54 l: ylilaidan-, matto- vai ulkosuodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cf
Junior Member
Junior Member

54 l: ylilaidan-, matto- vai ulkosuodatin?

Viesti Kirjoittaja Cf »

...kas siinä vasta pulma. Altaaseen on tulossa melalehtiviidakko, jossa asukkaina loistoguramipariskunta ja 15-20 hehkurasboraa - mitään koskivirtausta ei siis toivota. Tällä hetkellä siellä eleleville tetroille vettä pyörittää Eheimin PickUp 2008 (vai oliko se sittenkin 2006...), mutta se tuntuu vievän tarpeettoman paljon tilaa - kannon taakse ei saa hienoa viidakkoa, koska siellä on suodatinmötikkä.

Mattosuodatinta olin jo melkein rakentelemassa, kunnes luin H:gin Akvaariokeskuksen sivuilta, ettei se ole paras mahdollinen valinta herkille kalalajeille tai runsaskasviseen akvaarioon, koska vaatii hyvin suuret viikoittaiset vedenvaihdot. Pitääkö paikkansa? Ulkosuodatinta en ollut aikaisemmin näin pieneen ajatellutkaan, ja sitten minulle esiteltiin 40-litrainen, jonka suodattimena oli nopeasti vilkaistuna joku Eheimin neliskanttisista pöntöistä - eikä purkissa ollut siltikään hirveä myrsky. Ylilaidansuodatin taas...no, kiinnostaa ihan muuten vain. :mrgreen:

Mikä olisi siis se optimaalisin vaihtoehto? Myös kehoitukset pysyä perussisäsuodattimien parissa, kuten tähänkin mennessä, voidaan hyväksyä - mutta vain vahvoin perusteluin. [;)]
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla ei ole matoista tai ulkopöntöistä kokemusta, mutta tuon kokoiseen tuli mieleen Tetra-tec in 400 sisäsuodatin. Mulla on semmoinen 64-litraisessa pytyssä, joka on vahvasti ylikansoitettu. Tuolla jossain Tetra-teciaä (ylipäätään) on haukuttu rakenteensa takia, mutta mulla on toimivuudesta ihan myönteisiä kokemuksia.

Se on mun akvaariossa liian pieni, eli menee aika vauhdilla täyteen likaa. Ja sen puhdistaminen (mikäli menee yltiöpaskaiseksi) vaatii hiukan näpertämistä. Alkuperäiset vaahtomuovityynyt hajoo kateen aika nopeesti. Mutta se on hiljainen, kuplien tulon pystyy säätämään olemattomaksi (ja itselläni se toiminta on jo mennyt...), eikä se virtaus mikään huipputehoinen ole. Ainakin kun vertaan sen seurana olevaan Aqua-ball 2210:iin... Se on myös vähän kapeampi kuin pick-up 2008, ainakin mun mielestä. Lisäksi se on musta, joten tummaan maisemaan häviää varmaan ihan mukavasti. Mulla molemmat päjöttää erittäin esillä. So schön... :mrgreen:

Auttoipas paljon.
deMastro
Member
Member

Viesti Kirjoittaja deMastro »

Toi akvaariokeskuksen juttu on täyttä potaskaa. Mattosuodattimet ovat parhaita!
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Nämä kaikki tavanomaiset akvaarion suodattimet, joita on mainittu, eivät eroa mitenkään vedenvaihtotarpeiden suhteen. Sellaisen väittäminen osoittaa todella pihalla oloa akvaarion biologiasta ja suljetun järjestelmän aineitten kierrosta.

Ainoa periaatteellinen ero syntyy suodattimesta joka kerää hyvin mekaanisesti ainesta ja jota huuhdellaan usein ja näin saadaan vielä hajoamatonta ainesta pois vedestä. Tämä tietenkin vähentää vedenvaihtotarvetta.. mutta harvoinpa käytännössä sekään. Erilaisista kököistä vedessä kyllä liukenee ja hajoaa veteen ainetta hyvin nopeasti.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Itselläni ainakin on mattosuodatin toiminut loistavasti TODELLA runsaskasvisessa akvaariossa ja kalastona vielä herkkiä lajeja, ja valittamisen aihetta ei kyllä ole ollut, päinvastoin! Itselläni kokemusta on ulkosuodattimista, sisäsuodattimista ja noista mattosuodattimista, ja jälkimmäinen on kyllä paras ja helpoin :roll: Kerran tai kaksi olen pumpun kolmen vuoden aikana putsannut ja edelleen toimii loistavasti, akvaario on siisti ja vesiarvot pysyvät hyvinä, kalat terveinä ja kasvit kukoistaa [;)]

Ja vedenvaihtoja ei matollisiin akvaarioihin tarvitse kovinkaan usein tehdä, itselläni ainakin harvemmin mitä ulko-/ sisäsuodattimellisiin altaisiin. Itseasiassa tuohon yhteenkin lisään vain vettä sitä mukaa kuin sitä haihtuu, ja koskaan ei nitriitit/ nitraatit ole aiheuttaneet ongelmia.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ulkolaitasuodatin on loistava peli ja toimii... Jos toimii. Riskinä siinä lähinnä ylivuoto. Jenkeissä eivät pohjasuodattimen lisäksi taida muuta käyttääkkään.
Meillä suomessa on ulkolaitasuodatinten käyttö jäänyt vähemmälle lähinnä sen takia koska meillä käytetään kehyksellisiä akvaarioita, joissa ne eivät pääsääntöisesti toimi.
Loistavaa sisäsuodatinta voisin tarjota: https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stor ... y_rn=10591

Hintaa moiselle taitaa kertyä n. 25-30€
Cf
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cf »

Akvaariokeskuksen tieto suurista vedenvaihdoista perustuu ilmeisesti käyttäjien kommentointiin, kun on vihreälle pohjalle kirjoitettu... Siellä mainitaan myös, että mekaaninen suodatusteho (ts. roskienkeräys) ei ole kovin hyvä, joten liittyisiköhän väitetty vedenvaihtotarve sitten siihen, että kakkaa saa olla lappoamassa hiekan pinnalta. Ei voi tietää. :?

Teemu Salonen:
Miksi ulkolaitasuodatin on loistava? Miten se poikkeaa esimerkiksi sisäsuodattimesta (paitsi että voi vuotaa lattialle :mrgreen:)? Tuota ei tunnu löytyvän juurikaan tietoa suomeksi, tältä foorumiltakin se on mainittu kymmenkunnassa ketjussa.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Itse tykästyin helppohoitoisuuteen. Sormien kasteleminen käytännössä tarpeetonta ja sintitki saa uiskennella rauhassa. Ei myöskään vie akvaariosta tilaa pätkääkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”