Malawiakvaarion perustaminen ym.

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monniliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Malawiakvaarion perustaminen ym.

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Olen tässä pohdiskellut akvaarion perustamista (kokemusta on...) ja aluksi ajattelin laittaa pystyyn vanhan akvaarion, mutta... mielessäni on kumminkin pyörinyt jo jonkin aikaa malawiakvaarion perustaminen. Reilun 100-litraisen vanhan akvaarion uudelleenperustamisen sijaan siis harkintamyssyssä välkähtelee joku reilu 200-litrainen (ehkä 250l) malawiallas.

Olen lueskellut malawijuttuja kyllä, mutta ehkä silti joku jaksaisi vastata näihin kysymyksiin:

Malaweja on ilmeisesti kasvi-ja lihansyöjiä ja samaan altaaseen kannattaisi ottaa vaan toisia, vai? Eli en siis voi mennä eläinkauppaan ja sanoa, että "kaks tommosta oranssii, kolme sinistä jne." :D

Ehdotelkaapa jotain kalasatsia tollaseen vaikkapa 250 litran altaaseen, mielellään kuvien (linkit) kera.

Miten olette ratkaisseet sen ongelman, että akvaariosta tulee tosi painava. kun sisustus on niin kivipitoinen? Itse haluaisin kyllä laittaa akvaarioon myös paljon kasveja, onko se ihan mahdoton idea malawien kanssa, jos niitä kiviäkin (piilopaikkoja, kivitausta...) kumminkin tulisi runsaasti. Mitkä kasvit viihtyy semmoisessa vedessä?

Mistä löytyisi hyviä neuvoja malawialtaan perustamiseen? Voiko niitä kiviä muuten tehdä itse (styroksia ja betonia), vai onko hankalaa?

Kiitos, jos joku jaksaa vastailla :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Malawiakvaarion perustaminen ym.

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Monniliini kirjoitti:Malaweja on ilmeisesti kasvi-ja lihansyöjiä ja samaan altaaseen kannattaisi ottaa vaan toisia, vai?
Malaweja on lihansyöjiä (carnivore), sekasyöjiä (omnivore) ja kasvissyöjiä (herbivore). Näistä ei kannata samaan altaaseen laittaa lihansyöjiä ja kasvissyöjiä. Sekasyöjiä voi yhdistää kumpienkin kanssa. Kivikkomalawit (mbuna) ovat yleensä kasvis/sekasyöjiä, kun taas hietikkolajit (haplochromines) ovat yleensä lihansyöjiä.
Monniliini kirjoitti:Ehdotelkaapa jotain kalasatsia tollaseen vaikkapa 250 litran altaaseen, mielellään kuvien (linkit) kera.
Täältä löydät kuvia sekä muutakin infoa eri malawilajeista.
Monniliini kirjoitti:Miten olette ratkaisseet sen ongelman, että akvaariosta tulee tosi painava. kun sisustus on niin kivipitoinen?
Joko vahvistamalla pohjan tai tekemällä valukiviä. Itse vahvistin pohjan niin, että tursotin akvaarioon soveltuvaa silikonia pohjalle nokareiksi ja siihen päälle 5 mm paksun pleksin. Valukivien teosta löytyy aw:sta paljon tietoa. Laita hakusanaksi valukiv*.
Monniliini kirjoitti:Itse haluaisin kyllä laittaa akvaarioon myös paljon kasveja, onko se ihan mahdoton idea malawien kanssa, jos niitä kiviäkin (piilopaikkoja, kivitausta...) kumminkin tulisi runsaasti. Mitkä kasvit viihtyy semmoisessa vedessä?
Joillain viihtyy kasvit (esim. vallisneria), toisilla taas ei. Itseäni viehättää juuri se malawialtaan "karu" olemus kiviröykkiöineen.
Monniliini kirjoitti:Mistä löytyisi hyviä neuvoja malawialtaan perustamiseen?
Tutustu ensimmäiseksi tuohon perustietoa malaweista pdf-tiedotteeseen, joka löytyy tämän malawi ja tanganjika-palstan ensimmäisenä tiedotteena. Lisää tietoa löydät tältä palstalta käyttämällä hakua.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DonJFO »

Monniliini kirjoitti:Miten olette ratkaisseet sen ongelman, että akvaariosta tulee tosi painava. kun sisustus on niin kivipitoinen?
Itse ratkaisin kyseisen ongelman laittamalla akvaarion pohjalle 10mm paksun styroks levyn jonka päälle kivet ja sitten hiekan.

Toimii kuin junan vessa.
Don't drive, drink.
Monniliini
Member
Member

Mistä esimerkiksi näistä tiedän http://www.malawi.pl/tapety/index.html , että mikä on kasvis-, seka- tai lihansyöjä? :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Helpoimmalla pääsee kun selaa jotain ihan oikeaa tietokantaa kaloista eikä pelkkää sekalaisten kuvien galleriaa. Esim täältä löydät aika hyvin tietoa noista malaweista. Genus hakuun kalojen tieteellisellä nimellä ja sieltä löytyy.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

nepis76 kirjoitti:Täältä löydät kuvia sekä muutakin infoa eri malawilajeista.
Oops, mä en osannutkaan laittaa tota linkkiä oikein, sori [:I]
Onneksi Aqualung korjasi toimivan linkin.

Kivikkomalaweja (mbuna) on helpommin saatavilla kuin hietikkomalaweja (haplochromines), joten niistä kannattaa katsella itselle sopivia.
Aqualung kirjoitti:Esim täältä löydät aika hyvin tietoa noista malaweista. Genus hakuun kalojen tieteellisellä nimellä ja sieltä löytyy.
Taikka sitten tuohon select the group -kohtaan lake malawi ja select the sub-group -kohtaan joko haplochromines, mbuna tai peacock.
Monniliini
Member
Member

Kiitos vinkeistä, nyt alkoi löytyä vastauksia "malawiongelmaan" :D
Maikov
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maikov »

Höh, näyttää olevan cichlid-forum.com lopettanut. :?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä mä ainakin just äsken sinne pääsin. [;)]
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Siellä oli eilen ns. huoltokatkos. Eli toimii kyllä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Maikov
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maikov »

No niinpäs onkin. Eilen vaan näkyi menevän sellaselle sivulle, missä Go Daddy mainosti domainin olevan vapaasti rekisteröitävissä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”