vedenlaadun muutoksille (ja tuberkulosille), jota noin pienessä on vaikea pitää heilahtelematta.
Samoten punasuppusuut, joista kasvaa n. 6 cm:siä, niille allas on vähän liian pieni.
Piikkisilmillekin suositellaan isompaa allasta 63-100 l. Ehkä kuitenkin pari ruskopiikkisilmää mahtuisi, ne jäävät aika pieniksi, isoiksi kasvavat siaminpiikkisilmät eivät ainakaan mahdu.
Kääpiösuppusuita tosin menisi pieni parvi (n. 10 kpl) ja niiden seurana vaikka saman verran niitä sinineontetroja [;)] .
Muita pieniä vaihtoehtoja olisi hehkutetra, kääpiörasbora, minirasbora, juovaminirasbora, hehkurasbora, mikrorasbora, nuolimonninen, kääpiömonninen, pikkumonninen..
gesnu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja gesnu »

Olen miettinyt itseä kiinnostavia lajeja ja haluaisin akvaarioon pikkumonnisia, sinineontetroja, kääpiösuppusuita ja kirsikkasukarapuja. Nämä kaikki kai sopivat hyvin akvaariooni. Ajattelin ostaa ensiksi vaikka kirsikkasukarapuja 5 ja sinineontetroja vaikka 12. Sitten lisää siihen 12 kääpiösuppusuuta ja 12 pikkumonnista. Voisi ehkä jättää yhden lajin pois jos niitä on liikaa ja kasvattaa parvikokoja ensiksi hankituista kaloista.

Muutenkin ajattelin ostaa kaloja pikkuhiljaa ja jos näyttää tosi tyhjältä niin sitten vasta ottaa lisää kaloja.
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hatsi »

Minäkin haluaisin sinineontetroja mut on aika kiven alla ja niitä löytyy harvasta paikasta :D ittelläni on 60L allas :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”