Silikonien vaihdatus ja hinta?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Felis
Junior Member
Junior Member

Silikonien vaihdatus ja hinta?

Viesti Kirjoittaja Felis »

Nyt kun olen kunnolla päässyt tähän akvaarioharrastukseen kiinni ja into vain kasvaa, niin olenkin alkanut katsella tuota viljakäärmeeni allasta "sillä silmällä", käärmeelle voisi rakentaa vanerista uuden kodin. Eli käärmeelläni on 300L akvaario, jonka sain aikanaan lähes ilmaiseksi, kun se oli alkanut ylälaidastaan vuotamaan. Vieläköhän tuosta saisi akvaarion ja kun en ole ikinä silikoneja itse vaihdellut, niin tuon kokoista en viitsi ensimmäiseksi harjoituskappaleeksi ottaa, joten mitä teillä muilla on maksanut ja missä silikonien vaihto? Alueeksi voisi ottaa Hämeenlinna-Helsinki-Lahti kolmion.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Jyväskylässä,akvaario Rio 30e 460l allas.=halpa
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
Felis
Junior Member
Junior Member

Tuolla hinnalla kyllä teettäisin jo silikonien vaihdon, mutta tuo matka on jo turhan pitkä [;)] .
Koukku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Itse teetin 200 l akvaarion silikonien vaihdon Leppävaariossa (Espoossa) noin vuosi sitten. En tarkalleen enää muista hintaa, mutta taisi olla luokkaa 20-30 €. Silikonin taisin hankkia sinne itse.
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Tuolta voi myös kysellä hintaa...
Felis
Junior Member
Junior Member

Kiitos vinkeistä.

Nyt vain mietityttää tuossa altaassa se, että onko se tehdastekoinen, vai jonkun itsensä tekemä ja jos sen on joku itse kyhäillyt, niin onko se kestävä, vaikka aiemmin onkin akvana toiminut (alkoi edellisellä vuotamaan ylänurkastaan ja edellinen kyllä sanoi, että siitä saisi ihan akvankin vielä silikonien uusimisella(silloin vain hain käärmeelleni terraa, enkä siitä kala-allasta edes suunnitellut, mutta nyt ahneus iski :roll: ).

Altaassa on n. 8mm lasit, silikonit vain lasien välissä, joten vanhoja ei siis tarvitse rapsutella edes irti, mutta itse en kuitenkaan uskalla alkaa laittamaan uusia. Ylä- ja alareunoissa alumiinikulmalistat ja ylälistan sisäpuolella lasissa on silikonilla liimatut lasilistat kaikissa sivuissa, joiden varaan saa kansilasit, mitään poikittaistukea altaassa ei siis ole, joten riittääkö nuo lasitasot tukemaan vai pitäisikö olla pari poikittais tukea alumiinilistassa altaan yli? Hankala selittää, joten laitan erittäin hienon ja upeasti toteutetun havainnollistamiskuvan :mrgreen:

KLIKETIKLIK

Tämä taitaisikin kuulua paremminkin tuonne Yleiseen keskusteluun kuin tänne.
miuagua
Member
Member

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Ei ne silikonit ole vaikea vaihtaa itsekkään... Tuubi akvaariosilikonia maksaa K-Raudassa n.6,50, ja mattoveitsi varaterillä n.3 euroa....
Felis
Junior Member
Junior Member

Juu, olen kyllä ohjeita lueskellut ja asiaa miettinyt, mutta kun tuossa on niitä litroja tuonkin verran ja haluaisin silikonien olevan siististi, niin en uskalla itse ottaa riskiä. Tuosta altaasta ei edes tarvitsisi rapsutella vanhoja pois käsittääkseni, kun siinä ei ole kuin lasien välissä oleva silikoni. Suureen terraan kun laitoin reikäpeltiä itse silikonilla, niin sitä silikonia oli sitten mitä kummallisimmissa paikoissa... [:I] . Teetän siis homman mieluummin ammattilaisella, tai ainakin sellaisessa, joka on ennenkin sitä tehnyt ja osaa homman.
Lorina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lorina »

No me laitettiin altaaseen itse silikonit, tai mies laittoi. Hommaan meni päivä ja kun ei oikein tiedetty paljonko sitä pitää sinne pursottaa, niin laitettiin sitten vähän reilummin. Ei rapsutettu vanhoja pois.

Silikonin täytyy tietty olla akvaarioon sopivaa, saa ihan K- raudoista yms. Maksaa jotain 4,50€ tuubi ja meillä niitä meni varmaan 5, joten tuo tettättäminen kuulostaa jopa edullisesta! Eikä tarvitse haistella sitä käryä! Ilmanvaihdon pitää todellakin olla kunnossa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Lorina kirjoitti:Ei rapsutettu vanhoja pois.
Jätittekö sisäsaumojen vanhat silikonit poistamatta ja laitoitte uudet päälle? 8O
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pieni Akvaariokauppa vaihtaa myös asiakkaiden altaiden silikoneja. Tuon 300 litraisen vaihtotyöt tulisivat maksamaan 40 euroa, silikonit sisältyvät hintaan. Saa valita haluaako mustat, vai kirkkaat saumat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Helmikuun Aponossa on Villen kirjoittama juttu silikonien vaihtamisesta. Suosittelen sen lukemista ennen askarteluun ryhtymistä ;)
http://www.aqua-web.org/aponogeton/Apono7_05.pdf

Yanna
CyberDog
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Mä vaihdoin 180 litraseen silikonit itse ja aikaa meni noin 2 tuntia. Tuli tosi siisti vaikka itse sanonkin. Ja on nyt 2 kuukautta ainakin pitänyt.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Laitetaampas tähän perään oma kysymykseni. Että mitkä liikkeet Turussa vaihtavat silikooneja? Akvaario-tai lasiliike. Entä onko tietoa minkälaisissa hinnoissa liikutaan? Omani 6-kulmainen n.280l kaipailee silikoonien vaihtoa.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mä lisään tähän samaan viestiketjuun oman kysymykseni. Mitäköhän tulisi maksamaan n. 100l altaan silikonien vaihto? Pk-seudulla.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Zamora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zamora »

irkku82 kirjoitti:Laitetaampas tähän perään oma kysymykseni. Että mitkä liikkeet Turussa vaihtavat silikooneja? Akvaario-tai lasiliike. Entä onko tietoa minkälaisissa hinnoissa liikutaan?
Täällä kaipailtaisiin samaa tietoa..
Manteli]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

Mulla ois kans 100 litran akva joka kaipais silikonien vaihtoa??
Uskallanko kokeilla itse vaihtaa... onko minkälainen riski??
Tartteeko vanhoja ottaa pois?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Manteli]] kirjoitti: Uskallanko kokeilla itse vaihtaa... onko minkälainen riski??
Tartteeko vanhoja ottaa pois?
Lue Ville Kivisalmen juttu silikonien vaihdosta niin saat vastaukset kysymyksiisi:
http://www.aqua-web.org/aponogeton/Apono7_05.pdf

Kannattanee kuitenkin harkita turvautumista ammattilaisen apuun, jos olo tuntuu epävarmalta... ei tuo silikonien vaihto mikään kallis operaatio ole, kuten on tästäkin keskustelusta ilmennyt.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

skare kirjoitti: Kannattanee kuitenkin harkita turvautumista ammattilaisen apuun, jos olo tuntuu epävarmalta... ei tuo silikonien vaihto mikään kallis operaatio ole, kuten on tästäkin keskustelusta ilmennyt.
No se näköjään riippuu missä asuu. 8O Mä soitin just tossa paikallisille lasiliikkeille kysyäkseni akvaarion silikonien vaihtoa. Toisessa liikkeessä sanoivat, etteivät niitä tee, mutta se toinen liike! [}:)] Hintaa olisi tullut silikonien vaihdolle monta sataa euroa! Myyjä vastasi, että yksi mies vaihtaa silikonit altaaseen n. 5 tunnissa ja veloitus 48 euroa tunti! Tollahan hinnalla saa jo uuden altaan!

Eli jos joku tietää tollasen edullisen paikan tässä Porvoon lähistöllä, niin laittaisko mulle vaikka yv:tä, pliis.
ps. Helsinkikään ei lopulta niin kaukana ole. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Silikonien "osavaihdossa" on hankalinta se että lasien välinen sauma pysyy ehjänä/koskemattomana.

Onko kukaan väsännyt sellaista 90-asteen kulmassaolevaa terää jolla saisi kerralla silikonit leikattua pois?
Onko jo myynnissä kenties?

Onnistus varmaan tehdä tollasesta mattopuukon terästä kun sen taittaa kulmaan ja tekee pienet stopparit siihen.
Tarvii varmaan taittaa kuumana ja karkaista uudelleen?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Taskutiikeri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Taskutiikeri »

Saako jossain Porissa vaihdatettua silikoonit?
Ter
Starting Member
Starting Member

Re: Silikonien vaihdatus ja hinta?

Viesti Kirjoittaja Ter »

Mua kiinnostaisi Oulun seudun liikkeiden palvelut. Nakatkaa vaikka yv:tä asian tiimoilta :)
128 litrainen, ensimmäinen akvaario "aikuisiällä"
Mukana menossa myös avomies ja neljä koiraa
m_elisa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja m_elisa »

Vaihda itse, kyllä se sinulta onnistuu, jos onnistui minultakin, tosin tulos on vielä tarkastamatta :) Viime viikonloppuna laitoin uudet silikonit 530 litraiseen. Ja tämä oli ihan ekakerta, kun homman tein. Aikaa siinä menee, mutta kun on terävävä ikkunaraappa, varoiksi muutama varalla, niin kyllä se homma siitä suttaantuu. Tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus allas täyttää ja tutkia vuotaako mistään.

Oma altaani on 60 cm korkea, eli just käteni ulottuu pohjaan. Korkeampi allas on varmaan sitten hankalempi käsitellä, pitää laittaa akva kyljelleen. Kuten tein myös tässä opertaatiossa, kun rapsutin yläsaumoista silikonit pois.
530l, 180 l ja pikkuallas n. 36l, 2 lasta
sanna14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sanna14 »

Vantaalla, tikkurilassa maksaa 200 litrasen silikoonienvaihto 60 euroa.
450L 250l 200Lx2 180l 100lx3 75l Altaita ei ole koskaan liikaa....eikä kasveja
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Re:

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Micke kirjoitti: Onko kukaan väsännyt sellaista 90-asteen kulmassaolevaa terää jolla saisi kerralla silikonit leikattua pois?
Onko jo myynnissä kenties?

Onnistus varmaan tehdä tollasesta mattopuukon terästä kun sen taittaa kulmaan ja tekee pienet stopparit siihen.
Tarvii varmaan taittaa kuumana ja karkaista uudelleen?
En tiedä onnistuuko tehdä 1,0mm rosterista tai pellistä 90 asteen kulmaan ja terät sitten kuumaliimalla/ muulla tavalla saisi kiinni siihen.

Mielummin jos tuollaisen väsäisi niin laittaisin enemmän asteita kulmaan koska kulmista poistetaan silikoonia voimalla ja väkisin käytössä se muotoutuu altaan kulman mukaisesti. Ja poistaa silikoonit paremmin... En tiedä, mutta voin tehdä sinulle noita ja voisit kokeilla käytännössä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”