Mielestäni asia ei ole ihan näin yksioikoinen. Tuontikalan ympäristöystävällisyyttä kritisoidaan usein, mutta vaikka toki sen kuljettaminen tänne pohjoiseen lentokoneella on kaikkea muuta kuin ympäristöystävällistä, täytyy huomioida mitalin toinenkin puoli.Helinä79 kirjoitti:Eikös tavoitteena ole muodostaa kustakin kalalajista kotimainen viljelty kanta, jolloin luonnosta pyydystettävien yksilöideen tarve vähenee? Samoin kuljetukset lyhenevät, jolloin myös säästetään tätä kallisarvoista luontoa...
Nimenomaan akvaariokalojen pyynti on yksi syy siihen että mm. Perussa on ymmärretty luonnon säilyttämisen tärkeys. Paikalliset kalanpyytäjät ovat henkensä uhalla estäneet sademetsien hakkuut alueilla joilla heidän elinkeinokseen pyydystämät kalalajit elävät. Nykyisin näitä kalastajia pidetään suurina sankareina vaikka itse tekohetkellä heitä kritisoitiinkin ankarasti.
Kuulinpa jopa vihiä rakenteilla olevasta järjestelmästä jonka tarkoituksena on tukea suojelualueiden perustamista ja valvottua kalanpyyntiä Perussa ja tätä kalaa on tarkoitus tuottaa markkinoille erityisen ympäristömerkin alla, jolloin myös kuluttajalla on mahdollisuus vaikuttaa valinnoillaan suoraan ympäristön- ja sademetsien suojeluun.
Samoin viljelyasioista puhuttaessa unohdetaan helposti se energia- ja vesimäärä mikä kuluu esim. kiekkopoikueen kasvattamiseen suureksi.