Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Nyt pääsiäisen aikana on pakko vihdoinkin rakennella hiilarisysteemit ainakin tuohon suurimpaan altaaseen, alkaa olla jonkinlainen leväongelma näköjään tulossa. Monimetallien polttimotkin pitäisi vaihtaa, mutta se menee kyllä ensi kuun puolelle, nyt ei rahat riitä ylimääräiseen.
Täytyy viritellä huomenna ruoka-automaatti altaaseen, joka minulla on työpöydän kulmalla. En viitsi koko pääsiäiseksi jättää fisuraukkoja ilman ruokaa, kun olen tiistainkin vielä vapaalla.
Täytyy viritellä huomenna ruoka-automaatti altaaseen, joka minulla on työpöydän kulmalla. En viitsi koko pääsiäiseksi jättää fisuraukkoja ilman ruokaa, kun olen tiistainkin vielä vapaalla.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Advanced Member
Sainpas vaihdettua muovisen faunaboksi-rapulan lasiseen versioon. Aika tyylikkään näköinen paketti mustine silikonisaumoineen ja kehyksineen mustalla hiekalla ja taustalla varustettuna. Toivottavasti tulisukaravut eivät ottaneet nokkiinsa muutosta. Yllättävän isotöinen operaatio, vaikka litroja ei ole kuin 20.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Advanced Member
Päivän askartelutuokio on ohi. Tulos: siisti loisteputkivalaisin 40 litraiseen taistolaan. Helppoa oli, yhdistin vain "paljaan" loisteputkivalaisimen vanhaan valokanteen ja viime silaus foliolla. Hintaakin tuli hurjat 20€...
Niin, ostin sitten akvaarion meidän pirpanalle. Hieman huvittuneita katseita sain kaupassa, kun selitin että pitäähän sitä puolivuotislahjaksi nyt akvaario saada. Akvaariota asuttaa komia "punainen" taistelukala, jolle pirpana antoi nimeksi Poo. ..Kun ei se osaa muuta vielä sanoa...

Niin, ostin sitten akvaarion meidän pirpanalle. Hieman huvittuneita katseita sain kaupassa, kun selitin että pitäähän sitä puolivuotislahjaksi nyt akvaario saada. Akvaariota asuttaa komia "punainen" taistelukala, jolle pirpana antoi nimeksi Poo. ..Kun ei se osaa muuta vielä sanoa...

Täällä ollaan palailemassa vanhan harrastuksen pariin
Varhaisteininä reilut 10 vuotta sitten omistin 98-litraisen altaan, jossa kansoitus oli varsin kirjavaa kultakaloista alkaen. Luovuin akvaariosta, kun "tärkeämmät" puuhat nousivat etusijalle iän ollessa viitisentoista. Silloin tällöin on käynyt mielessä, että mitäs jos hommaisi taas akvaarion, mutta aina se on sitten jäänyt. Kunnes noin kuukausi sitten se oli menoa, kun työpaikalle tuli vajaa 500-litrainen pytty. Pakkohan se oli sitten alkaa mahduttamaan allasta omaankin kotiin ja puhumaan miestä ympäri.
Ympäri puhuminen sujui yllättävän helposti - ainoat ehdot taisivat olla, että minä hoidan sen ja "kunhan siihen ei sitten tule mitään neontetroja", mitä se siippa sillä sitten mahtoikaan tarkoittaa. Tänään on siis laitettu tilaukseen 200-litrainen Kalax ja sen saapumista nyt sitten odottelen vähintään seuraavan kuukauden ajan. Ehkä tällä kertaa se akvaarion hoito ja kalaston suunnittelu sujuu paremmin kuin tuolloin aikoinaan, eikä tule mm. osteltua kaloja heräteostona.

Ympäri puhuminen sujui yllättävän helposti - ainoat ehdot taisivat olla, että minä hoidan sen ja "kunhan siihen ei sitten tule mitään neontetroja", mitä se siippa sillä sitten mahtoikaan tarkoittaa. Tänään on siis laitettu tilaukseen 200-litrainen Kalax ja sen saapumista nyt sitten odottelen vähintään seuraavan kuukauden ajan. Ehkä tällä kertaa se akvaarion hoito ja kalaston suunnittelu sujuu paremmin kuin tuolloin aikoinaan, eikä tule mm. osteltua kaloja heräteostona.
-
- Advanced Member
Oi vitsit.
Tuolla 98 litraisessa on sentin mittainen kuparimonnisen poikanen. Näin sivusilmällä jotain liikettä, luulin oudosti liikkuvaksi sukaravuksi ja katsoin lähempää. Eiku sehän on monninen! Selvinnyt tuolla muiden kalojen ja sukarapujen joukossa. Vähänkö tuo on söpö. Koko akvaristin uran aikana kolmas poikanen, joka on selvinnyt tuohon kokoluokkaa. Yksi kuparimonninen oli joskus vajaa 10 vuotta aikaisemmin, mutta se sitten katosi, korumonnisten kudusta selvisi omatoimisesti yksi aikuiseksi ja sitten tuo. Kaikki muut kuoriutuneet on aina vedetty naamariin. "Uivat" kalat ovat myös kuteneet, mutta niiden jälkikasvu syöty hyvin äkkiä.

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Tänään yritin saada kasaan jotain mielikuvaa siitä mitä tuonne HASin huutikseen loppuviimein olen viemässä. Reilu kolmisenkymmentä sinistä sukarapuja haavin pikkukaranteeniin odottelemaan. Samalla löytyi kahdestakin altaasta Fundulopanchax gardneri- killin poikasia. Toinen kutupari näistä on menossa huutikseen, ja sainkin tästä parista naaraan jo kiinni ja siirrettyä pois lapsosiaan syömästä. Koiraan metsästys onkin vielä edessä, se kun on paljon vikkelämpi menemään pakoon. Eilen siirsin uuden ukkopartiskutuparin karanteenista altaaseen, jonne ne katosivat sen sileän tien - tuo allas kun on etulasia myöten täynnä huutikseen meneviä kasveja. Toisesta plekosta sentään pyrstö pilkottaa salaojaputken suulta.
Parin viikon päästä saan kauan odotetun varman seepraplekokoiraan parveeni. Karanteenin jälkeen saakin sitten ruveta jännittämään, miten käy uuden seepran laittaminen entisten seuraan. Toivottavasti tappeluilta vältytään. Lisäksi pitäis ruveta muokkaamaan allasta uusille L-340 tulokkaille...
Parin viikon päästä saan kauan odotetun varman seepraplekokoiraan parveeni. Karanteenin jälkeen saakin sitten ruveta jännittämään, miten käy uuden seepran laittaminen entisten seuraan. Toivottavasti tappeluilta vältytään. Lisäksi pitäis ruveta muokkaamaan allasta uusille L-340 tulokkaille...
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
pääsiäisloma
Loma takana ja mahtava vit...s kotiin palattaessa, akvaariossa käynyt jonkin sortin holokausti... seitsemän kääpiörihmaa ja nuori käärmekala sekä neljä kiilakylkeä kupsahtanut ilman ulkoisia merkkejä... prkl... melkein tekis mieli vierittää akuaario ikkunasta ulos...
tytönkorennon viljelijä...
Vaihdoin vedet suurimpaan altaaseen ja nappasin sieltä mustaneontetraparin kutualtaaseen. Nyt vain sitten peukut pystyyn, että kutu onnistuisi ja saisin kymmenpäisen parven jatkoksi pikkuisia. Tosin pitää niitä pikkuisia tuossa kutualtaassa ensin kasvatella hieman ennen isoon altaaseen siirtoa, joutuvat muutoin lehtareiden ruokalistalle.
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
mm...mitenköhän sais edes yhden naamiolattamonnipoikueen kasvatettua...pitäisköhän askarrella tai ostaa pillisuodatin 20 litraseen...pitäisköhän kokeilla kuorettomia artemian munia ensiruuaksi poikasille, kun artemian kasvatus ei innosta...minkälaisenkohan ruokinta-automaatin sitä hankkis vai hankkisko mitään ku kohta toi mökkikausikin alkaa...jne.
tytsi
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
65 litraisen sisustus alkaa jo saada jotain suuntaa. Olen jopa ihan ensimmäistä kertaa yrittänyt ottaa välillä kuviakin edistymisestä ja rakentaa jonkinlaista "edistymispäiväkirjaa" kotisivuilleni. Yleensä jos jotain on tullut tehtyä on se tekemisen meiniki ollut sellaista että ne kuvaustauot kaiken touhotuksen keskellä on olleet tasan ne ennen ja jälkeen kuvat. Täällä on tuo jopa päivitetty sivu. Eipä se paljoa mutta itsestä sentään olen ylpeä. 

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sain tänään postissa "vihreät rotalat" Aasia-altaaseeni. Poistin vauvankyyneleen sekä myös pintakasvina olleen konnaputken, pintakasviksi laitoin irtonaisen intianvesitähdikin kellumaan. Nyt on kummassakin altaassa kaikki kasvit oikeasta maanosasta.
Etelä-Amerikkalaisessa on sinileuat tehneet jälkeläisiä, tänään oli poikaset kuoriutuneet. Aika määrä niitä on. Ovat ahneita syömään kuten vanhempansakin, kun annoin niille artemialitkua pullosta. Myös lehtikalat teki kolmannen kutunsa, mutta ne on "tumpelompia" vanhempia, eivätkä ole vielä ainakaan onnistuneet säilyttämään kutua yhtä päivää pidemmälle.

Etelä-Amerikkalaisessa on sinileuat tehneet jälkeläisiä, tänään oli poikaset kuoriutuneet. Aika määrä niitä on. Ovat ahneita syömään kuten vanhempansakin, kun annoin niille artemialitkua pullosta. Myös lehtikalat teki kolmannen kutunsa, mutta ne on "tumpelompia" vanhempia, eivätkä ole vielä ainakaan onnistuneet säilyttämään kutua yhtä päivää pidemmälle.

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
Varmasti korpeaa, uskon sen. Mikä tauti tuo chilodonella on, loisiako?
Ostin aikoinani rusomonnisia ensin muistaakseni 10, melkein kaikki kuoli ilmeisesti loisiin, ostin lisää, taas suurin osa kuoli melko äkkiä, vielä halusin yrittää ja taas kauppaan. Noin kolmisenkymmentä ostin niitä ja nyt mulla on yhdeksän ollut jo yli puoli vuotta. Nämä ovat jo vahvistuneet ja vankistuneet, että pysynevät nyt jo hengissä. Aika kalliiksi tuli, nämä kun ei monnisista ole sieltä halvimmasta päästä, mut kyllä se kannatti, ovat edelleen mun lemppareita.
Ostin aikoinani rusomonnisia ensin muistaakseni 10, melkein kaikki kuoli ilmeisesti loisiin, ostin lisää, taas suurin osa kuoli melko äkkiä, vielä halusin yrittää ja taas kauppaan. Noin kolmisenkymmentä ostin niitä ja nyt mulla on yhdeksän ollut jo yli puoli vuotta. Nämä ovat jo vahvistuneet ja vankistuneet, että pysynevät nyt jo hengissä. Aika kalliiksi tuli, nämä kun ei monnisista ole sieltä halvimmasta päästä, mut kyllä se kannatti, ovat edelleen mun lemppareita.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Loinenhan se. Tosi ikävä sellainen. Syö kalan sisältäpäin, omat monniseni tursusivat limaa ulos kiduksista ja ruumiinaukoista ennen kuolemaa. Kuolleen kalan kun leikkasi auki, se oli aivan valkoista limaista töhkää sisältä. Kala käytännössä mätäni elävältä.bj kirjoitti:Varmasti korpeaa, uskon sen. Mikä tauti tuo chilodonella on, loisiako?
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
-
- Elite Member
-
- Advanced Member
Luonnossa se silmä on kauniin vaalean/kirkkaan sininen, tuo kuva vääristää kun on salamalla otettu. Aika loistavat ne sinisetkin kyllä on.
Mollit ovat pyöräyttäneet 12 pientä poikasta.
Niistä 7 vielä poikaskopissa kasvamassa kokoa. on ne ihanii, mutta mihin ne mahtuu. naapuriin muuttaa ainaski osa poikasista.
Toiseen altaaseen ostettiin ekaa kertaa ihan oikea akvaario loisteputki. valon väri on makuuni vai liian sinertävä, melkein päätä alkaa särkeä kun vähän pitempää katselee. Nyt kyllä harmittaa valon sävy, olis pitäny taas selvittää etukäteen minkä värinen valo on. No jos ees kasvit alkais kasvaa paremmin.
Niistä 7 vielä poikaskopissa kasvamassa kokoa. on ne ihanii, mutta mihin ne mahtuu. naapuriin muuttaa ainaski osa poikasista.
Toiseen altaaseen ostettiin ekaa kertaa ihan oikea akvaario loisteputki. valon väri on makuuni vai liian sinertävä, melkein päätä alkaa särkeä kun vähän pitempää katselee. Nyt kyllä harmittaa valon sävy, olis pitäny taas selvittää etukäteen minkä värinen valo on. No jos ees kasvit alkais kasvaa paremmin.
-
- Junior Member
Mulla on hirveä muuttokuume(kiitos elisa83), käytiin katsomassa tänään asuntoa(onneksi viereinen talo), mies mietti ettei sohva mahdu(8 hengen divaani) ja minä katselin altaiden paikkoja.Vaikka alunperin oli saada lapsille lisätilaa, niin unohdin katsoa koko makkarit, kun mietin altaiden paikkoja.
Uusi 200 litrainen käynnissä, ja siihen hirveä hinku saada piikkisilmiä, neon ja sinineontetroja, mutta kukaan ei just nyt oo myymässä, ja kun mä niin haluuuuuun !
Eteisen 200 litranen on taas ihan harmaa, mä kestä enää, ulkosuodatin ei ollutkaan toiminnassa, vaihdoin vedet ja kirkastu, kun sain suodattimen toimimaan ja taas sameena, voi hatun hattu.
Taidan pitää sen pimeenä ikuisuuden, kun en kestä enään.
Olkkarin 450 litranen loistavassa kunnossa, mutta se on tylsä, kun siellä ei oikein tapahdu ikinä mitään, pusukalat nököttää rauhallisesti ja ripsimonneja harvoin näkyy, tylsä mun mielestä.
Uusi 200 litrainen käynnissä, ja siihen hirveä hinku saada piikkisilmiä, neon ja sinineontetroja, mutta kukaan ei just nyt oo myymässä, ja kun mä niin haluuuuuun !
Eteisen 200 litranen on taas ihan harmaa, mä kestä enää, ulkosuodatin ei ollutkaan toiminnassa, vaihdoin vedet ja kirkastu, kun sain suodattimen toimimaan ja taas sameena, voi hatun hattu.
Taidan pitää sen pimeenä ikuisuuden, kun en kestä enään.
Olkkarin 450 litranen loistavassa kunnossa, mutta se on tylsä, kun siellä ei oikein tapahdu ikinä mitään, pusukalat nököttää rauhallisesti ja ripsimonneja harvoin näkyy, tylsä mun mielestä.
540 litrainen kasviallas
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
180 litraa miljoonakalojen valtakuntaa
100 litrainen taistola
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
180 litraa miljoonakalojen valtakuntaa
100 litrainen taistola
Akvaarion hankinta kolkuttelee jälleen kerran mielessä. Eniten pelottaa se, että olenko tosiaan sen verran sitoutunut asuntooni, että viitsisin pystyttää suurehkon akvaarion tänne. Mitä jos elämäntilanteen muutos pakottaakin muuttamaan vaikka kuukausien päästä? En elä kovin vakaita aikoja, eikä akvaarion muuttaminen ole kovinkaan riemukasta touhua. Toisaalta en haluaisi aina jahkailla, koska loppujen lopuksi täydellistä hetkeä ei olekaan. Ei minkään suhteen.