Maito-vesiseos?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Pikkuapina
Starting Member
Starting Member

Maito-vesiseos?

Viesti Kirjoittaja Pikkuapina »

Ainakin näyttää meillä olevan hoidosta huolimatta! :x

Vesi on jatkuvasti sameaa, ikään kuin sinne olisi lorautettu maitoa. Olen vähentänyt ruokintaa, mutta enempää sitä ei oikein voi vähentää tai pian ollaan siinä pisteessä että ruokaa ei tipu lainkaan. Ei apua. Kalastoa sallittu määrä, ei liikaa. Suodattimet pestyt, sienet puhtaat (tai siis määräajoin vaihdetut) virtaus pinnalla riittävä, vesitestien tulokset ok (tippatestit pH ja nitr.), kasviravinteen ja vedenparannusaineen annostelu tarkistettu kohdalleen ja vettä vaihdan viikoittain.

Mitä teen väärin? Kalakuolemia tai omituista käytöstä ei ole esiintynyt, joten päättelisin, että siellä ei kuitenkaan kovasti kukaan kärsi. Olkoon niin tai näin, mutta haluan veden kirkkaaksi! Aikaisemmin se on ollutkin, enkä ymmärrä mikä on muuttunut!
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Käytätkö savipalloja lannoitteena? Meillä ainakin ahvenet pöläyttelee niitä ja silloin vesi on hyvinkin pitkään sameaa.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Pikkuapina
Starting Member
Starting Member

KatjaS kirjoitti:Käytätkö savipalloja lannoitteena? Meillä ainakin ahvenet pöläyttelee niitä ja silloin vesi on hyvinkin pitkään sameaa.
Ei, en käytä savipalloja. Kasvilannoitteena mulla on niitä Florenette-tabuja, ja olen niitä käyttänyt jo pari vuotta ilman veden sameutumista. Siitäkään ei siis voi johtua. :?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Veikkaus => sienet puhtaat => liian puhtaat eli ne ei suodata ??

Toisaalla kirjoitin...
Kerro hieman lisää normaalista akvaarion hoitorutiinistasi ja akvaarion koosta ja kaloista. Vesiarvot ??

No pikaapua jota voit tehdä pienin varauksin.
Veden vaihtoja ja paastoa nyt aluksi. Eikä valoja päälle lainkaan.
Vaihda vettä ensiksi 80% vaikka ja seuraavana päivänä 60% jne. kunnes tilanne rauhoittuu. Vähennä ruokintaa 90%:a normaalista viikoksi ainaskin.

Tietysti on huomioitava myöskin tuo uuden veden laatu. Käytä vedenparannusainetta jos mahdollista
Hieman kaloistasikin riippuun voitko tehdä noin massiivisia vedenvaihtoja.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Onko sulla omppukotiloita? Meilä kun niitä oli enemän, vesi tuppasi olemaan sameampaa vaikka se olikin "puhdasta" j ahoidettua.
Pikkuapina
Starting Member
Starting Member

Omppukitoloita ei ole, niitä sellaisia kierrekotiloita kyllä, mutta napsin pois sitä mukaa kun huomaan eli mistään valtavasta invaasiosta ei voida puhua niidenkään kohdalla.

Hoitorutiineistani sen verran, että vaihdan vettä kerran viikossa, noin 40-50% kokonaisvesimäärästä. Kalastona taistelukala, tetraparvi, kaksi albiinomonnista sekä partamonni. Kokoa laarissa 80 litraa. Vesiarvot mittaan n. kerran kuukaudessa rutiininomaisesti ja aina tietysti, jos näen jotakin häikkää kalojen toiminnassa tai kasveissa, vedessä tms. Nitriittipitoisuus eilen salliituissa rajoissa, (vaalein mahdollinen arvo siinä värivertailussa) ja pH 7+. Uudet sienet olen vaihtanut siten, että yhden kerrallaan, parin päivän kuluttua toisen ja odottanut hiukan niiden "kotiutumista", eli toiminnan alkamista enkä siis ole laittanut kaikkia uusia sieniä kerralla. Aikaisemmin en ole koskaan törmännyt tähän sameusilmiöön. Ruokana GVG-mix ja levätabletteja pohjakaloille. Eli näiden tietojenkin jälkeen suosittelisitteko sitä tiuhaa vedenvaihtoa ja valojen sammuttamista?
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minulla samentui tuo pieni rapulaari (86-l), kun vaihdoin pohjamateriaalin. Tein vaihdon varoen, ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta silti pääsi tasapaino heilahtamaan, ja siitä seurasi maitomainen samennus. Käsittääkseni se oli bakteerisamennnusta, koska vesi kirkastui aina hetkeksi vedenvaihdon jälkeen ja sameni sitten taas.

Aikani kun sitä katselin, niin rupesi ärsyttämään ja otin itseäni niskasta kiinni. Viikon ajan joka päivä reilu vedenvaihto (yli puolet), ja toinen suodatin lisäksi pulputtamaan. Allas kirkastui viikossa täysin, ja sen jälkeen on pysynyt kirkkaana vaikka olen palannut viikon välein tapahtuvaan vedenvaihtoon.

Meillä toimi siis vedenvaihdot ja tehostettu suodatus, saattaisi toimia teilläkin. Kokeilu ei ainakaan haitaksi ole. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Pikkuapina kirjoitti:...
Uudet sienet olen vaihtanut siten, että yhden kerrallaan, parin päivän kuluttua toisen ja odottanut hiukan niiden "kotiutumista", eli toiminnan alkamista enkä siis ole laittanut kaikkia uusia sieniä kerralla.

... Ruokana GVG-mix ja levätabletteja pohjakaloille.

Eli näiden tietojenkin jälkeen suosittelisitteko sitä tiuhaa vedenvaihtoa ja valojen sammuttamista?
Eli kohta 1
Millainen suodatin sinulla on käytössä.
=> mitä tarkoitat uusien sienien vaihtamisella?
Jos vaihdat uuden sienen niin eli jos ymmärsin oikein niin puhut suodattimen suodatinosasta, uuteen sieneen kestää viikkoja ennenkuin siihen muodostuu kunnollinen bakteerikanta jolloin se voi toimia kunnollisena biologisenakin suodattimena. Mekaanisena suodattimena se toimii heti. Tuo samennus ei lähde pois mekaanisella suodatuksella vaan vaatii toimivan biologisen suodatuksen.
Odotan vastaustasi suodattimestasi. Kuva tai valmistaja/malli.

Kohta 2
Koita mitä tapahtuu kun laitat noita ruokia vesilasiin ja odotat noin 1-2 päivää. Eli kaksi 1/3-litran lasia joihon puolet vettä ja pikkuisen ruokaa laseihin. Toiseen toista ja toiseen toista.
Jos vesi samentuu kuten akvaariossasi niin syy voi olla ruuassa. Siis voi olla ruuassa.

Kohta 3
Kalastosi kyllä "pitäisi" kestää tiheämmät veden vaihdot. (Jos tetrat ovat kardinaaleja niin ole varovainen.)
Olet vain tarkkana lämpötilojen suhteen ja käytät vedenparannusainetta.
Kraanavesi pitää olla hyvälaatuista ja ph:n pitää pysyä lähes samana.
Laita ilmastus jos vain suinkin sulla on.
Valot voi pitää pois päältä jonkun päivän.

Kohta 4
MITÄ "UUTTA" SILLOIN KUIN SAMENNUS ALKOI??
Pikkuapina
Starting Member
Starting Member

Hyvä Micke, professionismisi aiheessa hämmentää minua sikäli, että hiukan pelottaa vastata. Hyvää tarkoittavat toimeni todennäköisesti paljastuvat pahimman luokan eläinrääkkäykseksi.

Minulla on siis tuo Juwel Record- akvaario, jossa kiinteä suodatin. Suodattimeen kuuluu kolme sientä, joista yksi on aktiivihiilisieni, ja kaksi karkeusasteeltaan ja ominaisuuksiltaan (?) erilaisia. Suositellaan puhdistettaviksi siis useammin ja tietysti vaihdettaviksi kokonaan puolivuosittain. En tiedä, onko kyse myynninedistämiskikasta vai todellisesta vaihtotarpeesta. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen akvaarioni, ja siksi olen pitkälti eläinkaupasta /akvaariomyyjältä /internetistä /täältä /kirjallisuudesta saamani tiedon, en niinkään kokemuksen perusteella hankkimani ymmärryksen varassa. Joten olen vaihtanut sienet kahteen otteeseen puolentoista vuoden akvaristiurani aikana, eli kolmannet sienet nyt siis ovat käytössä mukaan lukien aloituspakkaukseen kuuluneet sienet.

Kuten kerroin, aikaisemmin (edes sieniä vaihdettuani) en ole samentumisongelmaan törmännyt. Kun teen vaihdon, en vaihda samalla vettä, ainoastaan yhden sienen kerrallaan ja annan sen sitten mahdollisimman tehokkaasti (näin olen järkeillyt) alkaa toimimaan. Kerran viikossa laitan uuden sienen, siis kolmen viikon jälkeen kaikki sienet ovat vaihdetut. Kerralla en siis niitä kaikkia vaihda.

Kysyit myös, mikä on muuttunut rutiineissani. En keksi mitään sellaista asiaa. Ruoka on samaa, vedenvaihtoväli ja vaihdetun veden määrä samanlainen kuin aikaisemmin ja kalasto ennallaan. Kardinaalitetroja minulla ei ole, neontetroja siis ja ruusutetroja.

Vedenparannusaineena käytän Seran Aqutania ja kasviravinteena, kuten jo mainitsin, Florenette-tabletteja.
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Hyvä Pikkuapina ..... minun professionismini ... no joo... harrastaja 33 vuoden kokemuksella ei muuta...ja olen minäkin oppirahat maksanut.

Mikä tilanne on akvaariossasi?
Mitä olet tehnyt?

No vastauksestasi päätellen kaikki on normaalisti hoidettu ja mitään ulkoista syytä ei ehkä ole. On vaan vesikemia mennyt sellaiseksi että vedensamennus on päässyt valloilleen.

Jos syy on ulkoinen niin selvitä se. Eli testaa kaikki aineet mitä laitat akvaarioon edellisessä viestissäni kertomallani tavalla.

Eli jos syy on akvaariossa on se saatava yksinkertaisesti sieltä pois. Eli vettä vaihdettava usein ja paljon. Sitten löytyy erilaisia kemikaaleja joilla on todettu olevan hyvä teho esim. Seran Aquaria Clear on kehuttu. Itse en ole koskaan käyttänyt kemikaaleja samennuksien poistoon.

Hoidin sitkeän vihersamennuksen pois runsailla veden vaihdoilla. Ei lähtenyt ennen kuin tein 110%:n vedenvaihdon. Olin vaihtanut runsaasti jokusen kerran viikon aikana ja silti samennus vaan tuli takaisin. Sitten tein tuon ison veden vaihdon niin samennus ei enää palannut.
Kallistin akvaariota ja huuhtelin pohjahiekkaa vedellä oikein kunnolla ja lapposin vettä kokoajan pois. Sitten allas täyteen ja kalat takaisin ja homma toimi.

Suodatinpatruunoiden vaihto:
Suodattimeen ei tarvitse vaihtaa "sieniä" ennen kuin niiden rakenne alkaa hajota. Ne todellakin murenee sitten jossain vaiheessa. No tästä aiheesta löytyy monta eri mielipidettä ja "joku" joskus otti nokkaansakin kun sanoin että vaihtelet turhaan noita suodatin patruunoita.
Suodattimelle ei tarvitse tehdä mitään jos vesi virtaa hyvin.

Aktiivihiili patruunaa et normaalisti tarvitse. Sillä suodatellaan pois lääkejäämiä yms. Käytä hakua "aktiivihiili". Mutta tällaisessa tapauksessa kun on samennus päällä se voi auttaa poistamaan samennusbakteereja.
MUTTA suodattimien patruunoissa voi olla juuri tuo bakteerikanta joka ylläpitää samennusta. On tilanteita joissa aktiivihiili on jopa haitaksi jos sitä pidetään liian kauan käytössä.

Eli minulla ei ole kokemusta juuri tuosta Juwelin suodattimesta eli jos jollakulla on tarkempaa tietoa siitä niin vois ohjeistaa tarkemmin. Lähinnä noiden sienien kestävyydestä.

Mistä kysyt apua kun jokin mättää...
Valitettavasti on kyllä niin että myyjien tehtävä on MYYDÄ tavaraa eikä vain palvella. Yksikään akvaarioliike ei voi vain antaa hyviä neuvoja vaan heidän on saatava rahaa jatkuvasti muuten homma ei pyöri. Eli kyllä myyjät suosittelee hyvin helposti vaihtamaan noita patruunoita.
Hyvä myyjä myisi sinulle varastoon pari kolme patruunaa ja sanoisi että vaihda sitten kun ne näyttää huonoilta.
No ne patruunat vanhenee siellä varastossakin melkein yhtä nopeasti kuin käytössä .. no ainakin melkein... no ei ne ainakaan varastoinnista parane.

Koita pärjäillä ja kysele lisää ohjeita jos tunnet tarvitsevasi niitä.
Ja ihan varmasti joku haukkuu minun neuvot ja ihan varmasti joku niistä pitää mutta itse tiedät tilanteen akvaariossasi ja sen mukaan joudut ohjeet itse suodattamaan. Jos olet epävarma pyydä joku lähistön harrastaja käymään tsekkaamassa tilanteen. Paikan päällä näkee tilanteen aina parhaiten.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Koitampa minäkin tähän jotakin kehitellä... :roll:

Joskos altaassa olisi jostakin syystä nyt bakteerisamennus, juuri niinkuin tuossa aiemmin vähän uumoiltiin. Eli joskos on tullut välillä vähän "liian puhdasta" :mrgreen: .

Nyt siellä saattaa vedenkierrossa kiertää miljuunia nanokokoisia hituleita jotka eivät vain jää suodattimeesi, koska siellä ei kenties ole siihen sopivaa, tarpeeksi tiheää vanua.

Itselläni on tuohon sopivaa vanua, jota voisit kokeilla, (siis lahjoitan sitä mielelläni, jos pääset Turtolan Citarista hakemaan).

Ja todellakin jos vesi virtaa hyvin, kalat voivat hyvin, vesiarvot hyvät, niin älä tee 7-8 päivään akvassa yhtään mitään muuta kuin vaihdat yhteen lokerikkoon parin pv:n välein tuon tiheän vanun.

Itselläni oli joskus tämän kaltaista onkelmaa tuon kasvialtaani kanssa kun intouduin pitämään sitä vähän liian puhtaana [;)] .

Hihkase yv:llä jos laitan vanua tulemaan.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Mitäs akvaariolle kuuluu ja mitä olet sille tehnyt?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”