Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Haku ei tällä hetkellä jostain syystä itselläni pelitä, joten enpä voinut sitä mahdollisena apuna käyttää...
Missäs Turun alueen akvaarioliikkeistä mahtaisi olla monipuolisin kasvi- ja kalavalikoima? Ja niin että kasvitkin olisivat hyväkuntoisia eikä jo valmiiksi pystyyn kuolleita... Ja mahtaakohan jostain löytyä myös hiukan isompia juurakoita/ kantoja tms? Pieniä on monessakin, mutta isompaa kaipaisin eikä metsissä ja rannoilla eikä edes meren pohjasta ole sopivaa löytynyt
Kaloista kiinnostaisivat nyt ensisijaisesti pienet/ pienehköt plekot sekä erilaiset monnit, mm. sampimonnit.
Monipuolisimmasta en tiedä, mutta Uudessa Akvaariossa ainakin hyvin kaloja ja erilaisia kantoja (moorapuu, mopani, mangrove). Kasvejakin löytyy, kunhan jaksaa odottaa keskiviikkoon / torstaihin. Plekoista / monneista löytyy näitä. Puutorin Akvaariossa löytyy välillä erikoisuuksia, jotka saattavat kiinnostaa, itse en kuitenkaan tue kys. liikettä millään tavalla. Akvaariopisteessä on muistaakseni suht pieni akvaario-osasto, jolta ei välttämättä löydy hakemiasi plekoja / kasveja / kantoja. Mitähän muita akvaarioliikkeita Turussa nyt olikaan.. No tuossa nyt oli kolme, toivottavasti auttaa.
Suikkilassa on Zoojatar jossa ainakin on isoja juurakoita, ei tietenkään halvalla. Puutorin akvaariosta kannattaa tällä hetkellä noita monneja metsästää, siellä on paras valikoima.
Myykö Turun seudulla malawiahvenia muut liikkeet kuin Uusi Akvaario? Puutorilla oli yksi allas, paljon eri kaloja ja teksti altaan kyljessä "malawiahven"
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Akvaariopisteessä on uuden omistajan myötä altaat parantuneet, erikoisempia kasvejakin löytyy; kääpiökieltä, ruohovesihernettä, erilaisia kirjavia vesimiekkoja...
Kaloista ihania mm. vaal. keltaisia miljoonakaloja, erikoisia haalean oransseja platyjä, rubiini,- rihma-ja kirjobarbeja..
Pieniä Punatimanttiahvenia löytyi euron kpl hintaan.
Hyvin palveluhenkistä palvelua sieltä saapi .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-Uusi akvaario on vain akvaariotarvikkeita myyvä liike. Laaja valikoima kaloja ja tarvikkeita. Asiantunteva myyjä.
-Akvaariopisteessä myynnissä kalastoa aika paljon. Oikein hyvä kasvivalikoima. Mukavat myyjät.
Molempia voisin suositella!
Puutorin akvaariosta olen kuullut "huhujuttuja" joten olen vältellyt paikkaa, vaikkei omakohtaisia kokemuksia olekkaan.
Karvakorvissa suppea kala ja kasvivalikoima. Palvelu ok.
Myllyn Faunattaressa karvakorvia hieman enemmän kaloja ja kasveja. Joillakin myyjillä asiantuntemus kalojen suhteen hakusessa..
Myykö Turun seudulla malawiahvenia muut liikkeet kuin Uusi Akvaario? Puutorilla oli yksi allas, paljon eri kaloja ja teksti altaan kyljessä "malawiahven"
Uudesta Akvaariosta löytyy malaweja, ja varmaankin tilaamalla valikoimaa on enemmän. Naantalin Rockwell'sista saat varmasti tilattua kaikkea, mitä Akvaariolaakson sivuilta löydät - kaloja, kasveja, ruokaa - mutta Akvaariolaaksolla ei näy malaweja...
Myllyn Faunattaressa ei ole malaweja eikä juuri muitakaan erikoisuuksia, ja siinä putiikissa tulee käytyä vain pakon edestä. Se on enemmän sellainen "karkkikioski", johon mennään osoittamaan sormella ja sanomaan "Mä ottaisin ton." Asiantuntemusta ei järin paljon ole tarjolla ainakaan kaikkien myyjien osalta. On siellä ainakin yksi vähän enemmän akvaarioihminen...
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Turussa ei enää vuosiin ole ollut kuin kaksi luotettavaa akvaariokauppaa: uusi akvaario ja akvaariopiste. Varsinkin akvaariopiste on nyt uusien omistajien myötä petrannut toimintaansa roimasti.
Muut paikalliset kannattaa unohtaa. Zoojatarkin on ihan ok mesta muuten, mutta henkilökohtaisesti en haluaisi sitä tukea sen "markkinapaikkamaisen" toiminnan takia. Puutorista en viitsi mitään edes sanoa...
Mulle on tullut aika vakipaikaksi Uusi Akvaario. Valikoimaa kaloissa on ja asiantunteva myyjä ja siistit tilat.
Parkkitilat ihanteelliset, liikkeen edessä vinoparkit kiekko-ajoituksella. Täällä poikkean usein, sattuu silleen mulla vielä, että kuljen päivittäin ihan ohi...
Akvaariopisteessä en juurikaan käy kun likellä ei ole oikein parkkipaikkoja. Laiskana ei viitsi kävellä. Kävin joskus kaauan sitten, kun liike sijaitsi vielä Hämeenkadulla, nythän omistaja on vaihtunut ja pitäisi varmaan mennä katsomaan, mitä uutta löytyy.
Puutorilta löytyy joskus vähän harvinaisempiakin lajeja. Tykkään akvapakettien kaapistoista. Oon suosinut niitä. Täälläkin parkkipaikat on hienoinen ongelma, lähiruudut on hintavia silleen, että eurolla ei saa kuin muutaman kymmenen minuutin ajan. Muutoin kävisin varmaan useammin. Vanha akvaarioliike, jossa asioin jo 80 ja 90 luvun vaihteessa, ei mulla ole huonoja kokemuksia paikasta, vaikka se joidenkin mielestä onkin sitä.
Zoojatar on mun mielestä hyvä paikka, jos taloudessa on muitakin eläimiä, niin kuin esim. meillä on koiria. Kasveja ja kalojakin löytyy mun mielestä ihan kivasti. Ja täällähän parkkialuetta on...
Kaarinassakin on akvaarioliike, olikos sen nimeltään nyt Kaarinan Lemmikki. Ihan ok kauppa sekin. Myyntialtaita vain on aika vähän, enkä edes ole niinkään tutustunut kalavalikoimiin.
Uusi Akvaario on minunkin suosikki Lisäksi tuo Kaarinan lemmikki on aika vakinainen vierailukohde kun on lähellä ja sinne on helppo mennä. Altaita ei ole paljon mutta ihan kivasti löytyy peruskaloja, joskus jotain harvinaisempaakin ja hinnat on kohdillaan. Kalat ja altaat on hyvin hoidetun näköisiä, ja työntekijöillä on tietoa ja halua auttaa
Lisäksi on pakko mainita Salossa oleva petpoint, ehdottomasti siistimmät altaat mitä olen täällä päin nähnyt missään, löytyy välillä harvinaisempaakin kalaa, ja tietämystäkin tuntuu löytyvän Ei ehkä halvimmasta päästä, mutta on kiva nähdä liike jossa kalat on täysissä väreissään.
Akvaariopiste on ehdottomasti minun suosikkini, sieltä olen aina lähtenyt hyvillä mielin ja uskaltanut laittaa täysin terveet kalat suoraan omieni sekaan ilman mitään komplikaatioita ja hyvän palvelun myötä myös lähtenyt liikkestä hymyilleen.
Puutorin akvaarion kalapuolta en suosittele, kalat ovat usein sairaita jo myyntialtaissa eikä tilanne kotopuolessa juuri parane. Tarvike- ja ruokapuolta kuitenkin sieltä hyödynnän aktiivisesti, mm.pakasteötökkävalikoima on laaja. Kannattaa kysyä myös paikan "bonuskorttia".
AnniM kirjoitti:Lisäksi on pakko mainita Salossa oleva petpoint, ehdottomasti siistimmät altaat mitä olen täällä päin nähnyt missään, löytyy välillä harvinaisempaakin kalaa, ja tietämystäkin tuntuu löytyvän Ei ehkä halvimmasta päästä, mutta on kiva nähdä liike jossa kalat on täysissä väreissään.
Kyllä, tätä liikettä pitää ehdottomasti painottaa ja suosittelen Turkulaisille tutustumaan jos siellä päin liikutte. Hinnat ovat hieman korkeat, mutta ymmärtää sen kyllä kun katsoo liikkeen kokoa (kahdessa kerroksessa) ja kuitenkin aivan kaupungin keskustassa isojen kauppakeskusten vieressä (= parkkipaikkoja riittää laiskoille). Lisäksi henkilökunta on äärettömän mukavaa ja tykkäävät jutustella "eläinkauppaturistienkin" kanssa. Lisäksi liike ei ole eläinten osalta rajattu pelkästään kaloihin vaan tietämystä ja tarvikkeita löytyy vähän joka lähtöön.
Uusi Akvaario Turussa paras. Asiantunteva myyjä, terveitä kaloja ja tosiaan erikoisempiakin lajeja löytyy. Entisenä tre:laisena silti ikävä Viherkalaan.
Viimeksi kun kävin Akvaariopisteessä myyjä myi sumeilematta lehtikaloja naiselle, joka sanoi että altaassa on jo valmiiksi neontetroja : / Aiemmin olen mielläni asioinut tuossa liikkeessä, koska sinne on minulle helpoin mennä ja myyjä on mukava, mutta tuon jälkeen on vähän ollut niin ja näin haluanko mennä sinne... Lisäksi apulaiset liikkeessä hieman kiristävät hermoja. On hyvä, että tullaan reippaasti kysymään tarviiko asiakas apua (vaikka haluaisi hetken rauhassa katsella, asiakas kyllä tulee heti kysymään jos asialla on kiire), mutta jos olen sitten jotain päättänyt kysyä (akvaarioista) huomaan, että tiedän itsekin paremmin. Ja itsestäni tuntuu, etten tiedä yhtään mitään. Mieluummin asioin myyjän kanssa, hän aina auttaa parhaansa mukaan. Kalat ja kasvit ovat olleet hyväkuntoisia ja altaat ovat siistit. Kiekot ovat saaneet erityishuomiota.
Puutorille menen vain jos täytyy kuluttaa aikaa odotellessa jotakuta kaupungilla. Mitään en aio koskaan ostaa.
Akvaariopisteen kauppias myi minulle syksyllä tiikerinuoliaisia. Seuraavana päivänä huomasin että yksi oli kuollut ja toinen tosi huonossa kunnossa. Sain sen pelastettua Junglen ParasiteClearilla, vaivoin. (nyt se voi tosi hyvin,ihme!)
Menin sitten käymään ja kerroin että niillä oli loisia ja yksi kolmesta kuoli ja toinen oli henkihieverissä. Kauppias kohautti olkaansa ja sanoi että on kova kiirus...
Se siitä. Olis voinut jollain lailla hyvittää, edes pahoitella. Jäi sellainen olo että vain raha kiinnosti.
Uusi Akvaario toimii mielestäni kaikella tavalla asiallisesti, siellä paras tieto ja asiakaspalvelu, Turussa.
Akvaariopisteen kauppias on vasta aloittanut, on kovasti innoissaan perehtymään kaloihin. Mun mielestä hälle voisi antaa aikaa siihen, ennen kuin tuomitaan.
Samaa mieltä, että uusi Akvaario on hyvä paikka, mutta oon mä sieltäkin saanut yhden sairaan kalan, oli kyllä heti tullessaan jo sairas evät supussa koko ajan uiskenteli, oli sillä valkeaakin evien juuressa, siitä lähti pilkkutauti altaaseen. Mutta sitähän se muutto helposti teettää herkille lajeille. En kyllä tuomitse kauppiasta tuosta.
Noita sattuu varmasti kaikissa kaupoissa. Tauti puhkeaa vasta, kun kalat stressaantuu siirrossa. Vaikeaa noita on nähdä ennakkoon.
bj kirjoitti:Akvaariopisteen kauppias on vasta aloittanut, on kovasti innoissaan perehtymään kaloihin. Mun mielestä hälle voisi antaa aikaa siihen, ennen kuin tuomitaan.
Mutta kyllä vastuullisen akvaariokauppiaan pitäisi jotenkin noteerata se, että on myynyt (tahattomasti tai tiedostaen) asiakkaalle sairaita kaloja (etenkin loisten ja tarttuvien sairauksien tapauksissa). Tälläisessä tapauksessa myyjän olisi kuulunut pahoitella ja mahdollisesti tarjota (ehkä jopa ilmaiseksi) mahdollista ratkaisua/hoitoa ongelmaan ja hoitaa jäljellä olevat myytävät kalat kuntoon ennen myymistä. Ei sillä mielestäni ole mitään väliä, kuinka kauan alalla on toiminut. Myyjä tuskin on aloittelija akvaarioharrastuksen parissa (ainakin hän puhui akvaarioharrastuksestaan "silloin joskus nuorena"), joten hän on kyllä varmaan tiennyt, ettei lehtikaloja voi laittaa samaan altaaseen niin pienien kalojen kanssa kuin neontetra. Hieman tosiaan bisneksen katkua ilmassa.
Asiasta kukkapurkkiin... Mistälähtien neontetroja ja lehtikaloja ei ole voinut pitää samassa akvaariossa? Ja jos tosiaan näin on, niin minkä ihmeen takia?
Ymmärrän toki, jos täysikasvuisten lehtikalojen joukkoon kippaa pari senttisiä neoneja, niin lyhytikäisiksi jäävät. Mutta yksiselitteisesti tämä ei ole mielestäni riittävä selitys.
Akvaariopisteessä käyn itse säännöllisesti, omistaja on mukava, juttelee ja ottaa asioista selvää innokkaasti. Siinä viimeisessä Ruotsin-tilauksessa ainakin tuli valmiiksi sairaita kaloja, mutta olivat omassa altaassaan ja lääkittiin kyllä taudin ilmettyä. Ilmeisesti matka rasittaa kaloja kovasti, kun herkemmistä oli kupsahtanut pussiin jo matkan aikana osa. Neonrihmoilla oli kaikilla vesipöhö, ne sairastuivat vasta kuukauden sisällä liikkeeseen tulosta eli normaalikaranteenikaan ei olisi tässä tapauksessa auttanut. Neuvoja saa kauppiaalle kuulemma antaa, hän vasta aloittelee. Hän on kuulemma harrastanut akvaarioita joskus kouluikäisenä, joten siitä tuskin paljon apua kauppiaalle on, jos on omistanut yhden 150-litraisen joskus 80-luvulla - kun muistaa, miten niitä silloin hoidettiin, varsinkin vähemmän harrastuneissa kodeissa.
Neontetroja ja lehtikaloja on tavisaltaissa ollut maailman tapista asti, eikä se yksiselitteisesti ole pannut neoneita lehtien ruokalistalle. Riippunee kumpienkin koosta.
Uudessa Akvaariossa en käy mielelläni, koska koetin aloittaa akvaarioharrastustani sieltä käsin ja koin myyjän asenteen kovin vähätteleväksi ja alentuvaksi. Kyllä minulle saa esittää eriäviä mielipiteitä, mutta mielellään ei siitä lähtökohdasta, etten tiedä mitään enkä saa selvillekään - vaikka menin paikkaan selvän suunnitelman ja täsmentävien kysymysten kera. Tällä palstalla sitten lopulta selvisi, etten niin väärässä ollutkaan ollut.
Puutorilla asioin lähinnä ruokaostoksilla, mutta on sieltä tarttunut seeprakalojakin mukaan tarjouksen ansiosta. Kaikki ovat vielä hengissä. Kasveja en sieltä osta, koska niissä ei ole nimilappuja eikä tietoja näkyvillä, pitäisi onkia ensin altaasta ylös itse.
Zoojatarissa en ole akvaario-ostoksilla käynyt kuin kerran välimatkan ja autottomuuden takia, mutta sillä kertaa siellä oli hyvin niukat valikoimat ja huonolta näyttävät altaat. Muistelisin, että aiemmin ovat herättäneet kateutta ja ihailua, joten ehkä syynä saattoi olla joulunjälkeinen tyhjyys odottamassa seuraavaa tilauserää.
Myllyn Faunattaressa kävin viime viikolla ja siellä oli minulle vieraampia lajeja, mutta ei jäänyt ostohalua, kuten liikkeissä yleensä käy. Ehkä minua eniten siellä vaivasi altaiden asettelu niin, että olisi pitänyt kontata lattialla katsomassa niiden asukkaita ja nimiä niille. Kohderyhmänä selvästi päiväkoti-ikäiset ja koululaiset, mikä ei lemmikkiliikkeessä välttämättä ole aina paras idea.
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
Akvaariopisteen myyjä on mukava, ja kuten täällä jo sanottu niin hän on aina innokas ottamaan selvää ja auttamaan, mikä on harvinaista ja hienoa. Kun tulen sinne etsien vaikka uutta suodatinta, mutta en ole päättänyt merkistä, niin hän on valmis ottamaan jokaisen suodattimen laatikostaan jotta sitä saa kunnolla katsoa ja kertoo siitä jopa omakohtaiset kokemukset ja mielipiteet jos niitä on. Saan jotenkin sellaisen tunteen (vaikka täällä on aikaisemmin mainittu että siellä oltaisiin rahan perään) että hän ei ainakaan tietoisesti myy täysin kelvotonta tavaraa kenellekään.
Applemiinan kokemus on tietysti huono, siinä olisi kyllä ollut paljon parantamisen varaa myyjän asenteessa.
Uusi Akvaario on toinen suosikki. Siellä on yleisesti ottaen Turun siisteimmät tilat ja altaat, minun mielestäni. Henkilökunta on myös auttavaista ja tietoa piisaa. Kala- ja kasvilajitelma on myös kohdallaan, sieltä löytyy aina jotakin kiintoisaa.
Puutorin akvaariossa on tietysti mukava käydä katsomassa koska valikoimaa piisaa sekä makean- että merivedenkalastossa sekä lisäksi karvakorvia ja matelijoita katsottavana, mutta muuten he taitavat pärjätä mainiosti ilman tukeani.
Myllyn Faunattaressa myyjät eivät taida olla akvaarioista kiinnostuneita, eivät ainakaan ne joitten kanssa olen puhunut, joten tietoa ei saa. Jotenkin sain mielikuvan kuin tässä jo aikaisemmin mainittu että on koululaisille suunnattua hommaa. Kasveja siellä ei muistaakseni ollut kovinkaan paljon.
Karvakorvat on ihan ok, mutta akvaario-osasto ei ole suuren suuri. Tietoa on kyllä löytynyt sen verran kuin olen tarvinnut, mutta eläväisten valikoima voisi olla suurempi.