Kultapäämonnisen poikaset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
matami
Junior Member
Junior Member

Kultapäämonnisen poikaset

Viesti Kirjoittaja matami »

Kultapäämonniset (Corydoras gossei) teki pääsiäismunia! :mrgreen: Nyt odottelen kehitystä - luin jostain että noin 7 päivää kestää poikasten kuoriutumiseen. Villiä menoa, ovat ainakin viisi päivää viuhtoneet pitkin allasta, joka paikka on täynnä munaryppäitä, nyt alkaa meininki tasaantua; ovat vissiin itsekin tyytyväisiä...

Kovasti huolehtivat munista - partioivat ryppäiden ympärillä tiiviisti, huljauttavat pyrstöllä pientä tuuletusta munille. Samassa seurassa asuvat ruusu- ja sinineontetrat eivät ole yhtään kiinnostuneita munista, eli toiveita on pienistä tulokkaista... 8-)

Kellään kokemuksia onnistuneista gossei-perheenlisäyksistä?
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minulla näillä monnisilla on vielä tällä hetkellä voisko sanoa oma lajiakvaario. Ovat kuteneet ihan säännöllisesti. Monnisten määrää en osaa sanoa paljonko niitä on tuolla, mutta kutupalloroita näkyy siis aina säännöllisin väliajoin.
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Olen viljellyt lähisukuista helmimonnista (Corydoras sterbai). Tuossa on kuva tämänhetkisistä poikasista kaksiviikkoisina sekä kasvatushäkistä.

Eli lyhyesti kasvatuksesta:
1. Kerään monnisten mätimunat isommasta altaasta poikashäkkiin. Ne saa parhaiten kerättyä ihan sormilla eikä niitä pysty mahdollisesti murskaamaan.
2. Mätimunat kuoriutuvat 4-5:n päivän kuluttua kudusta. Hautomisvaiheessa ilmastus on tärkeä ja estää homehtusta. Lisäksi mädin pitäminen verkon (=tässä verhokankaan) päällä estää homeen pesiytymistä tehokkaasti parantamalla vedenkiertoa mädin ympärillä.
3. Poikaset ryhtyvät syömään 4-6 vuorokauden kuluttua kuoriutumisesta. Ensiruokana olen antanut mikromatoja ja kuorettomia artemian munia pipetillä suoraan poikasten "nenän" eteen.
4. 1,5-2 viikon iässä olen ruvennut antamaan lisäksi Tetra Min Baby:a tai murskattua tablettiruokaa.
5. Poikaset kasvavat hitaasti mutta tasaisesti. 3-5 viikon iässä päästän ne väljemmille vesille 80-litraiseen ja aloitan uuden kasvatuksen tuossa poikashäkissä.

Nuo kuorettomat artemian munat ovat kerrassaan loistavaa ravintoa eikä tarvitse läträtä artemiantoukkien kuoriuduttamisen kanssa.

Oranssi maha tarkoittaa että artemian munia on popsittu.
Kuva

9-litraisesta muovilaatikosta, valoverhokankaasta ja styroksista yhteen silikoonattu poikashärdelli.
Kuva

Emokaloja.
Kuva
matami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja matami »

^ wow! Kiitos, otanpa samoja keinoja käyttöön; tuota artemiaruokintaa en ole vielä missään yhteydessä käyttänyt.. Tetra MinBabysta on hyviä kokemuksia.

Nyt vaan odottelen.. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”