Olen viljellyt lähisukuista helmimonnista (
Corydoras sterbai). Tuossa on kuva tämänhetkisistä poikasista kaksiviikkoisina sekä kasvatushäkistä.
Eli lyhyesti kasvatuksesta:
1. Kerään monnisten mätimunat isommasta altaasta poikashäkkiin. Ne saa parhaiten kerättyä ihan sormilla eikä niitä pysty mahdollisesti murskaamaan.
2. Mätimunat kuoriutuvat 4-5:n päivän kuluttua kudusta. Hautomisvaiheessa ilmastus on tärkeä ja estää homehtusta. Lisäksi mädin pitäminen verkon (=tässä verhokankaan) päällä estää homeen pesiytymistä tehokkaasti parantamalla vedenkiertoa mädin ympärillä.
3. Poikaset ryhtyvät syömään 4-6 vuorokauden kuluttua kuoriutumisesta. Ensiruokana olen antanut mikromatoja ja kuorettomia artemian munia pipetillä suoraan poikasten "nenän" eteen.
4. 1,5-2 viikon iässä olen ruvennut antamaan lisäksi Tetra Min Baby:a tai murskattua tablettiruokaa.
5. Poikaset kasvavat hitaasti mutta tasaisesti. 3-5 viikon iässä päästän ne väljemmille vesille 80-litraiseen ja aloitan uuden kasvatuksen tuossa poikashäkissä.
Nuo kuorettomat artemian munat ovat kerrassaan loistavaa ravintoa eikä tarvitse läträtä artemiantoukkien kuoriuduttamisen kanssa.
Oranssi maha tarkoittaa että artemian munia on popsittu.
9-litraisesta muovilaatikosta, valoverhokankaasta ja styroksista yhteen silikoonattu poikashärdelli.
Emokaloja.