Elohopeapurkauslampuista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Elohopeapurkauslampuista

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Eipä ole näin perjantai-iltana muutakaan tekemistä... No keksin aikani kuluksi hassuja kysymyksiä [;)] .
Eli altaani mukana tuli kolme hopeanväristä elohopeapurkauslamppua, joista en luonnollisesti tiedä mitään muuta, kuin että miten ne syttyvät ja sammuvat...
Ensimmäinen kysymykseni kuuluu: Voinko maalata metalliosat spraymaalilla? Kuupat kyllä lämpenevät melkoisesti, kestääkö mikään maali tuossa pinnassa? Ei muuten, mutta nyt tuo hopea ei oikein istu sisustukseen...
Onko olemassa eri sävyisiä elohopeapurkaushehkuja? Nämä nykyiset kun saavat kaiken näyttämään enemmän tai vähemmän keltaiselta, ja mun altaassa on oikeasti kasveja, joiden kuuluisi olla joko vihreitä tai punertavia...
Kunka korkealla akvaarion yläreunasta nuo pitäisi roikkua? Mulla jää väliä kansilaseihin n. 20cm, onko liian alhaalla?
Miten paljon valotehoa varastavat kansilasit?
Hyvää illan jatkoa vaan kaikille!
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

Löytyy kuumankestäviä sray-maaleja ainakin autopuolelta. Ei muuten kokemusta.

Sävyjä löytyy jonkin verran, mutta taitavat kaikki olla vähintään jonkin verran keltaisia, mutta eroa kuitenkin on.

Korkeutesi ihan käypä, jos noin levittää valon sopivasti akvaarioon. Tarvittaessa voi hivenen laskeakin ja toki nostaakin (riippuu myös veden korkeudesta).

Jostain olen lukenut, että kansilasit veisivät noin 10% valotehosta ja likaisina jopa 30% (tai ainahan ne voi oikein kunnolla likastaa).
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Joo, no kai noita minun käyttämiä spraymaaleja käytetään autoissakin, pitääkin kaivaa se purkki esiin ja vilkaista mitä siinä sanotaan...
Ei kai se sitten muuten selviä kuin kokeilemalla, jos ei siinä sanota lämmönkestosta mitään...
Auttaisivatkohan siniset kuuvalot tuon sävyn korjaamiseen?
Kansilasit pyrin pitämään puhtaina, tosin niihin jostain kumman syystä kertyy kalkkiläiskiä, joita ei ole ihan helpo saada pois...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sitruunamehulla lähtee helposti ne kalkkijäämät. Ihan se pienessä muovipullossa oleva mehu leivontaosastolta käy hyvin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
esav
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esav »

Helinä79 kirjoitti:Joo, no kai noita minun käyttämiä spraymaaleja käytetään autoissakin, pitääkin kaivaa se purkki esiin ja vilkaista mitä siinä sanotaan...
Ei kai se sitten muuten selviä kuin kokeilemalla, jos ei siinä sanota lämmönkestosta mitään...
Kuumankestäviä spray maaleja on erikseen, ja niissä se kyllä mainitaankin. En lähtisi auton kylkimaalia tuollaiseen lampuun suihkuttelemaan.

Jossain sanotaan noita kuumankestäviä maaleja "kaminamaaleiksi", yksi merkki on ainakin Horna jota itse käytin maalatessani saunan kiukaan savuhormin läpivientiä - se ainakin kestää kuumaa, ja paljon :)
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Re: Elohopeapurkauslampuista

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Helinä79 kirjoitti:Ensimmäinen kysymykseni kuuluu: Voinko maalata metalliosat spraymaalilla? Kuupat kyllä lämpenevät melkoisesti, kestääkö mikään maali tuossa pinnassa? Ei muuten, mutta nyt tuo hopea ei oikein istu sisustukseen...
Onko olemassa eri sävyisiä elohopeapurkaushehkuja? Nämä nykyiset kun saavat kaiken näyttämään enemmän tai vähemmän keltaiselta, ja mun altaassa on oikeasti kasveja, joiden kuuluisi olla joko vihreitä tai punertavia...
Kunka korkealla akvaarion yläreunasta nuo pitäisi roikkua? Mulla jää väliä kansilaseihin n. 20cm, onko liian alhaalla?
Miten paljon valotehoa varastavat kansilasit?
Normaalit spray maalit kestävät kyllä tuossa valaisimessa. Ei se lämpene lähellekkään niin paljon, että tarvittaisiin erityisiä kuuman kestäviä maaleja.
Parempisävyinen polttimo on esimerkiksi Osram HQL 80W E27 RWL1. Polttimoa löytyy myös 125 wattisena. Saa sähköliikkeistä tilaamalla, eikä ole kallis.

20 senttiä on ihan riittävä korkeus. Kansilasit vievät paljon valotehoa, varsinkin kun ovat likaiset. Paras ratkaisu olisi, kun ottaisit ne pois altaan päältä.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Kiitoksia kaikista vastauksista! Kansilasit on toistaiseksi melkein pakolliset, täällä kun asuu melkein 3v termiitti, joka voisi vaikka sukellella tuossa altaassa. Sitä paitsi tuoltahan haihtuu ihan sikana vettä jo noista kansilasien raoista ja asustelen vuokrakämpässä, jota ei ole varustettu erityisen hyvällä ilmanvaihdolla...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”