Taistouros pahoinpiteli taistonaaraan

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Platax
Starting Member
Starting Member

Taistouros pahoinpiteli taistonaaraan

Viesti Kirjoittaja Platax »

Elikkäs kävi näin surkeasti että löysin tänä aamuna taistonaaraan huonossa kunnossa jaavansammal pöpeliköstä. Oli ilmeistä että urostaisto oli sen siihen tilaan saattanut. Pyöri nimittäin siinä ympärillä kiukkuisen näköisenä -suorastaan kukkoili kidukset ja evät leväällään. Laitoin sitten naaraan "synnytysboksiin" turvaan lilluttelemaan samaan akvaarioon (150l). Mutta eikös tämä uros jatkanut uhitteluaan synnytysboksin ulkopuolelle ja naaras tietysti hädissään pyöri pikkualtaassa. Keksin sitten laittaa altaaseen vähän jaavansammalta, että hieman olisi näköesteenä. Näyttäisi osin toimivan- mutta ukko jahtaa vieläkin eukkoansa [}:)] Altaassa on tällä hetkellä myös loistokääpiöahven pariskunta ja albiinopartamonni. En tiedä kuinka taistonaaraan käy, että selviääkö vai joudunko lopettamaan :( Taistopari on ollut minulla vasta viikon (tulivat akvaarion mukana vanhalta omistajalta) ja olivat tapelleet jo edellisessä kodissaan. Täytyisi laittaa toinen (100l) allas kypsymään, niin että jos taistonaaras selviäisi niin ehdottamasti erotan ne. Tuntuu olevan kyllä hieman kärhämää noiden ahvenienkin kanssa (myös ne tulivat altaan mukana). Aikaisempaa kokemusta löytyy taistoista ( ovat tainneet olla lepsumpia luonteeltaan :roll: ), mutta nyt kyllä kirjaimellisesti tuli nähtyä millaisia petoja taistot voivat pahimmillaan toisilleen olla. :frown:
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Taistelukalakoiraalla kannattaa olla haaremi jos on äksy luonne. Kun ajattaminen sijoittuu moneen eri naaraaseen, saa toiset hengähtää välillä.
Luonteissakin on tietysti eroja, minun ensimmäinen taisto oli niin kiltti että asusteli lempiakkansa kanssa kaksin. Toinen taistomme sitten ajatti vain kolmesta naaraasta yhtä :| .
Minä ottaisin naaraan kokonaan altaasta pois vaikka muoviboxiin tms.
Myös ahvenille suositellaan haaremia, samasta syystä kuin taistoille ja meillä se on toiminut.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Taistoilla tosiaan pitää olla haaremi.
Itse hommaisin pari naarasta lisää ja jättäisin nykyisen sinne myös. Myös kasvillisuutta on hyvä olla paljon jotta naaraat pääsee piiloon.
Poppeli kirjoitti: Myös ahvenille suositellaan haaremia, samasta syystä kuin taistoille ja meillä se on toiminut.
Ahvenet ovat enemmänkin parisidonnaisia ja kolmas pyös ajetaan yleensä yhdessä pois reviiriltä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

...ja kaikille ukoille ei riitä edes se haaremi, vaan kannattaa pitää yksin. Itselläni on ollut kautta aikain yksi sellainen ukko, että vaikka akkoja oli 3, niin niitä höykytettiin jatkuvasti ja myös muut akvaarion kalat (kiilakyljet) saivat turpiinsa ja teurastettiin. Oli erittäin aggressiivinen kala, mutta oli myös koko ajan kuplapesää tekemässä ja kyllä ne lisääntyivätkin ja jäi joku henkiinkin niistä poikasista. Nämä tyttäret olivat myös äärimmäisen aggressiivisia, en viitsinyt kyseistä linjaa sen enempää kasvatella :roll:
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

paul kirjoitti:
Ahvenet ovat enemmänkin parisidonnaisia ja kolmas pyös ajetaan yleensä yhdessä pois reviiriltä.
Tämän saisi joku kertoa myös minun keltakääpiöahvenelle joka kutee kahden naaraan kanssa parin päivän viiveellä ja sitten kun akat jää hoitamaan lapsia ( :roll: kas,kas) niin ukko viheltelee menemään pitkin allasta. Kolmas naaras ajettiin pois sentään, että tuolle riitti kaksi.
Kuten paul kirjoitti, kolmas pyörä ajetaan yleensä pois. Lähinnä olen ostanut koiraalle haaremin että saa itse valita mielitiettynsä, vaikka surku niitä ei-hyväksyttyjä-kohtaan sitten.
Platax
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Platax »

Ajattelin pistää tänne vähän kuulumisia noista tappelupukareistani :D Eli naarastaisto on vielä hengissä ja värkkäsin sille vanhasta irtokarkkilaatikosta tilavamman boksin akvaarioon kellumaan (porasin pieniä reikiä jokaiselle sivulle, että vesi vaihtuu) ja sinne tietysti vähän jaavansammalta joukkoon. Perä- ja selkäevä on reppanalla aikas minimaaliseksi syöty, mutta ui kuitenkin ihan "suorassa" ja hengitys on normaalin näköistä joten katsotaan nyt vielä..Itseasiassa tämä taistoneito oli viime yönä hypännyt sieltä vanhasta perinteisestä synnytysaltaasta pois, niin että piti siksikin väkertää tuo isompi laatikko sille. Onneksi ei kuitenkaan ollut saanut enempää "evää" kuonoonsa- vaan kellutteli vielä siellä synnytyslootan lähistöllä taistouroksen kanssa.
Eli nyt vaan sitten seuraillaan toipumista [;)] Ja kyllä tuo uros sen verran tuntuu agressiivista sorttia olevan, että en taida uskaltaa sille toista naarasta hommata tuon entisen lisäksi vaan siirrän suosista toiseen altaaseen jommankumman (kunhan nyt saan tuon 100 litraisen siihen kuntoon)- niin säilyy ainakin rauha maassa, vai pitäisikö sanoa vedessä :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”