Ei nyt ihan niinkään. Erona on lähinnä se että ilmakupla on veden sekaan joutunutta ilmaa ja vedenvaihdon jälkeiset kuplat on vedestä erottuvia kaasuja (ilmaa). Ongelmana noitten vedenvaihdon jälkeisten kuplien kanssa on niiden muodostuminen esim. kalojen kiduksiin. Pahimmassa tapauksessa kala tukehtuu kun se ei saa vettä kiduksiinsa. Myös ihoa suojaava limakerros saattaa osittain irrota kuplien mukana.Jorg kirjoitti:Nyt pitää erottaa kaksi kuplaa toisistaan, nimittäin ilmakupla ja typpikupla.
Ulkosuodattimen hyvä asennus?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Miten muuten, kun noista suihkuputkista on täällä paljon tekstiä, mutta toisinaan ne on ristiriidassa keskenään. Eli mikä luo kovimman virtauksen? Pelkkä ulkosuodattimen ulostulon suuntaaminen ilman suihkuputkea? N. 15cm suihkuputki vai peräti 30cm suihkuputki?
Miten suihkuputki olisi akvassa "parhaiten"? Takalasissa puhaltamassa kohti etulasia vai päätylasissa puhaltamassa kohti toista päätyä? Tetran opetusvideo (ja käyttöohje) kannattaa tuota takalasia, mutta sehän ei luo akvaan silloin ollenkaan virtausta, vai?
Ahdistaako lyhyt suihkuputki suodattimen läpivirtausta? Tämä tuli mieleen, koska suihkuputken reikien läpi ei mahdu edes kovalla paineella kuin tietty määrä vettä ja jos käytössä on pidempi suihkuputki niin silloinhan ainakin teoriassa voi läpivirtaus olla parempi, koska reikiä on enemmän ja suihkuputken vastapaine alhaisempi.
Siinäpä ehkä hieman epäselviä kysymyksiä, mutta kun ei ole vielä nuo ulkosuodattimet vajaan kuukauden käytön jälkeen kovin tuttuja
.
Miten suihkuputki olisi akvassa "parhaiten"? Takalasissa puhaltamassa kohti etulasia vai päätylasissa puhaltamassa kohti toista päätyä? Tetran opetusvideo (ja käyttöohje) kannattaa tuota takalasia, mutta sehän ei luo akvaan silloin ollenkaan virtausta, vai?
Ahdistaako lyhyt suihkuputki suodattimen läpivirtausta? Tämä tuli mieleen, koska suihkuputken reikien läpi ei mahdu edes kovalla paineella kuin tietty määrä vettä ja jos käytössä on pidempi suihkuputki niin silloinhan ainakin teoriassa voi läpivirtaus olla parempi, koska reikiä on enemmän ja suihkuputken vastapaine alhaisempi.
Siinäpä ehkä hieman epäselviä kysymyksiä, mutta kun ei ole vielä nuo ulkosuodattimet vajaan kuukauden käytön jälkeen kovin tuttuja

-
- Katalysaattori
Faktat jätän muille mutta omilla silmillä todettu seuraavaa (ei mitattu):
- Pelkkä letku altaaseen --> eniten litroja per tunti ja pienin virtaus altaaseen.
- Lyhyt suihkuputki --> tuntuu hiukan kuristavan virtaamaa mutta tekee suurimman kosken pintaan. Hyvä pitemmässä altaassa/akvaarion päädyssä.
- Pitkä suihkuputki --> ehkä kokonaisuudessaan päästää enemmän vettä tunnissa lävitseen kuin lyhyt putki mutta ei liikuta pintaa yhtä pitkälle kuin lyhyt putki. Kätevä pistää akvaarion takaseinustalle.
- Pelkkä letku altaaseen --> eniten litroja per tunti ja pienin virtaus altaaseen.
- Lyhyt suihkuputki --> tuntuu hiukan kuristavan virtaamaa mutta tekee suurimman kosken pintaan. Hyvä pitemmässä altaassa/akvaarion päädyssä.
- Pitkä suihkuputki --> ehkä kokonaisuudessaan päästää enemmän vettä tunnissa lävitseen kuin lyhyt putki mutta ei liikuta pintaa yhtä pitkälle kuin lyhyt putki. Kätevä pistää akvaarion takaseinustalle.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kyllä sitä virtausta aina tulee, ellei nyt mitään koskea halua: jos vettä lähtee jostain kohtaa akvaariosta pois ja jostain kohtaa sitä tulee takaisin, niin vesi liikkuu. Pitkänomaisessa akvaariossa näiden tulo/meno-pisteiden kannattaa tietysti olla mahdollisimman kaukana toisistaan.SepiMies kirjoitti: Miten suihkuputki olisi akvassa "parhaiten"? Takalasissa puhaltamassa kohti etulasia vai päätylasissa puhaltamassa kohti toista päätyä? Tetran opetusvideo (ja käyttöohje) kannattaa tuota takalasia, mutta sehän ei luo akvaan silloin ollenkaan virtausta, vai?
Itse olen käyttänyt suihkuputkien suuntausta (puhun siis niistä putkista, joissa on rivi reikiä) lähinnä lämpötilan ja veden hapetuksen säätöön. Joskus kesäkuumalla olen laittanut putket (tai ne reiät niissä) suihkuttamaan veden pitkässä kaaressa, jolloin vesi ainakin teoriassa hieman jäähtyy ja hapettuu paremmin. Yleensä pidän reiät suunnattuna suoraan alaspäin hieman vedenpinnan yläpuolella tai sitten lasia kohti (siis lähintä lasia).
Hapetuksen kannalta on tärkeää saada veden pinta liikkeeseen, johon olen käyttänyt sisäsuodattimia. Muilla niiden tärkein funktio tuntuu olevan roskien kerääminen, minulla taas tämä.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Mul on 1,8m pitkässä altaassa 3 ulkosuodatinta ja yksi sisäsuodatin. Kaikki ulostulot takalasin yläkantis puhaltamas etulasia kohti, ja imut takalasin pohjantuntumassa. Kaikki suodattimet on tasaisin välein eli ei jää tyhjää kohtaa vaan koko 1,8m matkalla vesi "pyörii" tasaisesti. Olen miettinyt jokiakvaariota jossa ulkosuodattimien suihkuputket olis toisessa päädyssä (pohja, keskellä ja pinnantuntumassa) ja kaikki imut taas toisessa päässä mut siitä tulee kyl semmoinen letkuviidakko, niin olen ihan tyytyväinen nykyiseen systeemiin vaikkei ole kunnollista virtausta, vesi vain pyörii..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Ni, siis kumpi tuo paremman virtauksen, molemmat putket samassa vaiko eri päädyissä? Tuolla aiemmin sanottiin, että samassa, lehtiju2 oli sitä mieltä, että imuputki ja tuloputki eri päädyissä on parempi?
Nyt mulla on kummassakin akvassa imuputki toisessa ja suihkuputki toisessa päässä, lisäksi imuputki-päädyssä on vielä sisäsuodatin pintavettä liikuttamassa mun käsityskyvyn mukaan samaan suuntaan kuin ulkosuodatin kierrättää?
Nyt mulla on kummassakin akvassa imuputki toisessa ja suihkuputki toisessa päässä, lisäksi imuputki-päädyssä on vielä sisäsuodatin pintavettä liikuttamassa mun käsityskyvyn mukaan samaan suuntaan kuin ulkosuodatin kierrättää?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Tarkoitatko sinä nyt "paremmalla virtauksella" sitä, että vesi kulkee suodattimien läpi mahdollisimman nopeasti vai sitä, että vesi "pyörii" eli sekoittuu akvaariossa mahdollisimman tehokkaasti eli sinne ei jää "kuolleita" kohtia? Kyllä tuo sinun konstruktiosi molemmilta kanteilta ihan tehokkaalta kuulostaa. Miten isoja akvaariosi ovat?bj kirjoitti:Ni, siis kumpi tuo paremman virtauksen, molemmat putket samassa vaiko eri päädyissä? Tuolla aiemmin sanottiin, että samassa, lehtiju2 oli sitä mieltä, että imuputki ja tuloputki eri päädyissä on parempi?
-
- Advanced Member
Paremman "laatuista" virtausta, eli veden kiertoa koko akvaan tarkoitan, mitään koskia ei ole tarkoitus tehdä. Toiseen akvaan tarkoitus on virtauksen olla heikkokin, mutta suodatuksen onnistumisen takia sen pitäisi olla justiin "laadukas".
No nyt vasta mä hokasin, et on kait tuon pakko olla ihan toimiva systeemi, kun suihkuputket on vielä veden tarkoitettuun kiertosuuntaan, eli kummassakin päätylasia kohti ja siitä alas?
Akvat on kooltaan 364 ja 240 litraiset.
No nyt vasta mä hokasin, et on kait tuon pakko olla ihan toimiva systeemi, kun suihkuputket on vielä veden tarkoitettuun kiertosuuntaan, eli kummassakin päätylasia kohti ja siitä alas?
Akvat on kooltaan 364 ja 240 litraiset.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
No hyvä, sitähän minäkin.. nuo jutut, et molempien putkien pitää olla samassa päädyssä vain hämäsi hiukan. Annan noiden olla noin siis jatkossakin.