Tapajos Red Head

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Minttulikka
Starting Member
Starting Member

Tapajos Red Head

Viesti Kirjoittaja Minttulikka »

Ah - nyt meillä on niitä..punapäitä, 4 kpl näin aluksi, ja voi miten upeita otuksia ovat. Aluksi jänskätin, tulevatko toimeen kardinaalitetrojeni kanssa vai menevätkö pikkusintit tonkijoiden ruoaksi, mutta eheei, jättävät ne täysin rauhaan. Toisilleen ne vain isottelevat ruoka-aikana.

Oli hauska seurata meidän akvaarion (reilu 500 l) "Kuningattaren" (perhoskirjarityttö) käyttäytymistä, kun tonkijat tulivat uuteen kotiin. Perhonen oli niiiiiin naista ja lyöttäytyi täysin tonkijoiden messiin, kunnes tajusi, ettei näitä tonkijoita sen diivailu kiinnosta. Ilahduttavinta oli se, että tämä kuningatar jätti vanhan ja raihnaisen urosperhosen rauhaan, mitä oli kiusannut jo aika pitkään.

Mutta oli mulla kysymyskin - kertokaa KAIKKI mitä tiedätte näistä punapäätonkijoista :) Netistä olen aika vähän löytänyt tietoa, mutta ajattelin että täällä on varmasti asiantuntijoita lajista :)

Etukäteiskiitokset :D
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Meillä on Tapajos Orange Headeja. Liippaa niin likeltä, että rohkenin vastata... [;)]

Viisikko (1 u + 4 n) huseeraa samassa altaassa ottojen ja hohtomillisten kanssa ilman ongelman ongelmaa. Altaassa on myös pari leväbarbia, pari partista sekä pari juovaokamonnia. Tonkijoilla on kutu aika-ajoin, ja pisimmälle päästiin viime kerralla, kun poikaset olivat jo emonsa hoidossa ja uivat ensimmäisiä kertoja uskaliaasti vähän liian kauas emosta...

Todella hurmaavia nämä tonkijat. Ainoat kahnaukset on tonkijoidenvälisiä, muut lajit saavat olla täysin omassa rauhassaan. Rohkeita, seurallisia, ahneita ja lähes aina nälkäisiä. :mrgreen:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Minttulikka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minttulikka »

Mistä erottaa muuten uroksen ja naaraan? Mulla ei mitään hajua....
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Muistaakseni pojalla on yläevä pidempi ja terävämpi kuin tytöillä.
Mulla noita uiskentelee tuolla muutama . Mutta aika vähän niistä tietoa on löytynyt .
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Meillä orange head pojalla on tosiaan selkäevä hieman pidentynyt takaosastaan (pari ruotoa muodostaa noin 5mm pitkän "liehukkeen") ja kokoa on vähän enemmän kuin akoilla. Juuri muuta merkittävää eroa ei ole.

Ja itseasiassa näistä kaikista neljästä muusta en ole 100% varma, että olisivat akkoja. Kolme näistä ainakin on, sillä tällä yhdellä varmalla koiraalla on ollut kutu samanaikaisesti kolmen naaraan kanssa. Neljännestä en mene vannomaan, sillä parven arvojärjestyksessä alempiarvoinen koiras saattaa ulkoiselta olemukseltaan jäädä enemmän naaraan näköiseksi. Sukunystyjä olen tässä nyt tähystellyt (kumma kyllä kaikilla sukunysty on näkösällä koko ajan), ja tämä nimenomainen "neljäs akka" on minun silmääni vähän rajatapaus... Joko sillä on normaalia muhkeammat koiraan värkit tai normaalia soukemmat naaraan värkit... :roll:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”